Citaat van: Stefanius op zaterdag 21 januari 2017, 11:43:13
Ik merk dat die railsjes die ik nu heb soms blijven hangen en dat de metalen lipjes hier en daar zijn spanning verliezen. Werken de C rails schakelrails op hetzelfde principe als die van de M rails of hebben deze een wat robuuster mechaniekje?
Houd je zelf niet voor de gek. Je wilt of analoog blijven rijden, of digitaal gaan rijden.
Als je digitaal wilt gaan rijden, dan is massadetectie (op zich, ware het niet dat) het goedkoopst.
Maar geen noodzaak om digitaal te gaan rijden. Digitaal rijden kan ook op M-rails.
Voor je nostalgische M-rails is ook een oplossing bedacht om die robuuster te maken:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=31006.msg992356#msg992356foto Henk163 (maker
th-boss@gmx.de).
Een extra bladveer laat de schakelrails werken voor de eeuwigheid.
onderkant:
bovenkant:
Dus, natuurlijk kun je C-rails kiezen als je een robuustere oplossing zoekt,
maar je kunt er ook voor kiezen M-rails schakelrails robuuster te maken.
Als je gaat voor detectie (stroomdetectie en lichtdetectie zijn beide mogelijk op M-rails) dan is dat op zich geen argument om te switchen naar C-rails.
Massadetectie is goedkoper, en kan niet op M-rails.
Dus, als je kiest voor goedkoop en digitaal, kies je C- of K-rails. Maar reken dan wel mee wat je aan bestaande rails weg gooit, en nieuw moet kopen. Want rail-aanschaf telt wel mee in het totaal plaatje.
En omdat je al zoveel hebt, kunnen lichtschachten van ali express (van rond ? 1,50 per stuk) goedkoper uitpakken dan dure C-rails en wissels om de bestaande te vervangen. De eigenlijke kosten van digitaal: de interfaces, de computer, en de loc-ombouw zijn samen minimaal even duur als de rails die nodig is.
nu analoogOk, je rijdt nu analoog, en dus heb je seinen en wissels die met een puls werken. Digitaal zijn seinen alleen maar beelden zonder rijspanning onderbreking. Ze zijn dan ook niet meer pulsgestuurd. Digitaal gaan rijden zou je seinen overbodig kunnen maken.
Het gemak van massadetectie bij digitaal rijden zit er in dat detectie (Input) is ontkoppeld van aansturing (Output). Alles opereert via interfaces met een soort computer ertussen.
Maar bij analoog rijden wordt iedere puls (input) gebruikt als spanning om direct iets fysiek mee te schakelen (output). Analoog bestaat er ook zoiets als massadetectie, maar het verschil met digitaal is dat de detectie een monostabiel relais aanstuurt dat de rijspanning doorgeeft. Het is met railaanpassing te gebruiken met M-rails (hoop werk, maar het kan) middels een
http://members.casema.nl/m.schulte/plaatjes/Modelspoor/oude_baan/m-track.htm (die je dan zelf wel moet solderen). Voorbeelden daarvan zijn elders op dit forum te vinden.
Als je analoog blijft rijden, maak je bestaande schakelrails betrouwbaarder, speel leentjebuur bij Frans Hufkens,
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=50428.msg1046050#msg1046050CiteerIvan, op mijn baan waar 25 locs geheel automatisch hun baantje trekken, gebruik ik het M track systeem.
Ooit ontdekt op internet. Er moet dan wel op detectie gereden worden. Het betekent wel veel moeite en arbeid om de M rails te isoleren. En daarnaast moet je per blok een M track module in elkaar solderen.
Het is veel werk, maar het werkt prima. Mijn baan heeft geisoleerde M rails op het 8 sporige schaduwstation met ieder 2 blokken. Hier kan ik 16 locs kwijt en kan ik op afstand bekijken hoe de situatie er voor staat
Om dat systeem ten volle te kunnen benutten, verbouwde hij ook wissels:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=52389.msg914349#msg914349met deze foto (M-rail wissel met een microschalter, afgekeken van C-rails):