De piko hondekop, bijna iedereen heeft hem wel op een Nederlandse baan. Echter heeft hij geen interieurverlichting.................
Er zat al een sounddecoder in, echter was deze niet mooi weggewerkt. En het geluid kon mooier naar mijn mening.
Verder wat pimpwerk verricht, de raamstijlen zwart gemaakt. En er wat pasagiers ingeplakt.
Decoder - Esu locsound V3.0 MFX
Functie's
F0 - Lichten F8 - Conducteurfluit
F1 - Rijgeluid F9 - Omroep 1
F2 - Interieurverlichting F10 - Omroep 2
F3 - Rangeergang F11 - Omroep 3
F4 - Optrek/Remvertraging F12 - Pantograven
F5 - Hoorn 1 F13 - Generator
F6 - Hoorn 2 F14 - Compressor
F7 - Deuren F15 - Druk afblazen
Speaker wegwerkenWe beginnen met de speaker wegwerken. Inprincipe is er genoeg ruimte op de bodem. Echter moet er een klein gedeelte vloer worden uitgesloopt.
De klankenkast op de bodemOm de klankenkast te laten passen moesten de zijkanten worden bijgevijlt.

Waar de '+' te zien is op het interieur moest de bodem verwijderd worden. Met een mes wou het niet snijden, dus het maar letterlijk breken.

Alles eruit, de boel moet nog een beetje netjes gevijlt worden.

En dan wordt dit de bedoeling.

Valt de speaker direct op?InterieurverlichtingEen tijdje geleden de bekende ledstrips op rol uit Azië besteld. (geen idee meer waar het weg kwam)
Het voordeel van deze ledstrips dat je ze kunt inkorten per 3 leds, en ze een plakrand hebben. Je plakt ze zonder veel moeite in de Hondekop. Je hoeft het interieur bijna niet aan te passen.
De niet aangedreven kopHet achterste stel, oftewel het niet aangedreven deel is zeer makkelijk te ombouwen. Je hebt namelijk niet last van het motorblok. Er passen precies 15 leds in, tevens zit er dan een ledje in de cabine. Staat wel zo mooi naar mijn mening.
Een deel van de ledstripWaar de draden door het interieur/plafon gaan moet verlegd worden naar 1 van de zijkanten, de ledstrip wordt namelijk over het orginele gat geplakt. Als je alle draden los zou maken hoef je alleen een gat er extra bij te boren. Zelf heb ik dat niet gedaan en heb het gat verruimt. Een volgende keer maak ik gewoon alle bedrading even los en doe het netter.

Ledstrip vervolgens op het plafond geplakt.

Vervolgens een extra draad op de koppeling gesoldeerd. Hier was nog 1 pen van vrij, ideaal dus. Helaas foto's vergeten te nemen van deze stap. Daarna de draden wat net weggewerkt. Ze worden op hun plaats gehouden door dubbelzijdige tape.
De aangedreven kopVeel van hetzelfde, echter zit de motor in de weg om er 1 stuk ledstrip in te plakken. Er zitten 12 leds boven de banken. Bij de motor zit geen licht, en de bagage ruimte heeft een ledstrip van 3 leds. Hier zit weer 1 led in de cabine.
Ook op deze kop de draad aangelsoten op de koppeling. De gebruikte kleur is groen, gezien naar het kleurenscheme van ESU. De interieurverlichting is aangesloten op Aux 1, en is te schakelen met F1.
Vergeet niet als je dit zelfinbouwd een voorschakelweerstand te plaatsen. deze moet in de functieleiding. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van een 1k weerstand. Stomtoevallig geeft dit precies het gewenste lichteffect.
Helaas schijnen de gele hondekoppen door, dit heb ik opgelost door de binnenkant te schilderen, 1 laag donkergrijze verf en 1 laag licht grijze/beige is voldoende om de kap lichtdicht te krijgen.
De donkere laag verf
Hier is duidelijk de uiteindelijk kleur te zienAJ's volkAangedreven kop.

Niet aangedreven kop.

Paar Sfeer foto's die ook al in mijn
baanbouwtopic te zien waren.
Mat'54 Nummer 351 kwam binnengereden op spoor 1, hij was een maand buiten dienst geweest.
2 Koplopers met interieurverlichting en de Hondekop. Het lijkt of de Hondekop veel meer licht af geeft, maar dit komt doordat hij gele leds heeft, en de Koplopers warmwitte.
Een mevrouw moet wel heel nodig naar de wc, haar handen heeft ze al bij haar kruis.
SfeerplaatjeMeer foto's over dit project zijn
in dit fotoalbum te vinden.Een filmpje volgt zo spoedig mogelijk!