Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Betrouwbaarheid C rails (schakelrails)

Gestart door Stefanius zaterdag 21 januari 2017, 11:43:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Betrouwbaarheid C rails (schakelrails)
Ik overweeg om ooit toch eens te gaan kijken nar C rails (ik zit nu op M rails). Het grootste probleem dat mij tegenhoud is de enorme berg M rails die ik nu heb (ik heb namelijk ruim voldoende om het hele huis te voorzien van spoortjes, maar mijn lieftallige huisgenote ligt op dat punt nogal dwars ;) ). En dan is er natuurlijk nog het 'nostalgische' aan deze rails (heb overigens wel de 'moderne' M-rails, kleine lantaarns ed.) en de schoonheid (of wellicht het gebrek eraan ;) ) van dit type.

Maar, er zijn ook wel redenen om toch wel over te gaan. Het gemak van massa detectie is er een van. Een andere, wellicht meer doorslaggevend, is de vraag die ik in het onderwerp stel: Hoe betrouwbaar zijn de schakelrails? Ik merk dat die  railsjes die ik nu heb soms blijven hangen en dat de metalen lipjes hier en daar zijn spanning verliezen. Werken de C rails schakelrails op hetzelfde principe als die van de M rails of hebben deze een wat robuuster mechaniekje?
Re: Betrouwbaarheid C rails (schakelrails)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Betrouwbaarheid C rails (schakelrails)
Hoi Stefan,

Ik heb geen ervaringen met de schakelrails maar des te meer met massadetectie.

Het nadeel van schakelrails vind ik de korte puls die er gegeven wordt als er een sleper overheen gaat.
Met massadetectie blijft eventueel achtergebleven materiaal gedetecteerd wat de veiligheid vergroot.

Ook financieel zit er nog wel een verschil in.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Betrouwbaarheid C rails (schakelrails)
Hoi,

Ik maak veelvuldig gebruik van de C- schakelrail en deze werkt gewoon prima. Niet te vergelijken met de M- schakelrails want deze werken met een metalen lipje die op den duur geen goed contact meer maakt daar het lam wordt. Het palletje van de C-rail drukt tegen een klein schakelaartje en dit is veel betrouwbaarder. Wel is zo dat je moet opletten met het binnenwerk want dit valt nogal makkelijk uit elkaar (maar ook weer eenvoudig in elkaar te zetten). Ik maak gebruik van steekhulzen die ik over het lipje (of lipjes) schuif en dat moet je wel met beleid doen. Andere optie is de schakeldraden vast te solderen, dan blijft de boel wel heel. Gr, Hans
Re: Betrouwbaarheid C rails (schakelrails)
@DeGeluidsman:

Hoe moet ik dat dan zien? Heb je dan over je hele baan massadetectie gemaakt? En hoe schakel je dan precies seinen, aangezien die een pulse moeten hebben? Ik rijd trouwens analoog.
Re: Betrouwbaarheid C rails (schakelrails)
Hoi Stefan,

Massadetectie gaat via terug meldt decoders (digitaal). Deze zien een massa, omdat de ene spoorstaaf geïsoleerd is van de andere spoorstaaf. Dit is te realiseren door het doorknippen van de verbinding aan de onderzijde van de rails.

Lees onderstaand topic maar eens. Het zal een hoop duidelijke maken.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=48722.0

Gr. Dirk
Re: Betrouwbaarheid C rails (schakelrails)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Betrouwbaarheid C rails (schakelrails)
Citaat van: Stefanius op zaterdag 21 januari 2017, 12:09:55
@DeGeluidsman:

Hoe moet ik dat dan zien? Heb je dan over je hele baan massadetectie gemaakt? En hoe schakel je dan precies seinen, aangezien die een pulse moeten hebben? Ik rijd trouwens analoog.

Oke je rijd analoog, dat veranderd de zaak.
Dan zou ik eerder voor schakelrails gaan, dan heb je geen elektronica nodig om bv een sein een puls te geven.
Bij massa detectie wordt de bekrachtigingstijd te lang en brand je spoel door.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Betrouwbaarheid C rails (schakelrails)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Betrouwbaarheid C rails (schakelrails)
Citaat van: Stefanius op zaterdag 21 januari 2017, 12:09:55
Hoe moet ik dat dan zien? Heb je dan over je hele baan massadetectie gemaakt? En hoe schakel je dan precies seinen, aangezien die een pulse moeten hebben? Ik rijd trouwens analoog.

Een massa detectie "op je hele baan" bestaat natuurlijk ook uit secties.
Daar kan je ook seinen c.q. wissels mee schakelen. Wel met een relais / electronika ertussen die na bepaalde tijd "afslaat" (Om je wissels te beschermen).

groet
Harald
Re: Betrouwbaarheid C rails (schakelrails)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Betrouwbaarheid C rails (schakelrails)
Citaat van: Stefanius op zaterdag 21 januari 2017, 11:43:13
Ik merk dat die  railsjes die ik nu heb soms blijven hangen en dat de metalen lipjes hier en daar zijn spanning verliezen. Werken de C rails schakelrails op hetzelfde principe als die van de M rails of hebben deze een wat robuuster mechaniekje?

Houd je zelf niet voor de gek. Je wilt of analoog blijven rijden, of digitaal gaan rijden.
Als je digitaal wilt gaan rijden, dan is massadetectie (op zich, ware het niet dat) het goedkoopst.
Maar geen noodzaak om digitaal te gaan rijden. Digitaal rijden kan ook op M-rails.

Voor je nostalgische M-rails is ook een oplossing bedacht om die robuuster te maken:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=31006.msg992356#msg992356
foto Henk163 (maker th-boss@gmx.de).
Een extra bladveer laat de schakelrails werken voor de eeuwigheid.

onderkant:


bovenkant:


Dus, natuurlijk kun je C-rails kiezen als je een robuustere oplossing zoekt,
maar je kunt er ook voor kiezen M-rails schakelrails robuuster te maken.

Als je gaat voor detectie (stroomdetectie en lichtdetectie zijn beide mogelijk op M-rails) dan is dat op zich geen argument om te switchen  naar C-rails.
Massadetectie is goedkoper, en kan niet op M-rails.
Dus, als je kiest voor goedkoop en digitaal, kies je C- of K-rails. Maar reken dan wel mee wat je aan bestaande rails weg gooit, en nieuw moet kopen. Want rail-aanschaf telt wel mee in het totaal plaatje.
En omdat je al zoveel hebt, kunnen lichtschachten van ali express (van rond ? 1,50 per stuk) goedkoper uitpakken dan dure C-rails en wissels om de bestaande te vervangen. De eigenlijke kosten van digitaal: de interfaces, de computer, en de loc-ombouw zijn samen minimaal even duur als de rails die nodig is.

nu analoog
Ok, je rijdt nu analoog, en dus heb je seinen en wissels die met een puls werken. Digitaal zijn seinen alleen maar beelden zonder rijspanning onderbreking. Ze zijn dan ook niet meer pulsgestuurd. Digitaal gaan rijden zou je seinen overbodig kunnen maken.

Het gemak van massadetectie bij digitaal rijden zit er in dat detectie (Input) is ontkoppeld van aansturing (Output). Alles opereert via interfaces met een soort computer ertussen.
Maar bij analoog rijden wordt iedere puls (input) gebruikt als spanning om direct iets fysiek mee te schakelen (output). Analoog bestaat er ook zoiets als massadetectie, maar het verschil met digitaal is dat de detectie een monostabiel relais aanstuurt dat de rijspanning doorgeeft. Het is met railaanpassing te gebruiken met M-rails (hoop werk, maar het kan) middels een http://members.casema.nl/m.schulte/plaatjes/Modelspoor/oude_baan/m-track.htm (die je dan zelf wel moet solderen). Voorbeelden daarvan zijn elders op dit forum te vinden.

Als je analoog blijft rijden, maak je bestaande schakelrails betrouwbaarder, speel leentjebuur bij Frans Hufkens, https://forum.3rail.nl/index.php?topic=50428.msg1046050#msg1046050
CiteerIvan, op mijn baan waar 25 locs geheel automatisch hun baantje trekken, gebruik ik het M track systeem.
Ooit ontdekt op internet. Er moet dan wel op detectie gereden worden. Het betekent wel veel moeite en arbeid om de M rails te isoleren. En daarnaast moet je per blok een M track module in elkaar solderen.
Het is veel werk, maar het werkt prima. Mijn baan heeft geisoleerde M rails  op het 8 sporige schaduwstation met ieder 2 blokken. Hier kan ik 16 locs kwijt en kan ik op afstand bekijken hoe de situatie er voor staat

Om dat systeem ten volle te kunnen benutten, verbouwde hij ook wissels:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=52389.msg914349#msg914349
met deze foto (M-rail wissel met een microschalter, afgekeken van C-rails):




Re: Betrouwbaarheid C rails (schakelrails)
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Betrouwbaarheid C rails (schakelrails)
eventueel heb ik nog een serie zowel m als c schakelrails liggen

Gr Ed
Re: Betrouwbaarheid C rails (schakelrails)
Dank voor de antwoorden. Na wat speuren voor alternatieven kwam ik deze schakeling tegen: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=33570.msg696732#msg696732, dus wellicht dat ik hier wat mee moet experimenteren.