Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Aansluiten mini-tuimelschakelaar

Gestart door Tjoekedoris dinsdag 15 november 2022, 18:00:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluiten mini-tuimelschakelaar
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Aansluiten mini-tuimelschakelaar
Beste mensen, wie kan mij helpen aan een aansluitschema van mini tuimelschakelaar on-off-on.

Ik wil een stuk spoor gebruiken als testbaan en programmeerspoor.
Daartoe heb ik een tuimelschakelaar gebruikt, waar ik op de middencontacten de draden naar de rails heb gesoldeerd.
Aan de ene zijde heb de punten gesoldeerd aan de stroomtoevoer en aan de andere zijde de punten verbonden met de programmeerdraden.
Maar het werkt niet. Er komt ook geen stroom op de baan, dus zal ik het zo wel niet kunnen aansluiten.
Misschien heeft het te maken met een vooraf gedefinieerde in- en uitgang, maar dat kan ik nergens vinden.
Wie heeft het antwoord?
Re: Aansluiten mini-tuimelschakelaar
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Aansluiten mini-tuimelschakelaar
Neem een dubbelpolige schakelaar en doe ook hetzelfde met de draden vanaf de massa railstaven, want stroom moet altijd terug naar dezelfde bron.

Groet, Anne W
Re: Aansluiten mini-tuimelschakelaar
Hier even schematisch weergegeven hoe een on-off-on schakelaar geschakeld wordt.

schakelaar.png

Als het nog niet lukt: geen even duidelijk aan wat je wil: een stuk rail schakelen tussen programmeerspoor en gewoon spoor?

Koen
Re: Aansluiten mini-tuimelschakelaar
Citaat van: Tjoekedoris op dinsdag 15 november 2022, 18:00:34Daartoe heb ik een tuimelschakelaar gebruikt, waar ik op de middencontacten de draden naar de rails heb gesoldeerd. Aan de ene zijde heb de punten gesoldeerd aan de stroomtoevoer en aan de andere zijde de punten verbonden met de programmeerdraden. Maar het werkt niet. Er komt ook geen stroom op de baan, dus zal ik het zo wel niet kunnen aansluiten. Misschien heeft het te maken met een vooraf gedefinieerde in- en uitgang, maar dat kan ik nergens vinden.
Wie heeft het antwoord?

goed zet hier eens wat foto's en een schema neer van wat je allemaal gebruikt en hoe je het hebt aangesloten. Dat zal meer helpen dan alleen een stukje tekst.
Re: Aansluiten mini-tuimelschakelaar
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Aansluiten mini-tuimelschakelaar
Ik heb dus de programmeerdraden (P) aan de ene zijde gesoldeerd, de draden naar de rails in het midden en de draden voor data/stroom aan de andere zijde.
Er staat stroom op de draden, maar gaat niet naar de rails. Hetzelfde geld voor de programmeerdraden.
Of ik doe iets niet goed, of de schakelaar is kapot of er is een gedefinieerde in- en uitgang (bijv. midden contacten = ingang ipv. uitgang)en kan het gewoon niet werken.
Re: Aansluiten mini-tuimelschakelaar
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Aansluiten mini-tuimelschakelaar
Citaat van: KNed op dinsdag 15 november 2022, 22:47:03een stuk rail schakelen tussen programmeerspoor en gewoon spoor?
Klopt Koen. ;)
Re: Aansluiten mini-tuimelschakelaar
Je schrijft "er staat stroom op de draden"
Op welke draden?
Probeer eens met een multimeter na te gaan wat de schakelaar doet in welke stand, dus waar gaat de stroom naar toe als de tuimelaar in een bepaalde stand staat.
Als je geen multimeter hebt zou je het kunnen doen met een batterij en een lampje.
Vaak zit er ook wel een plaatje op zon schakelaar die aangeeft wat die doet in welke stand.
Re: Aansluiten mini-tuimelschakelaar
Er staat nergens stroom op, stroom loopt ergens doorheen. Er staat spanning op.

Een schakelaar heeft geen in- en/of uitgang. De stroom kan er beide kanten op doorheen.

Als de schakelaar zo staat dan staat die in de "P" stand. Nu zou je tussen de contacten van bruine P draad en de middelste bruine draad geen weerstand moeten meten. Hetzelfde geldt voor de rode P draad en de middelste rode draad.
Re: Aansluiten mini-tuimelschakelaar
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Aansluiten mini-tuimelschakelaar
Jongens, OPGELOST. :-)

Door de reacties van jullie wist ik zeker dat ik de juiste schakelaar had gebruikt en ook correct had aangesloten.
Maar aangezien niets werkte, heb ik de draden naar de rails nog eens goed nagelopen.
Nou bleek dat de rode draad bij het doortrekken, in allerlei bochten en kleine gaatjes, nagenoeg doormidden was geraakt op een vanaf
een staande positie niet zichtbare plaats (achter een tunnel portaal).
Dank voor jullie input.
Re: Aansluiten mini-tuimelschakelaar
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Aansluiten mini-tuimelschakelaar
Electrische aansluitproblemen hebben meestal een hele simpele oorzaak, daarom beginnen storing zoekers van electrische apparaten altijd met: zit de stekker in het stopcontact?.

Groet, Anne W