Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

BLS Re 4/4 van HAG voorzien van Loksound

Gestart door Blausee-Mitholz zondag 19 juni 2011, 16:43:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BLS Re 4/4 van HAG voorzien van Loksound
Door sukkelen met mijn ogen moest ik lange tijd het fijne knutselwerk laten liggen. Nu ik de draad weer heb kunnen oppakken, mijn eerste grote klus  8)

Al geruime tijd lag er een loksound voor een HAG model BLS Re 4/4 klaar.


Na eerst de bovenleidingschakelaar en de steun voor het mechanisch relais te hebben verwijderd kon het constructieve werk beginnen. Er zijn twee tafeltjes gemaakt, één voor de luispreker en het tafeltje voor de souddecoder staat rechtop.


De klankkast van de speaker staat hier los op het tafeltje, de hoogte ligt net een fractie onder die van de motor, moet dus passen  :D
De steun van de bovenleidingschakelaar is hergebruikt voor het tafeltje voor de decoder. De steun is verplaatst naar de andere zijde.


Voor het Zwitsers licht beeld achter rechts onder wit licht heb ik deze lichtstrippen met twee Märklin lampjes gemaakt.

Het resultaat ziet er zo uit:


Aan de voorzijde 3-punts verlichting.


Aan de achterzijde rechts onder één witte lamp.


Alles gemonteerd zowel het licht als de loksound.


Zicht op de bedrading, alles is zo kort mogelijk gehouden.
Ondanks het toepassen van een grotere speaker is er zelfs nog ruimte over.
Kost aanzienelijk meer tijd maar als je netjes bouwt is het resultaat bevredingend.
Als het nodig zou zijn is alles weer te demonteren voor reparatie

De sound klinkt goed een iedergeval  B)

Tijd voor een filmpje heb ik even niet misschien komt dat later nog wel.

Mvg, Johan
Re:BLS Re 4/4 van HAG voorzien van Loksound
Hee Johan

Mooi Gedaan  :thumbup: :thumbup:

Heb je bij dit model ook rode sluitverlichting gemaakt ?? , zo te zien niet
Re:BLS Re 4/4 van HAG voorzien van Loksound
Nee John deze lok gaat veel goederentreinen treinen dus heb ik rode sluitserlichting laten zitten. Ooit heb ik bij dit model bij één keer rode sluitverlichting ingebouwd. Kan wel maar dus nu niet gedaan.

Mvg, Johan
Re:BLS Re 4/4 van HAG voorzien van Loksound
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 19 juni 2011, 17:17:23Ooit heb ik bij dit model bij één keer rode sluitverlichting ingebouwd. Kan wel maar dus nu niet gedaan.

Mvg, Johan

Hallo Johan

Oké, ik had namelijk die met sluitverlichting gezien en dat zag er mooi uit.
Re:BLS Re 4/4 van HAG voorzien van Loksound
Je had deze gezien John  :D

De lok met loksound betreft de Re 4/4 161

Mvg, Johan
Re:BLS Re 4/4 van HAG voorzien van Loksound
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 19 juni 2011, 17:23:36
Je had deze gezien John  :D

De lok met loksound betreft de Re 4/4 161

Mvg, Johan

Hallo Johan

Klopt, Maar waarom hebben ze dan hetzelfde nummer op de kap  :? :?  8o :P :P B)  >:-D
Re:BLS Re 4/4 van HAG voorzien van Loksound
Ach ik mag toch wel een fotootje van mij zelf lenen  :-)
Ik zeg dus de loksound heeft nr 161

Mvg, Johan
Re:BLS Re 4/4 van HAG voorzien van Loksound
Ik vindt het geluid zo bijzonder goed getroffen dat ik extra tijd voor vrijgemaakt heb om er een filmpje van te maken.
Er zit één schoonheidsfoutje in het geluid maar dat heb ik handmatig verdoezeld. wss kan dat wel verholpen worden

Voor wie nieuwsgierig is naar het geluid  Filmpje  B)

Wat ik zo bijzonder goed getroffen vindt is het volgende:

1- Voordat de lok gaat rijden lost altijd de rem ook als het geluid niet aan staat
2- het typische geluid van het aanslaan van de ventilatoren  B)
3- zowel de korte als lange fluit is goed getroffen
4 - geluid voor het aan/af koppelen van wagon is mooi weergegeven.
5- bij stoppen is het remgeluid realistisch
6- typisch geluid van de compressor

Niet laten horen maar er is een een vertrekfluit aanwezig voor reizigerstreinen

Bij deze decoder zit in verkeerde timing van het stoppen van de ventilator. Ik heb het hier handmatig verdoezeld door de compressor te starten. Ik hoop dat het foutje hersteld kan worden.

Ondanks het timings foutje ben ik zeer in mijn mopjes met dit loksound model  B)

Mvg, Johan
Re:BLS Re 4/4 van HAG voorzien van Loksound
Leuk filmpje Johan! Het zijn mooie modellen, die BLS loks! Bij mij voorlopig alleen SBB, wie weet ooit...

En zie ik daaronder nou een Crossrail trein staan? Komt mij bekend voor :o).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:BLS Re 4/4 van HAG voorzien van Loksound
Mooi werk Johan! Loksound 4 of 3.5?
Inderdaad een mooi geluid. Dit model rijdt ook bij mij rond met een loksound en sluitverlichting. Maar dan loknummer 181.
Veel succes er mee.
Groet,
Erwin
Re:BLS Re 4/4 van HAG voorzien van Loksound
Hi Erwin

Thx  :D

V3.5

Mvg, Johan
Re:BLS Re 4/4 van HAG voorzien van Loksound
Hoi Johan,

Via een site heb ik puur zwitserse omroepberichten gedownload en omgezet naar WAV-files. Via de lokprogrammer heb ik deze berichten op de sounddecoder gezet. Deze berichten zijn nu via een functietoets oproepbaar. Misschien iets voor je? Als het goed is kun je 16MB kwijt in het geheugen van de decoder ruimte genoeg dus.
Groet,
Erwin
Re:BLS Re 4/4 van HAG voorzien van Loksound
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 21 juni 2011, 22:35:46
Ondanks het timings foutje ben ik zeer in mijn mopjes met dit loksound model  B)

Mvg, Johan

Ha Johan,
Het is prachtig werk. Mooie ombouw-aktie. En het geluid is geweldig! Mooi opgelost met het inschakelen van de compressor. Heel veel succes met de 161 (en ook hier weer: de modelspoorder doet 't beter dan het grootbedrijf. In het bijzonder bij de 161  :) )

groeten
willem
Re:BLS Re 4/4 van HAG voorzien van Loksound
Citaat van: Re460 op woensdag 22 juni 2011, 20:23:26
Via een site heb ik puur zwitserse omroepberichten gedownload en omgezet naar WAV-files. Via de lokprogrammer heb ik deze berichten op de sounddecoder gezet. Deze berichten zijn nu via een functietoets oproepbaar. Misschien iets voor je? Als het goed is kun je 16MB kwijt in het geheugen van de decoder ruimte genoeg dus.

Hallo Erwin,
omroepberichten in CH zijn wel erg leuk. Daar heb ik anders ook nog wel interresse in. Niet voor inbouw in loc's maar wel leuk om gewoon af te spelen!

groeten,
Willem
Re:BLS Re 4/4 van HAG voorzien van Loksound
Leuke film Johan, ik wist niet dat een elok nog zoveel kabaal kon produceren!  :)
Re:BLS Re 4/4 van HAG voorzien van Loksound
@ Erwin, klinkt goed. Toch maar eens overwegen om na de zomerstop zelf een lokprogrammer aan te schaffen.

@ Willem. Thx, je zult hem nog wel live in actie zien  :D maar eerst naar Champ  ;) :D

@ Frank, alleen een afgestelde lok is stil, in alle andere gevallen zit er altijd geluid in  :D

Mvg, Johan
Re:BLS Re 4/4 van HAG voorzien van Loksound
kijk maar eens op durchzug.info vele CH-berichten. Bestand omzetten naar WAV-formaat en daarna op de decoder zetten met de lokprogrammer. Mijn Re 4/4 van de BLS kan met een druk op de knop een welkomstbericht voor de reizigers afspelen dat men zich bevindt in de IC naar Spiez, Kandersteg en Brig.
Leuk maar duur speelgoed.
Groet,
Erwin
Re:BLS Re 4/4 van HAG voorzien van Loksound
Hallo Johan,

Ik moet zeggen:

Heel mooi gedaan Complimenten.
Filmpje is ook duidelijk en geeft de geluiden goed weer.
Veel plezier met deze ombouw.
Heb ik een vraagje: Moet je bij de huidige generatie geluidsdecoders nog iets aan/met de wielen doen?
Ik weet, dat je bij voorgaande generaties een sensor of zoiets moest inbouwen.
Misschien is dit iets voor een demo of zo, op de gastendag: de mogelijkheden en het inbouwen van een geluidsdecoder en programmeren met Lokprogrammer.

Groetjes

Harry
Re:BLS Re 4/4 van HAG voorzien van Loksound
Hallo Harry,

Dank voor je complimenten.

Alleen bij stoomloks kun je een sensor toepassen waarmee je de stoomslagen kunt synchroniseren. Bij diesel en elektrisch is dat niet van toepassing.

Mvg, Johan
Re:BLS Re 4/4 van HAG voorzien van Loksound
leuke site is dat, http://www.durchzug.info/

ik ben zelf ook wat geluidjes aan het organiseren op de computer. Ik extraheer ze uit videoopnamen langs het spoor. Als er interesse is, wil ik ze wel delen. Is er een plek op forum waar ik ze kan uploaden voor algemeen gebruik voor iedereen?

groet willem

\export\spoorgeluiden\Re-4-4
Re-4-4\re-4-4_abfahrt.wav
Re-4-4\re-4-4_compressor.wav
Re-4-4\re-4-4_einfahrt.wav
Re-4-4\re-4-4_einfahrt_lang.wav

\export\spoorgeluiden\Re-465
Re-465\re-465_abfahrt.wav
Re-465\re-465_einfahrt_tonzug.wav
Re-465\re-465_ic_abfahrt.wav
Re-465\re-465_kopfmachen.wav
Re-465\re-465_rola_abfahrt.wav

\export\spoorgeluiden\omroep
omroep\omroep_frutigen_avond.wav
omroep\omroep_frutigen_ochtend.wav

\export\spoorgeluiden\overig
overig\fluit.wav
overig\FS414_IC_einfahrt.wav
overig\RABe535_abfahrt.wav
Re:BLS Re 4/4 van HAG voorzien van Loksound
Hallo Willem

Ik denk dat je dan even contact moet opzoeken met Sascha zodat je een plekje op de server krijgt.