Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Lopi 4.0 Aux 3 en 4 activeren - Opgelost!

Gestart door Wijbe zaterdag 09 juli 2011, 15:30:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lopi 4.0 Aux 3 en 4 activeren - Opgelost!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Lopi 4.0 Aux 3 en 4 activeren - Opgelost!
Hallo,

Op Aux 3 en 4 de sluitlichten aangesloten, natuurlijk met een weerstand ertussen. Er wordt gebruik gemaakt van ES51968, oftewel de adapterplaat die aux 3 en 4 versterkt.

Van alles geprobeerd om de sluitlichten te laten branden, maar ho maar.
Het volgende draadje beide mogelijkheden geprobeerd klik
Evenals pagina 40/41 in de handleiding.

Wie heeft het euruka moment?
Re:Lopi 4.0 Aux 3 en 4 activeren
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Lopi 4.0 Aux 3 en 4 activeren
Wijbe, kun je aangeven wat je dan hebt geprobeerd, zodat we kunnen nagaan wat er eventueel fout is gegaan.
Re:Lopi 4.0 Aux 3 en 4 activeren
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Lopi 4.0 Aux 3 en 4 activeren
EUREKA!

Om de esuprint 51968 passend te krijgen in een 6400/6500 moest ik 2 gaten boren. 1 op de plaats van de speaker aansluitingen zodat de print kon vast worden geschroefd. Dit vond ik niet erg aangezien er toch geen geluid in de loc komt.

Om geen kortsluiting te krijgen met de massa van de loc heb ik de printsporen van de speaker aansluitingen  verderop nog een keer onderbroken. Het printspoor van de GND (elektronikmasse) moest er ook aangeloven. Deze aansluiting had ik niet nodig dus kon ook wel onderbroken worden. Dan kijk je er na de tijd weer na en denk je: Elektronische massa. Dat lijkt belangrijk, dus maar weer een draadje er tussen solderen.

En het werkt!
Re:Lopi 4.0 Aux 3 en 4 activeren
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:Lopi 4.0 Aux 3 en 4 activeren
zo zie je maar...
nog eens goed kijken...
en nog eens kijken...
en dan denk je ...
ach, natuurlijk !

maar deze fout maak je dan ook nooit meer, omdat je het zelf hebt opgelost!

goed gedaan
Re:Lopi 4.0 Aux 3 en 4 activeren
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Lopi 4.0 Aux 3 en 4 activeren
Hey Wim,

Precies wat je zegt. Denk zometeen dat ik maar even een ombouwverslag ga schrijven. De lok is eigenlijks 2 keer omgebouwd, 1e keer paste de kap net niet (mm-werk).

Voor het vervolg. Als ik weer een 21 polige adapter ga inbouwen in hetzelfde type loc maak ik de fout meteen weer :lol: Alleen dan bewust. De adapterplaat moet namelijk bewerkt worden zodat hij past. Hoe en wat komt wel in het verslag!