Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Vraagje verlichting en ringleiding

Gestart door F.J.S. woensdag 13 juli 2011, 17:53:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraagje verlichting en ringleiding
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Vraagje verlichting en ringleiding
Ik heb een paar gelijkstroom trafo's en wil mijn verlichting (leds) daar op aansluiten moet ik nu daar een aparte ringleiding voor maken.Voor zowel bruin als geel?

Mvg Frans
Re:Vraagje verlichting en ringleiding
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Vraagje verlichting en ringleiding
Hallo Frans,

Citaat van: F.J.S. op woensdag 13 juli 2011, 17:53:29
Voor zowel bruin als geel?
Wat bedoel je hier precies mee?

Je kan de 2 draden gewoon naast elkaar rond je baan laten lopen en op bepaalde plaatsen aftakkingen naar boven laten lopen.


Groet, Lesley
Re:Vraagje verlichting en ringleiding
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re:Vraagje verlichting en ringleiding
Hoi Lesley ik bedoel de massa en de stroom apart als ringleiding(gelijk stroom) ik heb ook te maken met de ringleiding wisselstroom dus moet ik het dubbel maken met verschillende kleuren.

Mvg Frans
Re:Vraagje verlichting en ringleiding
Als je de bruine draad van de verlichting aan de bruine draad van je baan legt dan hoef je alleen nog maar een gele draad rond te leggen. Of te wel ja kan de massa's aan elkaar leggen.
Re:Vraagje verlichting en ringleiding
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re:Vraagje verlichting en ringleiding
Hier heb ik wat aan Janvis bedankt voor de info.

Mvg Frans :thumbup:
Re:Vraagje verlichting en ringleiding
Citaat van: F.J.S. op woensdag 13 juli 2011, 19:26:16
Hoi Lesley ik bedoel de massa en de stroom apart als ringleiding(gelijk stroom) ik heb ook te maken met de ringleiding wisselstroom dus moet ik het dubbel maken met verschillende kleuren.

Mvg Frans

Dus dit lijkt me toch de beste oplossing,iets meer werk (1 draadje extra trekken).
Of je nu 1 of 2 draadjes trekt,maakt toch ook niet meer zo veel uit.
En je gaat toch niet overal verschillende stroom soorten bij elkaar doen.
Zo val je mooi in de problemen als je ergens straks een probleem (sluiting) hebt.
Ga maar zoeken,neh liever alles afzonderlijk....zowel digitaal....als wissel ....als gelijkstroom.
Elk zijn eigen stroom kring,voorkomt je veel moeilijkheden.

Mvg: Alex
Re:Vraagje verlichting en ringleiding
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Vraagje verlichting en ringleiding
Citaat van: F.J.S. op woensdag 13 juli 2011, 19:26:16
Hoi Lesley ik bedoel de massa en de stroom apart als ringleiding(gelijk stroom) ik heb ook te maken met de ringleiding wisselstroom dus moet ik het dubbel maken met verschillende kleuren.

Mvg Frans

Hallo Frans,

Oh zo,
Dit zou zeker kunnen, maar zoals Alex al zegt, het is uiteindelijk toch makkelijker om het apart te houden.

Digitaal en Analoog gescheiden, dit voorkomt later ook een hoop problemen.
En om later niet in de war te raken gebruik ik voor de analoge (licht)ringleiding de kleuren Geel en Zwart in plaats van Bruin.  ;)


Groet, Lesley

Re:Vraagje verlichting en ringleiding
Hier zie ik het nut  echt niet van in, als je 1 massa gebruikt is er niks aan de hand. als je in 1 van de installatie's sluiting zou hebben heeft dat geen invloed op de rest hoor, ook al liggen de massa's aan elkaar. Ik ben zelf elektronica monteur (tegenwoordig storingsmonteur bij nedtrain) en ook daar liggen alle massa's vaak aan elkaar hoor.
Uiteraard zijn er soms gevallen dat massa's niet aan elkaar mogen maar in dit geval maakt dat niks uit.
Re:Vraagje verlichting en ringleiding
zo is  >:-D
Re:Vraagje verlichting en ringleiding
ik wou alleen maar aangeven dat ik weet waar ik over praat, verder bedoelde ik er niks mee hoor.  :?
Re:Vraagje verlichting en ringleiding
Citaat van: Janvis op donderdag 14 juli 2011, 17:48:29
ik wou alleen maar aangeven dat ik weet waar ik over praat, verder bedoelde ik er niks mee hoor.  :?

Jan prima... :thumbup:

Mvg: Alex