Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Een nieuwe start

Gestart door doef dinsdag 28 juni 2011, 19:17:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Een nieuwe start
En maar verder hakken en snijden.
De lagen schuim (het is roofmate) vertonen wat kieren. Ik moest dus even plamuren. Dat heb ik met gips gedaan. Hier en daar heel dun zodat ik het met een kwastje kon aanbrengen. Maar hier en daar ook wat dikker met een klein plamuurmesje (ik gebruik een voegspijker)
Re: Een nieuwe start
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Een nieuwe start
mooi werk Doef, dit gaat leuk worden. Lekker ruig landschap.

Tip: probeer de foto's wat groter te houden met meer pixels. Kan tot 350 Kb.
Dan zien we meer details.  :thumbup:
Re: Een nieuwe start
Nog wat beeldhouwwerk en het geschilderde resultaat.
Eerst de grondverf, daarna het bewerkte resultaat.
Re: Een nieuwe start
Hans: tnx voor je tip, ik ga af en toe een foto groter publiceren. Goed idee. Om het geheel een beetje doorbladerbaar te houden hou ik de rest op dit formaat. Hier wat grotere.

Je ziet in deze foto's de brug 'ontstaan'. Uiteraard wordt dat nog een fraaie brug, het piepschuim verdwijnt dan. Ik denk aan een stalen liggerbrug.
In de beek heb ik wat rotsblokken overdwars gelegd, het water moet daar straks overheen stromen. Ik heb epoxy giethars besteld. Ik ga de beek dus vullen met transparante giethars: de beekbodem moet dus ook soort van realistisch zijn.
Re: Een nieuwe start
En nu is dit eerste stuk dus klaar om te begroenen. Ter voorbereiding heb ik alvast wat grasplukjes geprefabd.
Re: Een nieuwe start
-Doef:
Mooie rotspartij,  :thumbup:
Re: Een nieuwe start
Jörg: Tnx!

Dit was het even voor vanavond. Ik ben erg benieuwd naar de reacties en houd jullie op de hoogte. Ik werk lekker door...
Re: Een nieuwe start
Lid sinds: 2009

offline
Re: Een nieuwe start
Hoi Doef,

Super dat je er weer bent, dat je tijdperk 1 trouw blijft en dat je lekker verder gaat. Ik ben nog altijd een trouwe volger ;-).

Vraagje: welke ledstrips heb je gebruikt?

Tip: misschien links en rechts een fiddleyard? Kun je iig pendelen.

Groeten,
William
Re: Een nieuwe start
Vandaag wat aankleding gedaan. Ik heb een paar puinhellingen gemaakt, de beekbodem bestrooid met stenen, hier en daar wat aarde aangebracht (woodland scenics fine turf earth), en de plukjes gras die ik gisteren had gemaakt heb ik aangebracht.

De boel is nog wat wit van de houtlijm maar daar kijken jullie vast wel doorheen :D
Paar aanpassinkjes zijn nog nodig: sommige plukjes gras 'zweven' een beetje. Omdat ik ze heb geprefabriceerd hebben ze een vlakke bodem. En de rotsen waar ze op zijn geplakt zijn niet vlak. Dan steken ze soms wat omhoog. Morgen met een kwastje wat aarde onder schuiven en indruppelen met houtlijn dan is dat gefikst. Verder zijn de stenen die ik nu heb gestrooid niet zo mooi van kleur, ze wijken wat af van de rotsen. Morgen even een kwastje erover.

Er komen nog struikjes en bomen uiteraard maar dat is voor een volgende keer. Ook moet er hier en daar een vlakje worden begrast, maar dan moet eerst de rest superdroog zijn. Nouja. De foto's dan maar:
Re: Een nieuwe start
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Een nieuwe start
Hi Doef,

Ziet er goed uit.

Groet
Harald
Re: Een nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Een nieuwe start
Knappe rotsen . Heb je verdorie goed gedaan.

Michel
Re: Een nieuwe start
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Een nieuwe start
Dat kan je gerust zeggen ja  8o 8o
Re: Een nieuwe start
Tnx boys! Fijn om te horen. Zelf heb je toch vaak wat last van tunnelvisie.
Re: Een nieuwe start
Ik heb zojuist het gras iets verbleekt. Ik vond het toch wel heel erg felgroen. Mengseltje gemaakt van raw sienna en wit, en daarmee de plukjes gras heel licht gedrybrusht. Verder het gras wat beter vastgezet, wat extra 'grond' eronder hier en daar. Nu staat het er mooi bij. Er komt nog wat struikgewas op om de overgang met de achtergrond te verbeteren.
Re: Een nieuwe start
Verder heb ik vanavond een paar hellingen met bosgrond bedekt. Het ziet nog wat wit van de verdunde houtlijm, maar op die hellingen komen dennebomen. Dat bos moet ik nog maken... Zal nog wel een werkje zijn...

En een grasveldje gezaaid. Eerst dikke houtlijm vermengd met verf (raw sienna en raw umber) voor een mooi bodem effect. Op de helling gesmeerd en met de grasmaster ingestrooid. Dit zijn korte vezels, 2,5 mm.
Re: Een nieuwe start
-Doef:
Ziet er zeer natuurgetrouw uit,  :thumbup:
Re: Een nieuwe start
Dankjewel Jörg!
Re: Een nieuwe start
Vanavond had ik nog een leuke tutorial in gedachten over hoe ik struikjes maak. Helaas zijn de foto's niet leesbaar: kennelijk iets misgegaan in mijn mobiele telefoon.

Anyway: ik heb wat struiken gemaakt. Ik doe dat van vijverwatten die ik uitpluis. Dan deppen in bruine verf zodat de watten mooi egaal bruin worden. Een aantal struikjes op een bordje prikken: spuitlijm erop. Fine turf (woodland scenics) eroverheen (groen). Nog een keer lichtjes spuiten met spuitlijm: loof (Noch, mittelgrün) eroverheen. En voila: struiken. Een aantal heb ik al op de baan aangebracht.
Re: Een nieuwe start
En een paar boom/struikskeletjes om het af te leren. Gewikkeld ijzerdraad. Ik smeer ze in met een mixje van houtlijm, gips en verf. Dat droogt mooi mat op, en de gips vult lekker: dan zie je de gedraaide ijzerdraad niet meer.

Qua fotografie wilde het niet echt vanavond. De tweede foto stelt scherp op de achtergrond. Nouja: die is best om aan te gluren toch?

Morgen begroenen, zelfde procedure als de struiken. En: morgen wil ik een begin maken met sparren. Ik wil een sparrenbos op die stukken waar nu een soort van bosbodem is gestrooid.
Re: Een nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Een nieuwe start
Goedemorgen Doef je meld dat je bosgrond gebruikt om je landschap te verfraaien. Bedoel je dan echte bosgrond ?? En steriliseer je dat dan eerst in bv de oven of Micro ???

MVG Michel
Re: Een nieuwe start
Nee hoor. T is fine turf van woodland scenics.
Re: Een nieuwe start
Lid sinds: 2016

offline
Re: Een nieuwe start
 @citaat ah ok .  :P
Blijf maar goed voortdoen ik ben aan het "stelen" met mijn ogen .
   
MVg Michel
Re: Een nieuwe start
peterke33
gast

Re: Een nieuwe start
Doef

Heb even alles bij gelezen bij jou, man die rotsen zien er echt prachtig uit zo  :thumbup: :thumbup:
Dat ga ik eens moeten toepassen hier,  :P :P
Re: Een nieuwe start
Dank! :thumbup:
Re: Een nieuwe start
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Een nieuwe start
Heel mooie details in het landschap!
Re: Een nieuwe start
Dank Maarten!  :thumbup:
Re: Een nieuwe start
Zonet heb ik de boompjes (nouja, t zijn meer stevige struikjes) afgemaakt die ik gisteren had voorbereid. Ik leg zo gedetailleerd mogelijk uit hoe. De stammetjes waren al gereed.

1. plukjes watten met bruine verf een kleurtje geven. Ik dep ze er in totdat ze bruin zijn.
2. dan de watten op de stammetjes lijmen. Ik gebruik gewoon witte houtlijm die ik aanbreng met een kwastje.
3. spuitlijm aanbrengen en een laagje fine turf eroverheen. Dat doe ik op een krant. Goed uitschudden, overtollige fine turf gaat weer in de bak.
4. opnieuw spuitlijm aanbrengen en een laagje loof (Noch dunkel grün) eroverheen. Klaar is het boompje.
Re: Een nieuwe start
En dan op de baan plaatsen. Aan de onderkant van de boompjes heb ik een steekdraadje overgelaten. Gaatje boren met een satéprikker, wat fine turf earth eromheen. Boompje erin plaatsen, indruppelen met verdunde houtlijm. Klaar. In principe kan ik de boompjes zo in het schuim steken, alleen de verflaag is erg taai en zorgt ervoor dat ik even moet voorprikken met een satéstokje.

Eén van de boompjes bleef niet vanzelf staan. Daar zit nog een steuntje van schuim onder.
Re: Een nieuwe start
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Een nieuwe start
Dag Doef.

Het schiet al aardig op en de korte uitleg met foto's over hoe je de kleine bomen maakt is prima :thumbup:
Deze kleine bomen sluiten qua kleur en formaat mooi aan op die van de achtergrond.

Wellicht wat voorbarig, maar toch enkele dingen die mij opvallen:
- Struiken hebben ook de neiging om over de rotsrand heen te groeien;
- Onkruid nestelt zich op de meest vreemde plekken, zo ook in de richels;
- Om de rotsen wat minder egaal van kleur te krijgen, kun je dit breken met mos kleuren en vochtsporen.

Groeten,

Erik.
Re: Een nieuwe start
Ik ben bezig met sparren. Eerst de stammen. Die haal ik uit vuren roedes met een doorsnede van 6mm. Zijn bij de karwei op vrij grote lengtes verkrijgbaar (2 à 3 m). Op maat gezaagd, ergens tussen de 18 en 25 cm. Niet precies meten, ze moeten allemaal een beetje anders zijn.

Dan taps maken. Dat doe ik met een hobbymes, en daarna met de dremel met zo'n schuurding erop glad maken. Dan met een stevige staalborstel wat profiel aanbrengen. Ze zien er dan zo uit:
Re: Een nieuwe start
En dan schilderen...
Eerst donkerbruin. Dan drybrushen met wat groen, wat lichter bruin en wat wit. Dit brengt wat meer textuur in de stam. Op de laatste foto zijn de twee rechter stammen gedrybrusht.
Re: Een nieuwe start
-Doef:
Het zijn prachtige creaties,  :thumbup:
Ik ga je werkwijze meepakken bij het maken van mijn eigen boompjes.
Re: Een nieuwe start
Re: Een nieuwe start
Maar we gaan verder. De stammetjes zijn gereed. Ernaast alvast een boompje met zijtakken.
Met een 0,3 mm boortje in mijn dremel boor ik gaatjes. Daardoor steek ik takjes van 0,3 mm ijzerdraad. Bruin verven, in de goeie stand buigen, bijknippen met een klein tangetje. De takken van fijnsparren groeien omhoog. Alleen de oudere takken buigen door het eigen gewicht terug. Dus in de top steken ze meer omhoog dan beneden.
Re: Een nieuwe start
En dan het leukste. Begroenen! Eerst met 6 mm grasvezels, later met 2,5 mm.

Omdat die grasvezels naar alle kanten steken van boven erop blazen zodat het op dennetakken gaat lijken waar de zijtakjes immers naar beneden hangen.

De grasvezels heb ik op kleur gebracht met donkergroene spuitverf. Van onderen nog wat donker- en lichtbruine accenten aangebracht(ook met spuitbus). De stam (onderste stukje dan) had ik ingepakt met alufolie zodat die mooi blijft.

Nouja, zeg het maar: dit is hem geworden...
Re: Een nieuwe start
-Doef:
Dat ziet er weer goed uit,  :thumbup:
Bij dat soort dennen komt het ook regelmatig voor de de onderste takken geen naalden hebben of slechts een kort stompje zijn, misschien eens uitproberen om te zien wat het geeft, maar met dit soort dennen kan je werkelijk alle kanten uit.
Re: Een nieuwe start
Ik heb nog 12 stammetjes staan dus misschien verras ik je nog... >:-D :thumbup: :thumbup:
Re: Een nieuwe start
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Een nieuwe start
Dag Doef.

Net verslag van hoe je naaldbomen maakt :thumbup:
Het resultaat mag er zeker wel wezen!
Al heb ik geen indruk van hoe groot dit exemplaar is ... :roll:
Zijn de grasvezels gestrooid of (elektro)statisch aangebracht?

Groeten,

Erik.
Re: Een nieuwe start
@nieuwenhuis. De boom is ca 22 cm hoog. De vezels zijn elektrostatisch aangebracht. Ik heb een grassmaster.
Re: Een nieuwe start
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Een nieuwe start
 :) Zo stap voor stap word je landschap erg mooi en je bomen zien er ook erg realistisch uit. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
De rotsen zouden misschien nog her een der een beetje bruine dry brusch kunnen gebruiken, het lijkt nu net even iets te netjes.
Maar de foto's geven ook niet altijd helemaal de werkelijkheid weer, dus ik kan me vergissen.

Dirk-Jan
Re: Een nieuwe start
peterke33
gast

Re: Een nieuwe start
Doef

Zo je bomen zien er echt mooi uit zo, dit lijkt me goed te doen denk ik.  :P  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Een nieuwe start
@dirkjan: de rotsen hebben inderdaad wat meer kleur in het echt dan op de foto.

@peterke: dankjewel! :thumbup:
Re: Een nieuwe start
Dit weekeinde niet zoveel aan de baan toegekomen. Geschaatst, vandaar. Maar toch nog een overzichtsfoto gemaakt die ik jullie niet wilde onthouden. Ik weet niet of dit het definitieve plekje voor de boom wordt, maar het zou kunnen.
Re: Een nieuwe start
peterke33
gast

Re: Een nieuwe start
Doef

Die boom staat er heel mooi vind ik, mss enkele kleintjes nog bij zetten  :help: :help:
Verder is het mooi hoor  :warning:
Re: Een nieuwe start
Zeker. Ik ga nog hele bossen maken. Kleine bomen, das wel een goed idee. Gaan we maken :thumbup:
Re: Een nieuwe start
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Een nieuwe start
Doef,

Dat is een hele mooie boom die je gemaakt hebt mijn complimenten. :)
Net wat Peter schreef wat kleine boompjes erbij en het zal prachtig mooi staan voor je schitterende rotspartij. :thumbup: 
Re: Een nieuwe start
peterke33
gast

Re: Een nieuwe start
Doef

Je kan BV kleinere bomen er voor zetten dan lijkt het of het een heel bos is.  :P :P
Re: Een nieuwe start
-Doef:
Prachtige boom die je daar hebt neergezet,  :thumbup:
En idd een paar kleintjes er bij verhoogt het dieptezicht.
Re: Een nieuwe start
Dank jongens. Die kleintjes komen er echt. Maar ik ga eerst grote bomen maken van die stammen die ik nu klaar heb.  :thumbup:
Re: Een nieuwe start
Vanavond even lekker zitten prutsen aan mijn boompjes. Er zijn weer drie draadmodelletjes gereed. Nu eerst drogen, dan morgen verven en begroenen. Ik heb er even een lineaaltje achter gezet 8o dan kun je zien hoe groot ze zijn. De langste is 27 cm. De kortste ongeveer 18 cm. Morgen ook nog even bijsnoeien en - buigen tot ze mooi in model zijn. Maarja, dan moet de lijm eerst droog zijn.