Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

oude Märklin NS wagons 4048 en 4049

Gestart door 1200Blauw woensdag 29 juni 2011, 18:30:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
oude Märklin NS wagons 4048 en 4049
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
oude Märklin NS wagons 4048 en 4049
Ik kan overnemen:

1x 4048 postrijtuig NS
2x 4049 sneltreinrijtuig NS zonder logo
2x 4049 sneltreinrijtuig NS met logo

Alles is in bespeelde staat, met duidelijke mechanische schade, maar zonder roest. Bovendien is verlichting ingebouwd, maar op een alternatieve manier (maar die moet er wat mij betreft gewoon uit) en sluiten als gevolg van deze aanpassing van een tweetal wagons de daken niet meer goed. Daar moet ik dus nader naar kijken. Bij alle wagons is de originele verpakking aanwezig in vrij goede staat.
Ik wil de huidige eigenaar niet benadelen (we zien elkaar vaker), maar teveel betalen vind ik als zuinige Hollander zijnde natuurlijk ook niet nodig. Marktplaats helpt niet echt, want daar staat bij alles "bieden" en er is een "gelukszoeker" actief die voor troep hoofdprijzen vraagt.

Wat zou in dit geval een redelijke vergoeding zijn?
Re:oude Märklin NS wagons 4048 en 4049
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:oude Märklin NS wagons 4048 en 4049
Hoi,

Even snel: 15, á 20 voor de 4049, alle typen. (indien onherstelbaar beschadigd, cq bespeelde toestand; met sterke corrosie is materiaal alleen nog geschikt voor de onderdelenbak, of iemand die een ombouwproject zoekt.)
De 4048 ca 25,=. (indien onherstelbaar beschadigd, cq bespeelde toestand)
Tegenwoordig is het meer wat een gek er voor geeft, maar de prijzen kelderen al gauw bij beschadigingen, en overmatig aanbod.
Als Marklin hier ook met een classic-versie uitkomt, zakken de prijzen ook in.

Gr. Marcel
Re:oude Märklin NS wagons 4048 en 4049
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:oude Märklin NS wagons 4048 en 4049
Totaal?
ca 180 euro waard
Re:oude Märklin NS wagons 4048 en 4049
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:oude Märklin NS wagons 4048 en 4049
Citaat van: Wim op woensdag 29 juni 2011, 19:54:42
Totaal?
ca 180 euro waard
Dat zijn de prijzen die ik ken van 5 à 10 jaar geleden. Dat zijn zeker niet de huidige prijzen. Aangezien dit aanbod als een volledige verrassing kwam en ik momenteel niet nadrukkelijk naar dit materieel op zoek ben, heb ik de actuele prijzen niet in mijn hoofd. Daarom stel ik nu mijn vraag hier. Zijn er mensen die de prijzen van Marcel bevestigen, of is het net zoals Wim zegt de prijzen van vroeger?
Re:oude Märklin NS wagons 4048 en 4049
180 euro lijkt mij wat veel.
15 euro voor de 49-ers en 30 euro voor de 48-er lijkt mij reëel.
Dus voor 90 euro totaal.

Het lijkt misschien wat laag, maar voor 30 (49) respectievelijk 60 euro (48) heb je ze al in (zeer) goede staat.
Als ik ze voor 90 euro zou kunnen kopen, zou ik de koper recht in zijn gezicht kunnen kijken. En dat was de vraag tenslotte.

Rob

Re:oude Märklin NS wagons 4048 en 4049
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:oude Märklin NS wagons 4048 en 4049
Hoi,

Persoonlijk zou ik er niet meer dan ? 80,= á 90,= voor neerleggen.
Daken zijn nog opnieuw te spuiten, zijwanden doe je niets meer aan.

gr. Marcel

Re:oude Märklin NS wagons 4048 en 4049
Ja, ik ben het daar ook mee eens. De prijzen van bespeelde en aangepaste exemplaren zijn gewoon niet hoger en volgens mij ook niet eens zo heel veel hoger geweest.
Onbeschadigde exemplaren deden voorheen soms hoofdprijzen (tot 100 euro voor een 4048) en die prijzen zijn zowat gehalveerd.
Re:oude Märklin NS wagons 4048 en 4049
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:oude Märklin NS wagons 4048 en 4049
Waar staat dat dan ?
Re:oude Märklin NS wagons 4048 en 4049
Anders vraagje gewoon wat de verkopende partij er voor wilt hebben, dan krijg  je nooit "schele ogen". je weet nu waar de marge's liggen.

Gr erik
Daken oude Märklin NS wagons 4048 en 4049 verf?
Welke kleur heb ik nodig om de daken van de 4048/4049 te vernieuwen (spuiten/verven)? Ze zijn als zovaak roestig geworden.
Re: oude Märklin NS wagons 4048 en 4049
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: oude Märklin NS wagons 4048 en 4049
Dit is een lastige vraag.

Het gaat om een donkere zilvergrijs-metalic lak met een fijne structuur.
Koop een goed exemplaar, een ga daarmee eens vergelijken.
Ik heb de originele Märklin verf voor daken, doch bij deze 4048/49 zijn ze wat donkerder.
Het is trouwens heel lastig te spuiten.
De daken dien je heel goed voor te bewerken, daar je elk krasje blijft zien.

Gr. Mars
Re: oude Märklin NS wagons 4048 en 4049
Dank voor je reactie. Ik heb ook een nieuw exemplaar nog in de bruine wikkel in  de doos dus vergelijkingsmaterial is er.

Maar hoe moet ik het voorbehandelen, waarmee en welke merk/nummer verf komt overeen daar heb ik informatie over nodig.

Dank,

Jan
Re: oude Märklin NS wagons 4048 en 4049
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: oude Märklin NS wagons 4048 en 4049
Ik heb ze na het schoonmaken met thinner, de roestplekken geschuurd met een fijne korrel, daarna met een primer uit een spuitbus.
Maar let er goed op dat deze een dicht gevloeide laag geeft, een geen zg sinaasappelhuidje. Je roestplekken mogen niet meer zichtbaar zijn qua structuur. Anders zal je moeten plamuren / schuren.
Spuit eerst op een stukje conservenblik oid om te testen. Als je het dak gaat spuiten, moet het in één keer goed gaan.
Dit is heel belangrijk bij de metalic-verf, daar je korte onderbrekingen soms al gauw ziet.

Gr. Marcel
Re: oude Märklin NS wagons 4048 en 4049
Hallo Marcel,
Ik heb ook een aantal 4049's met roestige daken en wil ze graag weer mooi maken door ze bv over te spuiten.
Ik las dat jij daar ook al eens mee bezig bent geweest. Zou je eens willen aangeven hoe je dat precies gedaan hebt en welke merk verf/kleurcodes en gereedschap je gebruikt hebt?
Gr. Pieter
Re: oude Märklin NS wagons 4048 en 4049
Op dit forum is iemand die er een stel aanbiedt, echt veel te duur!
Ik heb de daken bij sommige ook gewoon gspoten met een autolak, gehaald bij action.
Zien er nu prima uit, al zal je het verschil wel kunnen zien denk ik, naast een originele.
Het zijn en blijven natuurlijk oude knarren  :D
Re: oude Märklin NS wagons 4048 en 4049
Ik wil proberen het orgineel zo veel als mogelijk te benaderen. Dat kan alleen maar met de juiste verf, juiste kleurencode, juiste gereedschap en juiste technieken. Lijkt me wel gaaf om dat te kunnen.....  :D
Re: oude Märklin NS wagons 4048 en 4049
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: oude Märklin NS wagons 4048 en 4049
Veel te duur? Dan moet je het ook onderbouwen kunnen ;-)

4x4049
1x4048
2x4117 levert op ?190,-. Iets met onderhandelingsmarche ;-) Zijn genoeg kopers/verzamelaars. Het verschil zit in de staat. Heb je zo goed als nieuwe leveren ze flink meer op.