Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Meer FS materieel

Gestart door marc-lin maandag 04 juli 2011, 21:46:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Meer FS materieel
Lid sinds: 2011

offline
Meer FS materieel
Nu Ben op dit forum mij de weg heeft gewezen naar het op eenvoudige wijze ombouwen van mijn twee FS E636's naar wisselstroom heb ik nog de volgende FS wensen.

- Een echte FS Stoomloc met tender, MFX en geluid (niet een Italiaanse versie van Duits)
- De nieuwe 1:93 rijtuigen in FS varianten
Re:Meer FS materieel
Ronald69
gast

Re:Meer FS materieel
Al eens HIER gekeken?
En allemaal 1:87.

Grt, Ronald.
Re:Meer FS materieel
Lid sinds: 2011

offline
Re:Meer FS materieel
Dank voor de link, inderdaad mooie modellen.
Re:Meer FS materieel
Lid sinds: 2011

offline
Re:Meer FS materieel
Maar (ik zie) geen wisselstroommodellen. De prachtige FS stoomlocs lijken me toch wat lastig om om te bouwen. Zie ik iets over het hoofd?
Re:Meer FS materieel
Ronald69
gast

Re:Meer FS materieel
Even zoeken op corrente alternata (wisselstroom) en dan krijg je dit: CORRENTE ALTERNATA

Grt, Ronald.
Re:Meer FS materieel
Lid sinds: 2011

offline
Re:Meer FS materieel
Thx Roland - Heb eea bekeken maar niet de mooie FS stoomlocs in CORRENTE ALTERNATA gevonden... :(. Ligt dat aan mij?
Re:Meer FS materieel
rovanko
gast

Re:Meer FS materieel
Citaat van: marc-lin op maandag 18 juli 2011, 22:00:47
niet de mooie FS stoomlocs in CORRENTE ALTERNATA gevonden...

Hallo,

De moderator heeft me gewaarschuwd dat er al meer dan 120 dagen geen reactie of nader bericht in dit topic is verschenen, maar ik probeer toch maar eens of iemand nog wat wil vernemen over Italiaanse wisselstroommodellen. Niet dat ik veel hoop heb dat die - op enkele uitzonderingen na - op de markt zullen komen. Het heeft alles te maken met de karakteristiek van de  Italiaanse modelspoormarkt. Ik heb er vorig jaar in Milaan op de jaarlijkse modelspoormanifestatie in het Novegrocomplex (steeds tegen het einde van de maand september) met een tweetal Italiaanse modelspoorfabrikanten gesproken. Dat dit mogelijk was beschouw ik als een gelukstreffer, want de gemiddelde Italiaan - zeker in die kring - spreekt geen woord over de grens, maar deze beide Heren konden in ieder geval de Franse taal verstaan, en die spreek ik toevallig ook.

Wat ik uit de gesprekken geconcludeerd heb is dat hun Italiaanse klantenkring geen enkele belangstelling heeft voor wisselstroommodellen. De italiaanse liefhebber vindt puntcontacten maar niks, dat tast het beeld van de modelspoorbaan te veel aan vinden ze. Er is wel een klein clubje dat zijn uiterste best doet om een Italiaans Märklinforum te "runnen", en dan zie je dat daarin van tijd tot tijd een ombouwverslag verschijnt hoe een Italiaanse loc naar puntcontactsysteem kan worden omgebouwd. Meestal is dat geen sinecure aangezien onder de tractievoertuigen veelal niet tot nauwelijks ruimte is om er zondermeer een sleper aan te brengen. Het is dus  een kwestie van soms zeer ingrijpende freesarbeid om dat voor elkaar te krijgen.

Overigens is het in Frankrijk niet veel beter gesteld, zij het daar Piko een tamelijke vaste voet onder de grond heeft gekregen, en in ieder geval daarna veel Franse locs ook voor wisselstroom is gaan aanbieden, ook Roco doet dat nu in ruimere mate nadat er enkele jaren geleden een nieuwe importeur van dat merk ten tonele verscheen.

Hopelijk gaat er in Italië ook nog eens wat veranderen, er verandert daar de laatste maanden al zoveel......

Gegroet,

Rob   
Re:Meer FS materieel
Lid sinds: 2011

offline
Re:Meer FS materieel
Hi Rob,

Bedankt voor je reactie! Zo als je ziet kijk ik regelmatig op het drie rail forum.

Zelf heb ik inmiddels (met behulp van aanwijzingen van collega-modelspoorders op dit forum) een drietal Italiaanse locs van Roco omgebouwd. Te weten twee E636 en 1 E 656. Daarnaast twee marklin FS modellen gescoord. De SerFer loc (ex DB V216) en een stoomloc (ex P8).

Mijn baan (in aanbouw) is gebasseerd op met name de SBB & BLS maar er zit een Italiaans station in de planning (ala Domodossola maar dan kleiner). De reden daarvoor is het feit dat ik die Italiaanse locs zo heel erg mooi vind! Daarnaast levert het (toekomstig) wisselen van locs in een grensstation ook allerlei leuke bedrijvigheid op.

Groeten,
Marc
Re:Meer FS materieel
rovanko
gast

Re:Meer FS materieel
Citaat van: marc-lin op donderdag 10 mei 2012, 00:01:12
inmiddels (met behulp van aanwijzingen van collega-modelspoorders op dit forum) een drietal Italiaanse locs van Roco omgebouwd.  De reden daarvoor is het feit dat ik die Italiaanse locs zo heel erg mooi vind!

Dag Marc,

Ja, Roco DC locs vallen meestal relatief eenvoudig om te bouwen naar AC omdat die firma meer met dat bijltje hakt, maar bij de puur Italiaanse producenten is dat nauwelijks het geval. In het begin veinsde Vitrains dat zijn producten gemakkelijk naar wisselstroomsysteem konden worden omgebouwd, maar in feite waren dat tamelijk loze woorden.

Er werden tot op heden in Italië overigens schitterende modelspoorproducten vervaardigd. Of dat vanwege de huidige economische malaise zo blijft is een tweede want de prijzen waren er dan ook naar! Zo'n bezoek aan Novegro is dan ook een feest voor de échte liefhebbers. 

Volledigheidshalve geef ik je hierbij even de naam van het Italiaanse Märklin forum door: Märklinfan Club ( www.marklinfan.net  ). Misschien heb je er wat aan

Gegroet,

Rob
Re:Meer FS materieel
Lid sinds: 2007

offline
Re:Meer FS materieel
Tja, ik weet wel dat dit het drierailforum is, maar wordt het nou echt beter als er in landen waar dat niet zo is, opnieuw meerdere H0 systemen naast elkaar gaan bestaan? In Noord-West Europa bestaat die historisch gegroeide situatie, maar daarbuiten nauwelijks. Ik wens ze in barre modelspoortijden toch geen verdere fragmentering van de markt toe.
Re:Meer FS materieel
rovanko
gast

Re:Meer FS materieel
Citaat van: henkv op donderdag 10 mei 2012, 19:28:07
wordt het nou echt beter als er in landen waar dat niet zo is, opnieuw meerdere H0 systemen naast elkaar gaan bestaan?

Dag henkv,

Ik verwacht niet dat er enige kans is dat de Italiaanse modelspoormarkt zich zal gaan interesseren voor wisselstroommodellen. Maar daar gaat het ook niet om. De vraag is in hoeverre fabrikanten van gelijkstroommaterieel een grotere afzet in Noord Europa kunnen realiseren door hun modellen zó te construeren dat daar zonder wezenlijke problemen ook wisselstroommodellen van gemaakt kunnen worden. Waarom zouden ze geen gebruik maken van extra afzet in landen waar het wisselstroomsysteem wél aanhangers heeft. Vergeet niet dat dat voor het grootste deel landen zijn die tot de voorshands welvarende deelnemers aan het zeer riskante euro-avontuur behoren.

Het is me als commercieel weldenkend mens een volstrekt raadsel dat een fabrikant er niet alles aan doet om een produkt te maken dat op een zo groot mogelijke afzet kan rekenen. Wij maken in Nederland toch ook geen producten die potentieel niet of slechts met moeite in Zuid Europa kunnen worden verkocht? Europa streefde toch naar harmonisatie en eenwording? En het is in feite zo eenvoudig! Gelijkstroommodellen die bij ombouw naar wisselstroomsysteem daarom een sleper nodig hebben moeten door de constructeurs daarop voorbereid zijn. Waarom bouwt LSM locomotieven waarbij de tandraderen vlak naast de aandrijfwielen zitten? Nou, omdat daardoor voor een sleper voldoende ruimte daarnaast overblijft om adequaat te kunnen functioneren! Onder de oude (Weense) Liliputlocomotieven zat altijd een schroefgaatje waardoor je daar makkelijk een sleper onder kon aanbrengen (en de ruimte om dan goed te functioneren was ook aanwezig). Je zult zonder twijfel willen opmerken dat een wisselstroomlocomotief ook nog aan andere vereisten moet voldoen zoals de juiste binnenmaat van de wielstellen. Nou, waarom levert Piko wél wielstellen die gemakkelijk uit de loc genomen kunnen worden en vervangen door wisselstroomwielen? Roco idem dito. Als je wielen van getrokken materieel veelal gratis mag omruilen voor exemplaren geschikt  het voor het "andere" systeem waarom dan niet bij locomotieven? Ja, ik weet dat dit wat minder eenvoudig is bij modellen van stoomlocomotieven, nou lever die dan met een wielenbinnenmaat die voor beide stroomsystemen geschikt is? Het Zwitsers/Oostenrijkse merk RailTop doet dat toch ook al?

Maar Hornby (lees: Rivarossi, Lima, Jouef) weigert eenvoudig met dat feit rekening te houden, alleen het Hornby merk Electrotren (dat al sinds vele tientallen jaren ook modellen maakt voor wisselstroomsysteem) houdt er wél rekening mee. Het kán dus best. Ook merken die veel aan de Duitse markt leveren zorgen er wel voor dat hun modellen voor beide systemen verkrijgbaar zijn. Ook het "nieuwe" Liliput voldoet nu aan die eis. Liliput en Brawa leveren ook al slepers die "platter" zijn dan Märklin- en Roco (fluister)slepers.

Kortom: het wordt de hoogste tijd dat in het kader van de Morop afspraken worden gemaakt die ertoe leiden dat modelspoormodellen in principe voor beide stroomsystemen geschikt zijn. De tussenhandel is dan bevrijd van de verplichting modellen voor beide stroomsystemen in voorraad te houden. Zonodig wordt in de winkel de loc voor het ene of het andere systeem aangepast. Ook dat ideaal is al in ontwikkeling: zodra je een sleper onder de loc plaatst past die zich automatisch aan het wisselstroomsysteem aan. Haal je de sleper weg dan wordt de loc automatisch geschikt voor tweerailsysteem. Roco ging enige jaren geleden niet voor niets een samenwerking aan met een Belgische ondernemer die dergelijk materieel al levert!

Als ik dus in een eerdere bijdrage wat "optimistische"geluiden liet horen, geluiden waar jij met door mij gewaardeerde kritische vragen op reageerde, dan zijn mijn opmerkingen gebaseerd op ontwikkelingen die al gaande zijn of in bepaalde gevallen al gerealiseerd!

Hartelijk gegroet,

Rob 
Re:Meer FS materieel
Lid sinds: 2007

offline
Re:Meer FS materieel
Okay Rob, het is hier ook niet de plaats voor zo'n discussie. Maar nog een enkel punt. Drierailers onderschatten vaak de extra concessies die drierail vraagt ten opzichte van tweerail. Ik hoop dan ook dat nog een paar fabrikanten overblijven die eigenwijs genoeg zijn om die concessies niet te maken en dan maar een markt laten liggen. Kan ik ook nog eens een model kopen dat bijvoorbeeld niet te hoog op de poten staat.  ;)