Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

ModellStellwerk7

Gestart door rhelder maandag 06 juni 2011, 23:20:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ModellStellwerk7
rhelder
gast

ModellStellwerk7
Geachte Forumleden,

even een kort berichtje om te vertellen dat de nieuwe versie ModellStellwerk7 op de homepage staat.
De vragen volgen vanzelf wel denk ik  ;)

groet, Ronald
Re:ModellStellwerk7
Lid sinds: 2010

offline
Re:ModellStellwerk7
Misschien kan je ook even melden welke website.
Re:ModellStellwerk7
rhelder
gast

Re:ModellStellwerk7
Tuurlijk, had alleen gehoopt dat dat al bekend was  :-(

www.modellstw.eu

groet, Ronald
Re:ModellStellwerk7
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:ModellStellwerk7
Hallo Ronald,

mag ik vragen wat de updates zijn in ModellstW (voorheen Pctrein en PctWin) van Versie 6 naar 7,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:ModellStellwerk7
rorail
gast

Re:ModellStellwerk7
Hallo naamgenoot,

Lijkt me een interessant pakket. Ik kan me niet herinneren dat ik hierover reeds eerder iets heb zien langskomen op dit forum.
Heb jij goede ervaringen ermee?

Groet,
Ronald
Re:ModellStellwerk7
rhelder
gast

Re:ModellStellwerk7
Hoi Naamgenoot,

ik heb het programma geschreven  :P
Zal daarom geen kommentaar leveren; dat hoor ik dan graag van jullie.

Walter, volgens mij heb jij versie 6.3. Sindsdien is er behoorlijk wat bijgekomen;
hier http://home.kpn.nl/helde862/ModellStw-NL/aenderung.htm zie je de wijzigingen (wel in het duits, dan hoef ik maar 1 keer te typen  O:-D)
De belangrijkste uitbreiding is het volautomatisch rijden.

Groet, RonaldH
Re:ModellStellwerk7
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:ModellStellwerk7
Hallo Ronald,

updates gelezen, zodra mijn baan weer rijdt, kan nog wel even duren voordat alles weer aangesloten is  kom ik bij je voor de update.

met vriendelijke groet,

Walter


Re:ModellStellwerk7
rorail
gast

Re:ModellStellwerk7
Citaat van: rhelder op vrijdag 10 juni 2011, 16:12:00
ik heb het programma geschreven  :P
:thumbup: Dat doe ik je niet na. Ik zal er eens voor gaan zitten. Ik ben eigenlijk niet op zoek naar een besturingsprogramma, maar het lijkt me wel aardig de modelspoorbaan handmatig te bedienen met een echt lijkend knoppentableau.

Groet,
Ronald
Re:ModellStellwerk7
Hallo,

Gisteravond even met de lightversie aan het knooien geweest.
Tot zover ziet het er hoopgevend uit.
Ik ben echt nog aan het uitvinden hoe het werkt.
Het tekenen en instellen van het sporenplan ging redelijk makkelijk
Nu verder!!!

Groeten Martin
Re: ModellStellwerk7
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: ModellStellwerk7
Hoi Allen,

Wellicht een beetje laat, maar morgen laat ik diverse programma's zien in Gent, waaronder ModelStellWerk. Het programma is naar mijn inzicht dicht bij de realiteit van het Duitse seinwezen, maar andere programma's zijn makkelijker in te stellen. Ook draait het alleen op Windows, terwijl enkele programma's ook op Mac en Linux draaien.

Ik trek geen definitieve conclusies, want ieder beleeft zijn of haar hobby op zijn/haar eigen manier. Dit geldt ook voor het gebruik van eventuele software.

Groet,
Bert
Re: ModellStellwerk7
rhelder
gast

Re: ModellStellwerk7
Bert,

even nieuwsgierig  :P
Hoe waren de reakties ?

Groet, Ronald
Re: ModellStellwerk7
Lid sinds: 2009

offline
Re: ModellStellwerk7
Zijn er al mensen die hun ervaringen willen delen? Ik ben zlf een groot koploper fan dus ik zal niet snel overstappen (simpelweg omdat koploper gratis is en ik een zuinige zijker ben  :D ) Maar uiteraard probeer ik wel reëel te blijven en ik wil mn ogen wel open houden  8o
Re: ModellStellwerk7
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: ModellStellwerk7
Tsjah JW,

Gebruik eens een ander programma, en je gaat toch weer terug naar koploper. Koploper kan gewoonweg het meeste, enig punt is dat het er 'ouderwets' uitziet. En je af en toe best moet zoeken waar en hoe je de boel moet instellen.
Re: ModellStellwerk7
Lid sinds: 2009

offline
Re: ModellStellwerk7
Hey Wijbe,

Dat is eerlijk gezegd ook mijn iedee, koploper kan gewoon onorm veel, sommige dingen kunnen mooier en makkelijker maar hoe je het ook went of keert koploper kan eigenlijk alles wat nodig is om een baan automatisch te kunnen besturen. Tel daar bij op dat het programma gratis is en je kunt beina niet om koploper heen (als je een kleine beurs hebt) uiteraard als je het geld er voor over hebt zijn er programma's die in bediening en vormgeving mooier zijn. Ik heb op de site van stellwerk even wat screenshots bekeken en het ziet er mooier uit dan koploper maar ik weet niet of me dat 70 euro waard is.

Gr JW
Re: ModellStellwerk7
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: ModellStellwerk7
Tsjah, het ziet er mooi uit. Maar waar kijk jij  na? Naar je beeldscherm of je rijdende treinen? ;)
Re: ModellStellwerk7
Lid sinds: 2009

offline
Re: ModellStellwerk7
Daar heb je inderdaad gelijk in weibe, uiteindelijk kijk ik naar de rijdende treinen. Echter het programmeren neemt ook veel tijd in beslag en is voor mij toch ook wel een deel van de hobby.
Wat ik bij koploper een (klein) nadeel vind is dat je bijvoorbeeld bij het baanplanontwerp niet een deel van het ontwerk selecteren en eventueel kan verwijderen of verslepen, als je een fout hebt gemaakt moet je elk lijntje en wissel appart verwijderen.
Maar als je het hele baanplan 1 keer klaar hebt dan is dat natuurlijk ook geen probleem meer, ook had ik het mooi gevonden als ik het baanplan over 2 monitoren had kunnen verdelen (maar dat is natuurlijk persoonlijk)
Maar goed uiteindelijk blijft het een gratis programma en het heeft gewoon de mogelijkheden (zoniet nog meer) dan menig betaald programma.
Als mijn portemenee het zou toelaten zou ik bet wel eens een ander programma willen proberen, al was het alleen maar voor het vergelijken. Maar op dit moment geef ik mijn geld liever uit aan de bouw van de baan, misschien als de baan zover klaar is dat ik eens ga experimenteren met andere programma's.
Re: ModellStellwerk7
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: ModellStellwerk7
vermits ik Belgisch en CFL rijdt heb ik eigenlijk nog maar 1 programma gevonden die dit goed ondersteund : koploper.Is wat onwennig in het beginprogrammeren maar werkt nadien feilloos.En via kleine dingetjes kan je het ook goed zichtbaar maken welke en waar de juiste loc is.Je moet het nou eenmaal gezien hebben.Natuurlijk is ook het grote voordeel dat koploper gratis is en een zeer goed ondersteuningsforum heeft.Modellstelwerke valt hier dus volledig af.Is mss wel makkelijker tekenen.
Re: ModellStellwerk7
Lid sinds: 2011

offline
Re: ModellStellwerk7
Los van de discussie over koploper, want iedereen heeft zo zijn voorkeuren, vind ik het vreemd dat we met zijn allen wel geld uitgeven aan boosters, trafo's, treinen, scenery etc. etc. etc., maar software mag niets kosten. Persoonlijk vind ik dat software gewoon net zo'n component is als elk ander onderdeel van de baan. Dat mag in mijn ogen djus best iets kosten. Koploper wordt niet meer actief doorontwikkeld, daar is een hele voorgeschiedenis bij. Gelukkig nog wel updates bij problemen. Als de maker van Koploper zijn interface zou aanpakken en dat als een betaalde versie op de markt zou zetten zou mij dat wel wat waard zijn... Maar ook dat is weer persoonlijk.
Re: ModellStellwerk7
Lid sinds: 2009

offline
Re: ModellStellwerk7
Dat de software een component is net als alle andere onderdelen daar ben het volledig mee eens, echter is er een gratis oplossing voor dus dat heeft al snel de voorkeur, Toch? Als koploper betaald zou zijn dan zou de discussie ook totaal anders zijn.
Stel er zouden gratis treinen zijn, dan zouden toch een hoop mensen de voorkeur hebben voor gratis treinen t.o.v. betaalde treinen? Het feit is gewoon dat koploper de (bij mijn weten) enige gratis variant is die zo uitgebreid is, en kosten wegen nou eenmaal erg zwaar. Bij mij heeft een 2de hands trein ook de voorkeur t.o.v. aan nieuwe omdat ik simpelweg geen nieuwe marklin trein kan betalen. Kortom de prijs is VAAK doorslaggevend (dus niet altijd voordat daar een discussie over gaat ontstaan).
Re: ModellStellwerk7
daantje
gast

Re: ModellStellwerk7
Ziet er mooi uit en natuurlijk even mee gespeeld :D
Maar ik kan er verder niets mee met mijn baan aangezien dat de software MRDirect niet ondersteunt.
Hopelijk in de toekomst.

Re: ModellStellwerk7
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: ModellStellwerk7
Citaat van: Janvis op maandag 04 juni 2012, 14:14:25
Dat de software een component is net als alle andere onderdelen daar ben het volledig mee eens, echter is er een gratis oplossing voor dus dat heeft al snel de voorkeur, Toch? Als koploper betaald zou zijn dan zou de discussie ook totaal anders zijn.
Stel er zouden gratis treinen zijn, dan zouden toch een hoop mensen de voorkeur hebben voor gratis treinen t.o.v. betaalde treinen? Het feit is gewoon dat koploper de (bij mijn weten) enige gratis variant is die zo uitgebreid is, en kosten wegen nou eenmaal erg zwaar. Bij mij heeft een 2de hands trein ook de voorkeur t.o.v. aan nieuwe omdat ik simpelweg geen nieuwe marklin trein kan betalen. Kortom de prijs is VAAK doorslaggevend (dus niet altijd voordat daar een discussie over gaat ontstaan).
Naast Koploper is er ook nog RocRail, wat open sourcepakket is en dus gratis. Is evenuitgebreid, zo niet uitgebreider. Ondersteund in ieder geval meer hardware.

Met betrekking tot ModellStellWerk zijn de reacties gematigd, omdat velen niet Duits rijden en vooral met het rijden van treinen bezig willen zijn. Iedereen gebruikt de computer weer op haar/zijn manier.

Groet,
Bert
Re: ModellStellwerk7
Lid sinds: 2011

offline
Re: ModellStellwerk7
Feit blijft dat voor zover ik weet de ondersteuning op koploper is gestopt. Dat houdt in dat bestaande configuraties gewoon blijven draaien, maar dat ondersteuning van nieuwe hardware e.d. er niet meer inzit. Zo nu en dan verschijnen er nog wel wat updates waarin bugs worden opgelost.
Rocrail kan wellicht een goed alternatief zijn, maar het inrichten van een nieuw pakket is vaak ook al een heel project. Het wordt in ieder geval nog steeds ondersteund.
Re: ModellStellwerk7
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ModellStellwerk7
Hallo Ronald,

Ik lees: besturing tot 16 functies.
Gaat dit ook op voor de Märklin mfx-decoders?
Voor zover mij bekend is, heeft Märklin licentie op zijn mfx decoder, in combinatie met de 16 functies en terugmelding, en heeft het protocol hiervan niet vrijgegeven.
De functies kunnen volgens mij alleen via een 2e, 3e en 4e adres worden aangestuurd.. Dis is wat omslachtig.
Hoe werkt dat bij jou / jullie programma?

M.v.g. Marcel
Re: ModellStellwerk7
rhelder
gast

Re: ModellStellwerk7
Hallo Marcel,

zo, ben terug van een weekje skieën  B), zie nu je vraag.

In de protocolbeschrijving van de Märklin CS2 staat hoe je funkties tot 32 kunt aansturen: Lok Funktion (0x06, in CAN-ID: 0x0C), de te schakelen funktie (nummer) staat in byte 4, de waarde (aan / uit) in byte 5. Märklin zegt dat dit in ieder geval werkt tot funktie 32, bij waarden > 32 wordt de toestand niet intern onthouden. Het staat dus gewoon beschreven, en heeft niets met licenties te maken.
CiteerDLC = 6: Aktivieren einer Funktion.
Einschalten einer Funktion. Je nach Gleisprotokoll wird die entsprechende Funktion eingeschaltet oder
mit dem entsprechenden Dimmwert angesteuert. Der gültige Bereich eines Funktionswertes richtet sich
nach den Lokdecodern und dem Gleisprotokoll.
Dit is ook de methode die ik gebruik: voor de te schakelen funktie 0-16 stuur ik dit kommando. De CS2 moet er dan maar voor zorgen dat dit bij de lok aankomt. Ik heb wel een mogelijkheid ingebouwd om de funkties naar de volgende adressen te sturen, maar voor Mfx en DCC is dit niet nodig.

Groet, Ronald
Re: ModellStellwerk7
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: ModellStellwerk7
Is er ook een Nederlandse handleiding voor versie 7?
Re: ModellStellwerk7
rhelder
gast

Re: ModellStellwerk7
Hoi Jurrien,

ik heb besloten de handleiding en de website alleen nog maar in het Duits bij te houden. Het programma is de weergave van een Duits seinhuis, richt zich dus op Duitse banen, en de Duitse markt is veel groter; en dan ga ik er gemakshalve maar van uit dat mensen met zo'n baan ook Duits kunnen lezen. Scheelt mij een hoop werk.
Re: ModellStellwerk7
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: ModellStellwerk7
Hoi Ronald,

Dan zal ik me verder niet in dit programma verdiepen.
Re: ModellStellwerk7
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: ModellStellwerk7
Citaat van: rhelder op vrijdag 01 februari 2013, 07:53:24
Hoi Jurrien,

ik heb besloten de handleiding en de website alleen nog maar in het Duits bij te houden. Het programma is de weergave van een Duits seinhuis, richt zich dus op Duitse banen, en de Duitse markt is veel groter; en dan ga ik er gemakshalve maar van uit dat mensen met zo'n baan ook Duits kunnen lezen. Scheelt mij een hoop werk.
Hoi Ronald,

Ik denk, dat er na het stoppen van support op koploper veel Nederlandse modelspoorders op zoek zijn naar iets anders, dus de markt hier is potentieel redelijk groot.
Velen zijn het Duits niet voldoende achting.

Groet,
Bert