Goed...... er is nieuws...... Prorail heeft het volgende bekend gemaakt:
Persbericht:
Nieuwe planning werkzaamheden station Zwolle
ProRail en de aannemer hebben besloten de werkzaamheden op station Zwolle opnieuw in te plannen. De huidige werkplanning kan niet binnen budget worden uitgevoerd. Daarom stelt ProRail prioriteiten en wordt werk over een langere periode verdeeld. Om te zorgen dat de Hanzelijn eind 2012 open kan, wordt allereerst het vierde perron afgebouwd. De buitendienststelling van deze zomer gaat in de huidige vorm niet door. Samen met vervoerders en reizigersorganisaties wordt opnieuw naar de buitendienststellingen gekeken.
Vervoerders en reizigersorganisaties
Reizigers krijgen gedurende de verbouwing van station Zwolle nog wel te maken met een aantal kleinere buitendienststellingen dit jaar. De exacte uitwerking daarvan is nu onderwerp van onderzoek. Nieuw in te plannen werkzaamheden zijn bijvoorbeeld ook de verdere bouw van de perrontunnel en de aanpassingen aan het spoor. Bij het opstellen van de nieuwe werkplanning betrekt ProRail vanzelfsprekend de vervoerders, maar ook reizigersorganisaties om de hinder voor de reiziger zoveel als mogelijk te beperken.
Kosten
Om de kosten beter te beheersen prioriteren ProRail en de aannemer de bouwwerkzaamheden opnieuw en wordt het werk over een langere periode uitgesmeerd. Uitgangspunt bij de nieuwe werkplanning is dat de meest urgente werkzaamheden als eerste worden uitgevoerd. De opening van de Hanzelijn staat daarbij voorop.
Nieuwe inzichten
ProRail en de aannemer kijken continu naar de beheersing van de risico's in de werkplanning en kosten van de werkzaamheden van de verbouwing van station Zwolle. De afgelopen weken hebben aannemer en ProRail helaas geconstateerd dat de werkzaamheden volgens de huidige werkplanning niet binnen budget uitgevoerd kunnen worden. Doorgaan op de huidige voet zou financieel onverantwoord zijn.
Noot:
Merkwaardig dat eerst uit kostenoverwegingen besloten is de hele handel vier te sluiten en nu komt men daar blijkbaar op terug. Waarschijnlijk.........(armseingokje) heeft men ingezien dat ook met die planning het niet haalbaar is om de Hanzelijn op tijd in gebruik te nemen. Als ik zie wat er nog gedaan moet worden (nieuwe perrons en bovenleiding verleggen wisselstraat, sloop hoek van het gebouw van Wartsila enzo meer) dan zou dat wel eens een te grote brok geweest kunnen zijn.
Edit:
Iemand stuurde me nog een linkje met een brief van de Minister over dit onderwerp:
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2012/01/18/buitendienststelling-station-zwolle/lp-i-m-0000001569.pdfVoor wie er wat aan heeft,
Grt, JW
(als laatste update, het gat voor de tunnel staat nu vol met water, geen idee waarom dat is, men had juist gekozen voor een 'droge'bouw. Misschien dat Ronald nog even zijn licht kan laten schijnen daar?