Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Een nieuwe start

Gestart door doef dinsdag 28 juni 2011, 19:17:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:baan van doef: esu wisseldecoders, waar bestellen?
Ik wil met esu switchpilots gaan werken. Weet iemand waar je die vlot en betrouwbaar kunt bestellen?
Re:baan van doef
doef
gast

Re:baan van doef
Gisteren lekker aan de baan gewerkt, ik heb op module 2 het spoor deels definitief neergelegd. Vanavond weer lekker klussen, eens kijken hoever ik kom.
Re:baan van doef
Lid sinds: 2010

offline
Re:baan van doef
wat een prachtig materieel heb je! verder mooi begin van je baan! ga zo door.

Mvg,

Mathijs
Re:baan van doef
doef
gast

Re:baan van doef
@ mathijs: thanx!

Vandaag weer lekker bezig met spoor leggen op segment 2. Voor de blokkenindeling gebruik ik kunststof isolatieslofjes van Fleischmann. De rechter railstaaf (in de rijrichting) is de detectie/ terugmeldstaaf, massa zit op de linker. massa is bruin uiteraard en stroom is rood. Terugmeld is groen. Ik soldeer op de railstaaf. Eerst even opruwen met de dremel, ook onderop wat zwarte coating wegslijpen, wat S-39 erop en dan maar solderen.
Re:baan van doef
doef
gast

Re:baan van doef
Zo ziet het er nu uit. Ik heb de rails vastgeschroefd met doodnormale schroefjes van de Karwei. Wel met glijmiddel op de punt. Dat dan weer wel... :|
Die schroefjes haal ik er uiteraard weer uit wanneer ik de zaak heb geballast.
Re:baan van doef
doef
gast

Re:baan van doef
en voor de liefhebbers: de onderkant. In deze spagettichaos moet ik nog even wat orde scheppen.
Re:baan van doef
doef
gast

Re:baan van doef
En dat is gepiept. De laatste foto is met de klep weer dicht. Nu eerst een...
Re:baan van doef
doef
gast

Re:baan van doef
vandaag weer een provisorisch lusje klaargemaakt zodat ik weer kan rijden. Leuk!
Alleen ontspoort mijn 42765 rijtuigenset op een paar punten. Probleem lijkt sprekend op dat van de geluidsman met zijn Thalyss. Kennelijk maakt Marklin die kortkoppelingen zo kwetsbaar dat er maar iets hoeft te gebeuren voor een ontsporing. Overigens ben ik er deels wel achter waar het probleem zit: doordat ik de rails vastschroef op isolatieschuim trek ik met die schroeven de rails iets naar beneden. De ontsproringen vinden steeds plaats op dat soort 'deukjes' in de rails in combinatie met een S-bocht. Ik heb dus de rails hier en daar wat gladder gemaakt door wat schroefjes bij te plaatsen. Het is nu beter, maar blijft erg gevoelig. Er hoeft maar een paar tiende millimeter mis te zitten en het draaistel slaat vast met een ontsporing tot gevolg. Nou ja, maar eens kijken, niet alle rijtuigen hebben er last van.
Re:baan van doef
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re:baan van doef
Ziet er goed uit!
Complimenten en een dikke  :thumbup:

Groets;

Marty
Re:baan van doef
Lid sinds: 2011

offline
Re:baan van doef
Wellicht kun je de schroefjes ook alle iets minder vast aandraaien. Zelf heb ik destijds ook m-rails gekocht waar er enekel bij zaten die helemaal hol stonden omdat ze te vast waren aangeschroefd. Het gaat in zulkde gevallen gewoon vervormen. Jij toont nu aan dat de Thalys daar gevoelig voor is.
Re:baan van doef
Günther
gast

Re:baan van doef
Nou dat is niet helemaal waar.
Ik rij met k-rails die gewoon plat op de tafel ligt en het gebeurt ook.
Re:baan van doef
doef
gast

Re:baan van doef
aha, dat is nieuw. Ik heb nl ook een paar S bochten die nog plat op hout liggen en daar gebeurt het niet.
baan van doef: aankopen
Hieronder een foto van mijn aankopen waarmee ik me in de kerstvakantie ga vermaken.

wat draad
ballast: Fine Brown B72 van Woodland Scenics
een esu 51802 wisseldecoder
vier esu 51804 servo's

Ook heb ik voor mijn wissels bij Weinert wissellantaarns besteld. Hopelijk krijg ik ze gauw, maar het is kerst bij de posterijen :(

En nu maar lekker prutsen in de kerstvakantie. De resultaten krijgen jullie te zien. Als die servo's bevallen (het is mijn eerste keer) dan haal ik er meer op.
Baan van doef: experimenteren met servo's
Zo, vandaag voor het eerst aan het experimenteren met servo's. Ik heb een proefopstelling gemaakt om eens lekker aan te rommelen en te proberen wat lukt en wat niet.

Ik schakel met een switchpilot servo. Voordeel daarvan is dat deze zich ook via normale schakelaars laat schakelen. Aangezien ik nog niet digitaal rijd een uitkomst. Wanneer ik straks wel digitaal rijd kan ik gewoon de switchpilot aansturen via een CSII oid.

De switchpilot bevalt me erg goed. Hij laat zich heel gemakkelijk programmeren. Daarvoor zitten er een aantal knopjes op. Je kunt vrij gemakkelijk instellen welke slag je wilt maken en met welke snelheid.

Ik heb ook een paar detailfoto's gemaakt van het mechanisme dat de wissels omlegt. Eerst heb ik de wissel een beetje verbouwd. Bij K-rails wissels heb je klikmechaniekjes om de wissel om te leggen. Om deze aan de wissel te bevestigen zijn er een aantal bielzen driedubbel uitgevoerd. Geen gezicht, dus die heb ik eerst maar weggeslepen. Vervolgens zit er tussen de bediening en de wisseltong een zwart verbindingsstaafje. Die heb ik ook verwijderd. Het gaatje waar dat verbindingsstaafje in klikt heb ik gebruikt om de uiteindelijke aansturing in te steken. Draadje buigen, in het gaatje prutsen, aan servo bevestigen... klaar! Nee, nog niet. Aan het draadje heb ik nog een draadje gesoldeerd. Je ziet dat dwars door de wissel steken en aan de linkerkant een stukje doorlopen. Met dat draadje wordt straks een wissellantaarn omgezet. Ik vond het wel aardig om met die draadjes een soort zichtbaar wisselmechaniek te laten zien. Het deel waar de draad onder de tafel verdwijnt komt straks onder zo'n wisselbesturingskap. Daar zie je dan dus niks meer van. Ik speel ook nog met de gedachte om daar heel dunne draadjes heen te spannen en deze te verbinden met het seinhuisje, zo zou ik een 'echt' stellwerk kunnen simuleren. Ik heb al wat spulletjes besteld, maar eens kijken hoe het komt.
Re:baan van doef
Daan
gast

Re:baan van doef
Dat mechaniek ziet er goed uit. Kun je misschien ook een filmpje ervan maken?

Groeten,
Daan
Baan van doef: nieuwe aankoop!
Vandaag een paar Brawa wagonnetjes opgehaald. Het zijn tijdperk 1 wagons van de K.W.St.E (uit Württemberg dus :)). Eén bagage/ goederenwagen, twee tweedeklassers en een gedeeld eerste/tweede klasser. Ik heb ze metéén achter mijn T3-tje (ook Brawa) gehangen. Leuk setje zo samen.
Re:baan van doef
Lid sinds: 2011

offline
Re:baan van doef
Een heel mooi setje. Vooral de T3 vind ik erg mooi rijden.

Groeten Maarten
Re:baan van doef
doef
gast

Re:baan van doef
@maarten, ja inderdaad, dat had ik ook. Voor zo'n klein lokje istie ook behoorlijk zwaar. Je hebt echt een flink blok staal in je hand.
Re:baan van doef
Lid sinds: 2007

offline
Re:baan van doef
Hoi Doef,

mooie combinatie zo :thumbup:

Veel plezier ermee.

Groetjes, John
Re:baan van doef
doef
gast

Re:baan van doef
Vandaag weer even aan de baan geklust. Ik heb de maaiveldplaat van het middelste segment bedraad. Daar heb ik voor de gauwigheid even drie schakelaartjes op gemaakt zodat ik treinen kan laten stoppen, ik rijd immers nog analoog.

Voornemen voor 2012: digitaal rijden.

alvast de allerbeste wensen iedereen!
Re:baan van doef
doef
gast

Re:baan van doef
Vandaag voor het eerst een stukje geballast op een paar stukjes spoor die niet meer los hoeven. Ik ben met een klein stukje begonnen om er eens wat gevoel bij te krijgen. Ik heb daarvoor ballast gebruikt van Woodland Scenics: BALLAST Fine Brown, B72. Eerst de zaak op de rails gestort, vervolgens netjes verdeeld met een serie kwastjes (zie foto). Vervolgens een beetje nat gespoten met een bloemenspuit. Dan komt het lijmen. Ik heb dat gedaan met een oude houtlijmpot waar ik sterk verdunde houtlijm in heb gegooid met een drupje afwasmiddel, vervolgens zachtjes (!!!) knijpen, en dan trekt het heel mooi in. De lijm verdeelt zich ook heel mooi over de ballast. Ik schrok wel even, want na het ingespannen werken bekeek ik de zaak en was mijn werkstuk een tikkie wit van de houtlijm. Gelukkig trekt dat weg.

Het moet nog goed drogen, dus de schroeven moeten nog even blijven zitten. Na het drogen ook de rails nog roestig schilderen.

Wat vinden jullie tot zover, geslaagd?
Re:baan van doef
Lid sinds: 2007

offline
Re:baan van doef
Hoi Doef,

ziet er al goed uit. Nu met weatheren de puntjes op de "i" proberen te zetten.

Groetjes, John
Re:baan van doef
doef
gast

Re:baan van doef
@ Tilly: inderdaad ja, het ziet er nog wat steriel uit zo. Dank voor je commentaar.
Re:baan van doef
dani
gast

Re:baan van doef
dat ziet er al niet onaardig uit voor een eerste keer, toch.  Ik denk niet dat ik het beter zou kunnen.
Misschien enkel nogwat kleurschakering er in brengen en je bent helemaal klaar
Leuke trein op de foto ook .

Dani
Re:baan van doef
doef
gast

Re:baan van doef
Toen ik vanochtend wakker werd maar eens even gaan kijken. Het ballastwerk was mooi opgedroogd en lekker uitgehard. Het is ook iets lichter van kleur geworden. Gisteren had ik ook al de rails roestig geschilderd met Revell mat 83,de acrylvariant, dat spul smeert best lekker, het is vrij dik. Anyway, voor de liefhebbers nog twee foto's hoe het er nu in opgedroogde toestand bij ligt. Ik ben met Tilly en Dani eens dat het er nog wat egaal uitziet, ik moet dus nog met kleur aan de slag en wellicht met wat andere strooisels en wat gras ofzo. Het begin is er, ik ben niet ontevreden, maar het wordt dus nog beter.
Re:baan van doef
doef
gast

Re:baan van doef
Het zat me toch niet helemaal lekker, die ballast. Vandaar dat ik vanmiddag twee dingen anders heb gedaan:
1. ik heb wat lichtgrijze ballast (Woodland Scenics Fine Light Grey B74) door de bruine ballast gegooid om de egale uitstraling wat te breken;
2. ik heb tussen de sporen een strook fine turf aangebracht (woodland Scenics Earth T42). De kleur vind ik nog niet helemaal jedat, misschien maar zandkleurig schilderen.

Onderstaand een paar foto's van hoe het er nu bij ligt. Je kunt het verschil goed zien. Morgen maar eens kijken hoe het is opgedroogd, en dan met verf aan de slag.
Baan van doef: proef perronranden
Ik ben van de week wat aan't experimenteren. Leuk!
Vanavond een proefopzetje gemaakt voor een perronrand. Omdat dit een tijdperk I baan wordt leek me een houten rand wel wat. Ik heb dus styreen H profielen gekocht en daar minuscule plankjes tussen gesneden. Daarna even schilderen, het lijkt al heel wat.
Waar ik wat over twijfel is de hoogte. Ik heb een foto bijgevoegd waar je kunt zien dat het vanaf het perron naar de treeplank toch best nog wel een eindje is. Anderzijds ben ik op foto's uit tijdperk I eigenlijk nergens hoge perronranden tegengekomen voor een simpel plattelandsstationnetje. Het is dus een beetje schipperen.
De perrons worden gevuld met gips. Nou ja, eerst zoveel mogelijk schuim en dan gips eroverheen :)

Zeg eens: lijkt het zo een beetje? Hoog genoeg? Heeft iemand nog goeie links naar voorbeeldperrons uit tijdperk I?
Re:baan van doef
Lid sinds: 2007

offline
Re:baan van doef
Hoi Doef,

volgens mij zit je aardig goed op hoogte en het ziet er op de kleur na goed uit ;)

Ik kan je helaas niet helpen aan foto's. Wat ik wel weet is dat Spörle mallen heeft om dit soort perrons te maken. Misschien dat iemand die heeft en even de hoogte voor je kan meten.

Groetjes, John
Re:baan van doef"/ aanwinst: dampftriebstel Kittel
hallo allemaal. Vandaag liep ik een dampftriebstel Kittel tegen het lijf en kon hem niet laten staan... Ik ben zwak helaas :-(

Mooi apparaat, loopt als een naaimachientje zo soepel!

Ik heb met de fotografie wat zitten zoeken, heb een langere sluitertijd gebruikt (1,3 sec) belichting wordt daar een stuk beter van. Flitsen is tenslotte niet zo handig. Het was vrij donker op zolder (alleen een TL balk aan) maar de foto's zijn vrij aardig belicht. Nou ja, dat vind ik dan hé? Geen professioneel fotograaf ofzo :|
Re:baan van doef
Lid sinds: 2011

offline
Re:baan van doef
Leuk ding zo'n Kittel. Is bij mij de tester voor rails. Vooral wissels zijn zeer veeleisend.

Groeten Maarten
Re:baan van doef
Daan
gast

Re:baan van doef
Hai Doef,

Leuk treintje die Kittel :-). En de machinist van dat ding heet vast de Kittelaar  :D :D

Gr. Daan
Re:baan van doef
Lid sinds: 2008

offline
Re:baan van doef
Mooie baan

En ook mooie treinen.

Tony
Re:baan van doef
Lid sinds: 2006

offline
Re:baan van doef
Daan jij hebt dus een kittel maar weet jij toevallig ook het nummer van de in 2000 uitgebrachte goederen wagon/postwagon voor bij deze kittel een vriend van me zoekt deze namelijk
Re:baan van doef
Lid sinds: 2008

offline
Re:baan van doef
Prachtig treintje.

Tony
Re:baan van doef
doef
gast

Re:baan van doef
Beste mensen,
Even afstoffen, ik heb al een tijdje niet meer gepost...
De baanbouw ligt een beetje stil momenteel. 't is crisis hè?! Ik ben wel aan het broeden op een leuke update, maar heb nog niet alle spulletjes binnen. In de tussentijd ben ik lekker aan het rijden. Ik geniet dus nog steeds volop van mijn treinen! Mijn kids ook trouwens. Als ik even ga rijden rent mijn zoon voor me uit de trap op (2 1/2 jaar) en staat vervolgens gebiologeerd toe te kijken vanaf zijn stoel... Vroeg beginnen zeg ik dan maar. Hij kijkt ook graag naar Thomas :). Mijn dochter (4 1/2 jaar) wordt wat nuchterder en gaat niet elke keer meer mee naar boven.
Re:baan van doef
doef
gast

Re:baan van doef
vanavond op een paar baanvakken de diodetruuk toegepast. Met name mijn kleinere lokje en mijn Kittel dampftriebstel lopen hier en daar hardnekkig vast.
Re:baan van doef - help! diodetruc werkt maar beperkt
hm,
diodetruc valt me tegen. Wanneer ik de normale massaspoorstaaf aftape, dan kruipt de loc er heel schokkerig en langzaam overheen. Aan de frontverlichting kun je ook zien dat er minder spanning doorkomt, die gloeien veel minder fel. Weet iemand hoe dat kan? Ik heb 1N5408 diodes gebruikt. Zijn die te zwaar ofzo? Of is dit normaal? Ik rijd nog analoog, is het verschil meer merkbaar bij digitaal rijden?
Re:baan van doef
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re:baan van doef
Beste Doef,

Als je de normale "massa" railstaaf afplakt, dan is er alleen maar massa via de diode, en dat is inderdaad maar de negatieve, dus halve spanning, de diode truuk is alleen maar bedoeld om kleine massa storingen van één of paar millimeter te overbruggen.

Groet, Anne W
Re:baan van doef
doef
gast

Re:baan van doef
Anne,
dank, het is dus een normaal verschijnsel, niet een te zware diode ofzo. Ik dacht dat ik een foutje had gemaakt ergens. De zoekfunctie op dit forum geeft trouwens idd dezelfde uitleg op meerdere draadjes. Dank dus, geen reden tot nadere zorg zegmaar.
Re:baan van doef
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re:baan van doef
Citaat van: doef op maandag 07 mei 2012, 23:05:34
Anne,
dank, het is dus een normaal verschijnsel, niet een te zware diode ofzo. Ik dacht dat ik een foutje had gemaakt ergens. De zoekfunctie op dit forum geeft trouwens idd dezelfde uitleg op meerdere draadjes. Dank dus, geen reden tot nadere zorg zegmaar.

Beste Doef,

Een diode is een klep die de stroom maar in één richting doorlaat, aangezien wisselspanning (stroom) een twee-richting spanning (stroom) is, wordt de helft tegengehouden, de andere helft raakt ook nog 0,7 volt kwijt.

Groet, Anne W
Re:baan van doef
Freak
gast

Re:baan van doef
Citaat van: Anne W op maandag 07 mei 2012, 23:14:56
Een diode is een klep die de stroom maar in één richting doorlaat,
Weet je dat wel heel zeker. Een diode in sper kan ook een stroom doorlaten. Bij zenerdiodes wordt er zelfs gebruik van gemaakt  ;)

Mvg,
Peter
Re:baan van doef
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:baan van doef
Citaat van: doef op maandag 30 april 2012, 08:16:43
Als ik even ga rijden rent mijn zoon voor me uit de trap op (2 1/2 jaar) en staat vervolgens gebiologeerd toe te kijken vanaf zijn stoel... Vroeg beginnen zeg ik dan maar. Hij kijkt ook graag naar Thomas :). Mijn dochter (4 1/2 jaar) wordt wat nuchterder en gaat niet elke keer meer mee naar boven.

Hoi Doef.
Houd dit maar lekker een tijdje vast, dit zijn de mooiste momenten waar je later nog veel plezier aan kunt beleven!

De diodetruc is gewoon een "extraatje", normaal zou je via deze railstaaf helemaal geen rijstroom hebben.

Veel succes en plezier met de baanbouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re:baan van doef
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re:baan van doef
Citaat van: Freak op maandag 07 mei 2012, 23:27:14
Citaat van: Anne W op maandag 07 mei 2012, 23:14:56
Een diode is een klep die de stroom maar in één richting doorlaat,
Weet je dat wel heel zeker. Een diode in sper kan ook een stroom doorlaten. Bij zenerdiodes wordt er zelfs gebruik van gemaakt  ;)

Mvg,
Peter

Ik ga er van uit dat de standaard "huis, tuin en keuken" diodes gewoon de stroom tegenhouden, zenerdiodes noem ik veerbelaste één richtingskleppen, die kunnen dus ook in twee richtingen werken, maar niet zo maar.

Groet, Anne W
Re:baan van doef
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re:baan van doef
Vandaag voor het eerste je verrichtingen gelezen en ik wil wel even iets over mogelijke oorzaken van ontsporingen zeggen. In veel gevallen is dit de oorzaak van boog en tegen boog, dus een S-bocht. hier kan je het beste min. 20-30 cm rechte rail tussen zetten. Vooral als je ooit geduwt Gaat rijden Verder heel veel knutsel plezier.
Re:baan van doef
Lid sinds: 2011

offline
Re:baan van doef
Zo'n klein mannetje bij je baan,dat is het helemaal.
Dit baasje vertelt opa wel wat er moet rijden.

met vriendelijke groet,
Aad
Re:baan van doef
doef
gast

Re:baan van doef
@Aad A: inderdaad, dat is het helemaal. Zo gebeurt dat hier ook extact. Ook ik zet een stoel omgekeerd neer zodattie kan kijken.

@krokodil68: die ontsporingen zijn verholpen. Het ontstaat inderdaad in S-bochten. Sommige wagons kunnen daar niet zo goed tegen. Wat ik heb gedaan is die snelkoppelingen uit elkaar halen, er bleken wat kleine gietrandjes aan het plastic te zitten die werkten als weerhaakjes. Die heb ik eraf gesneden, toen een likje kogellagervet erop, en nu lopen ze soepel door de bochten.
Re: baan van doef
Lid sinds: 2011

offline
Re: baan van doef
Zie toevallig in post 64, 24-12-11, dat je de slanke Märklin K-wissels geschikt maakt voor servo-aandrijving. Maar wat me opvalt is, tenminste als ik niets gemist heb, dat je het helemaal niet hebt over het feit dat je het puntstuk ingekort hebt met ongeveer 12 mm (waarschijnlijk vastgelijmd) en tevens de ernaast liggende spoorstaven eveneens met ongeveer 5 mm hebt ingekort !? Mijn vraag is dan ook; de strijk-rails cq. contra-rails, die er voor moeten zorgen dat de trein het juiste spoor kiest, van welk materiaal heb je  deze gemaakt (metaal-of kunstof L profielen) !?? Is het mogelijk tzt. hiervan een exakte tekening met maten in millimeters te plaatsen ? Aangezien het al geruime tijd geleden is dat je daarmee bezig was, zou ik ook je bevindingen hierover graag willen horen!?

Bij voorbaat dank !

Mvg, Trix
Re: baan van doef
Lid sinds: 2011

offline
Re: baan van doef
Volgens mij heeft hij de wissel niet omgebouwd naar vast puntstuk. Deze uitvoering is gewoon te koop in de winkel. Bv art 22715

Groeten Maarten
Re: baan van doef
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: baan van doef
zie nu pas je baan. ziet er al goed uit, ook je ballast mag er zijn. ik kijk uit naar je volgende update.

gr john
Re: baan van doef
doef
gast

Re: baan van doef
Zo jongens, terug van weggeweest. Sinds half mei niets meer gepost. Crisis zegmaar...
Maar ik ben weer terug vol snode plannen! Volgende week nog wat vrije dagen dan ga ik weer eens ouderwets aan de baan knutselen!