Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Wijbe's Ombouwhoek / 18-03-22 Roco Hippel voorzien van LokSound en PowerPack

Gestart door Wijbe zaterdag 02 juli 2011, 15:35:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Wijbe's Ombouwhoek / 06-03-13 Blokkedozen verlicht met ledstrips
Lichtgroen en donkergroen zeker :mrgreen:.
Wijbe's Ombouwhoek / 08-11-13 Ombouw Märklin 3053 - DB 103 237-4
Een klein ombouwverslagje

Slachtoffer is een Märklin 3053 - DB 103 237-4 in complete nieuwstaat. Lok heeft zo goed als niet gereden. Olie is nog 'vers' en niet opgedroogd dus ombouw is een makkie. Er hoeft niks schoon gemaakt te worden en meestal kost dat de meeste tijd.

Ingebouwde decoder:
Esu lokpilot 4.0 8p connector volgens NEM 652 (54610)
Ingebouwde motor:
Märklin 5p Hoog-vermogen motor

Omschakelrelais en originele motor eruit gehaald en begonnen de 8p Nem stekker in te bouwen. De rode en zwarte draad aangesloten op de originele aansluitpunten. De originele draad naar de sleper heb ik laten zitten. Zo blijft de 'handmatige' omschakelaar richting de bovenleiding behouden. De zwarte draad zit op het originele massa punt maar gaat nog 'verder' waar het nog aangesloten wordt op het motorschild. Dit doe ik zodat het aangedreven draaistel ook een goede massa heeft.



Vervolgens de originele lamp-houders gepakt en aangesloten. De witte draad naar de voorkant, de kant van de sleper. De gele draad naar de achterkant, het aangedreven draaistel. Op 1 van de pootjes een 0806 smd weerstand gesoldeerd van 2,2k. Eveneens op de andere houder. Hieraan komen de witte en gele draden. Op de andere poot de blauwe draad.



Vervolgens de lamphouders in het frame geplaatst en de decoder geplaatst. En de ledjes. De gebruikte ledjes zijn Golden-White leds van 2mm. De pootjes zijn wat afgevijld zodat ze in de originele lamp-houders passen.



Verder kan ik momenteel niet omdat ik nog wacht tot de 5p hoog-vermogen motor wordt geleverd. Dan wordt de motor ingebouwd en de laatste 3 draden gesoldeerd. Daarna nog een kwestie van afregelen en programmeren.





De lichten lijken wit, maar zijn in het echt toch een klein beetje 'geel', oftewel golden-white.


Re: Wijbe's Ombouwhoek / 08-11-13 Ombouw Märklin 3053 - DB 103 237-4
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Wijbe's Ombouwhoek / 08-11-13 Ombouw Märklin 3053 - DB 103 237-4
Ziet er netjes uit Wijbe. :thumbup:
Maar maak je geen verlichting in de machinekamer?

Gr.  Charlie
Re: Wijbe's Ombouwhoek / 08-11-13 Ombouw Märklin 3053 - DB 103 237-4
Nope, zou wel kunnen. Dit is puur een gevalletje nieuwe motor en een decoder erin. (Niet mijn eigen locomotief  :P)
Re: Wijbe's Ombouwhoek / 08-11-13 Ombouw Märklin 3053 - DB 103 237-4
 :thumbup: dat heb je netjes voor elkaar gemaakt.
vooral de manier van het ledje is top.
met een smd weerstand werkt super.

groet Winno
Re: Wijbe's Ombouwhoek / 08-11-13 Ombouw Märklin 3053 - DB 103 237-4
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Wijbe's Ombouwhoek / 08-11-13 Ombouw Märklin 3053 - DB 103 237-4
Netjes gedaan Wijbe.
Geen sound erin?
Re: Wijbe's Ombouwhoek / 08-11-13 Ombouw Märklin 3053 - DB 103 237-4
Ook niet, wou de eigenaar niet. Scheelt ook de aanzienlijke ??
Re: Wijbe's Ombouwhoek / 08-11-13 Ombouw Märklin 3053 - DB 103 237-4
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Wijbe's Ombouwhoek / 08-11-13 Ombouw Märklin 3053 - DB 103 237-4
Ah, dat je de lok van een ander ombouwt, stond niet in je bericht. ;)
Re: Wijbe's Ombouwhoek / 08-11-13 Ombouw Märklin 3053 - DB 103 237-4
HOi wijebe,

goed gedaan! Respect!
Groete van
V 15
Re: Wijbe's Ombouwhoek / 08-11-13 Ombouw Märklin 3053 - DB 103 237-4
-Wijbe:
Mooie ombouw,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Wijbe's Ombouwhoek / 12-10-18 Ombouw Roco - 43446 ÖBB Krokodil Loksound
Ach... Na een paar jaar maar weer eens een klein verslagje: De ombouw van een Roco - 43446 ÖBB Krokodil 1189.05 met een Esu Loksound 4.0.

Toegepaste decoder: Esu Loksound 4.0 Micro 56899
Toegepaste speaker: Esu 50321 -> fantastisch geluid i.c.m. de akoestische box.

Stap 1: Sloop de locomotief en maak hem compleet schoon en begin na een paar maand met de ombouw en maak geen foto's hoe het in elkaar zat. :D



Nadat de locomotief uit elkaar is gehaald, is er in beide frames ruimte gemaakt voor een decoder en speaker. Het freeswerk heeft een clubgenoot voor mij verricht.



Perfectos!


Tsja, die oude Roco motor. Vervangen? Ach, eigenlijk ook zonde.  :D Maar 'even een onderhoudsbeurtje' en hij draait weer als een zonnetje.  O:-D









Ledverlichting, ik heb op de lichtgeleiders een paar smd leds gelijmd met lakdraad. Lakdraad even 'torderen' voor een nette afwerking.



Dan volgt de laatste stap, alles netjes met elkaar verbinden in de lok. Ik gebruik krimpkous als 'draad' geleiders. In het middenframe is de bedrading langer gelaten zodat de lok ook weer uit elkaar kan zonder de boel los te solderen. Afwerken doen we me 'Magic Scotch' tape. Deze laat tenminste niet na een jaar los.

Een kleine tip, om de loc weer in elkaar te krijgen is het misschien toch verstandig foto's te maken bij het demonteren.  >:-D









Ik heb smd weerstanden toegepast, op een klein stukje print. Met de 4 functieuitgangen zijn de meeste seinbeelden samen te stellen. Alle draden passen mooi verdiept.





Tenslotte het resultaat:

Re: Wijbe's Ombouwhoek / 12-10-18 Ombouw Roco - 43446 ÖBB Krokodil Loksound
Wat ook nog een optie is is om de roco print te vervangen door een dragerprint met een mtc21/plux22 decoder dan worden nog meer licht opties mogelijk of telex.
Maar ik vind wel dat je een risico neemt met de loksound micro ivm stroom verbruik oude roco motoren ben een tijdje met een roco 2200 aan het prutsen geweest maar de decoder werd zo warm dat je er een eitje op kon bakken en toen kwam net de piko uit dus had ik snel mijn keuze gemaakt.
Re: Wijbe's Ombouwhoek / 12-10-18 Ombouw Roco - 43446 ÖBB Krokodil Loksound
Tsja. Ervaring noemt men dat  :D

Een oude Roco motor neemt niet zoveel stroom, als hij niet vervuild is. Na schoonmaak bij deze motor rond de 150mA gemeten als duurstroom en rond de 700mA als piekspanning.  :thumbup:

-> Een Mtc21/Plux22 gaat niet, veel te groot, zoveel kan je niet wegfrezen aan metaal.
-> Onder de huidige print zit direct de motor en aan de bovenkant zit je al direct in het dak.

Gelukkig had ik deze keer niet meer dan 4 functieuitgangen nodig, scheelt weer wat werk.  :-)
Re: Wijbe's Ombouwhoek / 22-10-18 Ombouw Fleischman 4472 - Plan V 942
Op verzoek van een clubgenoot een Fleischmann plan V omgebouwd. De keuze aan de eigenaar: Printen van John, Looney Tunes of Martin, Flyerman. De eigenaar heeft gekozen voor de printen van John

Kwa ombouw eenvoudig in te bouwen binnen 2 uurtjes. Helaas duurt het altijd weer langer door een ledje die sluiting maakte met het frame. Wil je ze vervangen kun je beter 2 nieuwe leds plaatsten, daar je ze als ze zijn afgeknipt niet weer door de 'gaatjes' krijgt.  :P :D

Vervolgstap een Esu lokpilot 4.0 & 4.0 FX geplaatst. Even inregelen en rijden maar!













Re: Wijbe's Ombouwhoek / 22-10-18 Ombouw Fleischman 4472 - Plan V 942
Leuk om te zien dat de ombouw gelukt is.  :)
Dat de plan V bij je clubgenoot maar vele digitale kilometers mag maken.
Re: Wijbe's Ombouwhoek / 18-03-22 Roco Hippel voorzien van LokSound en PowerPack
Alweer een hele poos terug kreeg ik van forumgenoot Jan een Roco Hippel. Dat het Hippeltje betere tijden heeft gekend moge duidelijk zijn. De drijfstangen, diverse kleine onderdelen zijn afgebroken of ontbrekend. Aan het onderstel is wel te zien dat ze maar korte tijd in dienst is geweest.

Tsja wat moet je dan met zoon Hippeltje vroeg Jan zich af.... Wijbe had nog wel een plekje over voor dit locje en wat onderdeeltjes:

Ombouwmaterialen:
Decoder: Loksound 4.0 micro
PowerPack: Train-O-Matic, kleiner dan die van Esu.
Luidspreker: Bijgeleverde van een Loksound 5.0.

Kappie eraf en eens kijken wat er aan ruimte is:


Voldoende ruimte voor de klankkast is niet aanwezig:


Alhoewel is daar een oplossing voor:








Past perfect:


PowerPack achter de luidspreker. De GoldCap is wat strakker op de PowerPack gesoldeerd. We passen bij het inbouwen straks isolatietape toe.


En tot slot wordt de decoder geplaatst bovenop de luidspreker. De isolatie van de decoder wordt nog verwijdert;


in de volgende aflevering gaan we verder met:
- Aansluiten van de PowerPack op de decoder
- Het plaatsten van een logische uitgang versterker. De decoder heeft namelijk 'maar' 4 versterkte uitgangen en 2 niet-versterkte.
Re: Wijbe's Ombouwhoek / 18-03-22 Roco Hippel voorzien van LokSound en PowerPack
In Stadskanaal hebben we ook nog een 600 staan waar wat aan moet gebeuren, kun je dat ook?  :P