Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw

Gestart door Jessendelft donderdag 23 juni 2011, 16:02:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Haloootjes :P

Vandaag bij de post, mijn gekochte NS 1306. Ik ga hem helemaal upgraden, zodat het een mooiere loc wordt dan hij was (tenminste dat hoop ik).
Mijn nog-te-doen lijstje:

- Decoder inbouwen
- Verlichting inbouwen
- Opnieuw schilderen
- Nieuwe kortkoppelingen (Märklin)
- Luchtslangen aanbrengen









Nog heel veel ruimte voor decoder, kabels etc.

Grtzz Jesper/Jessendelft
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Dat wordt nog een hele verbouwklus lijkt me zo  :D En die rode F  ga je die ook nog 3 rail maken?

Gr erik
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Die maakt kortsluiting, maar ik hoop die ooit te vinden, en hem dan ook 3rail en digitaal te maken :)
lijkt me toch wel een mooie rangeerloc...
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Enne... Je loc wel met een Airbrush spuiten hea ;) En vervolgens weer netjes nieuwe decals plaatsen.  Want er zijn ook mensen op dit forum, die pakken een kwast, verf erop, en hup verven maar.  :)  En op die manier maak je hem alleen maar lelijker... :(

Succes!

Martijn
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Ik hoopte eigenlijk dat ik bij de modelbouwwinkel (De Groot in Amstelveen) verf in een spuit kon halen, zodat ik niet apart nog een spuitinstallatie hoefde te kopen...
Het logo en de nieuwe nummers zijn onderweg, komen als het goed is morgen (ehhh vandaag :P) binnen.

Ik zit alleen in een dilemma.
Welk nummer ga ik mijn nieuwe loc geven?? 1305 of 1307??

Nog een fijne avond,
Jesper/Jessendelft
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
1307 natuurlijk!

Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
1 stem voor 1307
0 stemmen voor 1305
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Mijn start met de hobby was Jouef. Dat was voor mijn zakgeld het meest haalbare merk. In die tijd kon ik bijna niet wachten tot de blauwe 1308 uit kwam. Op de dag dat hij voor het eerst in de winkel lag was hij voor mij. Rond de 25 gulden heb ik voor die nieuwe lok betaald.  Een prachtige lok!  Maar helaas de blijdschap sloeg om in een grote teleurstelling, er zat totaal geen trekkracht op de lok. Jouef spul zag er altijd mooi uit maar was technisch gewoon slecht. Ik kan het weten want ik heb er veel van gehad. Uit eindelijk is de 1308 in een kwade bui tegen de muur geeindigd....................

Als ik het zo zie is de aandrijving van jouw lok hetzelfde als toen. Je zal, wil je er een goede lok van willen maken de motor en aandrijving moeten veranderen.
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Maarten,
zelfde ervaring hier
wat een bocht !
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Ik ga het onthouden. Wat voor motor adviseer je dan om er in te doen?? Ik wil een niet te dure, want ik ben 16, en zoveel geld heb ik niet te besteden... ;)
Mvg Jesper/Jessendelft
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Ik heb bijpassende wagonnetjes gekocht, maar de afstand tussen de wagons vond ik veeels te groot. Ik had nog een paar M* kortkoppelingen liggen, dus die heb ik er maar even op gemaakt.


Dit was de afstand voordat ik er wat aan heb gedaan



De draaistellen staan te wachten op hun nieuwe kortkoppelingen



De afstand met de nieuwe M* kortkoppelingen
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Wat zijn dat voor nepwagonnen? :lol:
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Goed gedaan!

Maar ehh.. hoe gaat het in de bocht?
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Ow, deze good-old imitatie NS-wagens. Was er overigens wel fan van!  :D Had er dus ook 1, maar geloof dat deze bij een ander forumlid (Thierry) nu in dienst is.  :D

Netjes omgebouwd naar KK's, in ieder geval  ;)
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
@ Wim: Hoe het in de bocht gaat? geen idee :P
Ik heb ze wel voorbereid op het draaien, maar ik heb het nog niet kunnen testen, aangezien ik geen bochten heb. Deze komen misschien vrijdag, en anders moet ik nog even wachten...
Bedankt!

@ wijbe:Het zijn idd nepwagons, maar wel goed genoeg voor achter de toekomstige 130?
3 stuks ziet er nog wel redelijk uit :P. En misschien worden ze in de toekomst nog overgeschilderd, maar dat zie ik tegen die tijd wel
Bedankt trouwens!

@ Ronald: Leuk die verhalen. Bedankt!!
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Dat heb je zo te zien netjes gedaan, mijn complimenten. Als je er nu ook nog ramen in zet, een interieur -eventueel met poppetjes- en de onderstellen een andere kleur geeft kom je al een heel eind in de goeie richting.
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
@ Gerard: Dankje, Dit ga ik misschien in de toekomst nog doen, maar dan moet ik eerst even kijken naar de mogelijkheden wat betreft het kopen etc.
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
 Bewondering heb ik voor je. Heb zelf net op het forum een vraag gesteld of er mensen zijn die ervaring hebben met het kort koppelen van plan E van Lima.

Nogmaal petje af ;)


gr erik
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Heeyy
Ik heb wat problemen met mijn decoder. Ik heb een ESU 54614 ingebouwd, maar als ik hem op de baan zet en ermee wil gaan rijden gebeurt er helemaal niks. Ik heb ook al geprobeerd het locadres te vervangen dmv de control unit, maar dit werkt ook niet. 3 foto'tjes om te laten zien hoe ik het heb aangesloten: (sorry voor de slechte kwaliteit)


De aansluiting met het sleepcontact en de wielen


De aansluiting aan de motor


De stekker waar de decoder in zit

Wie kan mij vertellen waar de fout zit??
Ik had btw ook als test 5 ledjes aangesloten op de verlichting voor, maar daar gebeurde ook helemaal niks mee.
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Waarom die 4 diodes aan de motor  8o ?

En heb je de sleper aan rood en de massa aan bruin?


vriendelijke groeten Dylan
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Sleper heeft rood, massa heeft zwart. Dat stond in de gebruiksaanwijzing beschreven.
Het zijn geen diode's, dat zijn weerstanden. En omdat ik geen 1k1 had maar wel nog 4x 547 ohms heb k die ertussen gedaan. Ligt het daaraan denk je? (teveel weerstand?)
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
decoder defect?
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Waarom weerstanden op de motor aansluitingen, heb ik nog nooit gezien.
Of is dat iets wat bij Marklin hoort?

Mvg,

Romar
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Ik ben er denk ik al achter. Ik had die weerstanden een keer gezien hier, maar het blijkt dat ik ze niet echt nodig heb. Beter gezegt, ik heb 2000 ohm teveel. Daarom deed ie het waarschijnlijk niet. Dit ga ik straks eerst even testen, en dan hopen dat dat het is...
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Op een motor zet je nooit een weerstand. Tenzij je de stroom wilt beperken, maar dat lijkt me niet.
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Het lag inderdaad aan de weerstand. Maar nu ik dit probleem heb opgelost komt er weer een volgende bij. Ten eerste moet er een nieuwe motor in, maar dat is nog wel te doen

Het 2e probleem is dat de decoder gloeiend heet wordt. Is dit normaal?? Het lijkt me van niet, want als er dan een draadje op ligt smelt na een tijdje het plastic weg, met alle gevolgen van dien...
Heeft iemand een oplossing?? (ja, een ventilator...)
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Ik heb een klein testfilmpje gemaakt, waarin je kunt horen dat hij een enorm lawaai maakt. Is dit een kwestie van goed doorsmeren of ligt het ergens anders aan??

http://s756.photobucket.com/albums/xx207/Jessendelft/?action=view&current=Video0096.mp4

Je ziet hierin ook de kap, die is nog lang niet af ;)
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat de kap als klankkast werkt aangezien er vrijwel niks in zit.
En het is natuurlijk al een motor die wat ouder is, dus zo stil als de motoren nu zijn zal hij vroeger niet zijn geweest.

Je kan proberen om de motor goed te smeren en goed in te laten lopen, misschien dat dat het geluid wat verminderd.

Mvg,

Romar
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Ik ga hem morgen een badje geven van zonnebloemolie (naja, figuurlijk dan), en ook alle tandwieltjes even nakijken. Er zit namelijk een knik in die ervoor zorgt dat hij bij hogere snelheden heel hard gaat trillen. Ook ga ik denk ik nog even verder met schilderen. Veel te doen dus :P
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Het houd je van de straat hé :P
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Liep het ding analoog een beetje aardig dan? Ik vrees dat lawaai vrij normaal is voor een oude Jouef.

Ik denk trouwens dat je bij Märklin modellen smoorspoelen voor weerstanden hebt aangezien.
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Dat weet ik niet. Ik heb hem via marktplaats gekocht, maar de toemalige eigenaar zei dat hij wel wat aandacht nodig had. Nou aandacht krijgt hij zeker!

Ik heb me vandaag bezig gehouden met de verlichting, en het blijkt dat de frontuitgang van de decoder het niet doet. Dus heb ik de hele decoder er maar uit gesloopt, en zet ik hem in een andere loc. Hierbij sluit ik de verlichting dan aan op de uitgang van de motor. Gaat die dus feller branden naarmate hij harder gaat rijden. Ook schakelt hij op die manier automatisch mee met de rijrichting (zit een heel uitgewerkt systeem achter). Die loc krijgt duoleds, dus dat moet toch een aardig gezicht worden... Het enige waarmee ik zat was dat elke led parallel stond, en dus veeels te veel stroom krijgt. Nu los ik dit op door tussen de motor en de parallel geschakelde leds nog wat ledjes te doen, zodat de loc vanbinnen ook wat licht krijgt.

Aan meer ben ik niet toegekomen, morgen nog  maar even kijken. En idd, het houdt je van de straat af zullen we maar zeggen :P
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Het lijkt me verstandiger eerst zinnige info in te winnen over elektronica, lijkt me ?
Bijvoorbeeld dat je leds NOOIT zonder serieweerstand mag aansluiten, dat spoelen veel lijken op weerstanden maar echt iets totaal anders zijn, enz, enz, enz ?

Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
huub, dat van de spoelen en weerstanden wist ik niet, maar dat andere weet ik wel ;)
ik ben niet zo onhandig met elektronica als jij denkt denk ik :)
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Citaat van: Jessendelft op woensdag 06 juli 2011, 16:37:43
huub, dat van de spoelen en weerstanden wist ik niet, maar dat andere weet ik wel ;)
ik ben niet zo onhandig met elektronica als jij denkt denk ik :)

O, gelukkig 
Ik ook niet  :D

Maar waarom al die leds in serie schakelen dan ? Om de spanning kwijt te raken ?
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Als ik 4 leds parallel schakel gaat het aantal ampére over elke led wel omlaag, maar het aantal volt niet. Als ik dat zo zou laten krijgen die leds uit mijn hoofd 16 volt voor hun flikker. Dit gaan ze denk ik niet leuk vinden, dus moet er na die parallelschakeling nog een paar leds in serie achter, zodat het aantal volt hierover verdeeld wordt.

---------
+ + + +
---------
    +
    +
    +
    +

Even een simpel schemaatje. De + is een Led, die -------- is het parallelle gedeelte.
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Ik zou er gewoon een weerstand tussen knopen als ik jou was.
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
ja, die moest er ook nog tussen. Maar met alleen weerstanden red je het niet, want die gaan dan zelf warmte ontwikkelen omdat ze zoveel weerstand moeten bieden. Staat straks je trein in brand, ook niet leuk :P

Dit schema was trouwens van een andere trein. Hierin werkt het goed, dus daar kom ik nu verder niet meer aan. Voor de NSloc heb ik gewoon 5 ledjes + weerstand achter elkaar gezet. 3 geke voorin, 2 rode achterin. Ik heb nog geen foto's, want ik moet nog even wachten op een nieuwe decoder.
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Citaat van: Jessendelft op vrijdag 08 juli 2011, 12:33:38
ja, die moest er ook nog tussen. Maar met alleen weerstanden red je het niet, want die gaan dan zelf warmte ontwikkelen omdat ze zoveel weerstand moeten bieden. Staat straks je trein in brand, ook niet leuk
Ja natuurlijk dat ik daar niet aan gedacht had...
Wat een onzin...

Die weerstand kan enigszins warmer worden, maar zeker niet zo heet als jij zegt! Doet hij dat wel, dan is er iets niet goed!
Weerstanden zitten ook in loks van Roco, Marklin, Fleischmann, Brawa, enz enz. Die branden toch ook niet met bosjes tegelijk tot de grond toe af, of wel, want dan heb ik gewoon jaren mazzel gehad. :mrgreen:


Mvg,

Romar
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Citaat van: Jessendelft op donderdag 07 juli 2011, 23:04:13
Als ik 4 leds parallel schakel gaat het aantal ampére over elke led wel omlaag, maar het aantal volt niet. Als ik dat zo zou laten krijgen die leds uit mijn hoofd 16 volt voor hun flikker. Dit gaan ze denk ik niet leuk vinden, dus moet er na die parallelschakeling nog een paar leds in serie achter, zodat het aantal volt hierover verdeeld wordt.

Ook al flauwekul.
Je zet voor een led een weerstand om de stroomsterkte te regelen. De spanning die dan over de led gaat staan hangt samen met die stroomsterkte. Probeer het maar eens.

De opmerking van Huub dat je je misschien wat meer in basale electronica moet verdiepen, was zo onverstandig niet.
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
 :mrgreen:
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Dank u  :D

Ik ga er niet verder op in, behalve om te zeggen dat alle uitspraken er sterk op wijzen dat verstand van elektronica hier niet te vinden is........
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
:( ik ga er ook verder niet over in discussie. ik begrijp je redenering, en die kan ook best kloppen. Maar zoals het nu is werkt het ook. Vergeet niet dat ik net van de Havo af kom, dus af en toe nog een beetje eigenwijs ben, en soms nog wat moet leren ;)
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Citaat van: Jessendelft op donderdag 07 juli 2011, 23:04:13
Als ik 4 leds parallel schakel gaat het aantal ampére over elke led wel omlaag, maar het aantal volt niet. Als ik dat zo zou laten krijgen die leds uit mijn hoofd 16 volt voor hun flikker. Dit gaan ze denk ik niet leuk vinden, dus moet er na die parallelschakeling nog een paar leds in serie achter, zodat het aantal volt hierover verdeeld wordt.

---------
+ + + +
---------
    +
    +
    +
    +

Even een simpel schemaatje. De + is een Led, die -------- is het parallelle gedeelte.
kbegrijp et nie goed staan die verticale +'sen nu in paralel met de horizontale +'sen?
ik neem aan dat de led's allemaal een gelijk waarde hebben kwa voltage n stroomsterkte?
je kan je 16v op iedere led weg krijgen door er een voorschakelweerstand voor de paralel schakeling te plaatsen tot de gewenste spanning dan hoef je achter de paralel schakeling geen serie schakeling meer te gebruiken.

groeten flori2703(florian) :)
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
In princiepe maakt het niet zo veel uit hoe je het bekijkt. Bedankt voor de tip, maar die heb ik even niet liggen thuis.
Nu maar weer terug naar hetgene wat er echt in de loc komt te zitten, en niet hierover ;P

De leds in de loc staan allemaal in serie, en die is al gemaakt en getest. Nu moet eerst de kap afzijn voordat ik ze kan laten zien, en dat duurt ook nog wel even.

Grtzz Jesper/Jessendelft
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
veel succes nog :)

groeten flroi2703(florian) :)
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Tja, als je ingewikkeld wil doen moet je het zelf weten. En het klopt, iedereen heeft het recht zijn eigen fouten te maken. Persoonlijk heb ik daar in ieder geval veel van geleerd en de rest hier ook, denk ik..  :D

Maar je hebt in ieder geval een weerstand nodig hè, niet vergeten. Die is niet alleen afdoende, maar ook absoluut noodzakelijk. Je redt het niet door alleen leds in serie te plaatsen.
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Ik heb een weerstand van 510 ohm er al tussen gezet, ik weet dat deze nodig is ;). Ik weet ook dat dit de goede sterkte is, want de helderheid is prima (en ik had toevallig nog 510 ohms weerstanden liggen :) )
Toch bedankt!
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Update
Vandaag heerlijk spuitweer, dus ik ben de tuin ingegaan en ben verder gegaan met het spuitwerk van de loc.






Er zit een kleine beschadiging aan deze kant. Ik heb er wel het volste vertrouwen in dat dit bij de volgende verflaag zo goed als verdwijnt


close up van de beschadiging

De nieuwe verf van Revell komt als het goed is dinsdag of woensdag binnen. De uiteindelijke kleur geel wordt nog ietsjes anders.
Dat was het dan weer voor vandaag

Grtzz Jesper/Jessendelft
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Jouef NS 1306 herschilderen en ombouw
Persoonlijk denk ik dat het te dik is gespoten?