Citaat van: henkv op donderdag 10 mei 2012, 19:28:07
wordt het nou echt beter als er in landen waar dat niet zo is, opnieuw meerdere H0 systemen naast elkaar gaan bestaan?
Dag
henkv,
Ik verwacht niet dat er enige kans is dat de Italiaanse modelspoormarkt zich zal gaan interesseren voor wisselstroommodellen. Maar daar gaat het ook niet om. De vraag is in hoeverre fabrikanten van gelijkstroommaterieel een grotere afzet in Noord Europa kunnen realiseren door hun modellen zó te construeren dat daar zonder wezenlijke problemen ook wisselstroommodellen van gemaakt kunnen worden. Waarom zouden ze geen gebruik maken van extra afzet in landen waar het wisselstroomsysteem wél aanhangers heeft. Vergeet niet dat dat voor het grootste deel landen zijn die tot de voorshands welvarende deelnemers aan het zeer riskante euro-avontuur behoren.
Het is me als commercieel weldenkend mens een volstrekt raadsel dat een fabrikant er niet alles aan doet om een produkt te maken dat op een zo groot mogelijke afzet kan rekenen. Wij maken in Nederland toch ook geen producten die potentieel niet of slechts met moeite in Zuid Europa kunnen worden verkocht? Europa streefde toch naar harmonisatie en eenwording? En het is in feite zo eenvoudig! Gelijkstroommodellen die bij ombouw naar wisselstroomsysteem daarom een sleper nodig hebben moeten door de constructeurs daarop voorbereid zijn. Waarom bouwt LSM locomotieven waarbij de tandraderen vlak naast de aandrijfwielen zitten? Nou, omdat daardoor voor een sleper voldoende ruimte daarnaast overblijft om adequaat te kunnen functioneren! Onder de oude (Weense) Liliputlocomotieven zat altijd een schroefgaatje waardoor je daar makkelijk een sleper onder kon aanbrengen (en de ruimte om dan goed te functioneren was ook aanwezig). Je zult zonder twijfel willen opmerken dat een wisselstroomlocomotief ook nog aan andere vereisten moet voldoen zoals de juiste binnenmaat van de wielstellen. Nou, waarom levert Piko wél wielstellen die gemakkelijk uit de loc genomen kunnen worden en vervangen door wisselstroomwielen? Roco idem dito. Als je wielen van getrokken materieel veelal gratis mag omruilen voor exemplaren geschikt het voor het "andere" systeem waarom dan niet bij locomotieven? Ja, ik weet dat dit wat minder eenvoudig is bij modellen van stoomlocomotieven, nou lever die dan met een wielenbinnenmaat die voor beide stroomsystemen geschikt is? Het Zwitsers/Oostenrijkse merk RailTop doet dat toch ook al?
Maar Hornby (lees: Rivarossi, Lima, Jouef) weigert eenvoudig met dat feit rekening te houden, alleen het Hornby merk Electrotren (dat al sinds vele tientallen jaren ook modellen maakt voor wisselstroomsysteem) houdt er wél rekening mee. Het kán dus best. Ook merken die veel aan de Duitse markt leveren zorgen er wel voor dat hun modellen voor beide systemen verkrijgbaar zijn. Ook het "nieuwe" Liliput voldoet nu aan die eis. Liliput en Brawa leveren ook al slepers die "platter" zijn dan Märklin- en Roco (fluister)slepers.
Kortom: het wordt de hoogste tijd dat in het kader van de Morop afspraken worden gemaakt die ertoe leiden dat modelspoormodellen in principe voor beide stroomsystemen geschikt zijn. De tussenhandel is dan bevrijd van de verplichting modellen voor beide stroomsystemen in voorraad te houden. Zonodig wordt in de winkel de loc voor het ene of het andere systeem aangepast. Ook dat ideaal is al in ontwikkeling: zodra je een sleper onder de loc plaatst past die zich automatisch aan het wisselstroomsysteem aan. Haal je de sleper weg dan wordt de loc automatisch geschikt voor tweerailsysteem. Roco ging enige jaren geleden niet voor niets een samenwerking aan met een Belgische ondernemer die dergelijk materieel al levert!
Als ik dus in een eerdere bijdrage wat "optimistische"geluiden liet horen, geluiden waar jij met door mij gewaardeerde kritische vragen op reageerde, dan zijn mijn opmerkingen gebaseerd op ontwikkelingen die al gaande zijn of in bepaalde gevallen al gerealiseerd!
Hartelijk gegroet,
Rob