Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Jouef BB 9201 ombouwen

Gestart door Jessendelft woensdag 15 juni 2011, 22:44:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Jouef BB 9201 ombouwen
Jessendelft
gast

Jouef BB 9201 ombouwen
Halloootjes,

Ik krijg dit weekend een BB 9201 van het merk Jouef van mijn opa, en nu wil ik die ombouwen naar Märklin digital HO.
Is dit eenvoudig te doen (met eenvoudig bedoel ik, de wielen goed afstellen, sleper eronder, decoder inbouwen) of moet hiervoor de hele motor vervangen worden??

Grtzz Jesper/Jessendelft
Re:Jouef BB 9201 ombouwen
Lid sinds: 2007

offline
Re:Jouef BB 9201 ombouwen
Hey Jasper,

Misschien is het wel nuttig even te vermelden welke uitvoering het is, want bij mijn weet zijn er door jouef op die modellen verschillende aandrijftechnieken gebruikt en die zijn ook op een andere manier om te bouwen.

Mvg
Re:Jouef BB 9201 ombouwen
Jessendelft
gast

Re:Jouef BB 9201 ombouwen
De motor draait op gelijkstroom, en het is een 2rail uitvoering. Bedoel je dit?

Grtzz Jesper
Re:Jouef BB 9201 ombouwen
Lid sinds: 2007

offline
Re:Jouef BB 9201 ombouwen
Hey Jesper,

Wat ik bedoelde is dat jouef destijds locs had waar alle assen aangedreven waren en locs waar een of 2 assen aangedreven waren (bij de laatste is het relatief simpel deze om te bouwen). Misschien is het handig om, van zodra je de loc hebt, eens wat foto s van de onderkant te plaatsen en de binnenkant?

Mvg
Re:Jouef BB 9201 ombouwen
Jessendelft
gast

Re:Jouef BB 9201 ombouwen
Is goed, ik moet er helaas nog even op wachten. Heb ook een ns 1100loc gekocht van Jouef op marktplaats (15 euro, die dingen zijn echt niks meer waard  B) )
Maar ook op deze moet ik helaas nog even wachten...
Re:Jouef BB 9201 ombouwen
Lid sinds: 2007

offline
Re:Jouef BB 9201 ombouwen
Hey Jesper,

Dan wachten we even geduldig af toch? We zien de foto s wel verschijnen en dan gaan we vrolijk verder :-).

Mvg
Re:Jouef BB 9201 ombouwen
Hou ons op de hoogte want ik heb ook een paar mooie locs(sncf ) gezien bij Jouef en zou deze graag ombouwen

Groeten Tim
Re:Jouef BB 9201 ombouwen
Lid sinds: 2007

offline
Re:Jouef BB 9201 ombouwen
@Tim, zijn deze de hobby modellen van de laatste generatie van jouef?
Re:Jouef BB 9201 ombouwen
Het is de x73500 reeks vind niet direct of het een hobby model is




Info van de pdf
Autorail X 73654, Basse Normandie. Les X73500 sont des autorails Diesel modernes circulant en France. Issus du projet XTER, ils sont présents dans 20 des 22 régions françaises, assurant principalement la desserte de lignes rurales et périurbaines, en unités
simples ou multiples (jusqu?à trois éléments) .Les chemins de fer luxembourgeois (CFL) ont également acquis 6 de ces autorails, rachetés ensuite par la SNCF. Une version dotée d?équipements de sécurité spécifi ques (X73900) circule en service transfrontalier avec
l?Allemagne. Ce pays exploite d?autre part sa propre version du XTER, le VT641, reproduit par Rivarossi
X 73500 railcar, Basse Normandie
Autorail X 73918, Lorraine
X 73918 railcar, Lorraine
NOUVEAUTÉ


Groeten Tim
Re:Jouef BB 9201 ombouwen
Lid sinds: 2007

offline
Re:Jouef BB 9201 ombouwen
Tim,

Even uit het hoofd, maar bij mijn weet bestaat er ook een wisselstroomvariant van dit treinstel. Als je die vind kan je vast de onderdelen daarvoor bestellen om er een ac model van te maken :-)

Mvg
Re:Jouef BB 9201 ombouwen
Citaat van: Artologic op zaterdag 18 juni 2011, 16:13:38
Tim,

Even uit het hoofd, maar bij mijn weet bestaat er ook een wisselstroomvariant van dit treinstel. Als je die vind kan je vast de onderdelen daarvoor bestellen om er een ac model van te maken :-)

Mvg

Ja Dat wist ik niet zou je toevalig een linkje hebben want ik vind ze niet

Groeten Tim
Re:Jouef BB 9201 ombouwen
Lid sinds: 2007

offline
Re:Jouef BB 9201 ombouwen
Als k het goed heb kan je voor onderdelen hj2103 gebruiken. Het betreft de cfl versie van exact hetzelfde treinstel (toch wat onderdelen betreft). Succes ermee (en ik ben wel benieuwd naar het resultaat)

Mvg
Re:Jouef BB 9201 ombouwen
Heb zojuist dit topic gevonden en eens gelezen :p
als ik het goed versta een sleper onder zetten 21 polige decoder van esu er in pluggen +draad aan de sleper solderen
en - aan je wielstellen.
Re:Jouef BB 9201 ombouwen
Lid sinds: 2007

offline
Re:Jouef BB 9201 ombouwen
Hey Tim,

In jouw geval kan het zijn dat je een ander draaistelraam nodig hebt. Mogelijk is er bij het gelijkstroomstel geen plaats voor de sleper. Maar voor de rest is dat ongeveer het idee hoe je die ombouwt.

Mvg
Re:Jouef BB 9201 ombouwen
Jessendelft
gast

Re:Jouef BB 9201 ombouwen
Hierbij de beloofde foto's:


De buitenkant van de loc


binnenin de loc. Hier is al te zien dat hij maar op 1 as wordt aangedreven


De toekomstige (-)pool in de loc


De loc geheel uit elkaar (van wat er uit elkaar te halen valt


Een foto van de motor (gelijkstroom als ik me niet vergis)

Grtzz Jessendelft/Jesper
Re:Jouef BB 9201 ombouwen
Lid sinds: 2007

offline
Re:Jouef BB 9201 ombouwen
Hey Jesper,

Ik zou aan het niet aangedreven draaistel een plaatje maken waar je de sleper kan opschroeven, een decoder erin, de draadjes juist aansluiten en ook zou k er wat lood insteken wat dat ding is enorm licht en zou wel eens omhoog durven komen bij de wissels...

Mvg
Re:Jouef BB 9201 ombouwen
Jessendelft
gast

Re:Jouef BB 9201 ombouwen
Lood zit er al in, en het is dus echt zo simpel als ik dacht :)

Dankjewel. Grtzz Jesper/Jessendelft
Re:Jouef BB 9201 ombouwen
Lid sinds: 2007

offline
Re:Jouef BB 9201 ombouwen
Hey Jesper,

Het hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn heh. Desondanks zou ik er toch nog wat lood bijsteken, ik heb de loc ook gehad (de rooie versie) en die kreeg amper een trein vooruit. Wat lood kan ook hierbij helpen...

Mvg
Re:Jouef BB 9201 ombouwen
Jessendelft
gast

Re:Jouef BB 9201 ombouwen
Ik heb de decoder ingebouwd, en heb er mooie duoleds van conrad ingezet. Hij rijdt als een zonnetje :P

http://s756.photobucket.com/albums/xx207/Jessendelft/?action=view&current=Video0097.mp4
Re:Jouef BB 9201 ombouwen
Lid sinds: 2007

offline
Re:Jouef BB 9201 ombouwen
Heel mooi gedaan! Hoe zit het met de trekkracht, heb je die al geprobeerd?
Re:Jouef BB 9201 ombouwen
Jessendelft
gast

Re:Jouef BB 9201 ombouwen
Een beetje en voor zover ik kan bepalen is die best goed :)
Re:Jouef BB 9201 ombouwen
christian
gast

Re:Jouef BB 9201 ombouwen
Ik weet even niet waar ik mijn vraag moet stellen dus hier komt hij. Ik wil voor mijn zoontje een treinset kopen. Nu is mijn vraag welke ho set is goed om te beginnen. En wat zijn de voor en nadelen van een anologen baan. Ik wil beginnen met anonoloog.

Groeten Christian
Re:Jouef BB 9201 ombouwen
fransspoor
gast

Re:Jouef BB 9201 ombouwen
Christian,

Zoals velen voor je wordt zoon lief gebruikt als excuus om met de trein hobby te beginnen. Maar de vaders zullen er in de praktijk met aan de slag of haal gaan. Daar is niet op tegen natuurlijk.
Belangrijk is om voor je zelf te bepalen met wat voor soorten treinen je (zoon) wil gaan rijden. Daar begin je mee. Stoomlocs of E-locs of Diesels. Daar begin je mee.
Ook moet je je afvragen wil ik 3 rail wisselstroom (Marklin) of 2 rail gelijkstroom (overige merken zoals; Roco, Piko etc.etc.)
Marklin heeft ook nog een tussen variant het Delta, dit rijd ook op analoge banen, maar is in feite al deels digitaal.
De andere merken brengen sommige type locs ook in 3 rail versie op de markt.

Digitaal rijden geeft meer mogelijkheden maar is altijd wel wat duurder.

Als je de diverse draadjes leest op dit forum, zul je zien dat veelvuldig ook 2 rail wordt omgebouwd naar 3 rail, met o.a. een sleper er onder en een decoder, soms kan dat ook, maar niet altijd succes vol, door bijvoorbeeld ruimtegebrek in de locs of door dat de aandrijving in de weg zit voor de plaatsing van de sleper.

Dat zijn in het kort de eerste vragen die je jezelf zou moeten stellen en beantwoorden.

Mvgr,
Fransspoor.
Re:Jouef BB 9201 ombouwen
christian
gast

Re:Jouef BB 9201 ombouwen
Bedankt voor je reactie, deze set is echt voor mijn zoontje Seppe. Hij heeft nu een startset met wat extra rail gekregen van mij en m'n vrouw. Hij heeft nu een treinset van circus mondolino (marklin), hij vind het echt geweldig. Mijn vrouw en ik willen kijken hoeveel hij er mee speelt. Misschien dat we het wat uitbreiden met een trein van thomas en bijpassende wagons. Maar dat zien we later wel weer.

Ik wou gewoon even wat makkelijker was. Tevens las ik dat je met digitaal erg ver komt in de treinen wereld ivm uitbreidingen.

Mvg,

christian