Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

marklin 7286 draaischijf - ldt tt-dec - tc

Gestart door 3railkoen vrijdag 01 juli 2011, 20:55:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
marklin 7286 draaischijf - ldt tt-dec - tc
hi, ik heb een nieuwe marklin 7286 draaischijf en vandaag wilde ik die eens in gebruik gaan nemen. Uiteindelijk komt ie achter mijn LDT TT-DEC te hangen maar nu eerst ff analoog aangesloten om te kijken of ie lekker loopt...

En daar gaat mijn vraag om... ik merk dat hij om de haveklap blijft hangen onder het lopen en dan stil staat en je moet um dan met dat hendeltje weer duwtje geven en loopt ie weer

heeft vast met die tandradjes te maken of het lock mechanisme of iets blijft beetje hangen... het is allemaal vrij plastic achtig en de sporen / zijkanten zitten ook vrij dicht op elkaar valt me op

mijn vraag ... hebben jullie soortgelijke ervaring en is er nog iets wat je moet doen om dat ding helemaal soepel te laten lopen


thanks koen
Re:marklin 7286 draaischijf
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:marklin 7286 draaischijf
Koen,

Als er lange tijd niets is mee is gedaan is het raadzaam om volgens het boekje 2 druppels olie te doneren.
Ik heb het zelfde gedaan met mijn schijf en gaat als een speer (schijf) zonder  haperen.
Wat bedoel je met de zijkanten? Rails of iets anders?
Suk6 ermee,

Gr, Jan

Re:marklin 7286 draaischijf
hi thanks,

met zijkanten bedoel ik die uitneembare delen met tandjes erop... op een of andere manier blijft ie op een paar plekken net hangen ofzo.. wellicht dat lock mechanisme

ik zal iig eens wat smeren.. deze ligt al jaar stil nu

andere ervaringen ?

mvg koen
Re:marklin 7286 draaischijf
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:marklin 7286 draaischijf
Koen,

je kan even controleren of al deze uitneembare delen goed geplaatst zijn,kan een fractie schelen soms.

Ik heb de digitale versie 7686 nu 12 jaar denk ik zo en ook narigheid gehad met haperen maar na een grondige controle
en opnieuw geprogrameerd en gesmeerd is ie nu ok :D

Gr, Jan
Re:marklin 7286 draaischijf
ik heb nog eens goed naar die draaischijf gekeken maar wat een gammele constructie is dat m.i.

hij draait met een tandwiel tegen een tandrad welke zich op uitneembare stukkies bevindt (opvul of baanaansluiting) ... dus elk stukkie heeft 4 tandjes van het geheel ... samen vormt het een rond tandrad.. zodra 1 van die stukkies  een beetje naar binnen zit dan loopt ie al niet meer voorbij dat punt en stopt dus .. als je dan een beetje op zo een stukke naar buiten drukt loopt ie weer door...

daar moeten toch meer mede forummers last van hebben en er is vast een oplossing om dit te omzeilen...

ideeen .. reacties ?

in eerste instantie had ik de draaischijf "vrij hangen" in een gat van 34 cm.. maar dan druk je in weze die stukkies ook ietwat naar binnen en liep ie nog beroerder... als je vrij opstelt (dus op de bodem steunen) gaat het iets beter maar nog niet perfect dus

gr koen

Re:marklin 7286 draaischijf
Ik ken de constructie toetaal niet maar als ik je verhaal begrijp kan je dan achter die tandsegmenten geen steunring plaatsen zodat het naar binnen drukken wordt beperkt?

Anders een foto om mee te denken helpt altijd mee.
Re:marklin 7286 draaischijf
precies, eigenlijk wil je dat die segmentjes (48 stuks in totaal) wat meer naar buiten gedrukt worden of zo iets ... een foto is lastig want ik zit als zonder bril en lenzen en met een vergrootglas te staren maar zie amper verschil waarom ie op het ene segmentje wel doorloopt en dan weer niet ... kennelijk is het heel gevoelig voor ene kleine afwijking...
Re:marklin 7286 draaischijf
Er zijn verschillende motoren in omloop. Kijk even hier:

http://www.digital-bahn.de/bau_ds/ds_motor.htm

Misschien heb jij wel een motor#4 met weinig power.

Gr, Ben.
Re:marklin 7286 draaischijf
hi ben, zou wellicht kunnen..hij loopt soepel maar lijkt idd wel wat kracht te missen... maar ik ben ietwat huiverig om um uit elkaar te gaan slopen om de motor te bekijken ... dus eerst maar ff proberen of het met de huidigemotor op de een of andere manier wil lukken
Re:marklin 7286 draaischijf
Hey koen

Uit elkaar halen is makkelijk en als je hem niet meer in elkaar krijgt.... Ben kan dat inmIddels met zijn ogen dicht ;-) ik zou de ger boll decoder erin bouwen . Daarmee vervalt meteen het lockIng mchanisme en dus het geratel.  Is Ook veel mooier in te stellen en je hebt licht in het huIsje en seinen.

Hij hoort op de rand te hangen, maar dit moet Precies recht. Lijm eerst een laag kurk op de rand voor de stabiliteit en Om op gelijke hoogte te komen met de raIlbedding. Staat nOg wel een filmpje in mijn topic en zet er waarschijnlijk vanavond nog 1 bij

Succes roland
Re:marklin 7286 draaischijf
Lid sinds: 2007

offline
Re:marklin 7286 draaischijf
Roland,

Ger Boll decoder? Heb je een link of iets dergelijks?

Groetjes, John
Re:marklin 7286 draaischijf
Re:marklin 7286 draaischijf
Lid sinds: 2007

offline
Re:marklin 7286 draaischijf
Mercy Roland :thumbup:
Re:marklin 7286 draaischijf
Goede avond Koen,

Ik heb mijn draaischijf nog nooit gebruikt, ligt al jaren te wachten om ingebouwd te worden ik zal hem van de week eens laten draaien en dan laat ik je het weten of hij het goed doet.

Groetjes Martin.
Re:marklin 7286 draaischijf
Hoi Koen,

Ik was toch wel vreselijk nieuwsgierig of mijn draaischijf die ik al jaren geleden voor mijn verjaardag heb gehad het nog deed, en de mijne functioneert perfect je moet hem inderdaad wel goed ophangen aan de zijkanten anders loopt hij bij mij klem en stopt ermee.

groetjes Martin.
Re:marklin 7286 draaischijf
hi bedankt allemaal. Op zich hangt ie perfect in zijn uitsparing.. Randjes ophogen maakt op zich geen verschil maar ik zal een proberen of ze daarbij ook ietwat naar buiten te kantelen zijn. ik heb het idee dat het verschil tussen doorlopen of vastlopen een fractie van een mm is..  wellicht in combi met toevallig de zwakste motor uitvoering.. dat irritante locking mechanisme is idd iets waar je vanaf wil trouwens

mvg koen 
Re:marklin 7286 draaischijf
Roland en ik hebben onze draaischijven omgebouwd met de Boll decoder. De mijne draait al jaren probleemloos.

Het probleem van de zwakke motoren kan ook opgelost worden door de motor op een iets hogere spanning aan te sturen en eventueel nog lastregeling toe te passen.

Om je nog enthousiaster te maken: als het moet kan er zelfs een LokSound bij voor de geluidjes. :D



Gr, Ben.
Re:marklin 7286 draaischijf
gaaf ben !

bedankt voor alle reacties
Re:marklin 7286 draaischijf
FF een update, hij loopt nu zonder haperen rond..

ik heb de brug eraf gehaald (eitje) en de ringen ontvet die het signaal doorgeven (via sleep contacten) aan de motor die in de brug zit.. ik denk dat er op 1 plek een vuiligheid zat en daardoor bleef ie op die plek hangen (dus had niks te maken met het tandrad want daar kon ik ook al helemaal geen verschil ontdekken tussen de plekken waar ie goed liep en waar niet)

wellicht moet ik er nog ff contact spray op spuiten ofzo..  

kortom weer een probleem minder

nu maar eens op de digitale decoder aansluiten en inprogrammeren in TC

mvg koen
Re:marklin 7286 draaischijf
Hoi Koen,

Fijn dat je draaischijf weer goed werkt, laat het weten als je hem digitaal gemaakt heb. Die van mij is nog analoog maar ik wil hem ook digitaal maken en via I-train aansturen.

groetjes Martin.
Re:marklin 7286 draaischijf
hoi, ff een kleine update, de draaischijf is digitaal via TC 7 gold en de LDT TT-DEC decoder.  Ik kwam op de LDT website een  mooi documentje tegen waarin ze beschrijven hoe ze een marklin draaischijf met TC 7 gold en de TT-DEC decoder inregelen.

Ik kreeg echter eea niet aan de praat via adres range 15 (225 226 227 228) maar wel via range 14 (209 210 211 212) .. dan zit er wel leven in...   snap nog niet helemaal waarom dat is ...

verder zit ik nog te klooien met de exacte sync tussen het draaischijf controle window.. de sporen die wel/niet aanwezig zijn .. en de stand van de brug.. dat loopt nog niet vloeiend .. komt soms op verkeerd spoor uit.. 



Re:marklin 7286 draaischijf
weer stapje verder...   

de ldt tt-dec decoder heb ik nu zo kunnen programmeren dat bij RECHTSOM draaien er precies gestopt wordt bij elke spoor aansluiting als je een "step rechts" commando geeft om naar volgende actieve spoor te gaan..

echter

... als ik een commando geef om een step naar links te gaan (dus vanmaf waar je staat naar het eerste de beste linker spoor) dan gaat ie opeens een halve draai maken ??? en slaat de sporen over ...

to be continued
Re:marklin 7286 draaischijf
Citaat van: 3railkoen op dinsdag 19 juli 2011, 19:47:21

... als ik een commando geef om een step naar links te gaan (dus vanmaf waar je staat naar het eerste de beste linker spoor) dan gaat ie opeens een halve draai maken ??? en slaat de sporen over ...


Zit de stekkerbrug op "Marklin"?

Gr, Ben.
Re:marklin 7286 draaischijf
Citaat van: 3railkoen op zondag 17 juli 2011, 14:34:45
Ik kreeg echter eea niet aan de praat via adres range 15 (225 226 227 228) maar wel via range 14 (209 210 211 212) .. dan zit er wel leven in...   snap nog niet helemaal waarom dat is
Standaard staat de Marklin digitale draaischijf ingesteld op adres 225 t/m 240, en dit komt overeen mat keyboard 15.  Keyboard 14 komt overeen met de adressen 209 t/m 224, en hier is je decoder op ingesteld.

Citaat van: 3railkoen op dinsdag 19 juli 2011, 19:47:21
... als ik een commando geef om een step naar links te gaan (dus vanmaf waar je staat naar het eerste de beste linker spoor) dan gaat ie opeens een halve draai maken ??? en slaat de sporen over ...
Welk commando (adres en stand) voer je in ?.
180 graden draaien komt overeen met adres 210 en rechtdoor ofwel 210, 33.

Mvg,
Peter
Re:marklin 7286 draaischijf
hoi ben / peter

1) ja de marklin overbrugging zit erin
2) dat verhaal met 14 / 15 snap ik niet ... kan ik dus zelf instellen op welke range deze decoder werkt ? en een eventuele andere dus op de andee range .. ik zie nergens hoe je dat moet instellen.. behelve dat je initieel een paar keer op de turn right of turn left moet drukken en daarmee het basis adres in zou stellen ? .. ik heb beide gedaan (dus vanuit 212 en 228) maar kreeg alleen leven op de 14 range

3) ik gebruik adres 211 / krom /red voor rechts draaien (heb ik onder een button op het scherm in TC gezet)
4) ik gebruik adres 211 / recht / green voor links draaien (ook onder een button)

gedurende het programmeren van de decoder gaat dat goed .. dus de ene button draait um 1 step naar rechts..  de andere button 1 step naar links..     zo programmeer ik (rechtsom draaiend) alle ACTIVE tracks...   en vervolgens een "end"

als ik daarna uit programming mode ga ... dan kan ik keurig rechtsom "step by step" elk spoor dat actief is aandoen...   maar een "step links  ... dus 211 / recht)    doet meteen een 180 graden turn

wat ik ook niet zie werken is "turn right / left " .. dus adres 212 met recht/krom

mvg koen
Re:marklin 7286 draaischijf
Hallo Koen,

Heb je 4.2 (handleiding ook eerst uitgevoerd ?.

Mvg,
Peter
Re:marklin 7286 draaischijf
hi peter,

ik heb dat gelezen maar aangezien dat ding op zich snel genoeg loopt en in sync is met de sporen zag ik niet in wat ik in moet stellen hier en zie ook geen relatie met het "probleem" .. de pot meters staan ongeveer in het midden..

over range 14 / 15 ...... is het zo dat als je step 4.1 doet uit de handleiding (instellen basis adres) dat je dan bepaald of ie in range 14 komt (dus dan doe je een adres 212 recht/krom commando) of in range 15 komt (dan doe je een 228 recht/krom commando) ?

mvg koen
Re:marklin 7286 draaischijf
Citaat van: 3railkoen op dinsdag 19 juli 2011, 21:05:29
over range 14 / 15 ...... is het zo dat als je step 4.1 doet uit de handleiding (instellen basis adres) dat je dan bepaald of ie in range 14 komt (dus dan doe je een adres 212 recht/krom commando) of in range 15 komt (dan doe je een 228 recht/krom commando) ?
Ja, en alle (wissel)adressen moeten op dezelfde protocol (MM) ingesteld staan.

Mvg,
Peter
Re:marklin 7286 draaischijf
dat staat goed in de tams

gr koen
Re:marklin 7286 draaischijf
ik heb de tt-dec decoder op adres range 15 kunnen zetten en nu heb ik netjes alle sporen kunnen programmeren.. dus met step links gaat ie tegen klok in naar vorige active track en met step rechts idem met de klok mee... ook het syncen van de draaischijf window in TC met de daadwerkelijk stand van de brug loopt goed nu..

de te volgen procedures kloppen net niet helemaal met wat er gedocumenteerd staat dus dat blijft klooien... en opnieuw doen en opeens lukt het dan ..

Als laatste moet ik nog de tracks koppelen aan het commando wat nodig is om naar track 1 te gaan etc .. dat loopt nog niet lekker want het properties / config plaatje in TC loopt niet in lijn met de stand van de bridge bij de ref track... wellicht moet ik dat aanpassen zodat de refentie track (dus waar je met programmeren begint) gelijk is aan de track zoals die in de config window als track 1 staat

to be continued

mvg koen

Re:marklin 7286 draaischijf - ldt tt-dec - tc
schijf loopt nu lekker .. step links / rechts via de draaischijf window .. plaatje in TC loopt in sync.. turn loopt wel via direct command maar niet via draaischijf window.. 

wat ik ook nog niet onder controle krijg is het klikken op een baandeel in het "draaischijf" window... de brug zou da nnaar dat spoor moeten gaan

als ik op de track klik links van de bruk dan gaat ie een halve trun maken ipv een step opschuiven

ideeen ? to be continued

gr koen
Re:marklin 7286 draaischijf - ldt tt-dec - tc
Ik heb ook de marklin draaibrug, maar ze is niet digitaal.

In het begin draaide ze prima, na een tijdje blijfde ze soms staan en moest ik zelf ingrijpen.
De laatste keer dat ze vastliep, was ik te laat en er kwam al wat rook vanonder de brug.
Dus ik denk dat de moter verbrand is, kan die nog gereparees worden of ben ik aan een nieuwe moter toe?

Is dit makelijk te vervangen?
Wat zou de kostprijs zijn van een nieuwe moter?

Groeten,
Joeri
Re:marklin 7286 draaischijf - ldt tt-dec - tc
eerder in dit draadje staan wat links naar ombouw sites.

mvg koen