Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!

Gestart door Roeny vrijdag 01 juli 2011, 14:13:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Mooi, dan gaan we RWS eens even aan de tand voelen...
Want dit kan natuurlijk niet:

http://www.texelsecourant.nl/texelsecourant/nl/archief/3,1,75423?rpID=42
Re:Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Stelletje sukkels :eek:.
Re:Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Deze net gemaakt:
Re:Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Ziet er goed uit, hoop hem vanavond niet meer tegen te komen want dan moet ik nog een heel eind rijden naar huis.

Als bord op je baan staat laat nog maar eens foto zien.

Groet Arno
Re:Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
hallo
ik heb winrar gedownload en dan dat bestand in het eerste bericht maar het werkt niet :thumbdown: :( .
weet iemand wat er fout is
Re:Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Citaat van: michiel(BE) op zondag 06 mei 2012, 17:28:50
hallo
ik heb winrar gedownload en dan dat bestand in het eerste bericht maar het werkt niet :thumbdown: :( .
weet iemand wat er fout is

Winrar wel geinstalleerd ?????
Alleen met downloaden ben je er namelijk nog niet.

Mvg: Alex
Re:Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
winrar staat op mijn computer en ik heb winrar eens geopend en het ziet er oke uit
:( 8o
Re:Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Citaat van: michiel(BE) op zondag 06 mei 2012, 19:35:33
winrar staat op mijn computer en ik heb winrar eens geopend en het ziet er oke uit
:( 8o

Bedoel je dat het is gelukt?

Zoals Alex al aangaf moet je inderdaad eerst Winrar installeren.
Zodra je dat hebt gedaan veranderd het icoontje naar een Winrar icoontje. (zie bijlage)

Daarna kan je gewoon het bestand openen en vertelt de ''lees mij'' wat je verder nog moet doen.

Mvg,

Jeroen

Re:Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Ga op het ingepakte filletje staan , dan rechtermuisknop , " Extract to specified folder " en je file word daar uitgepakt.
Als je daar na winzip verlaat kun je naar je uitgepakte file gaan.

Mvg: Alex
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Lid sinds: 2010

Machinist bij de Valleilijn

offline
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Zijn er mensen die geïnteresseerd zijn in een add on voor het programma 'Generic Logo Builder' van www.marijn.org, waarmee je gemakkelijk de plaatnamen, km en wegnummers invult?

Graag reactie's, bij interesse maak ik de add-on.

Groeten,
Bas
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Citaat van: treinfan070 op donderdag 24 mei 2012, 05:06:36
Zijn er mensen die geïnteresseerd zijn in een add on voor het programma 'Generic Logo Builder' van www.marijn.org, waarmee je gemakkelijk de plaatnamen, km en wegnummers invult?

Graag reactie's, bij interesse maak ik de add-on.

Groeten,
Bas
Ja hoor, ik ben geïnteresseerd. Wat voor add-on(s) had je in gedachten?
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Citaat van: treinfan070 op donderdag 24 mei 2012, 05:06:36
Zijn er mensen die geïnteresseerd zijn in een add on voor het programma 'Generic Logo Builder' van www.marijn.org, waarmee je gemakkelijk de plaatnamen, km en wegnummers invult?

Graag reactie's, bij interesse maak ik de add-on.

Groeten,
Bas

ik ben ook wel geïnteresseerde
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Lid sinds: 2010

Machinist bij de Valleilijn

offline
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Het gaat wel even duren denk ik. Zit veel werk in.

Houd jullie op de hoogte in topic.

Groeten,
Bas.
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Hallo,

Hier een bord met pijl om in te vullen en nog een bord wat ik zelf heb gemaakt.

Groetjes toon!
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Nog een bordje in elkaar gezet:
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Dag Roeny,

Bij toeval stuitte ik op je topic: een welkome geschenk kan ik je zeggen.

Ik ben zoals diverse forummers hier een zwitserland-fan. Ben op zoek hoe ik de blauwe borden kan wijzigen in groene ondergrond met witte rand. Net als in Dld tref je groene wegbewijzering op de autosnelwegen in het groen. In zwitserland worden secondaire wegen (bundes- of Nationalstrassen) in het blauw aangegeven. zie ook http://www.wegenwiki.nl/Bestand:Uscita_CH.jpg als voorbeeld.

In Dld weer gele ondergrond.

Hoe krijg ik het voor elkaar om een groen bord te maken?? En wit met zwarte rand?

Is er een symbool beschikbaar voor de Autoverladung?? (auto op een spoorwagon).

Ben reuze benieuwd naar je reactie!
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Hee Henk,

Wat dacht je van de borden maken en dan via paint de vulkleuren aanpassen. Werkt het makkelijkste, denk ik.
Je kan de kleuren ook zelf makkelijk aanpassen in paint, om de juiste groene kleur te krijgen.

Met vriendelijke grote,
Peter.
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Dag Peter,

Ik heb een eerste poging gewaagd; zie het bijgaande resultaat. (Zal niet helemaal conform grote voorbeeld zijn ;-)  )!

Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Citaat van: Has-bls op maandag 19 mei 2014, 20:50:03
Ben reuze benieuwd naar je reactie!

Ziet er goed uit :)
Ik zal a.s. donderdag hier even uitgebreid op in gaan.
Het inkleuren van de borden is zo gepiept, met paint kan je inderdaad alles wel doen. (met basis pijlen en pictogrammen)

Jeroen
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Kijk Henk,

Dat begint er al mooi op te lijken.
Ik weet alleen niet of dit groen de juiste kleur is. Het lijkt me wat donkerder op de borden vanaf de foto's.
De laatste keer dat ik daar te vinden was, is zeker 30 jaar geleden. Dus ik kan niet goed bepalen of die kleur goed is.
Maar voor een eerste poging ziet het er zeker goed uit. Had ook niet anders van je verwacht! Je bent niet voor een gat te vangen.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Prachtig gemaakt :thumbup:, maar zoals Peter al zei mag het bord wel iets donkerder. Maar dat zullen de doorgewinterde Zwitserlandkenners wel beter weten. Voor mij is het ook alweer een paar jaar geleden dat ik daar voor het laatst was.
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Groen wordt een beetje lastig: ik heb eens gespiekt op http://de.wikipedia.org/wiki/Bildtafel_der_Verkehrszeichen_in_der_Schweiz_und_in_Liechtenstein

Ook lettertype is nog niet helemaal wat het moet zijn: ik heb Jeroen inmiddels een PB'tje gestuurd.

Maar nu een tweede poging Peter:

Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Hoi Henk,

Heb even die site bezocht en 2 plaatjes eruit gehaald.
Ik wist niet dat er zelfs 2 verschillende kleuren groen werd gebruikt.
De donkere kleur groen worden kennelijk gebruikt voor de afritten en de lichtere kleur groen voor de richtingen boven de rijbaan.

edit: heb even gekeken naar de plaatjes onder elkaar, maar dan moet het richting bord duidelijk lichter/feller worden en de afslag bewijzering mag wat donkerder en doffer.
Volgens mij komt het letter type vrij goed met elkaar overeen!

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Ja dat klopt Peter,

Het lichte bord is voor de aanduiding 'Einzelspur' op de auto(snel)weg. Dat laat zich realiseren.

Ben nog bezig met een donkerder groene versie van het wegwijzerbord en aangevuld met wat pics: mss komt ie vanavond nog op dit topic.

Lettertype ben ik inmiddels ook achter gekomen: FRUTIGER. Maar welk lettertype in deze font-familie is de juiste?? Weet Jeroen antwoord en is er ergens een Free-download te vinden?

Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Hallo,

Ik zit erg veel in Zwitserland en ik moet zeggen mij was het helemaal niet opgevallen dat er twee verschillende kleuren gebruikt worden.  Zo zie je maar de ene ziet meer dan de andere :) :) :) :) :).   Voor mij is het een schitterende poging.  Krijg je zoiets afgedrukt en nog leesbaar .  Ben benieuwd naar het vervolg.
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Na veel gezoek en gesurf zowaar het goede lettertype gevonden voor de Zwitserse wegwijzerborden: cartogothicstd.

De groene kleur ook aangepast in een donkere versie. Moeten maar eens uitzoeken of licht- en donkergroen inderdaad voorkomen in d de praktijk.

In ieder geval de volgende resultaten, ook de bordjes voor de Autoverlading los aangemaakt om op de wegwijzerborden in te voegen.  Voor het printen: verklein de pics naar 70-75% en je hebt een mooi bord. Ben erg benieuwd wat jullie van deze resultaten vinden.



Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Mijn info over het lettertype;

''In Zwitserland gebruikt men het ASTRA Frutiger lettertype, dat sinds 2003 gebruikt wordt ten faveure van VSS. Vroeger werd ook wel SNV gebruikt. Er zijn twee varianten van dit lettertype; ASTRA-Frutiger-Standard/standard en ASTRA-Frutiger-Autobahn/autoroute.''

''SNV (also called VSS) is a sans-serif typeface used on road signs in several European countries. It was originally defined by the Association of Swiss Road Traffic Experts (German: Vereinigung Schweizerischer Strassenfachleute, VSS) and the Swiss Association for Standardization (Schweizerische Normen-Vereinigung, SNV).''

Download SNV font (is VSS): http://www.fontpalace.com/font-download/SnvDReg/

Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Dag Jeroen,

Bedankt voor deze tip!

Bord nog eens aanpassen met dit lettertype: zie onderstaand resultaat.
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Ook een poging tot gedaan.



Best wel makkelijk eigenlijk!
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Ik voel een snelle cursus van Henk aankomen bij Hobby In Praktijk..... :D :D :D

Mvg: Alex
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Als dat zo is zou ik wel een plekkie kunnen reserveren. Ik weet nu de weg  :P
Hier vast de ADAC site voor duitse verkeersborden.
http://www.adac.de/_mmm/pdf/Verkehrszeichen_Verkehrseinrichtungen_StVO_2011_141559.pdf moet toch eens uitvinden hoe klikkie of klakkie werkt
en hier kun je het juiste lettertype downloaden: http://www.fontyukle.net/en/DownLoad-DIN+1451+Std+Mittelschrift.ttf

Beetje fotosjoppen en maar hopen dat ik een fatsoenlijk bord krijg  B)
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Citaat van: Dewey op donderdag 22 mei 2014, 18:21:54
Ook een poging tot gedaan.

Ik zal vanavond nog een paar sjablonen plaatsen waarmee je kunt werken en een beknopte instructie, lettertypes en kleurpalet met een paar pics. Dan kun je even uit de voeten.
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Zoals beloofd, hierbij een 4-tal voorbeeld sjablonen die aardig op maat zijn: ook qua de belijningen met de afgeronde hoeken.

Een handreiking is ook geplaatst. Wil je die in PDF. ontvangen; stuur me dan een PB met je gewone emailadres.

Sla het sjabloon op en werk vandaar uit.

Met deze handreikingen en die van Jeroen (dank voor je aanvullende info en hulp) moet dat vast wel lukken. 
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
De volgende serie. De bordjes van de Autoverlad zijn ook voorzien van het juiste lettertype.

Een bruin bord volgt nog zoals je die vaak ziet voor het aanduiden van een toeristische streek (ook in NL niet onbekend).

Edit: bordje KANDERSTEG ook toevoegd!
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Goed werk mannen! :thumbup: :thumbup: :thumbup: Daar maken jullie ongetwijfeld een hoop "Zwitsers" blij mee!
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Hallo allemaal,

Vandaag een paar borden gemaakt naar het grote voorbeeld: op het moment dat je bij Kandersteg komt kun je OF naar de Autoverlad OF het dorp in: KLIK

Hieronder de aangemaakte borden. Het enige waarmee ik nog wat worstel is om de pijlen goed te krijgen :-(
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Een bord aangemaakt met de wegtoestand van de 5 belangrijkste passen in Zwitserland:

Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
 :thumbup:
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Citaat van: Pjedro op woensdag 21 mei 2014, 00:05:05
Hoi Henk,

Heb even die site bezocht en 2 plaatjes eruit gehaald.
Ik wist niet dat er zelfs 2 verschillende kleuren groen werd gebruikt.
De donkere kleur groen worden kennelijk gebruikt voor de afritten en de lichtere kleur groen voor de richtingen boven de rijbaan.

edit: heb even gekeken naar de plaatjes onder elkaar, maar dan moet het richting bord duidelijk lichter/feller worden en de afslag bewijzering mag wat donkerder en doffer. Volgens mij komt het letter type vrij goed met elkaar overeen!

Met vriendelijke groet,
Peter

Dag Peter,

Ik heb nog eens wat meer op het internet gezocht: de licht groene borden worden sinds ca. 2007 niet meer gebruikt. Ik heb de site van het Bundesamt für Verkehr geraadpleegd: http://www.astra.admin.ch/dienstleistungen/00127/00634/index.html

Dus lichtgroen is kennelijk ook nog aan een tijdperk gebonden: als het goed is tref je ze nu niet meer aan (dat bevestigt ook het vermoeden van Paul dat de lichtgroene versie hem onbekend voorkomt).

Ook op de Website van SSV http://www.gesetze.ch/sr/741.21/741.21_030.htm komt de lichtgroene kleur niet meer voor.

Ik zal vanavond nog wat aangemaakte borden plaatsen.
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wegbewijzering maken? Download meteen de lettertypes!
Wegwerkzaamheden komen ook in Zwitserland voor. Wat minder voorkomt, zijn de borden met toeristische informatie: de bruine borden (hinweisschilder).

De Zwitserse bondsstaat heeft nog niet zo heel lang geleden besloten om paal en perk te stellen aan het plaatsen van deze borden langs de wegen. Waarom????? Omdat het de aandacht van de automobilist afleidt heette het .....

De 5-passeninfo nog eens scherper gesteld met de pictogrammen, voorbeelden passituatie van de Susten, Brünig.