Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Binnenverlichting rijtuigen via sleper loc

Gestart door PietMarklin zondag 19 juni 2011, 19:30:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Binnenverlichting rijtuigen via sleper loc
Hallo Forummers,
Ik wil graag mijn rijtuigen voorzien van binnenverlichting gebruik makend van stroomvoerende kortkoppelingen.
Op de wiki staat hier een handig artikel over.
http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=techniek:led-verlichting_en_stroomvoerende_kortkoppelingen_inbouwen_in_marklin_rijtuigen.
Echter wordt hier gebruik gemaakt van een sleper op de 1e wagon en ik wil graag alleen gebruik maken van de sleper van de loc.

Omdat mijn baan gebruik maakt van schakelrails is het niet mogelijk om meer dan 1 sleper per treinstel te gebruiken.
Is het mogelijk om via stroomvoerende koppeling (of op een andere manier) voor de verlichting van de rijtuigen gebruik te maken van de sleper van de loc?
Groeten Pieter
Re:Binnenverlichting rijtuigen via sleper loc
Hallo Pieter

Natuurlijk is dat mogelijk, je moet alleen een setje extra koppelingen hebben / bestellen

Ik weet niet of je ze schakelbaar wilt hebben via een decoder, als je dat wilt neem dan 2 polige koppeling dan is gelijk de verlichting filkkervrij (al wordt het flikker vaak opgevangen door de condensator)
Re:Binnenverlichting rijtuigen via sleper loc
Hallo John,
Dank voor je antwoord. Ik heb nog een aantal aanvullende vragen.
1. Wat bedoel je precies met schakelbaar via decoder? Hoe werkt dat? (Ik rij nu nog analoog maar ga binnenkort over op digitaal (via mobile station).
2. Welke condesators bedoel je? (die in de aansluitrails)?
3. En met extra setje bedoel je setje 72020 of 72021?

Groeten Pieter
Re:Binnenverlichting rijtuigen via sleper loc
Hallo Pieter

1. Als je de functies later digitaal wil laten schakelen dan kan je een functie decoder inbouwen (bij analoog werken functie F0v en f0a en F1
2. De condensator op de ledstrip ( het knippert alleen als je een decoder inbouwt en niet via de Retourleding werkt )
3. Ja, hoe wil je anders stroom doorvoeren  :D , Misschien moet je alleen bij de loc een draadje aan de koppeling solderen (en het is handig als de loc een nemschacht heeft )
Re:Binnenverlichting rijtuigen via sleper loc
Hoi John, duidelijk en bedankt.

Heb hier 3 IC+ rijtuigen (42643) maar ga gebruik maken van de marklin verlichting (7330). Die zaten er al in (op één na dan) toen ik ze kocht.
Ik heb ook nog een setje ICK (42903). Hier zat geen verlichting in en ik wil daar de Viessman leds (50491) voor gaan gebruiken volgens die handleiding op de wiki hier. Maar eerst maar eens wat stroomgeleidende koppelingen bestellen.... :-)
Groeten Pieter

Re:Binnenverlichting rijtuigen via sleper loc
Citaat van: PietMarklin op maandag 20 juni 2011, 08:28:09
Hoi John, duidelijk en bedankt.

Maar eerst maar eens wat stroomgeleidende koppelingen bestellen.... :-)

Groeten Pieter

Hallo Pieter

Dat is wel zo handig  :D :P,
Graag gedaan en veel succes met inbouwen.
Re:Binnenverlichting rijtuigen via sleper loc
Om vanuit de loc stroom te krijgen, het zij van een functie-uitgang van de loc-decoder of aparte functie-decoder pas ik het toe op deze wijze. :idea:

Re:Binnenverlichting rijtuigen via sleper loc
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Binnenverlichting rijtuigen via sleper loc
Hallo John,

Het is wel zo verstandig, als je de rijtuig-verlichting via een (lok-)decoder - met de extra functie schakelt, hiermee een monostabiel relais schakelt. Dit relais laat je de stroom van het sleepcontact naar je één-polige stroomvoerende koppeling schakelen. Zo kan je gloeilampen en/of ledverlichting in je treinen van stroom voorzien zonder je decoder te veel te belasten. De andere pool dien je aan de massa naar de assen aan te sluiten.

gr. Marcel
Re:Binnenverlichting rijtuigen via sleper loc
Ik heb hierover ook een vraag. Mijn verlichting gebruikt 0.40A, kan je dit direct uit de decoder halen? (het is een officieel M* decoder)

Bij voorbaat dank,

Jesper/Jessendelft
Re:Binnenverlichting rijtuigen via sleper loc
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Binnenverlichting rijtuigen via sleper loc
Hallo Jesper,

Ook hier weer: welk type decoder? Niet alle Märklin decoder-typen kunnen belast worden met dezelfde belasting.
Heb je een decoder uit de 60760-set, dan kan de extra functie 2 leds voeden. (geldt niet voor de front-en sluitlichten = grijze en gele draad)
De duurdere 60901 kunnen zwaarder belast worden.

Gr. Marcel

Maximale belastbaarheid van de individuele decoders (alle gegevens betreffen duurbelasting):

Decoders 60901/60902
Motoruitgang max. 800 mA
Functie-uitgang max. 200 mA per uitgang, alle 3 de uitgangen
tezamen max. 400 mA
Complete decoder max. 1,1 A

Decoder 60960
Functie 1 en 2 elk max. 500 mA
Functie 3 en 4 elk max. 200 mA
Functies 1 t/m 4 tezamen max. 1 A

Decoder 66031
Motoruitgang max. 800 mA
Lichtuitgang elk max. 100 mA
Functie-uitgang max. 250 mA
Complete decoder max. 1,1 A
Re:Binnenverlichting rijtuigen via sleper loc
Oke hier kom ik iig een heel eind mee. Dankjewel!!