Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Kleur ballast

Gestart door Laenderbahn027 donderdag 07 juli 2011, 11:10:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kleur ballast
Lid sinds: 2009

offline
Kleur ballast
Hoi,

Er is al het nodige gezegd en geschreven over ballast aangaande methode van aanbrengen en de kleur. Nu vroeg ik me af:

- Wat is de meest realistische kleur?
- Is dit een kwestie van smaak?

Ik rij zelf C en die donkergrijze kleur slaat in mijn ogen nergens op (nog los van de glans). Je kunt echter wel ballast kopen in die kleur. Volgens mij ziet vers basalt er inderdaad zo uit, maar als ik langs een oude spoorlijn kom (oud in de zin van dat deze niet recent is aangelegd, maar wel intensief wordt gebruikt) is het allemaal veel meer donkerbruin. Is dit een tijdsgebonden verkleuring, of werd vroeger ander ballast gebruikt?

Ofwel: is ballast tijdperk-gebonden?

En: is ballast landgebonden? Gebruikt men in Frankrijk ander ballast dan in Duitsland of Nederland?

Dit schoot me even te binnen, zo onder werktijd...
Re:Kleur ballast
Lid sinds: 2010

offline
Re:Kleur ballast
Hallo William,

Ik heb zelf bush c-rails balast gebruikt, gewoon naast en tussen de rails gedaan, en ik ben dik tevreden  :thumbup:



Mischien dat ik het in de toekomst ga weatheren, dmv drybrusch? Dan een beetje roest op de stenen.

En het licht ook aan de smaak wat je zelf wilt.

Succes ermee!  O:-D

MVG Clint
Re:Kleur ballast
Lid sinds: 2009

offline
Re:Kleur ballast
Hoi Clint,

Mooi plaatje :-)! Inderdaad is het een kwestie van smaak, zoals ik al vermoedde in mijn eerste post. Bedankt voor het delen!
Re:Kleur ballast
gerrit
gast

Re:Kleur ballast
Hoi Clint,

Het is idd. een mooi plaatje ;) Het c-rail ballast vind ik zelf wel het mooist bij c-rail (ipv. een hele andere kleur),

Gr, Vince.
Re:Kleur ballast
Lid sinds: 2010

offline
Re:Kleur ballast
modelspoorwegbroeders,

wij gebruiken als ballast het spul wat in de garage bedrijven wordt gebruikt om de vloer  olie vrij te maken/houden, oil dry heet dat spul. het is in de juiste kleur en de korrel grootte is per ongeluk ook juist. we hebben een zak van 25 kilo gekocht voor 14,00 euro bij de automaterialen winkel. dat is opgegaan aan diverse banen. tegenwoordig gaan we, als we het nodig hebben naar onze plaatselijke garage waar de auto in onderhoud is. als wij aankomen met het emmertje gaat de eigenaar hard lachen en zegt dan "je weet waar het staat, veel plezier ermee"oftewel wij krijgen wij het gewoon. en het is super realistisch spul!!!!! wel met voldoende verdunde houtlijm of woodland cement vastlijmen. nadat het voldoende gelijmd is gaat bij ons er een ventilator overheen blazen. het is dan sneller opgedroogd en evt. los spul kun je dan makkelijk met de stofzuiger weghalen.

succes ermee
groeten
jan
Re:Kleur ballast
Lid sinds: 2010

offline
Re:Kleur ballast
Citaat van: janstuif op vrijdag 08 juli 2011, 09:27:46
modelspoorwegbroeders,

wij gebruiken als ballast het spul wat in de garage bedrijven wordt gebruikt om de vloer  olie vrij te maken/houden, oil dry heet dat spul. het is in de juiste kleur en de korrel grootte is per ongeluk ook juist. we hebben een zak van 25 kilo gekocht voor 14,00 euro bij de automaterialen winkel. dat is opgegaan aan diverse banen. tegenwoordig gaan we, als we het nodig hebben naar onze plaatselijke garage waar de auto in onderhoud is. als wij aankomen met het emmertje gaat de eigenaar hard lachen en zegt dan "je weet waar het staat, veel plezier ermee"oftewel wij krijgen wij het gewoon. en het is super realistisch spul!!!!! wel met voldoende verdunde houtlijm of woodland cement vastlijmen. nadat het voldoende gelijmd is gaat bij ons er een ventilator overheen blazen. het is dan sneller opgedroogd en evt. los spul kun je dan makkelijk met de stofzuiger weghalen.

succes ermee
groeten
jan

kan u er een foto van laten zien van het resultaat?
Ben ik nu wel stiekem benieuw naar  :D

MVG Clint
Re:Kleur ballast
Lid sinds: 2010

offline
Re:Kleur ballast
stuur even een pb'tje met je eigen e mail, dan zal ik je een paar foto's geven. ik ben namelijk nog niet zo thuis met de digitale toestand hier op het forum.  geen meneer uf ge-u, gewoon jan graag.

groeten
jan
Re:Kleur ballast
Lid sinds: 2011

offline
Re:Kleur ballast
Hi, de kleur van ballast wordt nar mijn idee beïnvloed door:
1. Ouderdom (hoe lang ligt het er al); Slijpresten van remmen en bovenleiding geven de ballast na verloop van tijd een roest-achtige kleur
2. voor nieuwe ballast hangt het erg van de locatie af waar het gewonnen wordt. In Zwitserland is het veelal grijs/antraciet breuksteen. In Nederland werd in het verleden meestal rivier grind gebruikt, tegenwoordig ook steeds meer breuksteen. Riviergrind heeft een duidelijk andere kleur dan breuksteen. In italie, met name in het zuiden zie je vaak bijna witte ballast.

Ik denk dat je je moet afvragen waar jij je jouw baan voorsteld (land) en epoche. Daarna moet je de vraag beantwoorden of je een nieuw of vernieuwd traject wilt weergeven of een traject dat al jaren in gebruik is.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groeten,
Marc
Re:Kleur ballast
Lid sinds: 2009

offline
Re:Kleur ballast
Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie informatie, met name Marc: dit is precies de info die ik zocht!

Ik denk aan Duits, eventueel richting de Zwitsere/ Oostenrijkse grens, en dan vooral Ep. 1, 2 en 3. Is voor de purist natuurlijk nog veel te breed, maar ik vind dat nu eenmaal de tijdperken met de mooiste loc en materieel.

Ik zal binnenkort eens wat gaan experimenteren...

Groet,
William
Re:Kleur ballast
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Kleur ballast
Dan zal ik als ik jou was wat meer gaan voor (licht-)bruin kleurig ballast, en dan eventueel weatheren vanwege de stoomloks.
Succes!

Ronald
Re:Kleur ballast
Lid sinds: 2011

offline
Re:Kleur ballast
Citaat van: William027 op donderdag 07 juli 2011, 11:10:36
- Wat is de meest realistische kleur?
- Is dit een kwestie van smaak?

Ik rij zelf C en die donkergrijze kleur slaat in mijn ogen nergens op (nog los van de glans).

Hallo William,

Die vragen stel ik mezelf ook wel eens  :) Ben er nog niet uit maar de donkere balast die perfect bij c-rail past maakt het wel harmonieus maar klopt voor mij ook niet. Nieuw is de balast hier in NL veel lichter maar ik heb er geen foto's van. Naar mate het veroudert, wordt het vooral bruiner naast een tintje donkerder.


groet,
Michiel

Tussen Hilversum-Mediapark en Bussum-zuid..
Re:Kleur ballast
bluey
gast

Re:Kleur ballast
Heren, dit is nou net het nadeel van crail. Het rijdt prima en legt heel gemakkelijk, maar is natuurlijk niet heel realistisch. Als je niet ( met heel veel moeite) tussen de rails en bielzen ballast wilt aanbrengen, is eigenlijk alleen de bush crail ballast geschikt. Uiteraard is dit veel te zwart maar dat komt omdat de crail bedding veel te zwart is en daar moet het bij passen. Uiteraard kun je een andere kleur ballast gebruiken, maat dat ziet er meestal raar uit met de kunststof bedding. Naar mijn idee kun je dus het beste de bush ballast gebruiken en eventueel het geheel voorzichtig drybrushen met roest en zwart . De bielsen met licht grijs ( verdund) behandelen helpt ook.

Welke kleur ballast is afhankelijk van:
1 waar?
2 welk tijdperk?
3 hoe lang ligt het er al?

De mensen van anitadecor kunnen je hier op beurzen een hoop tips over geven

Succes

Roland
Re:Kleur ballast
Lid sinds: 2011

offline
Re:Kleur ballast
Ben het helemaal met Roland eens. Ik ben zelf dan ook een echte k-rail gebruiker! Meer werk maar ook meer mogelijkheden.
Re:Kleur ballast
rorail
gast

Re:Kleur ballast
In periode I werd nog met zand als ballast gewerkt, ik weet niet of dat ook geldt voor het door jou aangegeven gebied in zuidelijk Duitsland.

Verder laat de site van Huib Maaskant het een en ander zien over menging van kleuren ballast.

Groet,
Ronald
Re:Kleur ballast
Lid sinds: 2009

offline
Re:Kleur ballast
Heb gisteren eens geexperimenteerd met de volgende producten:

- Standaard C-rail ballast
- Ikea sierzand zwart
- Ikea sierzand bruin

Foto's volgend (hopelijk) vanavond. Ervaringen:

- Ikea sierzand is veel makkelijk aan te brengen dan de C-rail ballast: het springt niet alle kanten op. Daarnaast is het behoorlijk grof en laat het zich relatief lastig aanbrengen;
- 1 druppel afwasmiddelmiddel is te weinig, 2 is genoeg (voor slechts een paar ml houtlijm/ water mix);
- Houtlijm laat zich relatief moeilijk mengen met water. Ik denk dat ik dan ook eens aan de slag ga met de "Voorstrijk voor latex". Kant en klaar, niet duur, en het blijft elastisch. Een andere optie is de eventuele vloeibare rubber van Pippoos, maar die is wel een heel stuk duurder.

Mijn voorkeur: Ikea bruin. Mijn vrouw's voorkeur: C-rail ballast. Jullie voorkeur: volgt wanneer de foto's er zijn ;-). Andere types ballast zijn uiteraard bespreekbaar, ik denk zelf nog aan een paar Woodland-types.

Opmerkingen, suggesties en dergelijke zijn welkom!
Re:Kleur ballast
bluey
gast

Re:Kleur ballast
Let je wel op dat je niet-watervaste houtlijm gebruikt? Dit is op waterbasis en mengt zich heel gemakkelijk. Latex voorstrijk is een soort behangerslijm en zou ik je niet aanraden.

Een elastische ballastlijm wordt ook verkocht door anitadecor en werkt uitstekend.
Re:Kleur ballast
Lid sinds: 2009

offline
Re:Kleur ballast
Bedankt voor de tip, ik zal eens kijken op de pot. Dat ik daar, als scheikundige, zelf niet aan gedacht heb...  :oops:.

Wat betreft het voorstrijkmiddel:
http://www.nproject.org/nl/modelspoor-scenery/ballast-leggen-met-houtlijm.html

Nu eens pluizen op de anita decor website...
Re:Kleur ballast
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Kleur ballast
Ook ER-Decor heeft akoustische ballast lijm, heet "Decobal".

Groet, Anne W
Re:Kleur ballast
bluey
gast

Re:Kleur ballast
Op nproject maken ze ook bergen met tegellijm. Vind ik ook geen aanrader ;-)

Een flexibele lijm is niets anders dan gewoon lijm waar een swr latexcomponent aan toegevoegd is, maar werkt wel. Is niet goedkoop overigens. Hoef je uiteraard alleen in de zichtbare delen te gebruiken, en met crails gebruik je uberhaupt weinig ballast. Smeer eerst wat onverdunde lijm op de zijkanten van de crails bedding, dan stuitert het niet zo en zakt het niet zo makkelijk naar beneden. Naar mijn mening is het enige wat nog smoelt de crail ballast van busch daar dit dezelfde kleur heeft. Bij al het andere ontstaat er een duidelijk kleurverschil tussen wat er tussen de rails ligt en ernaast. Als je geballast hebt kun je daarna roest aanbrengen op de ballast met airbrush of drybrush techniek. Heel veel beter dan dat gaat het niet worden, dan moet je krails nemen
Re:Kleur ballast
Lid sinds: 2009

offline
Re:Kleur ballast
Ik ben van plan om de volledige C-rails van ballast te voorzien, dus ook tussen de bielzen! Wacht maar op de foto's, ziet er prima uit hoor ;-). Het is wel een ***-werk: je bent zo 1 uur per rail bezig. Nu bevat mijn eerste module slechts 12 rails...

Wellicht anders toch de vloeibare rubber van Pippoos: deze is prijzig, maar dat zijn de door jullie aangehaalde alternatieven ook (in vergelijkbare hoeveelheden). Voordeel van Pippoos is dan weer dat ik die zo in Eindhoven kan kopen.

Hoe dan ook bedankt voor jullie opmerkingen, tips en trucs! Had ik maar vakantie, dan stonden de foto's er al op...
Re:Kleur ballast
Lid sinds: 2009

offline
Re:Kleur ballast
C-rail ballast:



Ikea zwart:



Ikea bruin:



Zoals gezegd: mijn vrouw zegt C-ballast, want dat ziet ze vanuit de trein. Ik neig meer naar Ikea-bruin.

Tevens heb ik afgelopen week bij Willies in Eindhoven nog enkele andere soorten ballast gekocht: een andere soort bruin en meer richting graniet (dus een stuk lichter). In eerste instantie ga ik ze niet mengen: eerst maar eens kijken hoe het er zo uitziet met de standaard beschikbare materialen.

Daarnaast ook een potje "83" verf gekocht: roest.
Re:Kleur ballast
Lid sinds: 2009

offline
Re:Kleur ballast
ik vind dat ikea bruin helemaal niet op balast lijkt :oops: lijkt meer op grof zand. Ik ben het wel met je vouw eens dat de balast op de eerste foto het beste lijkt.
Persoonlijk zou ik proberen om wat ligter grijze ballast te vinden.
Re:Kleur ballast
Wasmi
gast

Re:Kleur ballast
ik persoonlijk vind het allemaal niet op ballast lijken, maar op ronde bolletjes..... echte ballast is scherp en hoekig. Kijk maar eens bij ASOA. Dat materiaal lijkt duur, maar dat valt in de praktijk erg mee. Maar goed, ik gebruik in het zichtbare deel ook K-rails, en dan kan je zowiezo realistischer bouwen dan met C....

Walter
Re:Kleur ballast
Lid sinds: 2009

offline
Re:Kleur ballast
Wauw dit ziet er mooi uit



Zelfs de rails zelf ziet er super echt uit
Re:Kleur ballast
Lid sinds: 2009

offline
Re:Kleur ballast
Citaat van: Janvis op donderdag 18 augustus 2011, 09:22:01
ik vind dat ikea bruin helemaal niet op balast lijkt :oops: lijkt meer op grof zand. Ik ben het wel met je vouw eens dat de balast op de eerste foto het beste lijkt.
Persoonlijk zou ik proberen om wat ligter grijze ballast te vinden.

Voor I is een zandkleur niet verkeerd, dus dat zou kunnen. Ik zet een streepje bij mijn vrouw's score  ;)

Citaat van: Wasmi op donderdag 18 augustus 2011, 10:10:53
ik persoonlijk vind het allemaal niet op ballast lijken, maar op ronde bolletjes..... echte ballast is scherp en hoekig. Kijk maar eens bij ASOA. Dat materiaal lijkt duur, maar dat valt in de praktijk erg mee. Maar goed, ik gebruik in het zichtbare deel ook K-rails, en dan kan je zowiezo realistischer bouwen dan met C....

Walter

Dat vind ik ook van de Ikea ballast: het is volgens mij namelijk gekleurd glas. Het glinstert ook net iets te veel. Zoals gezegd: ik heb drie andere soorten liggen, kijken of ik daar van 't weekend aan toe kom.

Hoe dan ook, bedankt voor jullie opmerkingen en hopelijk hebben andere mensen ook iets aan dit topic.
Re:Kleur ballast
Roeny
gast

Re:Kleur ballast
Hallo allemaal,

Als ik uit de kleur zou moeten kiezen zou ik voor bruin gaan, lijkt mij realistischer dan pik zwart.

Zelf ga ik voor mijn K-rails bedding van Woodland Scenics gebruiken, als je de fijne korrel neemt (voor N) kan je het misschien ook wel toepassen voor C-rails.
Iig hebben ze verschillende kleuren, grijs, licht grijs, en bruin. Deze kleuren ga ik ook door elkaar gebruiken, na aanleiding van de mooie plaatjes van Huib Maaskant.

Hoop dat jullie er wat aan hebben. :wink:
Oh, Rorail had hier ook al info. over gegeven. :D :thumbup:

Mvg,

Jeroen
Re:Kleur ballast
Lid sinds: 2009

offline
Re:Kleur ballast
Citaat van: Wasmi op donderdag 18 augustus 2011, 10:10:53
Maar goed, ik gebruik in het zichtbare deel ook K-rails, en dan kan je zowiezo realistischer bouwen dan met C....

De hoofdreden voor mij om niet met K-rails te werken is het gebrek aan realisme van de "gigantische" railstaven. Op C-rails zijn deze een stuk fijner uitgevoerd. Ik neem het extra werk wat het ballasten van C-rail met zich mee brengt dan ook op de koop toe alleen vanwege dit aspect.

Maar he, dat is een kwestie van smaak, ieder z'n hobby ;-).

Re:Kleur ballast
Wasmi
gast

Re:Kleur ballast
heb je ook weer gelijk in..... ach het blijven altijd compromissen..... ik gebruik veel flexrails en dat is met C ook wat lastig (zie Tilly..... pffff wat een werk :) ) Als ze nu K zouden maken met C profiel, maar ja, dat zie ik niet gebeuren.
Re:Kleur ballast
Lid sinds: 2009

offline
Re:Kleur ballast
Citaat van: Wasmi op donderdag 18 augustus 2011, 15:28:25
heb je ook weer gelijk in..... ach het blijven altijd compromissen..... ik gebruik veel flexrails en dat is met C ook wat lastig (zie Tilly..... pffff wat een werk :) ) Als ze nu K zouden maken met C profiel, maar ja, dat zie ik niet gebeuren.

Helemaal mee eens. Als Tillig het kan... Maar goed, dat is weer een andere discussie.
Re:Kleur ballast
bluey
gast

Re:Kleur ballast
Ik ben heel benieuwd hoe je je wissels tussen de bielzen van ballast gaat voorzien ;-)

En dat realisme: ach het kloPt allemaal niet. Railprofiel, wissels, boogstralen, om nog maar te zwijgen van de puntjes tussen de rails. Het railprofiel vind ik dan nog het minst storende.

Roland
Re:Kleur ballast
Spoorman
gast

Re:Kleur ballast
Citaat van: bluey op donderdag 18 augustus 2011, 19:02:24

om nog maar te zwijgen van de puntjes tussen de rails.


Voor alles is een oplossing. :P

Gr, Ben.
Re:Kleur ballast
Lid sinds: 2023

offline
Re:Kleur ballast
Citaat van: Spoorman op donderdag 18 augustus 2011, 19:05:26
Citaat van: bluey op donderdag 18 augustus 2011, 19:02:24

om nog maar te zwijgen van de puntjes tussen de rails.


Voor alles is een oplossing. :P

Gr, Ben.

Alle drierail rommel in de vuilbak en met een tweerail baan beginnen of niet Ben?  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Harald & Alex
Re:Kleur ballast
Spoorman
gast

Re:Kleur ballast
 :mrgreen:
Re:Kleur ballast
Lid sinds: 2009

offline
Re:Kleur ballast
Een optie (maar niet voor mij), maar niet relevant voor dit topic. Laten we hier bij de ballast blijven.
Re:Kleur ballast
Spoorman
gast

Re:Kleur ballast
Om dan toch ook maar een serieuse bijdrage te leveren, kijk eens naar het resultaat van een 13-jarige:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7997.0.html

Stop met die zwarte Ikea rommel en werk vanuit een lichter kleur. De korrels zijn slechts de basis, de afwerking met de airbrush of drybrush bepaalt het eindresultaat. En zoals Roland aangeeft: bedenk een oplossing voor je wissels anders ziet het er niet uit.

Gr, Ben.
Re:Kleur ballast
Roeny
gast

Re:Kleur ballast
Citaat van: Spoorman op vrijdag 19 augustus 2011, 07:15:56
Om dan toch ook maar een serieuse bijdrage te leveren, kijk eens naar het resultaat van een 13-jarige:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7997.0.html

Stop met die zwarte Ikea rommel en werk vanuit een lichter kleur. De korrels zijn slechts de basis, de afwerking met de airbrush of drybrush bepaalt het eindresultaat. En zoals Roland aangeeft: bedenk een oplossing voor je wissels anders ziet het er niet uit.

Gr, Ben.

Hoi Ben,

Deze baan ziet er echt super gaaf uit. 8o :thumbup:

Maar het brushen gaat toch beter met 2rail dan met 3rail? De railstaven kan je nog schoonmaken met zo'n railgom, maar werkt dat dan ook met de puko's?
Dit is een vraag die ik eigenlijk al lang heb, want je wilt natuurlijk niet de laag verwijderen van je puko's waardoor ze gaan ''glimmen'' en nóg meer opvallen.. :?

Mvg,

Jeroen
Re:Kleur ballast
Spoorman
gast

Re:Kleur ballast
Het beste kun je de puko's dan afplakken met een heeeel klein stukje tape. Toegegeven: het is wat meer werk bij 3rail. 8)

Gr, Ben.
Re:Kleur ballast
gunmax1
gast

Re:Kleur ballast
Hallo

Over ballast gesproken
Ik liep gisteren in de zoo-markt(dierenwinkel)
En vond daar een soort kattebakkorrels die zeer fijn zijn.
Nu de kleur is lichtgrijs en natuurlijk samen met c-rail zou dit op niks trekken.
weet er iemand soms de kleur nr van c-rail.
Of heeft er soms iemand ervaring mee :help:

groeten
Re:Kleur ballast
reeves
gast

Re:Kleur ballast
Denk dat die kattebakvulling niet echt gaat lukken, als je
die wilt lijmen, is redelijk poreuze materie
Re:Kleur ballast
Lid sinds: 2009

offline
Re:Kleur ballast
Aquarium zand is in diverse grofheid te krijgen is niet duur en je kunt het met waterverf kleuren in de kleur die je wildt hebben .
Na de kleuren met zand gemengt te hebben met fohn drogen gaat zeer snel en ballasten maar.
Let wel op, maak genoeg voor de helle baan want de zelfde kleur krijg bijna niet nog eens.
Re:Kleur ballast
Lid sinds: 2009

offline
Re:Kleur ballast
in het echt heeft de ballast ook niet overal dezelfde kleur
Re:Kleur ballast
quinten-m3000
gast

Re:Kleur ballast
je kan het ook met thee doen. ik heb 2 helle potten. maar ik moet het nog steets doen.
ik zag zelf bij een ander en dat zag er echt mooi uit.

groet quinten



Re:Kleur ballast
sbbmarklin
gast

Re:Kleur ballast
Janvis,

De ballast van ASOA is i.d. erg mooi. Ze maken gebruik van diverse echte steen soorten.

C-rail vind ik zelf bedrijfszeker maar het blijft voor mij plastic rails. K-rails is naar mijn mening
met de juiste balast aan de hand van de situatie veel fraaier. Alleen de puco,s blijven een
onvermijdelijk kwaad bij het 3 rail systeem.

Gr arnout.
Re: Kleur ballast
quinten-m3000
gast

Re: Kleur ballast
ik heb een vraag ik ging op IKEA keiken maar daar stonden 3 kleuren en nog wat grind
zitten al de 6 bergjeas in zo zak of moet je alles los kopen ik zou graag het zwarte willen
en hoevel gram zit er in zo zakje


Re:Kleur ballast
ykram
gast

Re:Kleur ballast
Citaat van: Golfer op zondag 17 juli 2011, 12:40:10
Citaat van: William027 op donderdag 07 juli 2011, 11:10:36
- Wat is de meest realistische kleur?
- Is dit een kwestie van smaak?

Ik rij zelf C en die donkergrijze kleur slaat in mijn ogen nergens op (nog los van de glans).

Hallo William,

Die vragen stel ik mezelf ook wel eens  :) Ben er nog niet uit maar de donkere balast die perfect bij c-rail
past maakt het wel harmonieus maar klopt voor mij ook niet. Nieuw is de balast hier in NL veel lichter maar ik heb er geen foto's van. Naar mate het veroudert, wordt het vooral bruiner naast een tintje
donkerder.


groet,
Michiel

Tussen Hilversum-Mediapark en Bussum-zuid..

Daar fiets ik elke dag langs!!! :O   :D :D

Sorry mensen moest ik even kwijt! En ziet er erg leuk uit!! Mooi ballast!

Mark :P
Re: Kleur ballast
Ronald69
gast

Re: Kleur ballast
Citaat van: quinten-m3000 op zaterdag 19 mei 2012, 23:57:22
ik heb een vraag ik ging op IKEA keiken maar daar stonden 3 kleuren en nog wat grind
zitten al de 6 bergjeas in zo zak of moet je alles los kopen ik zou graag het zwarte willen
en hoevel gram zit er in zo zakje

Deze worden in zakjes van 0.75 kg aangeboden onder de naam Florera.

Grt, Ronald.
Re: Kleur ballast
willem twee
gast

Re: Kleur ballast
Waarom gooi je de 3 kleuren niet door elkaar?

Mvg
Re: Kleur ballast
quinten-m3000
gast

Re: Kleur ballast
dank je ronald
Re: Kleur ballast
quinten-m3000
gast

Re: Kleur ballast
hallo


ik heb een ander soort ballast gekozen.

aquarium grind

groet quinten
Re: Kleur ballast
Lid sinds: 2011

offline
Re: Kleur ballast
Hallo Quinten - Heb je daar foto's van? Ben benieuwd hoe het eruit ziet.

Groeten,
Marc