Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Kuehn T65 vraag.

Gestart door Riny woensdag 15 juni 2011, 20:57:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kuehn T65 vraag.
Riny
gast

Kuehn T65 vraag.
Wie kan mijn helpen aan de goede CV- instellingen van de Kuehn T65 MultiProtocol decoder voor de volgende märklin motoren?

SFCM : Small Form Collector Motor = Kleine schijf collector motor.
LFCM : Large Form Collector Motor = Grote schijf collector motor.
DCM : Drum Collector Motor = Trommel collector motor.

De decoders moeten gaan werken onder Motorola II.

Mijn vraag komt voort uit het feit dat ik de optrek en afremvertraging niet krijg zoals ik er van verwacht.
Op dit moment zijn het net een "oude" Delta decoders. :(
Vandaar mijn vraag naar de CV- instellingen.

Op dit moment zit ik het meeste verlegen om de CV's voor de DCM : Drum Collector Motor = Trommel collector motor.
Van de meegeleverde Duitse handleiding word ik ook niet veel wijzer, er wordt meer gesproken om 2 railsysteem/motoren.

Bij voorbaat dank voor de eventuele info.

Re:Kuehn T65 vraag.
Beste Riny

Ooit heb ik eens een Kuehn T-145P decoder gekregen, gekocht.
Ik heb het bijbehorende boekje nog eens doorgespit.
Ze geven geen tabel met waarden voor het aanpassen van de CV's voor een bepaald type motor; dit in tegenstelling tot de ESU decoders.
Maar je zou de CV waarden van de ESU kunnen overnemen.
Heb ik ook eens gedaan en het resultaat was bevredigend.
Uit een ESU handboekje versie 4 voor DCM motor heb ik net gedaan of mijn neus bloedde:
CV2, CV52, CV53, CV54 en CV55 de volgende instellingen resp. 4, 32, 70, 15 en 48

Succes en geef een feedback over het resultaat

Groeten van teunis
Re:Kuehn T65 vraag.
Beste Teunis,

Dank en ik laat de afloop zeker even weten.
Re:Kuehn T65 vraag.
Spoorman
gast

Re:Kuehn T65 vraag.
Citaat van: teunistreinen op woensdag 15 juni 2011, 22:12:59

Uit een ESU handboekje versie 4 voor DCM motor heb ik net gedaan of mijn neus bloedde:
CV2, CV52, CV53, CV54 en CV55 de volgende instellingen resp. 4, 32, 70, 15 en 48


Genoemde CV's gelden niet voor de T65. CV52 doet niet mee en CV55 heeft een geheel ander doel.

P-parameter (hardheid) is CV54, hoe hoger de waarde (16 - 32) hoe sterker snelheidsverschillen worden bijgeregeld. I-parameter is CV53, instelling is ergens rond 4 - 8.

Rijdt de lok met uitgeschakelde lastregeling wel goed? Zo nee, eerst dat probleem oplossen.

Verder kun je zien of de lok met een lage motorfrequentie 120Hz beter werkt. Zie manual CV9.

Succes en groet,
Ben.
Re:Kuehn T65 vraag.
Beste Ben,

Ook bedankt voor deze bijdragen en ga deze ook eens ter harte nemen en uittesten.
Zoals eerder aangegeven zal ik de resultaten hier kenbaar maken.
Re:Kuehn T65 vraag.
Zoals beloofd, hier de resultaten.

Na nog eens een hele middag aan het fukkedukke zijn geweest zijn er toch voldoende verbeteringen t.a.v. de CV instellingen van de Kuehn T65.

De Kuehn T65 is ingebouwd in de locs: E410 en een T5.
Beiden hebben een Trommelcollector motor aan boord met een Esu Hamo permanentmagneet.

Hier een acceptabele CV instelling die voor mij voor 99% goed zijn. (al is het geen LoPi v3.0, deze was beter)

CV-2 =  4
CV-3 = 10
CV-4 = 10
CV-5 =  4
CV-6 = 19
CV-9 =  1

CV-27 =  1

CV-53 = 56
CV-54 = 32

Zowel onder DCC als onder MM I en MM II is het gedrag gelijk al zijn bij het Motorola protocol de 28 rijstappen iets waarneembaar.
Maar ja, ik ben een z**kerd. ;)

P.s. bedankt voor de ondersteuning.