Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Verbruik mini servo's?

Gestart door Riny woensdag 29 juni 2011, 17:17:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verbruik mini servo's?
Wie kan mij vertellen hoeveel mA een mini servo verbruikt  :help:

Ik zou er twee op 1 uitgang willen plaatsen welke max. 250 mA p/uitgang kan verwerken (als ik het zo goed uitdruk)
Reden: om twee slagbomen, met twee gelijkwaardige mini servo's te laten werken, zodat zij beiden gelijktijdig zakken en/of omhoog gaan.

Alvast dank voor een eventuele reactie. :thumbup:
Re:Verbruik mini servo's?
Lid sinds: 2008

offline
Re:Verbruik mini servo's?
Re:Verbruik mini servo's?
Citaat van: Riny op woensdag 29 juni 2011, 17:17:29
Wie kan mij vertellen hoeveel mA een mini servo verbruikt  :help:

Ik zou er twee op 1 uitgang willen plaatsen welke max. 250 mA p/uitgang kan verwerken (als ik het zo goed uitdruk)
Reden: om twee slagbomen, met twee gelijkwaardige mini servo's te laten werken, zodat zij beiden gelijktijdig zakken en/of omhoog gaan.

Beste Riny

probeer eens bij Conrad, onder zoeken invullen mini servo.
Als het goed is komt er dan een info blad, daarop zou het mA verbruik gegeven moeten worden.

teunis
Re:Verbruik mini servo's?
Beste Teunis,

Het geen je aangeeft had ik al uitvoerig gedaan maar gaf geen resultaat.
Maar toch bedankt voor het meedenken.

Beste Huub,

Dank voor de link, hier kom ik een eind mee.
Deze site ken ik ook maar niet geweten dat er ook info over servo's zou bevatten.

Re:Verbruik mini servo's?
Lid sinds: 2008

offline
Re:Verbruik mini servo's?
O ja,

Je kan een heleboel servo's parallel schakelen, als je de voeding maar splitst.
Er is dus geen probleem hier.......

grv Huub
Re:Verbruik mini servo's?
Beste Huub,

Mijn servo's (wissels en armseinen) worden aangesloten op de SwitchPilot Servo 51802 (4 voudig).
De voeding komt in mijn geval vanuit deze 51802 decoders en zou niet weten hoe ik in deze situatie de voeding van de servo's zou kunnen splitsen.

Misschien dat je, als je wilt, hier iets meer over zou kunnen vertellen en zo nodig met een situatie- schema weer kan geven?
Re:Verbruik mini servo's?
Zoals Huub al aangeeft is er geen probleem bij het parallel plaatsen van servo's indien je de voeding splitst.
De opgegeven stroomwaardes zijn bij stationaire en geblokkeerde toestand. De Servo in beweging trekt iets meer stroom tijdens bewegen.

Mvg,
Peter
Re:Verbruik mini servo's?
Citaat van: Freak op woensdag 29 juni 2011, 21:20:10
De Servo in beweging trekt iets meer stroom tijdens bewegen.

Beste Peter,

Ook dank voor je reactie.
Het iets meer stroom trekken tijdens het bewegen, moet ik dat zien als een gemiddelde tussen de waardes of hoger als de geblokkeerde gemiddelde waardes (van de diverse analoge mini- servo's getoond in de link)?
Re:Verbruik mini servo's?
Lid sinds: 2008

offline
Re:Verbruik mini servo's?
De servo-aansluitingen zijn 3-polig, waarbij er 2 voor de voeding dienen en 1 voor de pulsaansturing.

De nul (vaak als minaansluiting aangeduid) en de puls kan je parallel aansluiten.
De + 5 Volt dien je voor elke extra servo apart uit te voeren en een gestabiliseerde (5 Volt) voeding voor te nemen.

Als ik het verder moet uittekenen hoor ik het wel ?

grv Huub
Re:Verbruik mini servo's?
Lid sinds: 2006

offline
Re:Verbruik mini servo's?
Hallo Riny,

Ik heb het nog even gemeten en kom op 180 mA bij bewegen voor de mini servo uit Hong Kong en 220 mA voor de mini servo van Conrad (per stuk natuurlijk).
Als je dus de voeding uit de 51802 haalt lukt het niet om er twee gelijktijdig te laten lopen.

Mvg, Jos
Re:Verbruik mini servo's?
Citaat van: Riny op woensdag 29 juni 2011, 21:29:02
Het iets meer stroom trekken tijdens het bewegen, moet ik dat zien als een gemiddelde tussen de waardes of hoger als de geblokkeerde gemiddelde waardes (van de diverse analoge mini- servo's getoond in de link)?
Het ligt iets meer boven de stationaire waarde maar is veel lager dan bij geblokkeerde toestand.


Mvg,
Peter
Re:Verbruik mini servo's?
Citaat van: Jos op woensdag 29 juni 2011, 21:31:58
Als je dus de voeding uit de 51802 haalt lukt het niet om er twee gelijktijdig te laten lopen.

Beste Jos,

Ook jij bedankt voor het meedenken.
Je bevestigd mijn vermoeden omdat 1 uitgang op de 51802 250 mA continu is en in piek 500mA (20 sec)
Re:Verbruik mini servo's?
Citaat van: huub op woensdag 29 juni 2011, 21:30:01
Als ik het verder moet uittekenen hoor ik het wel ?

Beste Huub,

Het is geen kwestie van moeten maar willen............. ;)

Het zou het mij een stuk makkelijker maken want ik ben ook maar een self made elektronica- mannetje.
Ik kom in vele gevallen heel ver maar zou het eeuwig zonde vinden om d.m.v. experimenteren een 51802 naar de eeuwige jachtvelden te zenden.

En wie weet kan een ander hier ook weer iets mee.
Maar geheel vrijblijvend uiteraard, jij beslist wat je wel of niet zou willen doen.
Re:Verbruik mini servo's?
Hallo Riny,

Lees eens het artikel van de SP4 (Leon van Perlo).
Een aparte voeding voor servo?s. Is maar een voorbeeld.

http://perlovan.home.xs4all.nl/docs/sp4handleiding1_0.pdf

Mvg,
Peter
Re:Verbruik mini servo's?
Lid sinds: 2008

offline
Re:Verbruik mini servo's?
O, maar uw wens is mijn bevel, dus ik moet wel.......  :D

grv Huub
Re:Verbruik mini servo's?
Lid sinds: 2008

offline
Re:Verbruik mini servo's?
Het is niet meer dan hier verteld wordt..........
a.u.b. zelf uitzoeken welke aansluiting de drie pennen hebben; dit kan heel verschillend zijn.
Dan de plusaansluiting van de 2e servo loshalen en van een eigen voeding voorzien.




Re:Verbruik mini servo's?
3railkoen
gast

Re:Verbruik mini servo's?
hi, ik heb es08a servos in gebruik en als ze een wissel omzetten trekken ze volgens de ampere meter op mijn tams booster ver onder de 100 ma. Dat ding geeft in stappen van 100 mA stropomverbruik weer en pas bij een paar servos tegelijk zie ik een verbruik van over de 100mA

De servos zijn zodanig afgesteld dat ze exact op het juiste moment stoppen en er dus amper druk is van de veer (standaard c-rail mechanisme) van de wisseltong
mvg koen
Re:Verbruik mini servo's?
Hier even een filmpje van mijn test situatie.

http://www.youtube.com/watch?v=pyG8lVDlPEU#
Re:Verbruik mini servo's?
Beste mensen,

Zover bedankt voor de info, zal er eens mee aan de slag gaan en laat het eindresultaat nog even weten.
Altijd prettig voor anderen, welke ook met een dergelijk vraag zouden zitten.
Re:Verbruik mini servo's?
Lid sinds: 2008

offline
Re:Verbruik mini servo's?
Citaat van: 3railkoen op donderdag 30 juni 2011, 09:54:24
hi, ik heb es08a servos in gebruik en als ze een wissel omzetten trekken ze volgens de ampere meter op mijn tams booster ver onder de 100 ma. Dat ding geeft in stappen van 100 mA stropomverbruik weer en pas bij een paar servos tegelijk zie ik een verbruik van over de 100mA

Sorry, maar zo'n meting is zo goed als waardeloos.......
Re:Verbruik mini servo's?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Verbruik mini servo's?
als je echt gegevens van servo's wil , zoek eens op de telegeleide modelbouwsites.Ik  doe dit ook omdat ik in een vroeger leven met vliegers gevlogen heb en met boten gevaren.Er is enorm verschil in stroomverbruik tussen de verschillende soorten.De mini servo's (blauwe type) verbruiken het minst.Ze zijn ook de kleinste maar hebben voor een wissel meer dan voldoende kracht en levensduur.Als je er veel nodig hebt bestel je ze best via internet in Hong Kong.Ik doe dit via een verkoper uit UK.Dan kosten ze maar 2 euro/stuk.PS: analoge servo's verbruiken ook een stuk minder dan digitale.
Zoekterm : analog mini servo specifications current
Een super mini verbruiker is de GS 2502.Hij kost dan ook wat meer.Maar als je er maar 2 parallel wil schakelen dan is dit mss de oplossing.
Re:Verbruik mini servo's?
Beste Johnny,

Geloof mij, ik ben echt overal geweest voor dergelijke gegevens.
Zelfs bij leveranciers van RC materialen en importeurs van servo's, maar geen van allen konden mij een antwoord geven op de betreffende vraag. :-(
Dit is nu net het gegeven wat niet in de datasheets e.d. staat.
Waardoor dat nergens vermeld wordt snap ik ook niet want het lijkt mij toch een belangrijk gegeven.

Maar met ondelinge hulp komen wij er wel eens uit, 'k weet het zeker.
Re:Verbruik mini servo's?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Verbruik mini servo's?
de servo die ik aanhaal verbruikt amper 35 mA in normaal gebruik.Kost wel 20 US dollar/stuk.Met die zoekterm vind je heel wat info op RC sites.Mss is hij wel goedkoper te vinden rechtsreeks uit Taiwan.Zal nog wel eens zoeken straks en hier het antwoord plaatsen.
Re:Verbruik mini servo's?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Verbruik mini servo's?
ondertussen wat gezocht en op een site gevonden dat men ipv servos tortoise gebruikt ( enkel bij modelbouw voor treinen) .Doen hetzelfde maar kosten dan wat meer.EN verbruiken amper 25 mA.Je kan ze makkelijk in parallel aansturen.Ik vind ook enkel die aangehaalde servo als de minst verbruikende.IS echter wel een duur exemplaar.
Re:Verbruik mini servo's?
Beste Johnny,

Zoals ik al aangaf, het zou voor een projectje zijn (twee slagbomen gelijktijdig dalen en stijgen) dus wanneer het veiliger is voor de 51802 heb ik er graag iets meer uitgaven voor twee extra servo's voor over.

Wanneer een mens iets wil dan dient men niet voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten.
Voor de wissels, armseinen, locloodsdeuren, enz. heb ik 68 mini- servo's liggen van een gemiddelde prijs van ? 6,50 met een goede kwaliteit en een zeer laag geluidsniveau.
Re:Verbruik mini servo's?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Verbruik mini servo's?
dan zou ik gewoon gaan voor de tortoise.Ik denk dat je die ook mooi kan afregelen hoever ze zich verplaatsen.Of eventueel geheugendraad.Maar daar ben ik niet mee vertrouwd en denk dat je daar dan weer een ander soort decoder voor nodig hebt.
.
Re:Verbruik mini servo's?
Lid sinds: 2006

offline
Re:Verbruik mini servo's?
Beste Riny,

Ik laat hier ook de bomen bewegen door 2 servo's. Het gaat hier niet gelijk op maar dat komt omdat de bomen met het toetsenbord werden bediend.

Meer is te zien op mijn site

Met vriendelijke groet,

Jos
Re:Verbruik mini servo's?
Op aanwijzing van Johnny ben ik nog een gaat zoeken en kwam deze tegen.
Nu nog eens uitzoeken waar deze in Nederland verkrijgbaar is.
Re:Verbruik mini servo's?
Misschien een rare opmerking maar waarom probeer je het niet gewoon? Zet 2 servo's op één poort en kijk wat er gebeurt met belasting. De servo decoder zal er niet door komen te overlijden.

Anderzijds: waarom besparen op een poort, alles is synchroon af te regelen en je geeft zelf al aan "niet voor een dubbeltje op de 1e rang te willen zitten".

Gr, Ben.
Re:Verbruik mini servo's?
Citaat van: Spoorman op vrijdag 01 juli 2011, 11:58:05
Misschien een rare opmerking maar waarom probeer je het niet gewoon? Zet 2 servo's op één poort en kijk wat er gebeurt met belasting. De servo decoder zal er niet door komen te overlijden.

Beste Ben,

Dat is dus het punt waar ik voorzichtig mee wil zijn.
Het zou dom zijn willens en wetens de uitdaging aan te gaan om een decoder om zeep te helpen.

Citaat van: Spoorman op vrijdag 01 juli 2011, 11:58:05
Anderzijds: waarom besparen op een poort, alles is synchroon af te regelen en je geeft zelf al aan "niet voor een dubbeltje op de 1e rang te willen zitten".

Het is geen kwestie van besparen op een poort, dus dat slaat even nergens op en is een onterecht vooroordeel als ik even zo vrij mag zijn, alleen dienen twee servo's d.m.v. 1 puls gelijktijdig in werking te worden gesteld en exact het zelfde te doen qua snelheid, starten en stoppen.

Re:Verbruik mini servo's?
Citaat van: Riny op vrijdag 01 juli 2011, 12:25:44

Het zou dom zijn willens en wetens de uitdaging aan te gaan om een decoder om zeep te helpen.

Het is geen kwestie van besparen op een poort, dus dat slaat even nergens op en is een onterecht vooroordeel als ik even zo vrij mag zijn, alleen dienen twee servo's d.m.v. 1 puls gelijktijdig in werking te worden gesteld en exact het zelfde te doen qua snelheid, starten en stoppen.


De decoder is beveiligd tegen overbelasting, zie ook de manual.

Als je de twee poorten hetzelfde adres geeft zullen ze beide tegelijk starten.

Wat je mist met beide servo's op één poort is de finetuning per servo vanwege mechanische tolerantie's in de servo's en de achterliggende aandrijving maar dat had je wel begrepen.

Succes op de verdere zoektocht, mocht je vragen hebben blijf ze stellen.

Gr, Ben.
Re:Verbruik mini servo's?
Citaat van: Spoorman op vrijdag 01 juli 2011, 13:20:55
Als je de twee poorten hetzelfde adres geeft zullen ze beide tegelijk starten.

Beste Ben,

Welk je aangeeft in het citaat, daar had ik nog even niet bij stilgestaan, dus dat ga ik eens uitproberen.
Op een bepaald moment is men aan het zoeken naar een oplossing met het risico dat men in een vacumm terecht komt (zoals ik dus) en andere mogelijkheden, die vanzelf sprekend zijn, niet meer ziet. :-(

Bedankt, hier kan ik weer wat mee en ga dat eens toepassen. :D

Re:Verbruik mini servo's?
Nou heren,

Er is geen brand uitgebroken. :O
Twee servo's op 1 uitgang gaat keurig zoals ik het wilde.
Dank aan Ben die mij net dat zetje lef gaf om het toch uit te proberen. :-*

Dat het goed gegaan is, onderstaand het bewijs.

http://www.youtube.com/watch?v=hiNVJjSUZ5o
Re:Verbruik mini servo's?
Lid sinds: 2010

offline
Re:Verbruik mini servo's?
Waarom niet met één servo twee slagbomen bedienen?

zet deze servo met twee armen (of hoe noem je zo iets) horizontaal in het midden onder het spoor. Doormiddel van  het uiteinde van elke arm kan je via verbindingsstangetjes synchroon de beide slagbomen op en neer laten bewegen.



Geert
Re:Verbruik mini servo's?
Beste Geert,

Ook dat kan een optie zijn en is het overwegen zeker waard.
Dank voor het meedenken.