Citaat:
B. wel dat deze combi zeker met de NS-vignetten niet zo vaak te zien was in het echt.
Wikipedia meld als volgt:
Vanaf de zomer van 1948 werden zij in dienst gesteld tussen Amsterdam en Eindhoven. Ze hadden een maximumsnelheid van 160 km/h en de lijn Amsterdam-Utrecht werd daar zelfs volledig voor vernieuwd met nieuwe rails. De 1000-en bleken al zeer snel niet geschikt te zijn voor die snelheid en hun maximumsnelheid werd verlaagd tot 100km/h. Daardoor reden zij vanaf 1954 alleen in de goederendienst. In de jaren zeventig kregen ze toch nog reizigersdiensten: de wintersporttreinen naar Oostenrijk en Zwitserland werden op het Nederlandse stuk Den Haag-Utrecht-Eindhoven-Venlo v.v. deels door 1000-en gereden. De locs waren aanvankelijk olijfgroen geschilderd, later werd dit Berlijns blauw. De 1006 sneuvelde bij een spoorwegongeval te Tilburg in 1961, waarbij ook loc 1156 aan zijn einde kwam.
Vanaf 1975 werden zij nog uitsluitend in het zuiden des lands ingezet. Dit omdat ze nogal storingsgevoelig waren en NS ze daarom zo dicht mogelijk bij de hoofdwerkplaats in Tilburg wilde houden. Ook kon zo het machinistenkorps dat dienst deed op de 1000 kleiner worden gehouden. Na de aflevering van de nieuwe elektrische locomotieven van de serie 1600 werden de laatste locs van de serie 1000 in 1982, na een diensttijd van 34 jaar, buiten dienst gesteld.
Grt, Ronald.