Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Rangeerheuvel in model > tips en weetjes

Gestart door rscosworth zaterdag 10 november 2007, 15:00:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Rangeerheuvel in model > tips en weetjes
Hoi
Ik heb ook een rangeerheuvel op mijn modelbaan volledig geautomtiseerd.
Onder iedere wagon zit een magneet die een reedcontact langs de baan activeert, waardoor een driewegwissel wordt omgezet. Bij mij werkt het goed alleen het ontkoppelen gebeurt nog niet automatisch. Dit geschiedt op afstand. Het mooiste zou zijn dat het ontkoppelen ook volledig geautomatiseerd kon worden. Bijvoorbeeld dat de lo of een wagon de ontkoppelrail in werking stelt. Heeft iemand  daar een oplossing voor.
Jos
Re: Rangeerheuvel in model > tips en weetjes
Kan dezelfde magneet dit niet doen ?

groetjes
Henk
Re: Rangeerheuvel in model > tips en weetjes
Dat heb ik eens geprobeerd, maar toen werkte het niet.
Ik ben daarna nooit meer verder mee bezig geweest.
Misschien is dat wel een idee om toch met een magneet het weer eens te proberen.
Bedankt  Jos
Re: Rangeerheuvel in model > tips en weetjes
Hallo,

Je zou een overweg principe kunnen maken!

een schakelaar in de rail stoppen in de vorm van

isoleer een rechte rail en zet de min eroverheen! de plus rechtstreeks naar hetgeen wat je moet schakelen!

min van de energie voorziening op de linker spoorstaaf en een min draad van het geen dat je wilt schakelen op de rechter spoorstaaf nu maken de assen van de wagens op de loc contact en zo zal je wat kunnen schakelen

groeten Silvester
Re: Rangeerheuvel in model > tips en weetjes
Om terug te komen op de vraag over afremmen: Waarom niet gewoon het einde van de uitloopsporen weer iets omhoog laten komen?
Re: Rangeerheuvel in model > tips en weetjes
Citaat van: EgMaf op vrijdag 22 augustus 2008, 11:27:51
Om terug te komen op de vraag over afremmen: Waarom niet gewoon het einde van de uitloopsporen weer iets omhoog laten komen?
Als je een wagon geheuveld hebt, komt die op het laagste punt te staan. De volgende wagons knallen er dan toch nog tegenaan.

groetjes
Henk

Re: Rangeerheuvel in model > tips en weetjes
Erg intressant draadtje blijf ik volgen.
Henk je liet even een paar mooie filmpjes zien maar de wagoontjes klapten wel een beetje hard op elkaar heb je geen problemen met de koppelingen.

Groet Wim.
Re: Rangeerheuvel in model > tips en weetjes
Citaat van: Henk op vrijdag 22 augustus 2008, 11:35:22
Citaat van: EgMaf op vrijdag 22 augustus 2008, 11:27:51
Om terug te komen op de vraag over afremmen: Waarom niet gewoon het einde van de uitloopsporen weer iets omhoog laten komen?
Als je een wagon geheuveld hebt, komt die op het laagste punt te staan. De volgende wagons knallen er dan toch nog tegenaan.
Ja en nee...
- Wagentjes knallen in ieder geval niet meer tegen het stootblok.
- Als volgende wagentjes tegen eerdere wagentjes knallen, kunnen de wagentjes die er al stonden in ieder geval meebewegen (en daarmee de knal dempen).

Ik zeg niet dat het ideaal is, maar wel eenvoudig uit te voeren, en het levert in ieder geval wel vast wat winst op: Het knallen agat minder hard omdat het niet meer tegen een stootblok aan gaat.
Re: Rangeerheuvel in model > tips en weetjes
Het lijkt mij in iedergeval erg gaaf om te maken, alleen heb ik er de ruimte niet voor.
Re: Rangeerheuvel in model > tips en weetjes
ooit zal ik het ook eens maken als ik de de wagos vul met lood moet het wel te doen zijn :D
Re:Rangeerheuvel in model > tips en weetjes
Voor mijn modules loop ik ook met dit idee rond (op relatief kleine schaal). Het lijkt me dat dit de speelvreugde enorm verhoogt!

Nu eens denken over een manier van remmen, zoals velen van jullie hier ook al gedaan hebben. Magnetische rem wellicht?
Re:Rangeerheuvel in model > tips en weetjes
Hoi!

Misschien heb je hier wat aan... Het is wel hogere model(spoor)bouw kunst: Gerlofs Rangeerheuvel. Op zijn site staan wel heel veel meer hele mooie onderwerpen. Zijn huidige project een minibaantje is ook om van te smullen zo mooi....

Groeten Ronald.
Re:Rangeerheuvel in model > tips en weetjes
Wow, dat ziet er cool uit! Daar ga ik eens een avondje voor zitten, met een goed glas spa rood met ranja :-)!
Re:Rangeerheuvel in model > tips en weetjes
Ik heb een lange tijd terug wel eens een artikel gelezen over het afremmen met lucht. Door lucht van onderen tegen de wagon te blazen werd deze afgeremd.
Misschien stond het ooit eens in een Miba of op Stummis.
Re:Rangeerheuvel in model > tips en weetjes
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re:Rangeerheuvel in model > tips en weetjes
 in een ver verleden had ik ook de intentie een rangeerheuvel en -terein aan te leggen, maar uit practische redenen er ook van afgezien ! Probleem is dat je wagons nooit (op tijd) stoppen of stoppen  waar ze niet moeten stoppen ! :-( Ik veronderstel als je dan toch wil heuvelen dat je best een eenvoudig en simpel rangeerplannetje maakt ! Ik vond op een Franse site een toch wel leuk baantje en eigenlijk niet zo groot baantje ! Ik vind deze simpele baan toch de moeite waard ! Beslist eens kijken (alle stappen in het bouwproces zijn te zien !) Wel een beetje te rangeren echter zonder heuvel en net zo(misschien nog) leuk(er)!

http://www.lrpresse.fr/trains/viewtopic.php?f=2&t=23881&start=795

Groeten Peter ;)