Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Snelweg diorama (Update 23-3: twee werkende matrixborden)

Gestart door wautah91 vrijdag 01 juli 2011, 11:29:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Snelweg diorama (Update 23-3: twee werkende matrixborden)
Hallo allemaal,

ik ben voor een klein projectje/ test van plan een staalconstructie na te bouwen: zie hier



Alleen nu vraag ik me af waarvan kan ik dat het beste doen?

Zat zelf te denken aan plastic, messing of hout maar heb je dat in pijpjes en vlakken en op schaal qua dikte?

En dan: is dat bijvoorbeeld te koop op de beurs in Houten morgen?

Graag jullie adviezen :-)

Wouter
Re:Staalconstructie nabouwen
Er zijn op Houten diverse standjes waar je messing pijpjes kunt kopen in diverse lengtes en diktes, maar waar die allemaal precies staan...
Re:Staalconstructie nabouwen
Citaat van: Gerard op vrijdag 01 juli 2011, 11:49:56
Er zijn op Houten diverse standjes waar je messing pijpjes kunt kopen in diverse lengtes en diktes, maar waar die allemaal precies staan...

haha als ze er maar staan dan(H), kun je messing solderen of hoe bewerk je dat eigenlijk netjes?
Re:Staalconstructie nabouwen
Dat is een vraag voor de messingdeskundigen en daar hoor ik niet bij.
Re:Staalconstructie nabouwen
Volgens mij kun je messing wel solderen, maar ik heb geen idee hoe dat eruit ziet, nog nooit mee bezig geweest.


ROb
Re:Staalconstructie nabouwen
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Staalconstructie nabouwen
Hallo Wouter,

Ik ben erg benieuwd naar je project!  ;)

Was zelf ook eerst van plan om dit te maken met hout en satéstokjes, maar wist niet hoe ik het moest maken.  :P

Ik heb het dus simpel gehouden en zo gemaakt:



Veel succes met bouwen.


Groet, Lesley
Re:Staalconstructie nabouwen
Hoi Wouter,

HIER hebben ze er ook een draadje over gemaakt, wellicht staat hier de nodige info.

Mvg,

Jeroen
Re:Staalconstructie nabouwen
Citaat van: lesley001 op vrijdag 01 juli 2011, 12:07:35
Ik heb het dus simpel gehouden en zo gemaakt:


Mooi gemaakt Lesley,
Heb je ook de juiste lettertype gebruikt..? Ik heb de juiste NL en DE lettertypes gedownload als je ze wil hoor ik het wel. :wink:

Mvg,

Jeroen

Edit Fred: Foto uit citaat verwijderd
Re:Staalconstructie nabouwen
Messing is goed te solderen, alleen afhankelijk van de dikte heb je wel een zwaarder boutje nodig dan voor elektronica.
Aangezien je het lekker warm moet stoken om de tin mooi te laten vloeien.

Je zou ook bij Evergreen (of soort gelijke merk) kunnen kijken, die heeft een groot assortiment aan plastic profielen, strips en platen.
Dit is makkelijk te bewerken en te verlijmen. Misschien dat je een frame uit messing zou kunnen maken en de kleine details met plastic profiel kan maken. (sommige vinden dit waarschijnlijk een enge opmerking. :P)

Mvg,

Romar
Re:Staalconstructie nabouwen
Citaat van: Roeny op vrijdag 01 juli 2011, 12:14:49
Citaat van: lesley001 op vrijdag 01 juli 2011, 12:07:35
Ik heb het dus simpel gehouden en zo gemaakt:

Mooi gemaakt Lesley,
Heb je ook de juiste lettertype gebruikt..? Ik heb de juiste NL en DE lettertypes gedownload als je ze wil hoor ik het wel. :wink:

Mvg,

Jeroen



op het project waar ik zit moeten we verschillende portalen nieuw plaatsen/ verbouwen dus ik heb tekeningen op de mm nauwkeurig!
ff verschalen in autocad en klaar. het topic wat jeroen geeft ga ik eens doorlezen voor wat tips en ik ga even google'en op evergreen :)

bedankt zover voor de reacties

Edit Fred: Foto uit citaat verwijderd
Re:Staalconstructie nabouwen
Als het mogelijk is, ik heb wel interesse in de verschaalde tekeningen, aangezien ik ooit op de modelbaan(module baan) ook een snelweg wil gaan maken.

Mvg,

Romar
Re:Staalconstructie nabouwen
ik ben vanavond even bezig geweest met het maken van een 3d model, dan heb ik een beetje gevoel hoe het echt in elkaar zit. Ik denk, dat ik morgen in Houten maar wat plastic buisjes en plaatje ga kopen om dit te gaan maken.

Aangezien ik geen ervaring heb met messing weet ik niet of ik het dan wel netjes krijg!

Misschien dat ik ook nog wat maak qua signaalgevers, maar dat zien we nog wel.

hier zie je het 3d model al een beetje



@ romar: ik mag niet zomaar officiele tekeningen weggeven. Ik zal een en ander officiele dingen eruit gooien...
Re:Staalconstructie nabouwen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Staalconstructie nabouwen
Dag Wouter.

De liggers kun je van koperdraad maken d.m.v. soldeerverbindingen.
Op een houten mal met spijkers kun je het koperdraad netjes aan
elkaar solderen. Het koperdraad krijg je mooi recht door het tussen
twee tangen met een ferme ruk recht te trekken. Succes!

Groeten,

Erik.
Re:Staalconstructie nabouwen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Staalconstructie nabouwen
Als je het dan toch 3D in Acad zet, waarom laat je het dan niet gewoon 3D printen?
Re:Staalconstructie nabouwen
Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 01 juli 2011, 22:34:41
Het koperdraad krijg je mooi recht door het tussen
twee tangen met een ferme ruk recht te trekken.
Of je zet een eind in de accuschroefmachine en een eind in de bankschroef en je tordeerd het, wordt ook het ook blaf strak.

Citaat van: Rutger op vrijdag 01 juli 2011, 22:41:03
Als je het dan toch 3D in Acad zet, waarom laat je het dan niet gewoon 3D printen?
Ja, dat is eigenlijk ook zeker geen slecht idee, als je het in FUD print zal je er weinig aan na moeten bewerken ook denk ik?

Mvg,

Romar
Re:Staalconstructie nabouwen
Bedankt voor de reacties, ik heb even de mogelijkheid om 3d te printen uitgezocht:

de versie van AutoCAD die ik heb kan een export maken voor een 3d printer, alleen dan moet het model wel af zijn om het op te sturen voor een offerte. Misschien als ik nog tijd heb zal ik dat nog doen en vraag ik een prijs op. Ben wel benieuwd wat het kost eigenlijk.

Je schijnt ook printers zelf te kunnen kopen en bouwen: kosten van ?900 tot 1200. Exclusief de 'toners', geen idee wat die kosten ;-)

De mogelijkheid om het van staaldraad te maken ook overwogen leek me een goed idee ook omdat je dan direct staal-kleur hebt, maar ik ben op de Houten beurs geen standje tegengekomen met dergelijke stalenstaven.

Wel ben ik plastic profieltjes tegengekomen en als test ga ik daarvan nu een portaal proberen te maken.

Binnenkort foto's hiervan :)
Re:Staalconstructie nabouwen
Hoi,

Messing solderen is echt niet zo moeilijk, hoor!! Ook ik heb het moeten leren. Koop gewoon ergens wat profielen en soldeer ze aan elkaar, gewoon om uit te proberen. Gaat dat goed, kun je bijv. een hekwerkje maken, of steiger. Zorg voor een soldeerbout van ongeveer 50 watt, dat is goed voor het meeste H0 soldeerwerk. Gebruik je bijv. plaatwerk van 1,5 à 2 mm dik, dan heb je een zwaardere bout (80-100 watt) nodig. Ik gebruik zelf een bout van 60 watt.
Voor een goede bout, en tegenwoordig ook voor messing profielen, kun je bij Conrad terecht.

Heb je nog vragen, stel ze.

Groetjes

Harry

die op het punt staat, vakantie te gaan vieren
Re:Staalconstructie nabouwen
Ik zal om te proberen idd even wat profieltjes mee bestellen bij conrad. Ik spaar altijd alle boodschappen op voor conrad zodat ik maar 1x hoef te bestellen en dat het boven de 25 euro is!;) (=geen verzendkosten:P)









De voeten (poeren)



De poot moet ff drogen

Tot hier ben ik al, waarschijnlijk na de vakantie pas weer verder:(
Re:Staalconstructie nabouwen
stefan-faller
gast

Re:Staalconstructie nabouwen
Jammer dat je pas na de vakantie pas veder gaat
Re:Staalconstructie nabouwen
Ziet er goed uit Wouter. :thumbup:
Ik hoop stiekum dat je in de vakantie toch een beetje verder zal gaan, want ik ben erg benieuwd naar de vorderingen. >:-D
Hoeveel wil je er eigenlijk gaan maken..?

Succes,

Mvg,

Jeroen
Re:Staalconstructie nabouwen
Ik kon het niet laten:

De eerste a-poot van het portaal staat!

De ronde staven heb ik te groot gekocht (of de poot te klein gebouwd :-P). Dus hiervoor moet ik ff wat anders kopen...





Re:Staalconstructie nabouwen
Erg mooi Wouter, dat wordt wel wat. :thumbup:

Ik hoop te groot gekocht, anders moet je um weer opnieuw maken. :(  (even opmeten dan weet je het zeker)
De andere kan je vast wel weer voor iets anders gebruiken. :)

Leuk dat je toch weer verder gaat, succes verder,

Mvg,

Jeroen
Re:Staalconstructie nabouwen
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Staalconstructie nabouwen
Dat ziet er al mooi uit Wouter :thumbup:

Jammer dat het te groot is, nu moet je even wachten  :)
Succes verder!
Re:Staalconstructie nabouwen
ron van den broek
gast

Re:Staalconstructie nabouwen

Hallo,

Het geen sommige van jullie willen realiseren kan van styreen maar bedenk wel wat je hier aan wil hangen. Ik bedoel als je wilt gaan werken met aanduidingen van pijlen of snelheid werkend ga dan zeker volledig voor messing voor de sterkte van je portaal want zal voor de electronica ook afneembaar moeten blijven.
Wil je iets gaan doen met deze electronica kijk dan eens bij Dave van der Locht. Hij heeft dit gebouwd en levert de electronica hier voor.
Zie bijgevoegde link.

http://www.daveshobbyhoekje.nl/techniek/lightfx-in-aantocht.html

Mvg Ron :)
Re:Staalconstructie nabouwen
Spoorbouwer
gast

Re:Staalconstructie nabouwen
nou messing is zeer eenvoudig te solderen, belangrijk is het goed schoon te poetsen met staalwol, wat soldeervet dat je ook gebruikt voor waterleidingen te solderen, een soldeerbout van +/- 100 watt en een kind kan de was doen, let op voor je vingers wordt toch wel erg heet..

Re:Staalconstructie nabouwen
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Staalconstructie nabouwen
Kwam dit KLIK op het web tegen, misschien is het iets?
Ze hebben ze in meerdere maten, je moet even zoeken.



Grt Rieske
Re:Staalconstructie nabouwen
Citaat van: Rieske op vrijdag 29 juli 2011, 23:05:52
Kwam dit KLIK op het web tegen, misschien is het iets?
Ze hebben ze in meerdere maten, je moet even zoeken.

Oei! Dat ziet er interessant uit! Op de laatste beurs in Houten ben ik niet geweest geen tijd dus het projectje is iets vertraagd. Verder heb ik wel m'n 3d model afgemaakt en opgestuurd voor een aanbieding naar een 3d printer bedrijf. Deze vertelden me dat het niet mogelijk was omdat het een te klein model is.

Jammer maar helaas, ik ga sowieso op de beurs nog even kijken, maar misschien bestel ik die fachwerk tragers wel... Kijk wel even! Scheelt wel werk :)
Re:Staalconstructie nabouwen
Hier zijn nog wat afbeeldingen


Ik ben van plan een diorama'tje te maken, van een stukje snelweg. Omdat ik in de wegenbouw zit lijkt me dat wel leuk. Het werk zal een freesvak zijn een Rijstrook1 afzetting op de andere kant. Verder wil ik met de tips een portaal gaan maken met werkende signaalgevers. 


Hier zijn nog twee afbeelding van het 3d model van het portaal




Signaalgever testje maken op een printje.

Ik wil het eigenlijk zo maken dat ik em op twee standen kan zetten: rood kruis en groene pijl, de rode smd leds waren op dus eerst maar de groene pijl!








Het resultaat!!
een ledje brand wat minder fel, deze heb ik waarschijnlijk iets te heet gemaakt, het lukte ff niet haha.

ben benieuwd wat jullie vinden!
Re:Portaal nabouwen (en een snelweg diorama!)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Portaal nabouwen (en een snelweg diorama!)
Citaat van: wautah91 op woensdag 07 september 2011, 17:58:45
Het resultaat!!
een ledje brand wat minder fel, deze heb ik waarschijnlijk iets te heet gemaakt, het lukte ff niet haha.
Hoi Wouter, je hebt waarschijnlijk de ledjes parallel aan elkaar gesoldeerd, waardoor er één zwakker brandt.
Je kunt ze het best in serie schakelen.
Als je goede ogen en een vast hand hebt, kun je ook eens 0603 leds proberen, die zijn veel kleiner waardoor je mooiere figuren kunt maken.
Het lijkt me wel erg leuk om die groen pijlen en rode kruizen op baan te zien branden.
Re:Portaal nabouwen (en een snelweg diorama!)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Portaal nabouwen (en een snelweg diorama!)
Wouter,

Alles getekend in Autocad? Tekeningen zien er goed uit.

Ik denk persoonlijk dat je voor de verkeerslichten kleinere leds moet gebruiken, en iets meer leds zodat je een duidelijke pijl krijgt.

ps. Doe je studie civiele techniek?
Re:Portaal nabouwen (en een snelweg diorama!)
Bedankt voor de reacties weer :)

Citaat van: wijbe op woensdag 07 september 2011, 19:15:58
Alles getekend in Autocad? Tekeningen zien er goed uit.

Ja alles getekend in Acad Civil 2011, welke ik ook voor m'n werk gebruik. En bedankt ;) (Maar dit kan ook in Acad 'gewoon' hoor ;) )


CiteerAls je goede ogen en een vast hand hebt, kun je ook eens 0603 leds proberen, die zijn veel kleiner waardoor je mooiere figuren kunt maken.
CiteerIk denk persoonlijk dat je voor de verkeerslichten kleinere leds moet gebruiken, en iets meer leds zodat je een duidelijke pijl krijgt.

Goed idee, dit was een testje, zoals Kappa ook al zegt 0603 zou beter zijn maar omdat ik er niet genoeg had, (en ook nog eens in de verkeerde kleur) heb ik dit opzetje eerst met 1206 leds gemaakt. ik ben net met 0603 begonnen te experimenteren en had alleen oranje 0603's gekocht

Ik wil ook speciale smd printplaat kopen waarop de spoortjes dus ook in 0603 'formaat' op de pcb zit, dit printplaatje is eigenlijk net te grof voor 0603 maar wel goed voor 1206.

Citeerps. Doe je studie civiele techniek?

Vorig jaar klaar MBO, nu aan het werk en sinds vorige week weer begonnen met een duale HBO studie :)
Re:Portaal nabouwen (en een snelweg diorama!)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Portaal nabouwen (en een snelweg diorama!)
Wouter,

Een heel geklooi met die kleine leds. Toch weer een leer topic voor me. Wil binnekort zelf ook eens met leds expirimenteren, maar eerst de baan maar eens goed laten rijden.

Oftopic,

Dacht ik al. Gebruik zelf ook Acad civel 2011. Doe civiele techniek in groningen, zit in 1e jaar, dingen afronden om men propedeuse te halen. (ben dus 2e jaars)

Re:Portaal nabouwen (en een snelweg diorama!)
Probeer anders 0402 eens, die zijn nog weer een slag kleiner dan de 0603, en volgens mij zijn die er ook in het groen te krijgen dacht ik.

Mvg,

Romar
Re:Portaal nabouwen (en een snelweg diorama!)
Citaat van: Romar op woensdag 07 september 2011, 23:23:34
Probeer anders 0402 eens, die zijn nog weer een slag kleiner dan de 0603, en volgens mij zijn die er ook in het groen te krijgen dacht ik.

Mvg,

Romar

Poeh! 0402 dat lijkt me wel heel erg klein! Als ik ze tegenkom zal ik er wat bestellen om mee te oefenen, maar voorlopig heb ik nu al genoeg moeite met 0603 haha.

ps. leuk dat je ook civiele techniek doet! Doe je ook duaal of voltijd?
Re:Portaal nabouwen (en een snelweg diorama!)
Ik heb de hoop op 3d printen nog niet helemaal opgegeven, ik heb een bedrijf uit Eindhoven gevonden die ook 3d printen doet.

Met het volgende resultaat:



prijs staat erbij dus vanavond even bestellen :D

ik ben benieuwd!
Re:Portaal nabouwen (en een snelweg diorama!)
Als het goed is komt donderdag het portaal binnen!

Zodra die binnen is, ga ik beginnen aan een grondplaat en koop ik op de beurs zaterdag nog wat benodigdheden :)
Re:Portaal nabouwen (en een snelweg diorama!)
Ben wel benieuwd naar het portaal, in de toekomst gaat er hier op een module baan ook een stuk snelweg komen te liggen...
En dan mag een dergelijk portaal niet ontbreken natuurlijk.
Snelweg diorama (Update: 3d Print portaal is binnen!!)
Vanmiddag is m'n portaal vanuit de 3d print fabriek in Eindhoven hierheen gekomen.

Hierbij de eerste foto's







Re:Snelweg diorama (3d Print portaal is binnen!)
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Snelweg diorama (3d Print portaal is binnen!)
Mooi! :thumbup:

Leuke techniek he, dat 3D-printen? Scheelt toch een hoop gepruts. :D
Re:Snelweg diorama (3d Print portaal is binnen!)
 Mooi! :thumbup:
Re:Snelweg diorama (3d Print portaal is binnen!)
Even een vraagje naar aanleiding van de foto:

Dat latje is de hoogte van de weg, dus alles onder het latje zit normaal onder de grond? (grond anker?)
Zo ja, dan had dit toch niet mee geprinte hoeven worden?

Ziet er verder wel goed uit zo. :thumbup:

Mvg,

Romar
Re:Snelweg diorama (3d Print portaal is binnen!)
CiteerDat latje is de hoogte van de weg, dus alles onder het latje zit normaal onder de grond? (grond anker?)
Zo ja, dan had dit toch niet mee geprinte hoeven worden?

Ja klopt, dat moet de hoogte worden. Het had idd niet meegeprint hoeven worden. Had ook kosten gescheeld denk ik omdat het model dan minder inhoud had gehad. Maar goed, ik heb het zo gedaan omdat het geheel dan zeker stevig zou staan. Ik had geen idee hoe stevig of flexibel dat 3d print materiaal zou zijn.

Ik heb van het weekend op eurospoor wat asfalt gehaald en inmiddels zijn de 0603 en 0402 leds van ledbaron ook binnen. Het walsje en asfaltsetje van Kibri heb ik al voorzien van rode en witte leds.

Binnenkort hier de foto's van de wals, hier is alvast de asfaltset. Hierin zitten (maar) 2 witte 1206 en 2 rode 0805 leds.









Re:Snelweg diorama (3d Print portaal is binnen!)
Mooi! :O
Re:Snelweg diorama (3d Print portaal is binnen!)
Wat is die 3D print ongelovelijk gaaf  8o Heb je die portaal zelf ontworpen??

Groeten jan willem
Re:Snelweg diorama (3d Print portaal is binnen!)
Inmiddels weer een stukje verder:

Om de hoogte van het portaal te compenseren heb ik de ene kant van de snelweg verhoogd met piepschuim. Dat maakt het alles ook niet zo zwaar.

De bermen heb ik netjes afgewerkt door het piepschuim onregelmatig schuin af te snijden zodat er een soort natuurlijk talud ontstaat.



In de piepschuimen berm heb ik gaten gemaakt voor de poeren van het portaal, nu komt het portaal op de goede hoogte te staan :-D



Daarna heb ik de bermen afgewerkt met klei zodat er ook tussen het hout en het piepschuim een mooie overgang ontstond



Toen de klei uitgehard was heb ik het bruin geschilderd.
Hierover heen komt nog gras en word het natuurlijk nog verder aangekleed

zo zou het eruit moeten komen te zien:





Nu ga ik proberen een signaalgever (matrixbord) te maken. Ik heb op m'n werk de preciese maten opgevraagd. Wordt vervolgd!!



Citaat van: Janvis op donderdag 03 november 2011, 16:27:03
Wat is die 3D print ongelovelijk gaaf  8o Heb je die portaal zelf ontworpen??

Groeten jan willem

Ja zelf ontworpen in AutoCAD civil!


De signaalgevers zullen wel wat mooier en beter worden dan hierboven staan omdat ik 0402 leds ga gebruiken :D


Re:Snelweg diorama (Update 8-11-11: Bermen gemaakt en afgewerkt)
Haai Wouter,

Jij blij dat je die 3d print hebt laten maken.. Het ziet er super strak uit. :thumbup: :thumbup:

Ook slim dat je klei hebt gebruikt, anders blijf je die bobbeltjes van het piepschuim vast zien. :thumbup:
Je asfaltwagens (ik hou het simpel) zien er ook gaaf uit, zeker met verlichting erop natuurlijk.

En nu zijn de verwachtingen natuurlijk extra hoog op die matrixborden. >:-D >:-D

Succes,

Mvg,

Jeroen
Re:Snelweg diorama (Update 10-11-11: Begonnen aan 0402 led matrixbord)
Ik ben gisteravond aan de matrixborden begonnen:



Gaatjes afgetekend voor de leds



Gaatjes geprikt met een warme speld



De eerste helft van het kruis zit erin!




De andere gaatjes komt de andere helft van het kruis en een groene pijl. De tweede led van onder links zit een beetje uit de lijn omdat ik daar dus een groene naast moet plaatsen.
Re:Snelweg diorama (Update 10-11-11: Begonnen aan 0402 led matrixbord)
Ziet er mooi uit!!
Re:Snelweg diorama (Update 10-11-11: Begonnen aan 0402 led matrixbord)
Jammer dat die ene led toch uit de lijn zit. Zou je niet RGB leds kunnen gebruiken. Dan kan die led ook gewoon in het midden kunnen zitten, en dan kun je hem zowel rood als groen kunnen laten branden.
Re:Snelweg diorama (Update 10-11-11: Begonnen aan 0402 led matrixbord)
Citaat van: distroyer op donderdag 10 november 2011, 21:17:47
Jammer dat die ene led toch uit de lijn zit. Zou je niet RGB leds kunnen gebruiken. Dan kan die led ook gewoon in het midden kunnen zitten, en dan kun je hem zowel rood als groen kunnen laten branden.

Ik ben benieuwd of je dat dan nog kan solderen.
Als het überhaupt verkocht wordt...

Dennis