Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Lima treinstel ombouwen naar 3-rail wisselstroom (analoog)

Gestart door Dicke Vriend zaterdag 18 juni 2011, 19:10:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lima treinstel ombouwen naar 3-rail wisselstroom (analoog)
Bij mijn kennis is Gouda heb ik inmiddels een eenvoudig, maar leuk werkend, ovaal met stationspoor neergelegd. Er is een bedieningstableau, twee stopsecties en er zijn 2 automatisch werkende spoorwegovergangen. Alles eenvoudig gedaan met schakelaar voor de wissels en drukknoppen om de trein te laten vertrekken. Mijn kennis (geestelijk gehandicapt) beleeft er gelukkig veel plezier aan.

MAAR.....in een doos achter in zijn kast vond ik 2 gelijkstroomtreinen die ik om wil bouwen naar wisselstroom. Ze hoeven niet digitaal te worden, mogen dat zelfs niet, maar moeten natuurlijk wel kunnen rijden.

2 vragen:
1: wat heb ik nodig?
2: hoe zorg ik er voor dat de treinen voor- en achteruit kunnen rijden.

Opmerking: Wisslende front- en sluitseinen zou leuk zijn, maar is niet nodig. Wie helpt me op weg?


Wie
Re:Lima treinstel ombouwen naar 3-rail wisselstroom (analoog)
Hey Wie,

Misschien is het nuttig even te zeggen welke treinstellen het zijn? Of een foto te plaatsen, want elk treinstel is anders

Mvg
Re:Lima treinstel ombouwen naar 3-rail wisselstroom (analoog)
Hallo,

Zijn een paar foto's mogelijk of het type loc ?

Maar normaal volstaat dit:
1. Een sleper volstaat meestal, en verbind de massa door van de wielstellen = meer massa...
2. Analoog: een elektronisch relais of decoder (maar dan mogen de blauwe transfo van Marklin NIET worden gebruikt wegens een te hoge omschakelpuls voor de decoder...)

Wisselende front- en sluitseinen is eigenlijk heel erg simpel,
Gloeilamp => gewoon aansluiten op het relais
Led's => weerstand en dan koppelen aan het relais


Vriendelijke groeten Dylan
Re:Lima treinstel ombouwen naar 3-rail wisselstroom (analoog)
Opletten met de lampjes, gelijkstroom werkt op 12 a 14v, marklin op 16 (en omschakelen op 24), dus er zit wel kans in dat eea smelt na een tijdje...
Re:Lima treinstel ombouwen naar 3-rail wisselstroom (analoog)
Citaat van: Artologic op zaterdag 18 juni 2011, 20:13:40
Opletten met de lampjes, gelijkstroom werkt op 12 a 14v, marklin op 16 (en omschakelen op 24), dus er zit wel kans in dat eea smelt na een tijdje...

Das waar dus beter led's gebruiken...


groeten Dylan
Re:Lima treinstel ombouwen naar 3-rail wisselstroom (analoog)
Hallo
Kijk eens bij ulhenbrock
Deze heeft omschakel setjes voor gelijkstroom locs naar analoog marklin Ik dacht dat het omschakelblokje nr 550 is

Groeten
StaJohn
Re:Lima treinstel ombouwen naar 3-rail wisselstroom (analoog)
Hallo allemaal,

Hartelijk dank voor jullie reacties. Door omstandigheden (hernia van persoonlijk begeleider van mijn vriend/kennis) ben ik al een poosje niet in Gouda geweest. Ik heb juist dit weekend het verzoek gehad om enkele aanpassingen aan zijn baan te doen. Zeer binnenkort ben ik dus weer in Gouda en zal de juiste gegevens van de, om te bouwen, treinen opnemen en daar foto's van maken. Die al ik dan plaatsen of anders bereikbaar maken en dan hoop ik weer op jullie hulp.

Front- en sluitverlichting zal ik inderdaad met led's gaan doen.

Binnenkort meer!
Nogmaals: hartelijk dank voor jullie hulp en reactie!