Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Fleischmann Citypendel

Gestart door Roeny vrijdag 08 juli 2011, 19:27:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Fleischmann Citypendel
Hallo allemaal,

Een paar jaar geleden was ik al enthousiast over de nieuwe kleurstelling van de Plan Y. Daarom was ik toen ook al enthousiast begonnen met het omspuiten van mijn Citypendel. Vandaag heb ik hem er weer eens bijgepakt en ik moet zeggen dat ik niet tevreden ben over het toen (net niet behaalde) resultaat.

Met de komst van de ''vlaflip'' versie van Fleischmann kreeg ik het idee om de mijne te ontdoen van verf en hem om te bouwen tot digitale wisselstroom versie met interieurverlichting.

Waarom niet opnieuw in vlaflip kleurstelling proberen..? Ik heb niet de benodigde spullen thuis (waaronder verf) en bovendien zal ik hem niet zo mooi kunnen krijgen als het Fleischmann model. (en als ze dan aan elkaar zitten is het weer zo'n rot gezicht)

Vanochtend ben ik hiermee gestart, en nu zal ik de vorderingen tot nu toe laten zien;



De motor was erg vies dus dat heb ik eerst even aangepakt.


Schoonmaken...


Wat een verschil al!


Toen kwam het erop aan, ik gebruik hiervoor overigens de ''oven reiniger methode''.


Gelijk het keuken kastje ingedoken en ja!! Gelukkig hadden we er nog één! :mrgreen:


Volgens het ''N project'' 2 dagen voor een wagonnetje laten intrekken. Al na 4 uur heb ik dit resultaat bereikt!
Helaas was er te weinig ''vloeistof'' om alles al direct zo te krijgen, dus de rest (daken en andere kap) is nog niet zover.


Hier even een beetje in elkaar gezet om een beter beeld te kunnen krijgen.



Tot zover het project,
Binnenkort (misschien vanavond nog) ga ik weer verder.
Hou me draadje maar in de gaten want er komt nog veel meer. :mrgreen:

Mvg,

Jeroen

Re:Fleischmann Citypendel
flori2703
gast

Re:Fleischmann Citypendel
ik heb een kleine tip voor het schoon maken van je anker.
nu heb je gewoon met een wattestaafje over het anker geweest.(met het resultaat dat er nog zwarte strepen achter bleven op je anker)
eigenlijk is dat is niet zo erg want vroeger deed ik dat ook.
maar nu heb ik in een boekje gelezen dat je je anker in een boormachine steekt dan laat je je machine draaien tijdens het draaien duw je met een stukje schuurpapier tegen het anker.
dan schuur je eigenlijk de vuile strepen weg.
hopelijk kun je wat verder met mijn tip

groeten flori2703(florian) :)
Re:Fleischmann Citypendel
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Fleischmann Citypendel
Hallo Jeroen

Het is een mooi verslag  :thumbup: (je zou dit net zoals een aantal andere van je in de wiki moeten zetten)

@Florian

Ik zou dit niet doen want dan krijg je krassen in je anker waar weer vuil in gaat zitten.
Re:Fleischmann Citypendel
flori2703
gast

Re:Fleischmann Citypendel
@john voor dit werkje gebruik ik schuurpapier met de fijnste korrel die ik maar kan vinden
voor een optimale werking en een zeer mooi resultaat kzal later misschien een foto tonen
waarop ik een anker heb schoon gemaakt.

groeten flori2703(florian) :)
Re:Fleischmann Citypendel
Bedankt voor jullie reacties. :thumbup:

Het liefste zou ik het motorhuis willen demonteren van scheeld en anker, maar Fleischmann heeft alles vast gezet. Hierdoor kan ik moeilijker alles apart schoonmaken. Ik zal is kijken of ik de restanten met een ander goedje eraf kan halen, maar zo erg als het nu was hoort het ook eigenlijk niet te wezen. (vaker schoonmaken dus :))

Op de Märklin site kan je overigens ook hulp/handboekje downloaden waarin staat hoe je je motor (onderdelen) moet monteren en reinigen.

Overigens heb ik nog een goede tip voor als je zelf ook iets van verf moet ontdoen. Als je niet genoeg ''vloeistof'' overhoud van je ovenreiniger, kan je het verdunnen met warm water. Dat heb ik gedaan voor de andere onderdelen, en nu is alles ondergedompeld en hoef ik niets meer om te draaien. :wink:

Mvg,

Jeroen
Re:Fleischmann Citypendel
robert9368
gast

Re:Fleischmann Citypendel
ik vervang altijd mijn akers ik maak 1 schoon en er zit nog 1 in als mijn loc,s onderhoud krijgen krijgen ze er gelijk en schone anker in met wat frupeltjes vet
Re:Fleischmann Citypendel
Mini Update! :warning:

Hallo allemaal,

Vanochtend even de andere bak en daken uit het goedje gehaald en opgeknapt.
Helaas is de 2e bak een (stuk) minder goed gegaan, terwijl deze zo'n 6uur langer heeft gelegen. :? :?
Waarschijnlijk heeft het gewoon (veel) meer tijd nodig als je het verdund, en is één bus niet genoeg voor een heel treinstel.
De 2e (achterste) bak heb ik weer terug in het goedje gelegd om de laatste restjes er nog even af te halen.

Hier de foto van het behaalde resultaat tot nu toe;


Binnenkort meer. :)

Mvg,

Jeroen
Re:Fleischmann Citypendel
Mini Update! :warning:

Hallo allemaal,

Aangezien ik nog grijze verf heb, en ik het mooier vindt als de deuren 'eruit springen', heb ik deze alvast voor 1 bak geveft.
Ik heb het met het met een verf penceeltje gedaan. Zelf heb ook wel een verfspuit setje, maar ik mis m'n koppelstukjes om het aan te sluiten. :( :( (nog even kopen)
Bovendien vindt ik het wel leuk om het zo met de hand te doen. B)

Overzichtje;




Van de kapjes was de verf er maar niet af te krijgen. :?
Dus heb ik er maar gewoon wat grijs overheen gedaan. Wat? geen zwart? Nee, met grijs is het meer één geheel met de rest. :)


De verf had ik eens op de beurs gekocht;


Het is nu misschien niet meer officieel een Citypendel zo, maar ik vindt het prima. :)

Mvg,

Jeroen
Re:Fleischmann Citypendel
Mini Update!  :warning:

Hallo allemaal,

Zojuist heb ik alle deuren (voor de reizigers) geverfd, verfplekjes opgeknapt en het geheel in elkaar gezet.

Straks zal ik beide bakken nog eens goed nalopen, en oneffenheden opknappen. Ondertussen zal ik een begin maken met de elektronica, want momenteel is er nog geen mm draad in de bakken te vinden.



De deuren lijken lelijk, maar dat komt door het zonlicht;


Mvg,

Jeroen