Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

communicatie IB Basic met laptop

Gestart door ernstcramer dinsdag 28 juni 2011, 16:17:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
communicatie IB Basic met laptop
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
communicatie IB Basic met laptop
Help  :|

Wie kan mij helpen met het volgende probleem.
Ik heb een IB Basic (65060) die ik wil aansluiten op een laptop.
Ik heb de nieuwste driver gedownload van de site van Uhlenbrock.
Maar ik krijg geen reactie op de een of andere manier.

Instellingen van de poort:
De instellingen van de compoort zijn:

Snelheid 19200
Databit 8bit
Pariteit geen
Stopbit 1
Datatransportbesturing geen

Kun jullie me helpen waar dit aan kan liggen?

Ik heb een laptop met windows XP daar is de compoort nr 6.
Ik heb een laptop met windows 7; daar is het poortnr. 3.

Getest door bv windigipet of koploper te starten en die programmas' geven allebei aan dat er geen IB Basic is gevonden...  :?
:-( :-( :-( :-(
Re:communicatie IB Basic met laptop
Je hebt de verkeerde driver te pakken, die is voor de USB LocoNet interface 63120. Gebruik de driver van CD die bij je IB geleverd is.

In Koploper gebruik je LocoNet als protocol maar dat wist je denk ik al.

Gr, Ben.
Re:communicatie IB Basic met laptop
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:communicatie IB Basic met laptop
He? Ik heb ervoor met Duitsland gebeld...

De CD die bij de verpakking inzat geeft aan dat de installatie geschikt is voor oudere oudere platforms (windows98 bv...) windows 2000, windows XP en Vista. Maar niet bv voor windows 7. Toen gaf die man in Duitsland aan dat ik dus genoemde driver moest pakken...

Ik heb de driver die in de doos van de IB Basic zat (65060) eerst op de laptop met windowsXP geplaatst maar dan krijg ik ook geen verbinding... :-(
Re:communicatie IB Basic met laptop
Mijn CD-rom was voor Win 7 verouderd en moest wel degelijk downloaden.

algemene Instellingen per database:

digitaal systeem : Loconet
baudrate : 115200

en lees dit topic even op het Koploperforum of had je die al gevonden?
uiteindelijk weet ik niet exact wat ik de 6e   ;) keer anders heb gedaan dan de vorige. Volgorden zijn ergens wel belangrijk en zet je testprogramma's weer uit. Die kunnen de seriele poort blokeren en dan wil Koploper weer niet,

Succes,
Michiel
Re:communicatie IB Basic met laptop
Citaat van: ernstcramer op dinsdag 28 juni 2011, 16:35:03
De CD die bij de verpakking inzat geeft aan dat de installatie geschikt is voor oudere oudere platforms (windows98 bv...) windows 2000, windows XP en Vista. Maar niet bv voor windows 7. Toen gaf die man in Duitsland aan dat ik dus genoemde driver moest pakken...

Volgens mij klopt dat voor Win7. Bij de drivers staat ook vermeld waar ze op draaien.
Re:communicatie IB Basic met laptop
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:communicatie IB Basic met laptop
Citaat van: Golfer op dinsdag 28 juni 2011, 16:37:50
...Volgens mij klopt dat voor Win7. Bij de drivers staat ook vermeld waar ze op draaien.

Bedoel je dat het voor win7 niet werkt?
Re:communicatie IB Basic met laptop
Jawel, met de juiste driver van de Uhlenbrockwebsite die voor jou laptop van toepassing is


vr.groet,
Michiel
Re:communicatie IB Basic met laptop
http://www.uhlenbrock.de/intern/20/ID5AE931-002.apd/TreiberSetup.pdf

http://www.uhlenbrock.de/INTERN/20/ID5AE931-001.htm!
Für PC's unter Windows Vista, 7 (64 Bit): Download CP210x_VCP_Win7.zip (4,06 MB)

Mvg,
Peter
Re:communicatie IB Basic met laptop
Ik draai dus op de 3e van "altere versionen" voor 64 bit. Maar ik zie nu dat er daarboven per 30 mei een nieuwe is gekomen 6.79 mb die alles lijkt te dekken .
Re:communicatie IB Basic met laptop
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:communicatie IB Basic met laptop
Citaat van: Golfer op dinsdag 28 juni 2011, 16:47:08
...met de juiste driver van de Uhlenbrockwebsite die voor jou laptop van toepassing is...

Volgens mij toch niet goed... 8)op die site staat met KOEIELETTERS dat deze update NIET voor IB Basic is.

Ik heb twee laptops, één met XP en één met windows 7. wara het op moet werken (het liefst... 8o) is die met XP.

Het gaat dus om de driver om de IB Basic aan de PC-met-XP te koppelen...
Re:communicatie IB Basic met laptop
Het gaat niet om een update. Follow de gegeven linkjes.
Re:communicatie IB Basic met laptop
Citaat van: ernstcramer op dinsdag 28 juni 2011, 16:52:28

Het gaat dus om de driver om de IB Basic aan de PC-met-XP te koppelen...


En die staat toch echt op de meegeleverde CD. Maak het niet moeilijker dan het al is met al die driver downloads.

Heb je protocol en baudrate goed ingesteld?
Re:communicatie IB Basic met laptop
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:communicatie IB Basic met laptop
Citaat van: Freak op dinsdag 28 juni 2011, 16:51:17
http://www.uhlenbrock.de/intern/20/ID5AE931-002.apd/TreiberSetup.pdf

http://www.uhlenbrock.de/INTERN/20/ID5AE931-001.htm!
Für PC's unter Windows Vista, 7 (64 Bit): Download CP210x_VCP_Win7.zip (4,06 MB)

Mvg, Peter

ff voor de zekerheid Peter: waar je naar verwijst is de USB-Loconet-Interface 63120...
Ik heb dus een IB-Basic. Die je met zo'n soort printerkabel (normale USB-naar-smalle-USB) moet aansluiten.
Re:communicatie IB Basic met laptop
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:communicatie IB Basic met laptop
Citaat van: Spoorman op dinsdag 28 juni 2011, 16:55:11
...Heb je protocol en baudrate goed ingesteld?

Baudrate 19200 (Zie ook start topic)
Wat bedoel je precies met protocol?
Re:communicatie IB Basic met laptop
Klopt, ben wel geen Peter  :D
Re:communicatie IB Basic met laptop
Citaat van: Spoorman op dinsdag 28 juni 2011, 16:55:11
En die staat toch echt op de meegeleverde CD. Maak het niet moeilijker dan het al is met al die driver downloads.

Hallo Ben,

Voor zijn oudere XP laptop zal dat kloppen. Is het niet beter altijd de nieuwere drivers te downloaden?

groet,
Michiel
Re:communicatie IB Basic met laptop
Citaat van: ernstcramer op dinsdag 28 juni 2011, 16:58:27

Wat bedoel je precies met protocol?


LocoNet, en dus niet Intellibox. :)
Re:communicatie IB Basic met laptop
Hallo Ernst,

Ik denk nog aan iets. Op je IB basic zelf moet je ook wat instellen. Het interface 63120 moet je instellen via pag. 52 van je IB-handleiding.
Art nr 63120 , LNCV 0=1, LNCV 2=4, LNCV 4=0
Eigenlijk zoals alle loconet onderdelen die je gaat toevoegen (blz 29).

groet,
Michiel
Re:communicatie IB Basic met laptop
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:communicatie IB Basic met laptop
Nou, nu wordt ik helemaal moedeloos... :-(  :O

Op basis van de adviezen heb ik het volgende gedaan...

1) ik heb die nieuwste driver (van SILABS...) gedeinstalleerd, weggegooid, alle mappen verwijderd.
2) ik heb ook alle amppen van de Uhlenbrock-oorspronkelijke-driver weggegooid, dedeinstalleerd, etc
3) toen opnieuw de CD ingelegd die bij de IB Basic zat.
4) zie nu dat er in de kop van dat installatieschermpje staat: USB-Loconetdriver 63120...  :? 8o
5) MAAR dan laat de computer ineens zien dat hij ruzie heeft met die nieuwste driver (die dus als laatste was geinstalleerd) en dat hij deze wil updaten... :?
6) ik dacht dus dat deze van mijn systeem af was...
7) de her installatie van de oorspronkelijke (meegeleverde) driver is dus niet gelukt; ik kan 'm ook niet zien bij apparaatbeheer.


Ik wordt hier zo moedeloos van...
en het is al zo heet  :-(

Nog eventjes voor extra: ik heb twee programma's Koploper en Windigipet (testversie)... ik heb er nog geen loconet-spullen aanhangen. Eerst moet ik "contact" hebben dacht ik zo. Is er een eenvoudig testprogrammatje waarmee je alleen de verbinding met de IB-computere kan testen? een soort "pingen"?
Re:communicatie IB Basic met laptop
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:communicatie IB Basic met laptop
Citaat van: Golfer op dinsdag 28 juni 2011, 17:32:21
...Het interface 63120 moet je instellen via pag. 52 van je IB-handleiding.
Art nr 63120 , LNCV 0=1, LNCV 2=4, LNCV 4=0
Eigenlijk zoals alle loconet onderdelen die je gaat toevoegen (blz 29).

groet, Michiel

oeps, dat zal ik gelijk gaan testen. Heb ik dat over het hoofd gezien? Maar dan moet ik wel die **&*&*%^driver weer terug hebben... :?

Maar nog ff...het is dus NIET de interface zelf die ik heb (dat art 63120) maar de IB Basic...
Re:communicatie IB Basic met laptop
zie de IB-basic als je interface 63120 :D

Citaat van: ernstcramer op dinsdag 28 juni 2011, 17:34:29
5) MAAR dan laat de computer ineens zien dat hij ruzie heeft met die nieuwste driver (die dus als laatste was geinstalleerd) en dat hij deze wil updaten... :?
6) ik dacht dus dat deze van mijn systeem af was...

Zo herkenbaar ...  ;)

Citaat van: ernstcramer op dinsdag 28 juni 2011, 17:34:29
... Eerst moet ik "contact" hebben dacht ik zo.....
Eerst de 63120 configureren.

Citaat van: ernstcramer op dinsdag 28 juni 2011, 17:34:29
Is er een eenvoudig testprogrammatje waarmee je alleen de verbinding met de IB-computere kan testen? een soort "pingen"?

Ja op je CD-rom
Re:communicatie IB Basic met laptop
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:communicatie IB Basic met laptop
Re:communicatie IB Basic met laptop
Nou niet zo bedoeld hoor maar had het niet zo bij de hand, met de programa's USB_Loconet en USB_list_Dev kun je zien of er gecommuniceerd wordt. Eindig die toepassingen iedere keer, want ze blokkeren het seriële werk wat ook Koploper moet gebruiken.
Re:communicatie IB Basic met laptop - er lijkt licht aan het eind van de tunnel!
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:communicatie IB Basic met laptop - er lijkt licht aan het eind van de tunnel!
Citaat van: Golfer op dinsdag 28 juni 2011, 17:50:34
...met de programa's USB_Loconet en USB_list_Dev kun je zien of er gecommuniceerd wordt...

Ga ik ff testen!

:warning: Alvast dank voor alle snelle hulp en vele ideeën!  :warning: :thumbup:
Dit heeft voor zover ik het nu kan overzien behoorlijk geholpen.

De opmerking van @Golfer zette me op scherp: in de handleiding wordt inderdaad over de interface behartenswaardige woorden geschreven. Tja, ik was dus ff iets te snel met alles aan elkaar hangen, twerijl ik er juist zo op gefocussed was om het stap voor stap te doen en niet te snel.

Wat heb ik nu gedaan:

1) eerst de oude USB driver gedeïnstalleerd en alle directory's verwijderd... (wat een werk... 8o)
2) toen de nieuwe driver (die waarvoor gewaarschuwd werd dat het de LoconetINterface driver was 63120 (was net zo intensief werk... 8o)
3) toen de nieuwe installatie met de originele CD gedaan: USB Driver voor IB Basic -> is ook te zien onder [apparaatbeheer; check op compoortnummer = 6]
4) de handleiding geeft inderdaad aan dat deze installatie hetzelfde effect heeft als en identiek is als bij de USB-Loconet 63120
5) daarna programeren als LocoNet Interface met de juiste LNCV waarden
6) met het programma Windigipet (demoversie) kreeg ik daarna keurig de acceptatie van de IB als stuurunit.
7) een klein testje als [NOODSTOP] leverde gelijk een rood ledje bij de IB op!  :-)

Ik heb er nog geen andere modules aan hangen; zoals ik zei doe ik stap voor stap de installatie zodat ik ook precies weet wat er op welk moment gebeurd is.

Daarna heb ik de nieuwste versie van het prgrammeerprogramma van Hans Deloof LocoHDL geïnstalleerd. En na toewijzing daarin van de juiste compoort geeft ook die geen foutmeldingen meer.  :P

Het lijkt erop dat deze horde dus genomen is. Ik moet nog wel ff een slag om de arm houden want nu moet de eerste echte unit eraan gehangen worden. En dan dus verder zien... O:-D

Dus nogmaals heel hartelijk dank voor de hulp  :thumbup: :thumbup: en dat gaf ook wel ff een fiks steuntje in de rug. want als zo'n computer het ff niet doet en meldingen geeft die je absoluut niet kan plaatsen, ja dan wordt ik wel ff nijdig...
Maar nu verder dus!  :)