Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Marklin 3355, analoog met voorschakelelectronica.

Gestart door Artologic donderdag 23 juni 2011, 12:58:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 3355, analoog met voorschakelelectronica.
Hey Iedereen,

Ik was net aan t rijden met mijn marklin 3355 (s bahn 111), toen deze opeens stopte en met brandende lichten bleef staan. Na het openen van de kap, blijkt de blauwe draad vertrekkende vanuit de motor los gekomen te zijn. Kan iemand me vertellen waar ik deze terug moet aansolderen?

Mvg
Re:Marklin 3355, analoog met voorschakelelectronica.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Marklin 3355, analoog met voorschakelelectronica.
Tja, iemand met 5 sterren bij zijn naam, zou dat toch wel moeten weten!   :-(

Maar vooruit! Kijk eens naar de groene draad, naar je motor. Deze zit aan je veldspoel gesoldeerd. Deze spoel zorgt voor het magnetisch veld om je motor, zodat deze linksom draait. Op je veldspoel hoort nog een blauwe draad, om de motor ook rechtsom te kunnen draaien.
Je Kan dus circa 1 cm vanaf het soldeerpunt van de groene draad het soldeerpunt van de losgebroken blauwe draad vinden.
LET OP! Niet te lang verhitten, anders smelt de behuizing van je veldspoel. (en draadje 1 mm voor-vertinnen)

Controle: als je iets stroom op de baan zet, en het uit-einde van de losse draad tegen het soldeerpunt plaatst, moet je lok gaan rijden.

Succes!

Marcel
Re:Marklin 3355, analoog met voorschakelelectronica.
Hey Loc1200,

Ik heb mss 5 sterren bij mijn naam, maar dit is de eerste loc die ik heb met voorschakelelectronica. Je stopt ook nooit met leren en dit is een van de gevallen waarbij ik het zelf niet weet. Moest iedereen het allemaal weten, zou het ook geen nut hebben een forum te hebben toch? De draad op de veldspoel zelf zit nog vast, da s basiskennis, hij zit echter niet meer vast aan de voorschakelelectronica.

Mvg
Re:Marklin 3355, analoog met voorschakelelectronica.
kijk anders even hier.

Hopenlijk heb je er wat aan, en anders staan de andere schakelingen er ook op.

Re:Marklin 3355, analoog met voorschakelelectronica.
Hey Sjabbulus,

Dank voor het schema, de aansluiting bij mijn 111 is echter lichtjes anders, maar aan de hand van het schema heb ik toch de logica erin kunnen vinden. 3 en 4 zitten bij mij een soldeercontact naar beneden... Blijkbaar zijn er andere aansluitingen gebruikt geweest in de loop van de tijd. In elk geval ik heb het gevonden!

Bedankt voor het meezoeken

Mvg
Re:Marklin 3355, analoog met voorschakelelectronica.
Artologic
Uitgaande van dat de blauwe draad aan de veldspoel vastzit zit het andere uiteinde aan een printje.
op dit printje is de volgorde ;
soldeer puntje met geen draad aan
Een rode draaad
een bruine draad
Een BLAUWE DRAAD, deze dus weer aanbrengen.
een groene draad
een zwarte draad
een oranje draad
nogmaals een oranje draad
een gele draad
een grijze draad
Om te solderen heb je wel een goed regelbaar sordeerboutje met fijn puntje nodig om niet te gaan BAKKEN! maar solderen.
succes
Cees
Re:Marklin 3355, analoog met voorschakelelectronica.
Hey Cees,

Dat was nu net het probleem, het soldeerpunt was niet zichtbaar, de draad was zodanig proper afgebroken dat die eruit zag als net als al de andere punten op de print. Dat heb ik aan de hand van het schema en wat logica kunnen uitmaken. In elk geval toch bedankt voor de reactie!

Mvg