Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Märklin printplaat stuurstandrijtuig

Gestart door Dennis1984 zaterdag 18 juni 2011, 18:02:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Hoi,

Ik wil mijn leichtstahl rijtuigen van Märklin voorzien van binnenverlichting. Deze moet geschakeld worden via een te installeren functiedecoder. Wat ik ook meteen meeneem, is de front-/sluitverlichting.

Nu wil ik daarmee aan de slag en had ik gedacht aan een makkelijke klus te beginnen, maar ik heb beperkte elektronicakennis en loop tegen onderstaand printplaatje aan:



Via de gele en bruine draad komt de rijspanning binnen. Op het voorste draaistel zit een veer, die danwel de oranje (vooruit) of zwarte (achteruit) activeert. Maar wat gebeurt er verder?

Ik zie een gelijkrichter zitten, een grote elco (de verlichting brandt inderdaad mooi en knippert nooit), uiteraard weerstandjes voor de LEDS maar aan de rechterkant op de foto zitten ook nog een hoop dingen. De 4 IC pinnen zijn voor originele Märklin binnenverlichting. Maar die gebruik ik niet en bovendien kan ik met deze print geen decoder aansluiten.

Wie kan mij uitleggen hoe een en ander werkt. Uiteindelijk wil ik graag de LEDS behouden (met voorschakelweerstanden uiteraaard), de rest mag weg. Ik wil in ieder geval ook het omschakelveertje weg doen (inclusief oranje en zwarte draad).

Ik hoop dat jullie een beetje kunnen helpen. Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Veel mensen die dit hebben gelezen, maar nog geen reacties. Bij mijn zoektocht kwam ik nog deze site tegen:

http://www.saebonet.com/Svein/Tog/Sites/CH/43410.htm



Dus dat ga ik eerst maar eens even doornemen :).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Hallo Dennis

Ik ben ook bezig om een stuurstand om te bouwen met functie decoder

En heb zelf een eigen print gemaakt op een stukje experimenteerboard

Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
John, heb je daar foto's van?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Hallo Dennis,

De Marklin print is een elektrische omschakelaar voor de front/sluitverlichting.

Je link: daar is de print met elektronica vervangen door een stukje zelfbouw volgens het schema dat aangestuurd wordt door een functiedecoder 60961.

Mvg,
Peter
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Hallo Dennis

Sorry , ik heb er geen foto's van  8o B)
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Citaat van: Freak op zondag 19 juni 2011, 17:17:29
Hallo Dennis,

De Marklin print is een elektrische omschakelaar voor de front/sluitverlichting.

Je link: daar is de print met elektronica vervangen door een stukje zelfbouw volgens het schema dat aangestuurd wordt door een functiedecoder 60961.

Mvg,
Peter

Peter,

Ik ben op elektronicagebied een soort van leek. Zou je voor mij iets meer kunnen uitleggen hoe een en ander dan precies werkt? Moet ik dan denken aan een soort relay?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Hallo Dennis,

In principe is alles te sturen vanuit een ESU-fx decoder.
Je kan de print behouden, en via 1 bi-stabiel miniatuurrelais de schakelopdracht van de Marklin rijrichting-schakelaar over nemen. Op de decoder blijven dan nog 3 extra functies vrij, als je de binnenverlichting via F1 (ook via relais) wil schakelen.

Je kan het ook uitbesteden. Ik ben 2/7 ook in Houten.

M.vr.gr. Marcel
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Het zelfgebouwde printje bevat niet meer dan een paar weerstandjes, 3 (plus 1) gele en 1 rode SMD led?s en een connector voor de binnenverlichting. Dit wordt aangestuurd door F0 voor en achter voor front- en sluitverlichting, F2 voor de binnenverlichting en F3 interieurverlichting.
Verder wordt er nog een relais gebruikt voor het in/uit schakelen van de binnenverlichting in andere rijtuigen. Het relais wordt geplaatst tussen de oranje (+) en functie F1.

Mvg,
Peter
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Peter,

Sorry voor mijn onduidelijkheid. Ik bedoelde de elektronische omschakelaar. Uit de opmerking van Marcel begrijp ik dat dit inderdaad een soort relais is en dat je die ook zelf in zou kunnen bouwen.

Bedankt voor je toelichting.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Het omgekeerde zwarte blokje is een gewoon relais. Gezien je andere draadjes ben je zelf in staat om zo'n printje te maken. Blijft het origineel behouden.

Mvg,
Peter
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Ik heb nog niet zo lang geleden ook een zwitserse stuurstand verbouwd, maar daar zat een andere print in.
Bij deze ombouw heb ik de verbindingen naar de LED's gewoon intact gelaten maar wel proberen te achterhalen vanaf waar ze gevoed werden.

Via de decoder-uitgangen F0v en F0a heb ik de witte resp. rode Led's aangesloten.
De massa van alle Led,s aangesloten op decodermassa.

Omdat ik nog wat vrije plekken had op de decoder zijn vervolgens nog ingebouwd:
- cabinelicht (1 SMD-1206-ledje "warm wit" met weerstandje 2k2;
- rijtuigverlichting (was een Led-balk, niet origineel Marklin)
- treinverlichting via een 24V-relais (ESU) en geleidende koppeling van Marklin.
De keuze voor een tussenrelais heeft te maken met het vermogen dat nodig is bij een trein met gewone lampjes.

Ik heb helaas geen foto's voor je.

John
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Inmiddels een maand verder, en ook op elektronicagebied ben ik een stuk wijzer geworden. De werking van de print begrijp ik volledig, maar heb nog twee vragen:

Op de print zit een gelijkrichter. Dit is natuurlijk bedoeld voor de LEDs. Vanaf daar gaat het over de print naar een tweetal transistoren. Deze worden aangestuurd met de lipjes voor vooruit/achteruit.

Maar nu mijn vraag:
Ik kan de plus en min vanuit de decoder natuurlijk achter de gelijkrichter solderen en dan ben ik al op de helft. Maar ik wil voor- en achteruit ook aansturen via de decoder. Op zich geen probleem, maar nu worden de transistoren volgens mij aangestuurd met wisselstroom (op zich vreemd?). De decoder levert echter een min op de individuele functie-uitgangen. Werkt dit zomaar? Dat hangt zeker van het type transistor af, of niet?

En kan dat dus wel, wisselspanning op een transistor? Doen die rode dingen rechtsboven op de foto daar nog iets mee? Of zijn dat normale weerstanden?

Ik vraag me ook af wat het kleine zwarte blokje links van de gelijkrichter is. De goldcap zit aan de onderzijde, dus daar heeft het volgens mij niets mee te maken, toch?

De bedoeling is om de originele print aan te passen aan gebruik met een decoder. Tevens wil ik de originele LEDs vervangen door warmwitte exemplaren en met een beetje pech mag ik dan ook alle 1206 weerstanden vervangen.

Ik hoop dat jullie me nog een stapje op weg kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Citaat van: Dennis1984 op zondag 24 juli 2011, 10:28:48
En kan dat dus wel, wisselspanning op een transistor? Doen die rode dingen rechtsboven op de foto daar nog iets mee? Of zijn dat normale weerstanden?
Dennis, je rijdt toch digitaal? Dan is er geen sprake meer van wisselstroom, zet die gedachte even uit je hoofd.

Citaat van: Dennis1984 op zondag 24 juli 2011, 10:28:48
Ik kan de plus en min vanuit de decoder natuurlijk achter de gelijkrichter solderen en dan ben ik al op de helft.
Je mag de functiedecoder NIET achter de gelijkrichter plaasten, omdat deze dan de digitale informatie niet meer uit de voeding kan halen.
Als de gele en bruine draad direct van sleper en wielmassa komt, kun je hier je decoder aansluiten.

Je kan eens de oranje en zwarte draad lossolderen en daarop de grijze en gele draad van de decoder op te solderen.
De soldeereilandjes waarop nu de oranje en zwarte draad zitten zijn hoogst waarschijnlijk verbonden met de twee dioden rechts boven, meet daar eens tussen met je mutimeter in de ohmse stand, zie foto.


Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
De zogenaamda digitale stroom een zeer zeker WEL een wisselspanning hoor, alleen is het geen sinus vorm maar een blokspanning maar hij gaat zowel boven de nul als onder de nul, dus theoretisch is het gewoon een wisselspanning.
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Ad,

We hebben elkaar verkeerd begrepen. Ik wil niet de decoder achter de gelijkrichter plaatsen, maar de blauwe en gele draad van de decoder (esu) achter de gelijkrichter solderen. De bestaande voeding haal ik dan weg en de plaat wordt dan gevoed door gelijkstroom van de decoder.

Nu je hebt aangegeven dat die rode dingen diodes zijn, begrijp ik het. Deze krijgen aan de ingang baanspanning van de lipjes die meten of het vooruit of achteruit gaat. Dat wordt door de diode dus een min of pluspool. Dat zal ik even moeten doormeten. Dat moest ook wel, want anders werkt een transistor natuurlijk niet.

Het is voor mij te hopen dat het een min-pool wordt, want de uitgangen van de functiedecoder zijn tenslotte ook min en geen plus. Anders kan ik niet volstaan met de componenten van de originele printplaat denk ik.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Citaat van: Janvis op zondag 24 juli 2011, 12:47:43
De zogenaamda digitale stroom een zeer zeker WEL een wisselspanning hoor, alleen is het geen sinus vorm maar een blokspanning maar hij gaat zowel boven de nul als onder de nul, dus theoretisch is het gewoon een wisselspanning.
Jan, zo lust ik er nog wel een paar ;), dan is elke digitale spanning een wisselspanning.
Natuurlijk wisselt een digitaal signaal van polariteit, maar daarom noemen we het nog geen wisselspanning.
Dan rijden alle digitale 2 railers ook op wisselspanning, want daar geldt het zelfde.
Wel geldt voor een blokgolf dat deze, net als wisselspanning, gelijkgericht kan worden.
Uitzonderingen zijn digitale signalen die op een DC spanning zijn gesuperponeerd.

Dennis, als je de gelijkrichter lossoldeert, dan kun je inderdaad de blauwe (decoder +) en bruine (decoder -) draad aan de linker eilandjes solderen en aan de rechter eilandjes de rode en zwarte draad.
Verder, zoals ik al eerder schreef, kun je de grijze en witte draad (F0) op de plaats van de bestaande oranje en zwarte draad, die van de wipschakelaar komen, solderen.
Je kunt dan de print behouden en hoef je alleen nog maar de binnenverlichting aan de Fx uitgang van de decoder te solderen.
Ik ga bij de kleuren uit van het ESU kleurenschema.
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
CiteerJan, zo lust ik er nog wel een paar , dan is elke digitale spanning een wisselspanning.
Natuurlijk wisselt een digitaal signaal van polariteit,

nahhhh, da's niet helemaal zo.... een 'normaal' (binair) digitaal signaal wisselt tussen 0 en 1, waarbij 1 in TTL wordt gegenereert met een 5V spanning, er zijn ook systemen waarbij een hogere spanning wordt gebruikt, in radarsystemen is 24-28V niet ongebruikelijk.  dit is dan wel een blokgolf, maar er zit geen negatieve component in. In onze mooie digitale treinenwereld wordt gebruik gemaakt van een trinair signaal, dat wisselt tussen -18;  0 en + 18V (of op welke spanning je je centrale dan ook hebt ingesteld).....

maar goed ik dwaal wat af van het draadje..... sorry!

Walter
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Citaat van: Kappa op zondag 24 juli 2011, 14:04:02
Dennis, als je de gelijkrichter lossoldeert, dan kun je inderdaad de blauwe (decoder +) en bruine (decoder -) draad aan de linker eilandjes solderen en aan de rechter eilandjes de rode en zwarte draad.
Verder, zoals ik al eerder schreef, kun je de grijze en witte draad (F0) op de plaats van de bestaande oranje en zwarte draad, die van de wipschakelaar komen, solderen.
Je kunt dan de print behouden en hoef je alleen nog maar de binnenverlichting aan de Fx uitgang van de decoder te solderen.
Ik ga bij de kleuren uit van het ESU kleurenschema.

Ad,

Duidelijk. Bedankt. Volgens mij kloppen je kleuren nog niet helemaal, want ESU heeft géén bruin (welke bedoel je dan? paars-F2? en die programmeren op "altijd aan"?). Grijs en wit (F0) moet zijn geel en wit denk ik ;).

Maar hoe weet je nu eigenlijk dat dit gaat werken? Is het niet relevant wat ik zei of die diodes er een plus of een min-spanning van maken? Of is het altijd min na zo'n diode?

Binnenverlichting komt via een relais op F1 (groen).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
maak eens een foto van de onderkant van de print.
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Is het misschien zo dat afhankelijk van de rijrichting de zwarte of de orianje draad verbinding maakt met massa? Want ze sturen allebij een transistor aan (via die diode's en deze transistoren sturen op hun beurd de led's aan. En die connector voor de interieur verlichting is gewoon rechtstreeks op de gele en bruine draad aangesloten.
Dus volgens mij kan je de blauwe draad van de decoder op de plus zeide van de gelijkrichter aansluiten. En als je dan de massa van de decoder (die je ook kan gebruiken voor de powerpack) op de minaansluiting soldeerd dan kan je fucktieuitgangen aansluiten op de plaats van de zwarte en de oranje draad. En dan zou je volgens mij de verlichting moeten kunnen schakelen met je decoder.
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Citaat van: Janvis op zondag 24 juli 2011, 16:25:04
Is het misschien zo dat afhankelijk van de rijrichting de zwarte of de orianje draad verbinding maakt met massa? Want ze sturen allebij een transistor aan (via die diode's en deze transistoren sturen op hun beurd de led's aan. En die connector voor de interieur verlichting is gewoon rechtstreeks op de gele en bruine draad aangesloten.
Dus volgens mij kan je de blauwe draad van de decoder op de plus zeide van de gelijkrichter aansluiten. En als je dan de massa van de decoder (die je ook kan gebruiken voor de powerpack) op de minaansluiting soldeerd dan kan je fucktieuitgangen aansluiten op de plaats van de zwarte en de oranje draad. En dan zou je volgens mij de verlichting moeten kunnen schakelen met je decoder.

Jan,

Wat je schrijft klopt. Geel en bruin leveren spanning, oranje en zwart bepalen de rijrichting.

Ik weet alleen even niet wat de massa is van de ESU decoder die jij bedoelt. In de handleiding zie ik dat er een GND aanwezig is op in ieder geval de LoPi3FX die een 21MTC connector hebben. Is dat wat je bedoelt?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Hallo Dennis,

Citaat van: Kappa op zondag 24 juli 2011, 14:04:02
Dennis, als je de gelijkrichter lossoldeert, dan kun je inderdaad de blauwe (decoder +) en bruine (decoder -) draad aan de linker eilandjes solderen en aan de rechter eilandjes de rode en zwarte draad.
Verder, zoals ik al eerder schreef, kun je de grijze en witte draad (F0) op de plaats van de bestaande oranje en zwarte draad, die van de wipschakelaar komen, solderen.
Je kunt dan de print behouden en hoef je alleen nog maar de binnenverlichting aan de Fx uitgang van de decoder te solderen.
Ik ga bij de kleuren uit van het ESU kleurenschema.
Zie wat Ad hier schrijft.


Mvg,
Peter
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Peter,

Dat heb ik gelezen. Ik heb alles gelezen wat er wordt geschreven, maar ik vraag me af: wat is nu die bruine draad waar we het over hebben? Het ESU kleurenschema heeft geen bruine draad en als ik zelf iets ga maken wil ik graag weten waar ik hem op de decoder aan moet solderen.

Het is me duidelijk dat de gemeenschappelijk plus van de decoder blauw is, dat de functie-uitgangen allemaal een min zijn, maar blijkbaar is er ook een gemeenschappelijke (altijd werkende) min. Is dat waar we het nu over hebben? En is dat wat ESU 'GND" noemt?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Citaat van: Wasmi op zondag 24 juli 2011, 14:34:48
CiteerJan, zo lust ik er nog wel een paar , dan is elke digitale spanning een wisselspanning.
Natuurlijk wisselt een digitaal signaal van polariteit,

In onze mooie digitale treinenwereld wordt gebruik gemaakt van een trinair signaal, dat wisselt tussen -18;  0 en + 18V (of op welke spanning je je centrale dan ook hebt ingesteld).....
Even afdwalen dan.
In onze mooie digitale treinenwereld wordt bij het MM protocol inderdaad gebruik gemaakt van een trinair signaal maar deze wisselt tussen de ong. -18 en +18V.
Het trinair signaal kan zijn een logische ?0?, ?1? of ?X?.
Opbouw van een:
Logisch 0: HLHL (13, 91, 13, 91 uS)
Logisch 1: HLHL (91, 13, 91, 13 uS)
Logisch X: HLHL (91, 13, 13, 91 uS), ook wel logisch open genoemd.
Op de uitgang van een centrale (booster) is L -18v en H +18V.

Mvg,
Peter
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
kijk even in de handleiding van de esu decoders. Iedere decoder van esu heeft de mogelijkheid om een powerpack aan te sluiten. Zowel de 3.0 als de 4.0 en zowel de 21p als de nem652.
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Citaat van: Janvis op zondag 24 juli 2011, 17:08:15
kijk even in de handleiding van de esu decoders. Iedere decoder van esu heeft de mogelijkheid om een powerpack aan te sluiten. Zowel de 3.0 als de 4.0 en zowel de 21p als de nem652.

In de handleiding staat het niet, daar staat alleen een powerpack afgebeeld voor de niet-FX versie. Maargoed, dat kan ik eventueel wel testen, want op de 21MTC connector is er een vaste positie voor. En wellicht is het overgebleven soldeerpad wel de GND.

Maar ik ga de vraag nog maar een keer stellen, omdat ik vermoed dat jullie er overheen lezen en ik gewoon zeker wil weten dat ik op het goede spoor zit: met de bruine draad bedoelen we de 'GND', toch? Ik hoop gewoon op een simpel 'Ja' :D.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Citaat van: Dennis1984 op zondag 24 juli 2011, 17:22:47
Maar ik ga de vraag nog maar een keer stellen, omdat ik vermoed dat jullie er overheen lezen en ik gewoon zeker wil weten dat ik op het goede spoor zit: met de bruine draad bedoelen we de 'GND', toch? Ik hoop gewoon op een simpel 'Ja' :D.
ESU hanteerd voor GND (decodermassa) de kleur Bruin.
Let wel, de decodermassa is NIET de Railmassa.

Mvg,
Peter
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Citaat van: Freak op zondag 24 juli 2011, 17:29:35
Citaat van: Dennis1984 op zondag 24 juli 2011, 17:22:47
Maar ik ga de vraag nog maar een keer stellen, omdat ik vermoed dat jullie er overheen lezen en ik gewoon zeker wil weten dat ik op het goede spoor zit: met de bruine draad bedoelen we de 'GND', toch? Ik hoop gewoon op een simpel 'Ja' :D.
ESU hanteerd voor GND (decodermassa) de kleur Bruin.
Let wel, de decodermassa is NIET de Railmassa.

Mvg,
Peter

Peter,

Dank! Nu spreken we dezelfde taal :-). Ik begrijp hem helemaal en bedankt voor de verheldering over decodermassa en railmassa. Wist dat dat niet hetzelfde is inderdaad.

Met alle hulp van jou, Ad en van Jan moet het nu toch wel gaan lukken. Voor mijn vakantie bestel ik nog even snel de benodigde 1206 SMD weerstanden en dan ga ik na mijn vakantie de boel helemaal aanpassen.

Eigenlijk is het dan heel simpel om dit printplaatje om te bouwen naar digitaal. Spannend!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Dennis, als je de kleuren even niet meer weet kijk dan eens in Wiki, waar Peter een helder overzicht heeft gemaakt.
loc_decoder_nem_connectoren_en_kabelkleuren
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Ad,

Bedankt. Ik kende alleen deze tabel uit de Wiki.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Hoi allemaal,

Gisteren heb ik het rijtuig omgebouwd aan de hand van het hierboven besprokene. Dit werkt nu goed.

Wel heb ik nog een raar iets. Bij het inschakelen van de front-/sluitverlichting knippert deze een keer of vier/vijf. Ik hoor er ook zo'n elektrisch pulsgeluidje bij. Als bovendien de rijtuigverlichting aan is, knippert ook die (je hoort dan het relais).

Andere wagons/locs op de baan hebben geen problemen. Het zit dus in de decoder in combinatie met het printplaatje. Ik dacht zelf dat misschien de goldcap teveel spanning trekt en pas als die is opgeladen het geheel goed gaat. Zou het dat kunnen zijn of denken jullie aan een andere oorzaak?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Dennis, zonder precies te weten hoe je de ombouw hebt gedaan, wordt het wel heel erg moeilijk om je te helpen Dennis.
Kun je niet even een schema plaatsen en eventueel een fotootje.
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Ad,

Ik snap het... Ik ben hier bij mijn ouders en daarom een beetje onthand. Ik heb veel foto's gemaakt en zal die vanavond plaatsen. Een schema heb ik niet.

Het komt er op neer dat ik de gelijkrichter heb weggehaald en in plaats daarvan de gezamenlijke + en de aux1 heb gesoldeerd. De oranje en zwarte draad heb ik vervangen door de gele en witte van de decoder. Verder heb ik niets gewijzigd.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Dat pulsgeluidje en dat knipperen lijkt wel op een overbelasting te duiden.
Heb je in serie met de goldcap (tussen V+ van de decoder en + van de goldcap) wel een weerstand en parallel een diode gesoldeerd?
De weerstand begrenst de laadstroom en de diode zorgt ervoor, dat in geval van een stroomonderbreking, de decoder via de diode gevoed wordt.
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Citaat van: Kappa op zondag 14 augustus 2011, 12:00:45
Dat pulsgeluidje en dat knipperen lijkt wel op een overbelasting te duiden.
Heb je in serie met de goldcap (tussen V+ van de decoder en + van de goldcap) wel een weerstand en parallel een diode gesoldeerd?
De weerstand begrenst de laadstroom en de diode zorgt ervoor, dat in geval van een stroomonderbreking, de decoder via de diode gevoed wordt.

Ad,

Dan zat ik toch in de goede richting te denken. Als je kijkt naar de foto van de bovenzijde van de printplaat, helemaal in het eerste bericht, dan zie je dat rechts van de gele en bruine draad nog een parallelle weerstand zit. Die gebruik ik nu echter niet meer, omdat ik de gelijkrichter heb weggehaald en gesoldeerd heb aan de "achterzijde" van waar die gelijkrichter eerst zat. Ik gebruik dus niet de originele soldeerpads.

Kan ik de originele pads wél weer gebruiken en dan op de plaats van de gelijkrichter 0-ohm weerstanden solderen? Of krijg ik dan problemen omdat mijn wisselstroom anders is dan mijn gelijkstroom (zonder de discussie van hierboven opnieuw te willen starten).

Anderzijds zie je op de foto een (volgens mij diode) zitten aan de bovenzijde van de goldcap. Deze heeft nummer V6F7 en zie je net links van de gelijkrichter. Deze is uiteraard wel gewoon in functie gebleven.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Waar heb je dan die goldcap gesoldeerd?
Dat grijze ronde ding aan de onderzijde is geen goldcap maar een ordinaire elko, in smd.
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Oeps, die bedoel ik. Dat is de boosdoener denk ik. En die zat er dus al, verder heb ik er niets bijgemaakt.
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Haal die elko er maar uit, ik denk dat die de boosdoener is, die trekt, tijdens inschakelen, te veel stroom.
Die elko is bedoeld om de digitale signaal van de railvoeding weg te werken.
Aangezien dit signaal nu niet meer aanwezig is, is die elko overbodig geworden.
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Citaat van: Kappa op zondag 14 augustus 2011, 15:03:41
Haal die elko er maar uit, ik denk dat die de boosdoener is, die trekt, tijdens inschakelen, te veel stroom.
Die elko is bedoeld om de digitale signaal van de railvoeding weg te werken.
Aangezien dit signaal nu niet meer aanwezig is, is die elko overbodig geworden.

Ad,

Bedankt. Ik zal eens kijken hoe dat mogelijk is. Loop ik geen risico dat de verlichting daarna kan gaan knipperen? Kan ik daarvoor eventueel een kleine condensator plaatsen? Ik heb kleintjes gebruikt voor de binnenverlichting en daarmee treedt het probleem niet op, dus je zou zeggen dat die veilig bruikbaar zijn.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Märklin printplaat stuurstandrijtuig
Dennis, die elko staat direct tussen V+ en een AUX uitgang en vorm in feite een kortstondige kortsluiting, met een dien te gevolge kortsluitstroom.
Zonder elko kunnen de lichten alleen knipperen bij (korte) stroomonderbrekingen.
Als je de elko wilt behouden, moet je de + losmaken en er een weerstand (150 ohm) tussen zetten, met daaraan parallel een diode, met de anode aan de elko.