Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Marklin MS2 kabelverlengen

Gestart door 2504 zaterdag 18 juni 2011, 14:17:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin MS2 kabelverlengen
Lid sinds: 2010

offline
Marklin MS2 kabelverlengen
Weet iemand met welke kabel je de Marklin MS2 kan verlengen, lieftst artikel nummer.
Re:Marklin MS2 kabelverlengen
Minto Tighfield
gast

Re:Marklin MS2 kabelverlengen
Hallo,

Kijk eens in de Märklin catalogus B)

Minto Tighfield :)
Re:Marklin MS2 kabelverlengen
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Marklin MS2 kabelverlengen
Volgensmij is het de marklin 60621 Verlengkabel.
Re:Marklin MS2 kabelverlengen
Lid sinds: 2010

offline
Re:Marklin MS2 kabelverlengen
Dat dacht ik eerst ook, maar de 60126 wordt aangeduidt als een 9 polig naar 9 polig verlengkabel.
Ook zie ik daarbij nergens dat deze gebruikt kan worden voor de MS2.

De MS2 heeft 10 pennen in de stekker zitten.

Ik hoop eigenlijk dat iemand zijn MS2 al verlengd heeft en mij kan vertellen of 60126 inderdaad daarvoor gebruikt kan worden.
In de winkel wel een gevraagd, en daar kwamen we ook tot de conclusie dat er 1 pen teveel was, volgens de catelogus.
Maar deze had de kabel 60126 niet daadwerkelijk op voorraad.

graag uitsluitsel hierover.
Re: Marklin MS2 kabelverlengen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Marklin MS2 kabelverlengen
hhmm, toevallig hier iemand al meer info over?

Wil de kabel van mijn ms2 ook verlengen.

Roy
Re: Marklin MS2 kabelverlengen
Ik heb dit even getest met een MS2 en de verlengkabel 60126 deze passen niet op elkaar, de pinnen zijn anders gepositioneerd.

Marcel
Re: Marklin MS2 kabelverlengen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Marklin MS2 kabelverlengen
oke, bedankt. heb mä hierover gemaild.

Roy
Re: Marklin MS2 kabelverlengen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Marklin MS2 kabelverlengen
Is het niet mogelijk om er gewoon een stukje kabel tussen te solderen?
Re: Marklin MS2 kabelverlengen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Marklin MS2 kabelverlengen
Ook ik heb Marklin gemaild, en kreeg als reactie:
Als u wilt om de kabel tussen de CS2 en het MS2 langer wilt hebben dan kunt u de kabel 60126 en de terminal 60125 gebruiken. Als het dan nog te kort is  kan u meer kabel 60126 nemen.
Re: Marklin MS2 kabelverlengen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Marklin MS2 kabelverlengen
Intern in de MS2 zie ik maar 3 of 4 draden zitten (helaas heb ik de foto van de MS2 intern niet meer)

Wel heeft marklin bij de nieuwigheden voor 2013 een soort hub (60122) aangekondigd.
Hieraan zit een kort draadje.
Zodat men max  2 keer 5 MS kan aansluiten op de aansluitblokken 60112 of 60113.
Voor de CS2 heeft men nog steeds 60125 en 60124 nodig.

Helaas heb ik nog steeds geen verlengkabel gezien, hadden wij eigenlijk wel op gehoopt.

mvg Alex

Re: Marklin MS2 kabelverlengen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Marklin MS2 kabelverlengen
Doorknippen en zelf verlengen geen optie?
Re: Marklin MS2 kabelverlengen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Marklin MS2 kabelverlengen
kan altijd, maar is wel mijn laatste optie. heb liever gewoon een soort verlengkabeltje ertussen.

Roy
Re: Marklin MS2 kabelverlengen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Marklin MS2 kabelverlengen
ook wij wilde kabel intact houden.
Re: Marklin MS2 kabelverlengen
heb je toevallig een foto van de  aansluiting van de MS-2 ?

Van de MS1 heb ik 'm wel maar niet van de MS2.   Als je die hebt, kunnen we misschien de internet sites afstruinen naar de juiste stekkers en zelf een verlengkabeltje maken.    Let echter wel op de lengte van de kabels.

Afhankelijk van het type kabel, de spanningen die er over gaan en de stromen / frekwenties / signalen  ga je beperkt worden in lengte.  Lagere spanningen  maken vaak heel lange kabels kwasi onmogelijk.   Hoewel, een metertje of 3..4  is meestal wel doenbaar.


Als laatste middel kan je inderdaad de kabel doorknippen, aantal draadjes tellen, gepaste connectoren opzoeken (M/F) en deze er tussen zetten...  Dan heb je wel 2 van elk nodig (2x mannelijk, 2xvrouwelijk)  voor je (tussenstuk)


***MS2 UNIT** -------orig kabel--------------[M] : [V] --------tussenstuk kabel------------------[M] :[V] ------------------------**Gleisbox fiche**
Re: Marklin MS2 kabelverlengen
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: Marklin MS2 kabelverlengen
Dat is dan een gat in de markt voor Marklin  ;)

Gr Ruud
Re: Marklin MS2 kabelverlengen
als we het juiste type  stekker  vinden, dan maken we ze zelf natuurlijk, maar het zou me geen ene sikkepit verwonderen moest Märklin niet haar eigen type stekker gebruiken dat je nergens kan kopen behalve bij hen.

In elk geval als ik de dikte van de kabel bekijk kunnen er onmogelijk veel draadjes in zitten dus is een "simpele" stekker misschien voldoende als tussenstuk.
Re: Marklin MS2 kabelverlengen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Marklin MS2 kabelverlengen
Volgens forumlid john (looney-tunes) het het een mini-DIN stekker, en dan 10 polig.


Re: Marklin MS2 kabelverlengen
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marklin MS2 kabelverlengen
Yep, en die zijn heel moeilijk te vinden.....
Thorsten Mumm heeft wel printuitvoering van het vrouwtje en stekkers van het mannetje.
Een beetje drastisch :P, maar wel mogelijk is onderstaand, maar dan zonder cc-schnitte, gleissreporter & booster....


Je kunt het sterpunt zo ver weg leggen als je zelf wilt, je gebruikt gewoon een netwerkkabel..... :D
Ook heb je dan meer mogelijkheden mbt boosters etc..... Maar blijft wel een draak  >:-D om op deze manier een kabeltje te verlengen.... Succes met zoeken!! Ik hoef zelf gelukkig alleen nog maar een extra sterpunt aan te schaffen, ik gebruik de CC-schnitte om via de PC te rijden.
Re: Marklin MS2 kabelverlengen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Marklin MS2 kabelverlengen
Citaat van: Roy op dinsdag 22 januari 2013, 18:52:49
Volgens forumlid john (looney-tunes) het het een mini-DIN stekker, en dan 10 polig.

Alleen is het probleem, dat de Deutsches Institut für Normung, de 10 polige niet als standaard heeft opgenomen. En dus zijn ze moeilijk te vinden.
Re: Marklin MS2 kabelverlengen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Marklin MS2 kabelverlengen
Kreeg zojuist antwoord van het-merk-met-de-puntjes:

Citeer
Sehr geehrter Herr Wilms, nein, aus zulassungstechnischen Gründen ist so ein Kabel nicht zulässig.
Re: Marklin MS2 kabelverlengen
dus m.a.w.  het  "mag niet van tante M"  ?

Volgens mij is dat  gewoon omdat ze die niet op stock hebben.
Dus dat wil dan zeggen :    De schaar er in en een stuk er tussen :-)
Re: Marklin MS2 kabelverlengen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Marklin MS2 kabelverlengen
Re: Marklin MS2 kabelverlengen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Marklin MS2 kabelverlengen
Hoi,

dat is handig, die eerste link. Dus het hoeft eigenlijk maar een 4 aderige kabel te zijn. waarom dan een 10 polige stekker???

Die 2e link gaat over een ms1.

Roy
Re: Marklin MS2 kabelverlengen
waarom die stekker ?  ik vermoed om  "merkbescherming" te doen, een stekker die je bijna nergens kan vinden verplicht je om bij hen te kopen.
Maar ja, als ze dan niks maken waarmee je verder kan, dan ben je "screwed".
Re: Marklin MS2 kabelverlengen
Ik weet niet in hoever TANDY nog bestaat in Belgë of Nederland maar die hebben/hadden veel stekkertjes die je normaal nergens vond. Er is er zeker nog 1 in Merksem http://www.handelsgids.be/merksem/tandy-belgium/
Re: Marklin MS2 kabelverlengen
Aaaaahhhh, den goeie ouwe  Tandy...   (in Amerika ook Radio Shack genoemd, zeker ?)
Ze hebben zelfs een on line shop, ik wist zelfs ni dat die nog bestonden.  Jeugsentiment welt ineens op :-)
Re: Marklin MS2 kabelverlengen
Heeft iemand al met succes de kabel weten te verlengen?

Dat je uit het antwoord van Marklin opmaakt dat ze een kabel niet hebben, denk ik iets anders over.
Ik vermoed dat het met een maximale kabel lengte te maken heeft die een storings vrije bediening garandeerd, maar ik ben ook weer niet zo technisch onderlegd dat ik dat 100% zeker weet.
Re: Marklin MS2 kabelverlengen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Marklin MS2 kabelverlengen
Even afstoffen die hap.pppffff.

vandaag met succes de kabel verlengd met een
meter of 3. Werkt prima

roy