Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Wijbe's Ombouwhoek / 18-03-22 Roco Hippel voorzien van LokSound en PowerPack

Gestart door Wijbe zaterdag 02 juli 2011, 15:35:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Wijbe's Ombouwhoek / 11-01-12 Interieurverlichting & Sound Piko Hondekop
Wijbe echt  :thumbup: toch.
Bij gebrek aan het orginale geluid echt niet verkeerd hoor.

Mvg: Alex
Re:Wijbe's Ombouwhoek / 11-01-12 Interieurverlichting & Sound Piko Hondekop
Leuk verslag! Ik zit ook te denken over een hondekop, en dan komt dit mooi van pas!
Re:Wijbe's Ombouwhoek / 11-01-12 Interieurverlichting & Sound Piko Hondekop
Wijbe, echt mooi aangepakt, het begint hier te kriebelen om aan het herstelplan te beginnen :D

Heel je verslag opgeslagen ,je weet nooit of ik ook nog eens iets durf te gaan doen op" HBO/ Universitair modelbouw nivo" maar dan heb ik in iedergeval een uitgebreide handleiding.

Bedankt erik
Re:Wijbe's Ombouwhoek / 11-01-12 Interieurverlichting & Sound Piko Hondekop
Als eerste het oude filmpje, hier werd er gebruik gemaakt van de sound van de ET65. Gevuld met de toeters van de TEE Ram, en een tweetal stationsomroepen.



Helaas niet echt wat ik zocht. :thumbdown:

Nu met de nieuwe sounds erin:


Nu gebruik ik de sound van de ET11, wat ik veel mooier vind. Wederom aangevuld met de hoorns van de TEE Ram, en nu zelfs 3 stationsomroepen.

Re:Wijbe's Ombouwhoek / 11-01-12 Interieurverlichting & Sound Piko Hondekop


Wijbe

Mooi gedaan klinkt meer dan goed, verek wat heb jij daar een meesterlijke mooie koploper staan, wat rijd deze koploper mooi he?


Groet Frits
Re:Wijbe's Ombouwhoek / 11-01-12 Interieurverlichting & Sound Piko Hondekop
Frits,

Dankje, kan hem een volgende keer wel even meenemen ;)


Oei, betrapt. maar gauw die ene koploper verstoppen :lol:
Re:Wijbe's Ombouwhoek / 11-01-12 Interieurverlichting & Sound Piko Hondekop
Mooi werk Wijbe! Leuke ombouwprojectjes doe je!

Ik heb de LED-strips die jij gebruikt hier ook en ga ze ook maar eens inbouwen binnenkort.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Wijbe's Ombouwhoek / 11-01-12 Interieurverlichting & Sound Piko Hondekop
Wijbe,het is zeker een stukkie mooier geworden die sound.

Je moet er even voor gaan zitten,maar dan heb je ook wat nietwaar.

Helemaal  :thumbup:

Mvg: Alex
Re:Wijbe's Ombouwhoek / 11-01-12 Interieurverlichting & Sound Piko Hondekop
Heel knap gedaan :thumbup:

Mvg Gert
Re:Wijbe's Ombouwhoek / 11-01-12 Interieurverlichting & Sound Piko Hondekop
Hey Weibe,

nette ombouw hoor, dat geluid past goed bij de hondekop  :thumbup:  Lijkt mij ook wel gaaf hoor om eens zo'n sounddecoder in 1 van mn loc's te bouwen, alleen moet ik er dan zo lang voor sparen  :-(

Groeten jw
Re:Wijbe's Ombouwhoek / 11-01-12 Interieurverlichting & Sound Piko Hondekop
Ach Jan.

Het is leuk,maar op een gegeven ogenblik (althans dat heb ik) vind ik toch de rust prettiger hoor.

Mvg: Alex
Re:Wijbe's Ombouwhoek / 04-03-12 Stroomvoerende koppelingen 1 polig
Hallo,

Stroomvoerende koppelingen zijn ontzettend duur. Dat kan natuurlijk veel goedkoper.

Het wiel was al eerder uitgevonden dankzij Menno. Hier is zijn ontwerp te bekijken. Vanuit dit principe heb ik ook gewerkt. Echter lijm werkt niet. De oplossing, smelt ze in het plastic met de soldeerbout. Zoals hier wordt uitgelegd.


Ik gebruik de koppelingen om de + door te lussen door wagons, ze zijn super snel te maken, en werken perfect. Kosten ca ?0,70

De gebruikte koppelingen zijn de Roco universele koppelingen. Deze koppelen met alle beugelkoppelingen en de Marklin kortkoppelingen.

Een klein verslagje hoe je ze maakt.

Begin met een stukje koperband van ongeveer 12mm bij 2mm. Dit kun je van een oude sleper af halen. Soldeer de draad er aan zoals op de foto.



Het  'platte' vlak van de koppeling wordt het stukje koperband ingesmolten.



Het stukje koperband even in 2'en buigen.



Rest alleen nog het even in het plastic vast te smelten, en dan krijg  je dit.



Resultaat van 2 gekoppelde koppelingen, perfecte stroomdoorvoer.



Paar meer foto's zijn hier te vinden.

Re:Wijbe's Ombouwhoek / 04-03-12 Stroomvoerende koppelingen 1 polig
Wereldtip  :thumbup:, dat scheelt nog een euries ;)

Handig gedaan hoor.

Mvg Gert
Re:Wijbe's Ombouwhoek / 04-03-12 Stroomvoerende koppelingen 1 polig
Geweldig!
Waar kan je die koper stripjes krijgen?
Re:Wijbe's Ombouwhoek / 04-03-12 Stroomvoerende koppelingen 1 polig
Citaat van: Remie op zondag 04 maart 2012, 23:56:01
Geweldig!
Waar kan je die koper stripjes krijgen?


Lezen ! , die kan je van een oude sleper maken ;)

Mvg Gert
Re:Wijbe's Ombouwhoek / 04-03-12 Stroomvoerende koppelingen 1 polig
Slim bedacht :thumbup: Deze ga ik onthouden

Met vriendelijke groet,

Leon
Re:Wijbe's Ombouwhoek / 04-03-12 Stroomvoerende koppelingen 1 polig
Citaat van: Remie op zondag 04 maart 2012, 23:56:01
Waar kan je die koper stripjes krijgen?
Hiervan kun je enige honderden van die stripjes maken ===> klik
Re:Wijbe's Ombouwhoek / 04-03-12 Stroomvoerende koppelingen 1 polig
Super tip, deze moet ik zeker onthouden. :)

Gr.
René
Re:Wijbe's Ombouwhoek / 04-03-12 Stroomvoerende koppelingen 1 polig
Remie,

Ik heb een poos geleden van Menno (Madmenno) 2 reepjes koperband gekregen. Hij heeft dit ooit op ebay gekocht. Moet je hem even pb'en. De link van Wim zou je ook kunnen proberen.


- E'tje vergeten :oops:
Re:Wijbe's Ombouwhoek / 04-03-12 Stroomvoerende koppelingen 1 polig
Bedankt Weibe
Ze zijn dus niet al op maat te verkrijgen begrijp ik  :(
Re:Wijbe's Ombouwhoek / 04-03-12 Stroomvoerende koppelingen 1 polig
Nee en ook niet geheel afgemonteerd of Wijbe moet een handeltje beginnen :D

gr erik
Re:Wijbe's Ombouwhoek / 04-03-12 Stroomvoerende koppelingen 1 polig
Remie,

Als je dat plaatje van Wim (nobody) besteld, knip je er zo een stukje af met een schaar. Je moet er wel wat voor doen hé! :lol:

En anders zoek je even een oude versleten sleper op, kun je daar even een paar prototype's van maken.

Erik,

Ik zie ???? :lol:
Re:Wijbe's Ombouwhoek / 04-03-12 Stroomvoerende koppelingen 1 polig
elke modelbouwzaak heeft die messingplaatjes.Ik heb een setje gekocht van 0.2 mm tot 1 mm voor amper 3 euro.Zaten 5 velletjes in van ongeveer 15 cm op 7,5 cm.
Re:Wijbe's Ombouwhoek / 04-03-12 Stroomvoerende koppelingen 1 polig
Fosforbrons geleidt goed en is veerkrachtiger dan messing.
Re:Wijbe's Ombouwhoek / 04-03-12 Stroomvoerende koppelingen 1 polig
Enige probleem met mijn materiaal, je moet af en toe het lipje terugbuigen zodat er weer voldoende veerkracht op staat. Hoe vaker je dit doet, hoe minder de veerkracht.......

Tip om dit  te voorkomen, niet een te scherpe 'knik' maken, maar meer een half 'rondje'.
Re:Wijbe's Ombouwhoek / 12-04-12 Ombouw Roco Kraan Sik 355
Goeieavond,

Een tijdje geleden (December) een sikje gekocht bij MTE, al omgebouwd. Hier wou ik een automatische koppeling (krois) opzetten, en wat ledjes. Helaas bleek de decoder die er in zat Kuehn N025 dit niet te kunnen aansturen.

Oftewel een nieuwe decoder erin. Hiervoor een Zimo mx620 gekocht. Helaas 2 maal de decoder vernield, ze zijn opgestuurd naar Zimo en gerepareert, en kwamen 2 weken geleden terug. Dus eindelijk het Sikje afbouwen/ombouwen.

Hoe MTE de sleper plaatst:





De lantaarn's

Om te beginnen de lataarn's gemaakt. Als losse onderdelen zijn een 4'tal lataarns meegeleverd. Deze zijn voor sier, je moet ze zelf verbouwen om er een ledje in te maken. Op dit sikje komt aan beide zijde 1 lataarn.

Als eerste een klein gaatje erin boren zodat je het glaasje eruit kan duwen. Het boorwerk allemaal rustig met de hand uitvoeren! Vervolgens met een groter boortje het gat uitboren.

Als draad wordt lakdraad gebruikt van een kapot marklin anker. Het ledje wordt uiteindelijk vastgelijmt met een druppeltje secondelijm.




Het lataarn'tje uit elkaar


1 klein ledje (Orange 0603) komt erin


Lak draadjes eraan, en testen met de multimeter.

Dan de boel uitelkaar en de test stand. Helaas is 1 krois koppeling gesneuveld, draden los en dat lakdraad viel niet te solderen. Als iemand dat spoeltje opnieuw kan wikkelen stuur gerust een pb'tje.

Vervolgens alles aan elkaar solderen in de test stand......



Decoder inbouw

Als eerste een houdertje van styreen gemaakt, en met secondelijm op het Sikje geplakt. In de neus past net een decoder. De decoder zit vast met dubbelzijdig tape.





Vervolgens een kweste van alle draden net weg werken, en de loc weer in elkaar zetten. Hierbij is ook nog een ledje geplaatst onder het zwaailicht. Zo is er een werkend zwaailicht.

Uiteindelijk de lataarn's nog op het locje lijmen, en de decoder programeren.





Sfeerplaatjes





Later nog aan de achterkant van de lataarn een stukje aluminiumtape geplakt en zwart ge'markerd zodat er geen lichtlekage meer is.




Uiteindelijk na veel moeite ben ik tevreden met het resultaat. Het is toch wat anders dan een Marklin locomotief ombouwen. De boel is zo klein. Simpel gezegt, hoe meer je hier mee oefent hoe beter het gaat. Een volgend sikje gaat zeker komen, en dan plaats ik de sleper ook zelf.



Meer foto's hier te vinden.
Re:Wijbe's Ombouwhoek / 12-04-12 Ombouw Roco Kraan Sik 355
Netjes hoor :thumbup:
Die van mij moet ook nog leds krijgen.
Gelukkig heb ik er al een esu in zitten, dus geen gekloot met de decoder.
Re: Wijbe's Ombouwhoek / 22-05-12 Ombouw Marklin 3388 ? mP 3004 'Motorpost'
Ombouw Marklin 3388 ? mP 3004

Een modelspoorvriend had een motorpost liggen. Enig probleem was dat hij half omgebouwd was.  En die postrijtuigen stonden ook zo zielig in de vitrine bij hem, dat vind ik natuurlijk niet kunnen :D

Eisen

Wat zijn de eisen voor de locomotief?

  • Schakelbare front en sluitseinen.
  • Interieurverlichting
  • Hoog vermogen motor

Dit betekent dat er  versterkte 5 functie uitgangen nodig zijn. 2 voor de frontlichten. 2 voor de sluitseinen, 1 voor de interieurverlichting.
Om dit gemakkelijk en netjes om te bouwen wordt gebruik gemaakt van een adapterplaat van Esu. (ES51968) Deze adapterplaat heeft een 21 mtc connector voor de decoder, en versterkt de onversterkte functie uitgangen aux 3 en 4. Bijkomend voordeel is dat de adapterplaat in de oude decoder houder past.

Als decoder wordt een Esu locpilot 4.0 21mtc toegepast. (ES54614) Aux 2 en 3 worden gebruikt voor de sluitseinen. De sluitseinen trekken bijna geen stroom, de interieurverlichting wel. Die kan dus beter op een beveiligde aux uitgang aangesloten worden. In dit geval aux 1.

Verslag


We beginnen met de motor te demonteren en even schoon te maken.





Vervolgens het draaistel weer demonteren inclusief motor.





Dan aan het adapterplaatje een extra draad solderen aan aux 3 voor een sluitsein. Vervolgens in de decoderhouden klikken.





Draden aan de motor solderen. Het klopt dat er eigenlijk nog ontstoorspoelen tussen moeten, eveneens de condensator op het motorschild.



Gat in de ledstrip boren zodat de ?poot? waarmee de kap vast geschroefd zit niet hoeft worden te gesloopt. De printbanen die worden onderbroken weer verbonden met draad.




Ledprintjes

Dan komt het moeilijke punt, de orginele lichtprintjes. Dezen dienen aangepast te worden voor digitaal gebruik.
Als eerste dienen er 4 printbanen doorgekrast te worden.



Vervolgens dien je 4 nieuwe printbanen te creeëren.







Voor de ledjes is gebruikt gemaakt van een 1k weerstand. Dezen zijn eerst aangesloten bij de lichtprintjes zelf. Maar toen bleek dat de kap er niet goed oppaste zijn dezen verplaats naar de adapterplaat.



Vervolgens de overige draden aansluiten. Als eerste van een stukje koperbrons een nieuw aansluitpunt gemaakt.



Dan de draden net wegwerken in de ?draadgoten?. Over de gaten zit een stukje aluminium tape zodat de draden niet meer verplaatsen.





Totaaloverzicht met de decoder op de adapterplaat.





Sfeerplaatjes





Vervolgens de decoder netjes afstellen/instellen via de ecos/lokprogramer. Met de lokprogrammer is de decoder zo ingesteld, function mapping is ongelovelijk snel klaar. Wat nog rest zijn de ontstoorspoelen aanbrengen en de condensator.

Meer foto?s zijn te vinden in het volgende album.

Reactie's, opbouwende kritiek, tips zijn welkom!  :D
Re: Wijbe's Ombouwhoek / 22-05-12 Ombouw Marklin 3388 ? mP 3004 'Motorpost'
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Wijbe's Ombouwhoek / 22-05-12 Ombouw Marklin 3388 ? mP 3004 'Motorpost'
Even gegluurd, Wijbe.

Maar had je nu ook rangeerverlichting ingebouwd, en dmv functiemapping uitschakelbare sluitverlichting?

Gr. Marcel
Re: Wijbe's Ombouwhoek / 22-05-12 Ombouw Marklin 3388 ? mP 3004 'Motorpost'
Marcel,

Dat helaas niet. dan moet het bovenste ledje apart worden aangestuurd. Tevens zijn er maar 3 connectiepunten voor het seinprintje. Front,sluit en de retour. Dan moet er een draad aan het printje, en volgens mij past dat niet.
Re: Wijbe's Ombouwhoek / 22-05-12 Ombouw Marklin 3388 ? mP 3004 'Motorpost'
Mooie ombouw weer wijbe. Heb zelf ook nog een analoge motorpost liggen. Zo maar even spullen bestellen om het in orde te maken. Ben benieuwd wat je nog meer verbouwd/ omgebouwd hebt.
Begrijp uit het verhaal dat je hem voor iemand anders omgebouwd hebt en dus niet bij jouw op de baan te bewonderen valt?

Groet, Eric
Re: Wijbe's Ombouwhoek / 22-05-12 Ombouw Marklin 3388 ? mP 3004 'Motorpost'
Hoi Eric,

Op dit moment rijd ie al nog rond op mijn baan, maar binnenkort gaat ie er toch vandoor. Wie weet schaf ik zelf ooit eens een Motorpost aan :D Der komt nog een klein verslag van een V100 aan, ook met 21 mtc Lopi 4.0 omgebouwd. En de resterende ombouwen van de plan D's. Oftewel de restauratie, ledstrips, en de sluitseinen.
Re: Wijbe's Ombouwhoek / 22-05-12 Ombouw Marklin 3388 ? mP 3004 'Motorpost'
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: Wijbe's Ombouwhoek / 22-05-12 Ombouw Marklin 3388 ? mP 3004 'Motorpost'
Nette ombouw Wijbe, je hebt er wat moois van gemaakt. :)
Één opmerking: zonder de ontstoorcondensator op het motorschild en zonder ontstoorspoelen krijgt de decoder wel veel inductieve spanningspieken van de motor te verwerken.
Al hoewel men zegt dat de ontstoorspoelen niet nodig zijn, zou ik ze toch plaatsen.
Lijkt me beter voor de levensduur van de decoder.

Citaat van: Wijbe op dinsdag 22 mei 2012, 12:15:47
Dit betekent dat er  versterkte 5 functie uitgangen nodig zijn. 2 voor de frontlichten. 2 voor de sluitseinen, 1 voor de interieurverlichting.
Om dit gemakkelijk en netjes om te bouwen wordt gebruik gemaakt van een adapterplaat van Esu. (ES51968) Deze adapterplaat heeft een 21 mtc connector voor de decoder, en versterkt de onversterkte functie uitgangen aux 3 en 4. Bijkomend voordeel is dat de adapterplaat in de oude decoder houder past.
De Märklin mLd levert standaard al vier versterkt AUX poorten en bijgeleverde adapterprint, die ook in de houder past.
Re: Wijbe's Ombouwhoek / 22-05-12 Ombouw Marklin 3388 ? mP 3004 'Motorpost'
Ja wederom weer een mooi ombouw verslag Wijbe.

groet erik
Re: Wijbe's Ombouwhoek / 22-05-12 Ombouw Marklin 3388 ? mP 3004 'Motorpost'
mooi diemotorpost zeg. Ik heb er zelf ook eentje rijden alleen die is wel al digitaal maar wil er een andere decoder inbouwen keertje.
Re: Wijbe's Ombouwhoek / 22-05-12 Ombouw Marklin 3388 ? mP 3004 'Motorpost'
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Wijbe's Ombouwhoek / 22-05-12 Ombouw Marklin 3388 ? mP 3004 'Motorpost'
Wijbe ,

Mooi verslag man, misschien een tip( gratis :P :D)

Heb bij mijn Mp de motorruimte met een scheidingsschotje voorzien,
Mooi donker en je ziet de motor niet meer.zie plaatje

Gr, Jan
Re: Wijbe's Ombouwhoek / 22-05-12 Ombouw Marklin 3388 ? mP 3004 'Motorpost'
Dat ziet er inderdaad mooi uit bedankt voor de tip
Re: Wijbe's Ombouwhoek / 22-05-12 Ombouw Marklin 3388 ? mP 3004 'Motorpost'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wijbe's Ombouwhoek / 22-05-12 Ombouw Marklin 3388 ? mP 3004 'Motorpost'
Hallo Wijbe,

Nu begrijp ik waar Sander het idee vandaan heeft  :D

Het ziet er goed uit hoor.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Wijbe's Ombouwhoek / 22-05-12 Ombouw Marklin 3388 ? mP 3004 'Motorpost'
Hai Wybe,
Dit ombouw verslag komt als geroepen. Stond bij mij ook al tijden op het todo lijstje om mijn MP om te bouwen.
Ben de laatste maanden alleen maar bezig geweest met senery bouw (waarvan later een verslagje hier op het forum) en ben nu wel weer toe aan even wat anders...w.o. dus de MP ombouw.
Ik had nog wel wat vraagjes. Welke interieur verlichting gebruik je en heb je nog tips met adresjes waar je de spullen kunt halen? (hier in de buurt of internet?)
Gr. van Pieter
Re: Wijbe's Ombouwhoek / 22-05-12 Ombouw Marklin 3388 ? mP 3004 'Motorpost'
Hey Pieter,

Als ledstrip heb ik een gele gebruikt van digirails. Mooist zou zijn als je een warmwitte of witte gebruikt. Ik zou aanraden om de welbekende ledstrips op rol (5m voor ~?10,-) op ebay te kopen, en die gebruiken. Deze ledstrips hebben zeer mooi effect, kijk maar eens naar mijn Hondekop ;) Alleen er even een voorschakelweerstand voor zetten (ze zijn namelijk 12V, de decoder ongeveer 18V)

Voor decoders, via internet de goedkoopste leverancier zoeken. Alleen in Heerenveen zit een redelijke winkel, en dat is niet echt om de hoek. Of je moet stomtoevallig op een beurs de benodigheden kopen. Meestal koop ik mijn Esu spullen bij ANW, goede prijs en levert netjes en snel.

Als je de motorpost ombouwd hoef je de weerstanden niet te gebruiken, die zitten waarschijnlijk nog wel in jouw motorpost. Bij mij was dat stukje elektronica 'verdwenen'.

Groet,
Wijbe
Re: Wijbe's Ombouwhoek / 22-05-12 Ombouw Marklin 3388 ? mP 3004 'Motorpost'
Bedankt voor de tips  :D  :thumbup:
Re: Wijbe's Ombouwhoek / 06-08-12 Interieur Plan D Restauratie
Zo, al een lange tijd stonden de foto's op de pc. En dan ga je op vakantie etc. Dan is het nu toch wel eens tijd om een paar update's te plaatsen. We trappen af met het laatste interieur van de Plan D's. Namelijk de restauratie.

Voor de informatie hoe de indelingen waren. hier gekeken en  hier. En natuurlijk het voorbeeld van Ronald

We beginnen met gaten te boren/zagen waar raampjes/deuren zitten. En hier en daar nog een stuk wand weggesneden. Vervolgens bankjes/keuken 'gebouwd' met styreen.











Nadat de indeling kwa ramen/deuren klopt, wordt het tijd om er wat kleur aan te geven.

Als kleuren zijn gebruikt
Vloer      Revell 78
Deuren   Revell  382
Gang      Revell 314
Banken   Revell 31
planken  Revell 374
Bagage   Revell 371
Keuken   Mix Revell 382 Humbrol 41







Vervolgens nog een mozaiek afbeelding op een wand geplaatst.



Daarna nog wat poppetjes erin.


Kok bij het fornuis


(Nep) Conducteur  :D





Meer foto's van de Plan D's Interieurs zijn hier te vinden.

Het volgend verslag zal gaan over de ledstrips met geintergreerde functiedecoder. Zo heeft elke wagon 2 schakelbare sluitseinen  :D

En natuurlijk sfeerfoto's hoe het eruit zit als het interieur in de wagon zit.  :)
Re: Wijbe's Ombouwhoek / 06-08-12 Interieur Plan D Restauratie
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wijbe's Ombouwhoek / 06-08-12 Interieur Plan D Restauratie
Mooi verslag Wijbe,

Er is heel wat werk in gaan zitten maar dan heb je ook wat  :thumbup: :thumbup:

De ledstrips die je gaat gebruiken zijn die van digirail of een eigen ontwerp.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Wijbe's Ombouwhoek / 06-08-12 Interieur Plan D Restauratie
Hoi Peter,

Er is aardig wat tijd in gaan zitten. Hierna zijn 4 blokkedoos rijtuigen aan de beurd. Al mijn rijtuigen zijn/worden voorzien van een digirail 80010. Dat zijn op dit moment 4 plan d's en 4 blokkedozen. Wat ik in de toekomst doe met nieuwe rijtuigen weet ik nog niet. Voorlopig heb ik genoeg rijtuigen.
Re: Wijbe's Ombouwhoek / 06-03-13 Blokkedozen verlicht met ledstrips
Een dik jaar geleden 2 groene blokkedozen gekocht tijdens rail 2012. In de 2 blokkedozen zaten al 2 ledstrips, echter vond ik het niet mooi verlicht. Het waren namelijk ?oranje? ledstrips. Dezen zijn vervongen door een Digirail 80.010 ledstrip met geintergreerde functiedecoder. Betreft trouwens de warmwitte variant.


In het ene rijtuig zat een complete strip.


In de andere ¾ strip.


Verder erg veel draad.


Erg oranje? Dat willen we er graag uit hebben.


Echter komt het een beetje slecht uit met ledjes op de 80.010 strip. Aan het uiteinde zit geen ledje,terwijl het mooi zou zien als daar wel 1 zat. Gelukkig dienen de ledstrips ingekort te worden en kan je zo een ledje er vast aan plakken.  Het stukje ?zwart? lijmen we aan de onderkant van de strip, het stukje strip met led aan de bovenkan.


Dan krijg je zoiets.


Printbanen open gekrast, hieraan worden 2 draden verbonden om de led weer aan te sluiten op het circuit.


Draden aan de led


Ene zijde van de led is aangesloten op de gemeenschappelijke plus. Dit is de bovenste draad, moeilijk te zien, die is gesoldeerd op het lange soldeervlak. De andere draad op 1 van de 4 ledgroepen gesoldeerd, dit zijn de onderste 4 ?bolletjes? rechts. De bovenste is ook voor de gemeenschappelijke.


Destijds plakte ik de strips nog in het dak, met de al aanwezige dubbelzijdige tape. Laatst is de boel geupdate en liggen de strips net bovenop het interieur. Dit is gedaan door een paar plaatjes styreen opelkaar op het interieur te lijmen. Hierdoor kun je de draden van de ledstrip veel korter houden, en zit je niet te klooien met de kap als die eraf moet.


Als je de led inkort dien je volgens de handleiding een soldeerbrug te maken.


Condensator op de ledstrip. Is trouwens bijgeleverd.


Het lijkt fel, komt doordat het interieur nog niet geschilderd/gespuit is. Hierdoor weerkaatst het licht extreem op de foto. In het echt valt het wel mee.


Impressie, de plan D?s hebben dezelfde ledstrips. Duidelijk te zien dat een gekleurd interieur behoorlijk uit maakt.


Impressie, de plan D?s hebben maar 1 van de 4 ledgroepen aan staan.


Nogmaals

Een paar foto?s meer zijn hier te vinden.

Re: Wijbe's Ombouwhoek / 06-03-13 Blokkedozen verlicht met ledstrips
Ziet er goed uit. Handig zo'n ledje bijplakken. :thumbup:

Misschien de banken van de Blokkendozen ook een groen kleurtje geven? Of is dat een domme opmerking?

Gr, Ben.

Re: Wijbe's Ombouwhoek / 06-03-13 Blokkedozen verlicht met ledstrips
Verkoop jij tijd? :mrgreen:

Verder is de kleur groen een half domme opmerking.  :D
Ik heb ergens in mijn archieven staan dat 2 van mijn 4 blokkedozen (Heb ook nog 2 blauwe, op zelfde manier verlicht) er 1,2 of 3  rijtuigen zijn die geen groene bekleding gehad hebben.

Verder twijfel ik nog altijd of ik het niet wil spuiten zoals Ivo op het buur forum. Die heeft ergens een heel mooi draadje over de blokkedozen. Maja, heb nog geen airbrush.
Re: Wijbe's Ombouwhoek / 06-03-13 Blokkedozen verlicht met ledstrips
Valt me weer een klein beetje tegen Wijbe , dacht dat jij dat allang had man......heerlijk spuiten ......ik kan het niet bekostigen , mot sparen voor me ouwe dag (en die komt er al heel snel aan)..... word weer met 3,50 euro gekort met me pensioen .......  :D :D :D

Dus als jij hem nu aanschaf , komen wij de bankies wel ff aan leveren , heb er nog een paar (een ex van Ben)..... :D

Mvg: Alex
Re: Wijbe's Ombouwhoek / 06-03-13 Blokkedozen verlicht met ledstrips
De banken in de 3e klas rijtuigen waren van hout en waren lichtbruin. Hoe de banken in de 1e en 2e klas bekleed waren en hoe die eruit zagen weet ik niet.
Re: Wijbe's Ombouwhoek / 06-03-13 Blokkedozen verlicht met ledstrips
Hij kan dan ook andere kleuren spuiten dan groen hoor Gerard !!!!! .... :D

Mvg: Alex