Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Vraag over ijkspoor t.b.v. Koploper

Gestart door Janvis woensdag 29 juni 2011, 17:07:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraag over ijkspoor t.b.v. Koploper
hallo allemaal,

Ik wil een appart stuk spoor maken omdaarop de snelheid van mijn loc's te kunnen ijken in Koploper. Nu is mijn vraag hoe lang dit stuk spoor minimaal moet zijn. Ik weet dat het deel om de ijken ongeveer 1 meter moet zijn, maar de loc's rijden aan beide zijden ook nog een stuk door. Weet iemand ook hoe ver de loc's maximaal door rijden?? Ik heb we optrek eb afrem vertraging in de decoder's op 3 staan.

Groeten Jan Willem
Re:Vraag over ijkspoor t.b.v. Koploper
Citaat van: Janvis op woensdag 29 juni 2011, 17:07:02
Ik wil een appart stuk spoor maken omdaarop de snelheid van mijn loc's te kunnen ijken in Koploper. Nu is mijn vraag hoe lang dit stuk spoor minimaal moet zijn. Ik weet dat het deel om de ijken ongeveer 1 meter moet zijn, maar de loc's rijden aan beide zijden ook nog een stuk door. Weet iemand ook hoe ver de loc's maximaal door rijden?? Ik heb we optrek eb afrem vertraging in de decoder's op 3 staan.

Als je een beetje ruim wil zitten dan is ca 4 meter een aardige lengte.

teunis

PS ging toen goed bij mij.
Re:Vraag over ijkspoor t.b.v. Koploper
Je moet 2 seconden kunnen uitrijden na vrijkomen ijkmelder. Hoeveel rail dat is hangt van je hoogste snelheid af.

Tijdens het ijken zet je optrek en afrem vertraging van de decoder uit (functietoets), dat bespaart ruimte om uit te rijden.

Zoals Teunis zegt zit je al gauw aan de 4 mtr.

Gr, Ben.
Re:Vraag over ijkspoor t.b.v. Koploper
het heeft er dus mee te maken dat koploper pas na 2 seconden een keer opdracht geeft? Zou je dat ook lager kunnen zetten?
Re:Vraag over ijkspoor t.b.v. Koploper
Citaat van: Janvis op woensdag 29 juni 2011, 19:30:23
het heeft er dus mee te maken dat koploper pas na 2 seconden een keer opdracht geeft? Zou je dat ook lager kunnen zetten?
De lok moet ook de juiste snelheid hebben om de meting juist uit te kunnen voeren.

Mvg,
Peter
Re:Vraag over ijkspoor t.b.v. Koploper
Keeropdracht komt pas als de lok vanuit de centrale snelheid "0" heeft gekregen en dat is 2 seconden na laatste ijkmelder. De tijd die tussen snelheid "0" en keeropdracht zit is wel instelbaar, dit is gedaan omdat grotere lok's met vliegwielen een mechanische uitloop hebben.

Gr, Ben.