Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Drie magneetspoelen tegelijk schakelen

Gestart door nicospilt vrijdag 24 juni 2011, 11:40:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Drie magneetspoelen tegelijk schakelen
Lid sinds: 2011

www.nicospilt.com

offline
Drie magneetspoelen tegelijk schakelen
Op mijn analoge M-baan heb ik enkele wissels beveiligd met behulp van twee lichtseinen. Er moeten dan dus drie magneetspoelen tegelijk schakelen. Over het algemeen gaat dat prima. Bij twee wat verderaf gelegen wissels gaat het echter wat moeizaam: de lichtseinen schakelen prima, maar om het wissel goed te laten omlopen moet ik het knopje flink ingedrukt houden. En soms gaat het mis en vindt er een ongewenste treinbeweging plaats.

Ik heb de wissels op een aparte trafo aangesloten. Ook heb ik geprobeerd mijn drie trafo's samen te laten werken (dus bruine en gele draden met elkaar doorverbonden*). Dat zou meer power moeten geven, maar het maakt geen verschil. Ik vermoed dat het dus ook geen zin heeft om een aparte zware lichttrafo aan te schaffen. Heeft iemand een tip?

*) Ja ik weet dat dat levensgevaarlijk kan zijn. Een halve eeuw geleden heb ik een keer een enorme opdonder gekregen toen ik een losse stekker aanraakte van een trafo die met een andere trafo was verbonden, maar ik ben er nog steeds.
Re:Drie magneetspoelen tegelijk schakelen
dus als ik het begrijp heb je ze in serie geplaatst.
bij een serie schakeling wordt de spanning verdeelt over de verbruikers.
daarom is het misschien dat hat tweede deel van de wissel niet goed werkt.
hopelijk ben je er iets mee.

groeten flori2703(florian) :)
Re:Drie magneetspoelen tegelijk schakelen
Beste Nico,

Trafo's nooit meer volledig met elkaar verbinden! Afleren a.u.b., want dat je het voorheen overleefd hebt wil niet zeggen dat het een volgende keer weer gebeurt.
Wel kun je de massa's met elkaar verbinden en controleren of deze in fase zijn door er even een lampje tussen te zetten. Dat is zelfs verstandig, want voorkomt ongewenste effecten en sluiting.

Ik vermoed dat je bedrading te lang en te dun is of dat de trafo voor de wissel en seinen tegelijk te licht is. Wat is het vermogen van die trafo? Ook kan het contact van je schakelaar gecorrodeerd zijn, waardoor deze minder stroom doorlaat dan voor het omschakelen van de wissel wenselijk is. Het probleem kan vele oorzaken hebben, maar als het niet aan voorgaande tips ligt, moet je de wissel misschien met een aparte trafo aansturen.

Probleem kan ook aan (vervuiling van) je wissel liggen, een drupje wapenolie erop kan wonderen doen.

Met vriendelijke groet,
Frank

Re:Drie magneetspoelen tegelijk schakelen
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Drie magneetspoelen tegelijk schakelen
Nico,
Het parallel schakelen van trafo's kan blindstromen tot stand brengen. trafo heeft bv 0,5 volt verschil in uitgang spanning en dat wil gelijkgetrokken worden.
Door de lage ohmse waarde wordt de stroom max, voor deze trafos 3 amp, dit geeft heel wat warmte, gesmolten draadje is niet vreemd.
Ook het andere, stekker uit stopcontact en hij prikt bij vasthouden is niet echt prettig.

Voor het schakelen van een veelvoud aan magneet artikelen gebruik ik een vertraagd afvallen van een 20 volt relais.
de contact rail trekt het relais aan en een timer ingesteld op 5 sec, gevolg het omschakelen gaat perfect.
Voor de contactrails kun je ook een schakelaar lezen, zoals het blauwe kastje, of wit. De stroom die nodig is voor het relais is in de grote van 25 millie-amp.
Cees
Re:Drie magneetspoelen tegelijk schakelen
Hallo Nico,

Citaat van: fnieste op vrijdag 24 juni 2011, 13:17:27
Ik vermoed dat je bedrading te lang en te dun is of dat de trafo voor de wissel en seinen tegelijk te licht is. Wat is het vermogen van die trafo?
Frank
Zoals Frank hier al aangeeft, begin eerst eens met dikkere draden te werken. Bij een dunne draad treedt er een behoorlijke spanningsverlies op.

Mvg,
Peter
Re:Drie magneetspoelen tegelijk schakelen
Lid sinds: 2011

www.nicospilt.com

offline
Re:Drie magneetspoelen tegelijk schakelen
Dank voor alle reacties. Het parallel schakelen van de trafo's heb ik alleen even bij wijze van proef gedaan, dus maak je niet ongerust. De tip van de schakelversterker spreekt mij erg aan; ik had op de wiki al iets gelezen over het bedienen van wissels met behulp van een condensator.
Re:Drie magneetspoelen tegelijk schakelen
Wat ik een beetje mis in dit verhaal (kan aan mij liggen) is hoeveel magneetartikelen er zijn en hoeveel VA er uit de resprectievelijke trafo's komt.

Met rond de 30 wissels (incl verlichting) en 5 seinen op 1 trafo van 60 VA kan ik (ook op langere afstanden) met gemak 5 wissels (M-rails) gelijktijdig schakelen met een schakelrails (dus niet eens vanuit een relais).
Re:Drie magneetspoelen tegelijk schakelen
de oplossing staat in de wiki. magneetartikelen schakel je het beste met een CDU.

voordelen:
- als elk magneet artikel een CDU krijgt, kun je net zoveel tegelijkertijd schakelen als je maar wilt
- de trafo wordt alleen belast met de laadstroom, een oud adaptertje van 20V voldoet
- de schakelaars die je gebruikt (ook eindcontacten) beschadigen niet meer
- de schakelstroom is zeer krachtig, de magneetartikelen schakelen sterk
- de schakelstroom duurt kort, de magneetartikelen branden niet meer door
- ook voor digitale systemen: er kan geschakeld worden met relais (K83). ook hierbij gaan de contacten niet meer stuk

nadeel:
- je hebt een paar elektronische componenten nodig per wissel

misschien kom je zo verder

met vriendelijke groeten,
Hessel
Re:Drie magneetspoelen tegelijk schakelen
Lid sinds: 2011

www.nicospilt.com

offline
Re:Drie magneetspoelen tegelijk schakelen
Ik heb twee lichte Märklin-trafo's (10 en 16 VA) en een Temsi van 2 Ampere (= 32 VA??). Op die laatste zijn de wissels aangesloten. Ik heb de drie trafo's bij wijze van proef parallel geschakeld. Mijn theorie is dat ze dan samen 50-60 VA leveren, maar het maakte geen verschil.

Het maximum wat tegelijk om moet gaan is één wissel met twee seinen. Een paar veraf gelegen wissels lopen wat moeizaam om, de seinen die hieraan zijn gekoppeld gaan wel soepel. Misschien door te dun snoer (ik gebruik hetzelfde soort snoer dat Märklin gebruikt). De lengte is een meter of 6. De schakelaars zijn nieuw dus daar ligt het niet aan. Ik ben sowieso van plan zwaardere trafo's te kopen, vanwege het intensieve treinverkeer.  Als dat niet helpt ga ik aan de slag met een paar versterkers.

Re:Drie magneetspoelen tegelijk schakelen
Citaat van: nicospilt op zaterdag 25 juni 2011, 19:42:30
Een paar veraf gelegen wissels lopen wat moeizaam om, de seinen die hieraan zijn gekoppeld gaan wel soepel. Misschien door te dun snoer (ik gebruik hetzelfde soort snoer dat Märklin gebruikt). De lengte is een meter of 6.

Dat is veel te lang met alleen het dunne märklin draad, dat is al eerder door mij en Peter geopperd, maar nu je de lengte noemt kan ik dat met zekerheid bevestigen. Je kan beter luidsprekerdraad gebruiken op die lengte.
Met je 32VA trafo is niets mis(mits die Temsi 16 volt levert, misschien even de spanning meten?) en je hoeft dus geen nieuw of duurder materiaal aan te schaffen.
Als je de draad onder je tafel wegens moeilijk bereikbaar niet wil vervangen, is een versterker op de wissel de makkelijkste oplossing. Lost ook het probleem op van eventueel slecht schakelen door vervuiling wat de oude M wissels vaak hebben. Succes ermee  :)
Re:Drie magneetspoelen tegelijk schakelen
relais lijkt mij het simpelste...
Re:Drie magneetspoelen tegelijk schakelen
Zie Wiki Berekenen draadlengte

Mvg,
Peter
Re:Drie magneetspoelen tegelijk schakelen
Citeerrelais lijkt mij het simpelste...

ok, maar dan wel twee relais per wissel....
Re:Drie magneetspoelen tegelijk schakelen
Lid sinds: 2011

www.nicospilt.com

offline
Re:Drie magneetspoelen tegelijk schakelen
Hartelijk dank voor alle adviezen. De problemen zijn opgelost dankzij een zware trafo en het aanpassen van een deel van de bedrading. Mijn baan begint ergens op te lijken; ik zal er binnenkort wat over publiceren.
Re: Drie magneetspoelen tegelijk schakelen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Drie magneetspoelen tegelijk schakelen
"Binnenkort" en "publiceren" zijn natuurlijk rekbare begrippen, maar had je nog plannen hier op het forum? Ik ben er na het zien van een foto in een ander draadje wel nieuwsgierig naar eerlijk gezegd...
Re: Drie magneetspoelen tegelijk schakelen
Veel simpelere oplossing. Zoals in het grootspoor, schakel eerst de wissels, en dan wanneer die goed staan, het sein.

Gebruikt ook minder vermogen op die manier.
Re: Drie magneetspoelen tegelijk schakelen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Drie magneetspoelen tegelijk schakelen
Goh, ..... er zijn mensen die na ongeveer tien jaar nog steeds nieuwsgierig zijn ...   >:-D

groet
Harald
Re: Drie magneetspoelen tegelijk schakelen
 @citaat ik had niet naar de datums gekeken, doe ik eigenlijk nooit. :D :O
Re: Drie magneetspoelen tegelijk schakelen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Drie magneetspoelen tegelijk schakelen
Citaat van: Haradigi op vrijdag 11 juni 2021, 10:20:30
Goh, ..... er zijn mensen die na ongeveer tien jaar nog steeds nieuwsgierig zijn
Veel vragen op dit forum zijn tijdloos. Ze speelden in 2011 en spelen in 2021 nog steeds.

Voor iedereen die alleen maar denkt aan het 3railforum als een vraag-antwoord spel, waarbij de topic steller een simpel antwoord zoekt, en that's it, kan dit een eye-opener zijn. Zo simpel is het dus niet.
Re: Drie magneetspoelen tegelijk schakelen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Drie magneetspoelen tegelijk schakelen
Citaat van: Haradigi op vrijdag 11 juni 2021, 10:20:30
Goh, ..... er zijn mensen die na ongeveer tien jaar nog steeds nieuwsgierig zijn ...   >:-D

Je leest niet helemaal goed Harald. Ik zag in een ander draadje een foto van de baan van Nico en ben daarom op zoek gegaan naar meer info over zijn baan. Zodoende kwam ik hier terecht. Ik ben dus niet 10 jaar lang nieuwsgierig ;)