Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Wijbe's Ombouwhoek / 18-03-22 Roco Hippel voorzien van LokSound en PowerPack

Gestart door Wijbe zaterdag 02 juli 2011, 15:35:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Wijbe's Ombouwhoek - Update Plan D interieur 2e klasse
Als je in aanmerking neemt dat het een heel pieterpeuterig werk is om al deze onderdelen mooi te schilderen zeg ik dat je het desondanks netjes gedaan hebt.

Ik weet dat de wc's in de koppen van de rijtuigen zaten, maar waar de deuren zou precies zaten... Ik weet het echt niet meer.

(Misschien was wel dit de voorloper van de wc-loze SLT's :mrgreen:.)
Re:Wijbe's Ombouwhoek - Update Plan D interieur 2e klasse
Wijbe,


Het bruine vlak zou de wc kunnen zitten en omdat deze deuren naar binnen draaien zou dit de goede plek moeten zijn.

Pijl geeft de wc aan.

Grt, Ronald.
Re:Wijbe's Ombouwhoek - Update Plan D interieur 2e klasse
Thanks,

Dan schilderen we dat gedeelte nog even bruin :)
Re:Wijbe's Ombouwhoek - Update Plan D interieur 2e klasse
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re:Wijbe's Ombouwhoek - Update Plan D interieur 2e klasse
Wijbe,

Kijk hier eens: http://www.martijnhaman.nl/ en dan even links Plan D opzoeken.
Hier zijn tekeningen te zien waar de deuren zitten.
Re:Wijbe's Ombouwhoek - Update Plan D interieur 2e klasse
Wilfried,

Ik ben bang dat ik ze verkeerd heb gezet. Ik laat het eerst zitten, anders krijg ik te veel verflagen overelkaar heen :(.
Re:Wijbe's Ombouwhoek - Update Plan D interieur 2e klasse
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re:Wijbe's Ombouwhoek - Update Plan D interieur 2e klasse
Wijbe,

Maak je hier niet zo druk om.
Dit is van de buitenkant toch zo goed als niet te zien om je moet echt vast
voor de raampjes in de deuren gaan zitten om hier doorheen te kijken.
Voor de rest petje af, netjes gedaan. :thumbup:
Re:Wijbe's Ombouwhoek - Update Plan D interieur 2e klasse
Wilfried,

Thanks. Ach dat die paar deuren verkeerd zitten. Bij mij gaan ze gewoon in alle wagons op dezelfde plek. Het gaat erom dat het ongeveer klopt. Had Roco er maar een deurtje in moeten zetten :lol:
Re:Wijbe's Ombouwhoek - Update Plan D interieur 2e klasse
Dat ziet er mooi uit hoor. Daar moet verlichting in. Dat het niet heel strak is zal niet zo opvallen als de kappen er op zitten. De trein rijdt voorbij en je ziet alleen maar dat het intrieur mooi bekleurd is.
Re:Wijbe's Ombouwhoek - Update Plan D interieur 2e klasse
Citaat van: Remie op maandag 17 oktober 2011, 10:32:13
Dat ziet er mooi uit hoor. Daar moet verlichting in. Dat het niet heel strak is zal niet zo opvallen als de kappen er op zitten. De trein rijdt voorbij en je ziet alleen maar dat het intrieur mooi bekleurd is.

Er zit verlichting in, moet nog een verslagje over komen. Maar dat komt tegelijk met de stroomvoerende koppelingen die ik ga maken, nog even wachten dus ;)
Re:Wijbe's Ombouwhoek - Stroomafname Roco NS 500/600 'Hippel' verbeteren
De NL-Rijder kent ze vast wel, de 'hippel' of 'bakkie' van roco. Er zijn tich uitvoeringen van gemaakt. Alleen de meeste rijden nog geen meter of ze staan al stil. Dit is te danken aan de beroerde stroomafname op de wielen. Hier is al veel over geschreven, en dat laat ik achterwege. Dit is 1 van de tientallen oplossingen. Waarom ik hiervoor heb gekozen is omdat je de stroomafnemers niet ziet. Het heeft geen gevolgen voor het uiterlijk.

Ik laat een goedkope oplossing zien, die dit leuke locje veel beter laat rijden. Hierdoor staat hij nog ZELDEN stil.

Let wel op, deze methode is voor de 3-rail modellen geschikt. Wanneer je dit probeert met een 2-rail model moet je de nieuwe stroomafnemers isoleren van het frame. Dit kan al met een simpel stukje plakband op het frame te plakken, en daarop de stroomafnemer te lijmen.


Wat heb je nodig:
- Geduld
- Koperband, bijvoorbeeld van een oude sleper
- 2 druppen secondelijm
- Schroevendraaiers, en een soldeerbout
- Railgom

De meeste onderdelen heeft de doehetzelver wel in huis, dus de kosten bedragen minder dan ?1,-  :)

Als eerste maakt men 2 stroomafnemertjes, dit heb ik gedaan van een oude sleper.



De stroomafnemertjes hebben een afmeting van 20mm bij 2mm.

Vervolgens sloopt men de Hippel



Nu de wielen los zijn, is het verstandig om deze te polijsten met een railgummetje, op sommige hippels zit namelijk een soort  laagje waardoor die slechter stroom af neemt.

Uiteindelijk heb je alleen het frame over. Hierop worden de stroomafnemertjes gelijmt, met een KLEIN drupje lijm. Even goed aandrukken met schroevendraaiers totdat de lijm droog is.

De afstand waar men de stroomafnemers plaatst moet men zeer goed bepalen. De wielen van de Hippel zijn namelijk spaakwielen, alleen de buitenste rand is van ijzer/nikkel en geleid stroom. De spaken zijn van plastic, als hier de stroomafnemer tegen aan komt, is de stroomafnemer verkeerd geplaatst. Vervolgens de buitenkanten van de stroomafnemer even naar buiten buigen. Vergeet niet even een draadje er op te solderen.



Nu dient het plastic bodemplaat een beetje bewerkt te worden zodat er ruimte voor de stroomafnemers is.

Het plastic tussen de blauwe lijnen dient afgevijlt te worden tot aan de orginele stroomafnemers, zo komt er ruimte voor de stroomafnemers. Anders breken ze af wanneer men de Hippel weer in elkaar zet. Dit heeft geen gevolgen voor de constructie, en ziet men ook niet.



Vervolgens de lok weer inelkaar zetten, let op dat men de nieuwe stroomafnemers niet afbreekt. Dit overkwam mij de eerste keer waardoor ik nieuwe stroomafnemers kon maken.

Als laatste dient men de draden aan de massa te solderen, dit kan op de orginele stroomafnemers, maar ook op de printplaat.

De lok rijd nu keurig heel rustig zijn rondjes. Zelden staat hij stil.

Vragen? Stel ze gerust.
Re:Wijbe's Ombouwhoek - Update Plan D interieur 2e klasse
Goed gedaan Wijbe. :thumbup:

Gr, Ben.
Re:Wijbe's Ombouwhoek - Update Plan D interieur 2e klasse
Mijn complimenten voor het duidelijke verhaal en de foto's.
Re:Wijbe's Ombouwhoek - Stroomafname Roco NS 500/600 'Hippel' verbeteren
Hallo Wybe, ik ben bezig met het inbouwen van de Lopi V4 in de BR 86. Kan jij me vertellen waar je de zwarte (massa) draad aan hebt bevestigd? Ik krijg allerlei vreemde geluiden en tevens herkent mijn MS2 de loc niet? Wat doe ik verkeerd? Alvast bedankt, Hans
Re:Wijbe's Ombouwhoek - Stroomafname Roco NS 500/600 'Hippel' verbeteren
in je boekje van de lopi V4 staat toch dat zwart aan de massa moet (wielmassa of railmassa).
Lees ook mss hier eens door het topic : http://forum.3rail.nl/index.php?topic=31491.50
Re:Wijbe's Ombouwhoek - Stroomafname Roco NS 500/600 'Hippel' verbeteren
Aan het koperen lipje wat vast geschroefd is bij 1 van de 2 schroeven van het motorhuis. Je moet zelf wel de lok instellen, hij meld niet automatisch aan.
Re:Wijbe's Ombouwhoek - Stroomafname Roco NS 500/600 'Hippel' verbeteren
Ok, bedankt voor je bericht   :thumbup:
Re:Wijbe's Ombouwhoek - Stroomafname Roco NS 500/600 'Hippel' verbeteren
Dus de funktie loc herkennen (op de MS2) werkt niet? Hoe krijg ik dan ''verbinding'' met de loc? Gr, Hans
Re:Wijbe's Ombouwhoek - Stroomafname Roco NS 500/600 'Hippel' verbeteren
Hans,

Het adres programeren, en dan een nieuwe loc maken in de ms2. Die nieuwe lok het adres geven wat je geprogrammeerd hebt. Hoe je dit doet moet je even in de handleiding kijken. Zelf heb ik geen ms 2, weet helaas niet hoe dit moet.
Re:Wijbe's Ombouwhoek - Stroomafname Roco NS 500/600 'Hippel' verbeteren
Wijbe,

Begrijp (en zie) ik het goed, dat de stroomafnemer op zijn kant tegen het chassis zit gelijmd?
De stroomafnemers zitten nu tegen de bovenkant van de wielen??

Groetjes

Harry
Re:Wijbe's Ombouwhoek - Stroomafname Roco NS 500/600 'Hippel' verbeteren
Harry,
De stroomafnemers zijn op de kant tegen het chassis gelijmd. Als je ze precies lijmt komen ze tegen de bovenkant van de wielen. Dit is erg betrouwbaar.
Re:Wijbe's Ombouwhoek - Stroomafname Roco NS 500/600 'Hippel' verbeteren
Hallo Wijbe,

Een helder en duidelijk verslag met foto's van je verbouwing van de Hippel, bedankt.Wat wel even bij me begint op te borrelen is of je op langere termijn geen probleem krijgt dat de stroomafnemers toch los gaan zitten m.a.w. dus dat ze los komen van de lijm.
Het is dus een vraag hoor, geen insinuatie.

Mvg Ron :)
Re:Wijbe's Ombouwhoek - Stroomafname Roco NS 500/600 'Hippel' verbeteren
Dat zou kunnen,

Inmiddels door het opnieuw uit elkaar halen van de Hippel heb ik een andere manier toegepast. Zal deze ook plaatsen, deze lijkt me nog beter. Aangezien de andere manier zeer kwetsbaar is met het uit en inelkaar zetten van het model ;)

Maar het werkt in iedergeval wel zeer goed!
Re:Wijbe's Ombouwhoek - Stroomafname Roco NS 500/600 'Hippel' verbeteren
Citaat van: Wijbe op woensdag 26 oktober 2011, 20:55:15
Dat zou kunnen,

Inmiddels door het opnieuw uit elkaar halen van de Hippel heb ik een andere manier toegepast. Zal deze ook plaatsen, deze lijkt me nog beter. Aangezien de andere manier zeer kwetsbaar is met het uit en inelkaar zetten van het model ;)

Maar het werkt in iedergeval wel zeer goed!

Dan wacht ik deze nieuwe methode nog even af.
Nog bedankt voor je toelichting. Is duidelijk, nu.

Groetjes

Harry
Re:Wijbe's Ombouwhoek - Stroomafname Roco NS 500/600 'Hippel' verbeteren
Hoi Wijbe,
Even dit draadje tot leven wekken en "ingebroken":
Plan D WRD:






Gebruikte kleuren:
Banken: Revell 330
Tafels: Humbroll 196
Vloer: Humbroll 73
Bagageruimte wand: Humbroll 196
Deuren: Humbroll 160
Wanden gang: Humbroll 71 en Revell 371 zodanig gemengd dat het heel licht geel is.
Achterwand achter de kelner: Humbroll 186 met een mozaïkafbeelding.

Mocht je belangstelling hebben voor meer foto's van het A en B rijtuig, meld het maar even.
Re:Wijbe's Ombouwhoek - Stroomafname Roco NS 500/600 'Hippel' verbeteren
Geweldig :lol:

Laat dat nauw net nog het laatste rijtuig wezen wat moet. Ik zie dan ook graag de andere foto's verschijnen!
Zijn dit de juiste kleuren voor de Restauratie met NS vignetten en computer nummers?

Ik zal zelf ook een nieuwe rits foto's plaatsen van de 1e en 2e klasse wagons. (met juiste positie van de dueren)

Re:Wijbe's Ombouwhoek - Stroomafname Roco NS 500/600 'Hippel' verbeteren
Wijbe,

Of het de juiste kleuren zijn weet ik niet precies maar dit lijkt het meest erop gezien wat ik op het net vond:
De restauratie had in het begin met donkergroen leerdoek beklede banken. De wandpanelen daarboven waren ook cremekleurig gehouden, net zoals bij de andere rijtuigen. De keukenwand was voorzien van een houten wandpaneel met mozaiekdesign. Tijdens de verbouwing in 1954 werd rode bekleding toegepast
De bagageafdeling aan de binnenzijde was grijs gehouden. De binnen-bagagedeuren waren in donker teakbeits uitgevoerd.

Grt, Ronald.
Re:Wijbe's Ombouwhoek - Stroomafname Roco NS 500/600 'Hippel' verbeteren
Thanks,

De meeste kleuren heb ik zo ongeveer wel. Hoe heb je trouwens die rekjes/deuren gemaakt? Heb je ook nog andere dingen gebouwd in de A/B's?
Re:Wijbe's Ombouwhoek - Stroomafname Roco NS 500/600 'Hippel' verbeteren
Wijbe,
A rijtuig Plan D:

Met op de kopse kant de w.c. deur.




Gebruikte kleuren:
Vloer: Humbroll 73
Gangwand: boven Humbroll 196, onder Revell 57
Deuren: Humbroll 160
Banken: Revell 52 en 57 mengen tot de gewenste kleur(blauw-grijs), bovenste gedeelte Revell 57(grijs)
Wand coupe's: Humbroll 71 en Revell 371 mengen(créme)


Foto orgineel.


Grt, Ronald.

Re:Wijbe's Ombouwhoek - Stroomafname Roco NS 500/600 'Hippel' verbeteren
Wijbe,
Welke rekjes/deuren bedoel je?

Grt, Ronald.
Re:Wijbe's Ombouwhoek - Stroomafname Roco NS 500/600 'Hippel' verbeteren
Ronald,

In de restauratie.

Ziet er goed uit. Bij mij zijn de vloeren grijs. Leuk detail van de hoofdsteunen. Wie weet ga ik dat ook nog doen. Ik vind dat je het beige tussen de deuren en de stoelen nog wel een beetje mag bijwerken :P
Re:Wijbe's Ombouwhoek - Stroomafname Roco NS 500/600 'Hippel' verbeteren
Citaat van: Wijbe op donderdag 01 december 2011, 21:46:34
Ronald,

In de restauratie.

Ziet er goed uit. Bij mij zijn de vloeren grijs. Leuk detail van de hoofdsteunen. Wie weet ga ik dat ook nog doen. Ik vind dat je het beige tussen de deuren en de stoelen nog wel een beetje mag bijwerken :P

De crémekleurige wanden lijken bijgewerkt moeten worden maar dit komt door de lichtinval.

De rekken in de bagageafdeling zijn stukjes styreen evenals de bouwsels in de keuken deze moeten het fornuis, aanrecht en kasten voorstellen.
De deuren zijn de bestaande schotten waarin eerst een stuk is uitgesneden, vervolgens aan de "open" zijde weer is dichtgemaakt.
Waar de kelner loopt zijn de schotten weggesneden en aan de andere kant is een raam in de deur gemaakt.
Deuren zijn met een mes "voorgesneden".
Het hokje voor de bagageafdeling was een telefooncel, tussen bagage en toilet was de conducteurs ruimte.

Grt, Ronald.
Re:Wijbe's Ombouwhoek - Stroomafname Roco NS 500/600 'Hippel' verbeteren
Zo te zien heb ik nog wel een paar daagjes werk. In iedergeval hartelijk bedankt voor de informatie. Morgen de foto's van de 1e klasse, met te blauwe banken.
Re:Wijbe's Ombouwhoek - Stroomafname Roco NS 500/600 'Hippel' verbeteren
Het restauratierijtuig heeft me alleen al 3 dagen "gekost'', de andere zijn gem. in 1 dag klaar.
Het houd je in ieder geval van de straat.


Grt, Ronald.
Re:Wijbe's Ombouwhoek - Stroomafname Roco NS 500/600 'Hippel' verbeteren
Het B rijtuig:




Gebruikte kleuren:
Deuren: Hunbroll 160
Vloer: Humbroll 73
Wand coupe's: Humbroll 71 en Revell 371 mengen(créme)
Gangwand: boven Humbroll 196, onder Revell 57
Banken: Revell 363

Grt, Ronald.
Re:Wijbe's Ombouwhoek - Stroomafname Roco NS 500/600 'Hippel' verbeteren
Netjes. Lijkt op die van mij. Maar toch net iets mooiere kleur deuren.  Welke kleur wagons zijn dit?
Re:Wijbe's Ombouwhoek - Stroomafname Roco NS 500/600 'Hippel' verbeteren
Wijbe,

Het zijn de TP IV wagons, dus Berlijns-blauw met vishaak.

Ik zit er aan te denken om zelf een draadje te starten met alle (groene) bolkoppen en alle Plan D's met hun interieurs.

Grt, Ronald.
Re:Wijbe's Ombouwhoek - Stroomafname Roco NS 500/600 'Hippel' verbeteren
Ronald,

Dat draadje zie ik graag! Toch had ik info gevonden waarbij de vloeren grijs waren... Kan alleen niet meer vinden waar. Er waren zelfs foto's van.
Re:Wijbe's Ombouwhoek - Stroomafname Roco NS 500/600 'Hippel' verbeteren
Gaat allang niet meer over de 500/600.

Over de rijtuigen in een nieuw draadje graag.

Mvg, Johan
Re:Wijbe's Ombouwhoek / Interieur Plan D 1e klas
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Wijbe's Ombouwhoek / Interieur Plan D 1e klas
Johan,

Eerder in dit topic is een update geweest over de plan D rijtuigen. Ik wil graag al mijn ombouwprojecten beschrijven in 1 draadje, alles is duidelijk terug te vinden in de inhoudsopgave. Zie post 1.


_________________________________________________________________________________

Al eerder is de 2e klas getoond, hiervan is inmiddels ook het 2e interieur geschilderd. Tevens is de 1e klasse nu ook klaar.

De 2e klasse had iets meer problemen. Om het schilderwerk iets strakker te krijgen dacht ik: Laat ik hem in een primer spuiten. Het schilderwerk werd door de primer niet veel strakker. Alleen kreeg ik problemen met de primer. Deze bleek niet super goed te hechten. Met het afplakken trok ik de meeste verf er weer af.

En dan ga je proberen alle verf er af te krijgen, uiteindelijk was het interieur iets te beschadigt.....
Ik heb nog geprobeerd het over te schilderen. Maar het bleek dat het plastic was beschadigt:


Aan de grijze verf is te zien dat er 'krassen' in zitten

Dus op zoek gegaan naar een nieuw interieur, en deze gevonden op beneluxspoor. Dit was een blauw interieur. Vervolgens deze geschilderd met de kleuren die op de echte 'lijken':

Vloer      Revell 78
Deuren   Revell  382
Gang      Revell 371/374  (374 is waarschijnlijk niet de juiste kleur, maar pakt goed uit)
Banken   Revell 52
Coupé    Revell  314








Met de deuren op de juiste plek, de rechter naar de wc. De linker naar???

Re:Wijbe's Ombouwhoek / 04-12-11 Interieur Plan D 1e klas
Wijbe,

Ik zou als ik jou was de twee staanders aan de uiteinden weghalen, deze dienen alleen als versterking.
De deur naast het toilet kun je gerust weghalen want deze leidde naar een apparatenkast en was in de dezelfde kleur als de gang.
De toiletdeur aan de zijde met de schuine kanten zou je iets smaller kunnen maken.
Voor de rest ziet het er goed uit.

Grt, Ronald.
Re:Wijbe's Ombouwhoek / 04-12-11 Interieur Plan D 1e klas
Ronald,

Nu je het zegt, de staanders vallen inderdaad erg op, als de verlichting aan staat. Ik twijfelde al aan de apparatenkastdeur. De toiletdeur is inderdaad iets te breed. Dit had ik al aangepast. Wanneer er in elke wagon sluitverlichting wordt gebouwd, zal ik het laatste bijwerken.

Bedankt voor je op en aanmerkingen.
Re:Wijbe's Ombouwhoek / 04-12-11 Interieur Plan D 1e klas
Wijbe,

Zijn er al vorderingen? Ben benieuwd naar de foto's.

Grt, Ronald.
Re:Wijbe's Ombouwhoek / 04-12-11 Interieur Plan D 1e klas
wauw,wat een mooi draadje,kunst met kwasten!

en inderdaad , ik ben ook zeer benieuwd naar fotos met de kap er op en de lampjes aan !
Keep up the good work! groet, Arend.
Re:Wijbe's Ombouwhoek / 04-12-11 Interieur Plan D 1e klas
Der zit licht in alle wagons, stroomvoerende koppelingen. Van deze zaken kan ik vermoedelijk wel een updatje maken. Van het weekend even naar kijken  ;)

Nog te doen:
De restauratie - Volgt vermoedelijk in de kerstvakantie
Sluitlichten - Volgt wanneer ik elektronica componenten ga bestellen, maar wanner?

Ben op het moment bezig met interieurverlichting in een gele hondekop. De binnenwanden dus schilderen vanwege het doorschijnen.
Re:Wijbe's Ombouwhoek / 11-01-12 Interieurverlichting & Sound Piko Hondekop
De piko hondekop, bijna iedereen heeft hem wel op een Nederlandse baan. Echter heeft hij geen interieurverlichting.................

Er zat al een sounddecoder in, echter was deze niet mooi weggewerkt. En het geluid kon mooier naar mijn mening.

Verder wat pimpwerk verricht, de raamstijlen zwart gemaakt. En er wat pasagiers ingeplakt.

Decoder - Esu locsound V3.0 MFX
Functie's
F0 - Lichten                                   F8    - Conducteurfluit
F1 - Rijgeluid                                 F9    - Omroep 1
F2 - Interieurverlichting                F10   - Omroep 2
F3 - Rangeergang                         F11  - Omroep 3
F4 - Optrek/Remvertraging           F12  - Pantograven
F5 - Hoorn 1                                  F13  - Generator
F6 - Hoorn 2                                  F14  - Compressor
F7 - Deuren                                   F15  - Druk afblazen


Speaker wegwerken

We beginnen met de speaker wegwerken. Inprincipe is er genoeg ruimte op de bodem. Echter moet er een klein gedeelte vloer worden uitgesloopt.


De klankenkast op de bodem

Om de klankenkast te laten passen moesten de zijkanten worden bijgevijlt.



Waar de '+' te zien is op het interieur moest de bodem verwijderd worden. Met een mes wou het niet snijden, dus het maar letterlijk breken.



Alles eruit, de boel moet nog een beetje netjes gevijlt worden.



En dan wordt dit de bedoeling.




Valt de speaker direct op?

Interieurverlichting

Een tijdje geleden de bekende ledstrips op rol uit Azië besteld. (geen idee meer waar het weg kwam)

Het voordeel van deze ledstrips dat je ze kunt inkorten per 3 leds, en ze een plakrand hebben. Je plakt ze zonder veel moeite in de Hondekop. Je hoeft het interieur bijna niet aan te passen.

De niet aangedreven kop

Het achterste stel, oftewel het niet aangedreven deel is zeer makkelijk te ombouwen. Je hebt namelijk niet last van het motorblok. Er passen precies 15 leds in, tevens zit er dan een ledje in de cabine. Staat wel zo mooi naar mijn mening.


Een deel van de ledstrip

Waar de draden door het interieur/plafon gaan moet verlegd worden naar 1 van de zijkanten, de ledstrip wordt namelijk over het orginele gat geplakt. Als je alle draden los zou maken hoef je alleen een gat er extra bij te boren. Zelf heb ik dat niet gedaan en heb het gat verruimt. Een volgende keer maak ik gewoon alle bedrading even los en doe het netter.



Ledstrip vervolgens op het plafond geplakt.





Vervolgens een extra draad op de koppeling gesoldeerd. Hier was nog 1 pen van vrij, ideaal dus. Helaas foto's vergeten te nemen van deze stap. Daarna de draden wat net weggewerkt. Ze worden op hun plaats gehouden door dubbelzijdige tape.



De aangedreven kop

Veel van hetzelfde, echter zit de motor in de weg om er 1 stuk ledstrip in te plakken. Er zitten 12 leds boven de banken. Bij de motor zit geen licht, en de bagage ruimte heeft een ledstrip van 3 leds. Hier zit weer 1 led in de cabine.

Ook op deze kop de draad aangelsoten op de koppeling. De gebruikte kleur is groen, gezien naar het kleurenscheme van ESU. De interieurverlichting is aangesloten op Aux 1, en is te schakelen met F1.

Vergeet niet als je dit zelfinbouwd een voorschakelweerstand te plaatsen. deze moet in de functieleiding. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van een 1k weerstand. Stomtoevallig geeft dit precies het gewenste lichteffect.

Helaas schijnen de gele hondekoppen door, dit heb ik opgelost door de binnenkant te schilderen, 1 laag donkergrijze verf en 1 laag licht grijze/beige is voldoende om de kap lichtdicht te krijgen.


De donkere laag verf


Hier is duidelijk de uiteindelijk kleur te zien
AJ's volk
Aangedreven kop.





Niet aangedreven kop.








Paar Sfeer foto's die ook al in mijn baanbouwtopic te zien waren.


Mat'54 Nummer 351 kwam binnengereden op spoor 1, hij was een maand buiten dienst geweest.


2 Koplopers met interieurverlichting en de Hondekop. Het lijkt of de Hondekop veel meer licht af geeft, maar dit komt doordat hij gele leds heeft, en de Koplopers warmwitte.


Een mevrouw moet wel heel nodig naar de wc, haar handen heeft ze al bij haar kruis.


Sfeerplaatje

Meer foto's over dit project zijn in dit fotoalbum te vinden.

Een filmpje volgt zo spoedig mogelijk!
Re:Wijbe's Ombouwhoek / 11-01-12 Interieurverlichting & Sound Piko Hondekop
Een duidelijk en mooi verslag en het resultaat is :thumbup:.
Re:Wijbe's Ombouwhoek / 11-01-12 Interieurverlichting & Sound Piko Hondekop
+1 erg mooi resultaat en duidelijk weergegeven.

Ik heb nog zo'n gevalletje liggen en dit prikkelt weer enorm!

Dank, Michiel
Re:Wijbe's Ombouwhoek / 11-01-12 Interieurverlichting & Sound Piko Hondekop
Mooi verslag Wijbe en een sfeervol plaatje.

Grt, Ronald.
Re:Wijbe's Ombouwhoek / 11-01-12 Interieurverlichting & Sound Piko Hondekop
Wijbe prachtige plaatjes van de ombouw,nu alleen nog een filmpje met geluid graag.

Ben benieuwd wat voor geluid je er op hebt gezet.

Mvg: ALex
Re:Wijbe's Ombouwhoek / 11-01-12 Interieurverlichting & Sound Piko Hondekop
Ik ben benieuwd naar het filmpje van 03:30 uur :biggrin:, maar ik blijf er niet de hele nacht voor op :lol: en kom er ook mijn bed niet voor uit :wink:. Ik wacht wel op de link.