Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Rookgenerator in huisjes?

Gestart door Tom vrijdag 16 februari 2007, 17:36:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rookgenerator in huisjes?
Geachte Marklincollega's,

Ik zit er aan te denken om in elk huisje een rookgenerator in te bouwen, zodat er rook uit de schoorsteentjes komt.
Ik heb al zitten kijken op de site van Faller en vond de 180687. Deze kost rond de 25 Euro per stuk, dus het wordt een duur grapje om alle huisjes van zo'n rookgenerator te voorzien.

Is zo'n rookgenerator ook simpel zelf te maken en hoe krijg je de rook dan netjes uit de schoorsteentjes zonder dat het erop lijkt dat alle huisjes in de fik staan?

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Rookgenerator in huisjes?
Hoi Tom

Ik gebruik de rookgenerator van seuthe en dan de 117 deze is er in verschillende uitvoeringen het betreft dan alleen met andere dingen erbij dus met en zonder rookolie. de prijs schommelt tussen de 4 en de 7 euro afhankelijk war je hem haalt.
Ik heb er denk ik zo,n 15 in gebruik in verschillende huisje en fabrieken.

mvg anton
Re: Rookgenerator in huisjes?
Is het niet mogelijk om middels een "buizensysteem" meerdere huisjes van rook te voorzien met maar een generator?

Scheelt in kosten en per huisje is de rook meteen een stuk minder dus in mijn ogen ook iets realistischer.
Re: Rookgenerator in huisjes?
cyberbeast41
gast

Re: Rookgenerator in huisjes?
Citaat van: Chimeara op vrijdag 16 februari 2007, 18:25:06
Is het niet mogelijk om middels een "buizensysteem" meerdere huisjes van rook te voorzien met maar een generator?

Scheelt in kosten en per huisje is de rook meteen een stuk minder dus in mijn ogen ook iets realistischer.

Dan moet je toch al een deftig rookgenerator hebben.
Re: Rookgenerator in huisjes?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Rookgenerator in huisjes?
CiteerDan moet je toch al een deftig rookgenerator hebben.

Ga eens shoppen bij Martin hihi ;-)

Re: Rookgenerator in huisjes?
Mvd--marklin
gast

Re: Rookgenerator in huisjes?
Hallo ,

Bij conrad hebben ze universele rookgenoratoren voor in te bouwen.
Deze kost 10,95 per stuk.
Bestnr.: 211062 - 89
Misschien heb je daar wat aan.

Re: Rookgenerator in huisjes?
cyberbeast41
gast

Re: Rookgenerator in huisjes?
Citaat van: Acido op vrijdag 16 februari 2007, 18:54:17
CiteerDan moet je toch al een deftig rookgenerator hebben.

Ga eens shoppen bij Martin hihi ;-)



Mijn broer heeft zo'n deftige rookmachine. Die doet ook in lichtefftecten en dergelijke. Dat ding vult een ruimte vol met rook in geen tijd. Je ziet geen halve meter voor je.
Re: Rookgenerator in huisjes?
Ik heb thuis nog een oude oliekachel, heb deze zo zuurstof arm afgesteld dat deze flink roet, de afgassen leid ik door een pijppensysteem onder de treinentafel naar de huisjes toe, het ziet er erg realistisch uit, heb nu wel een continu nachtlandschap
Re: Rookgenerator in huisjes?
In elk huis een rookgenerator lijkt me flink overdreven, heb jij weleens meegemaakt dat in een dorp iedereen thuis is??
Om dezelfde reden moet je ook niet in elk huisje verlichting doen...

Hou je ook rekening met warmte? Mijn ervaring is dat rookgenerators flink warm kunnen worden. Dat vinden plastic schoorsteentjes niet lekker...

Koen
Re: Rookgenerator in huisjes?
Hoi Koen

De rookgenerator van seuthe de 117 is al voorzien van een plastic schoorsteentje en wordt helemaal niet warm, heb ze vaak uren achter mekaar aan en nog nooit last van warmte gehad.

mvg Anton.
Re: Rookgenerator in huisjes?
Dag Chimeara,

Op zich is het een goed idee om slechts één rookgenerator te hebben, zodat er af en toe hooguit een klein kringeltje rook uit de schoorsteentjes komt, maar de rook uit zo'n generator schijnt neer te slaan in de slangetjes/buisjes.

Dus met één zo'n rookgenerator ben ik er niet, maar ik heb er de centjes ook niet voor over om allemaal losse generators te kopen. Vandaar de vraag of ze ook zelf te maken zijn.

Maar misschien is het gewoon geen goed idee. Het kwam ook zomaar in me op.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Rookgenerator in huisjes?
Hallo,
Rookgenerator: 15/30 euro.
en vriendje van mij heeft ook een rookgenerator in een schoorsteen, erg leuk gezicht!
Re: Rookgenerator in huisjes?
Dag JanPieter,

Tja, vooral voor mensen die een modelbaan met een winters landschap hebben, lijkt het me een heel leuk gezicht als er af en toe een kringeltje rook uit de schoorsteentjes komt.

De redering was als volgt: in sommige stoomlocs zit wel een rookgenerator. Waarom niet in diesellocs en niet in huisjes?

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Rookgenerator in huisjes?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Rookgenerator in huisjes?
Om te voorkomen dat je de rookgeneratoren in je huisjes voortdurend bij moet vullen zou je er eigenlijk een schakelingetje achter willen hebben dat ze af en toe even aan zet.
Ook hoeven maar een paar huisjes voorzien te worden voor het gewenste effect, zeker als het niet zwaar winter is in je dorp.

Wat rookgeneratoren in diesellocs betreft... eigenlijk zou je een generator moeten hebben waar zwarte rook uit komt. Witte rook uit de schoorsteen van een stoomloc is nog wel te verkopen, maar als een dieselloc wit rookt is er toch iets niet goed met het ding.
Het kan wel hoor, ik heb ooit op een koude ochtend een net gestarte 2200 in zijn eentje het complete emplacement van Nijmegen in de mist zien zetten... ;-) maar tis eigenlijk niet zoals het hoort.

Acido

Re: Rookgenerator in huisjes?
Een kleurstof toevoegen? Vraag voor de scheikundigen.
Re: Rookgenerator in huisjes?
acido
CiteerWat rookgeneratoren in diesellocs betreft... eigenlijk zou je een generator moeten hebben waar zwarte rook
uit komt. Witte rook uit de schoorsteen van een stoomloc is nog wel te verkopen, maar als een dieselloc wit rookt is er toch iets niet goed met het ding.

als het zwart rookt moet hij ook naar het BW toe , hij verbrand ( en dus verbruikt dus veel ) olie . blauwe rook is ook niet goed want de brandstof verbrand dan niet goed genoeg .

dit is een mooie http://www.reissweb.net/images/an3521g.jpg
Re: Rookgenerator in huisjes?
Hallo MaK man,
Ikvind die rook aardig zwart...
Re: Rookgenerator in huisjes?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Rookgenerator in huisjes?
Citeerals het zwart rookt moet hij ook naar het BW toe , hij verbrand ( en dus verbruikt dus veel ) olie . blauwe rook is ook niet goed want de brandstof verbrand dan niet goed genoeg

Het is net andersom... grijs/blauw, zoals die 2200 waar ik het over had, duidt op het verbranden van olie. Is idd niet goed, tijd voor onderhoud.


(foto: www.nicospilt.com)

Zwarte rook duidt op onvolledige verbranding van de diesel. Wat niet verbrandt komt er als roet uit, hetgeen de rook zwart kleurt.
Als de motor hard moet werken en/of op toeren aan het komen is, is volledige verbranding ook niet haalbaar, hetgeen elke diesel (trein of niet) laat zien als je flink gas geeft, zeker onder belasting.


(foto: Acido)


(foto: www.nicospilt.com)

Zeker bij oudere dieselmotoren is enige rookvorming, zowel door roet als door olie, niet te voorkomen. Bovendien draaien ze zoveel uren dat het onmogelijk is om ze allemaal altijd perfect afgesteld te hebben. Ik heb nieuwe 6400-en gezien die een paar maanden na aflevering al een flinke walm wisten te produceren bij het optrekken.

Acido