Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken

Gestart door Wijbe maandag 06 juni 2011, 17:27:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Hallo,

Is het mogelijk om de sluitseinen van een marklin 1200 uit de 3712x serie schakelbaar te maken? Er zit een 21 polig decoder in, oftewel aux 3 en 4 zouden beschikbaar zijn voor de sluitseinen?

Rara hoe moet dit?
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Aux3 en 4 zijn logisch en niet versterkt en daar moet nog een transistor achter. Hoe dat moet zie bijvoorbeeld hier.

Gr, Ben.
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Hoi Wijbe,

bedankt voor je PB.
Ik zal hier maar even wat foto's neerzetten, zodat ook andere er eventueel wat aan kunnen hebben >:-D.

De decoder heb ik vervangen voor een Lopi V4.0.
Dit omdat ik er ook eens een wou proberen :D.

Maar in principe moet het me de originele decoder ook wel lukken.
Alleen dat moet je je geluid opofferen. Dit moet ook als je een andere decoder gebruikt ;).
Wel zou je een Zimo decoder kunnen proberen. Deze heeft wel 4 versterkte uitgangen B).
Dan zou je je toeter wel kunnen behouden, denk ik.

Ook heb je van ESU een dragerprint waar al transistors opzitten om AUX 3 &4 te versterken.

Hier kan je zien dat ik de grijze draad los genomen en verlengd hebt.
Dit is aan allebei de kanten gebeurt.



Hieronder kan je zien waar je de draadjes weer kan aansluiten.
Dit is aan de onderkant van de print.
Niet vergeten een weerstand te plaatsen :D.



Dat is alles >:-D.

Succes,

Sander
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Aha,

Zelf dacht ik ook al aan die soldeereilandjes. Waar heb je die transistors weg? Of heb je er eventueel een aantal over? :)
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Citaat van: wijbe op maandag 06 juni 2011, 21:20:34
Aha,

Zelf dacht ik ook al aan die soldeereilandjes. Waar heb je die transistors weg? Of heb je er eventueel een aantal over? :)

Hoi Wijbe,

ik heb geen transistors gebruikt.
Bij mij heeft hij geen valse toeter meer :D.

Maar hier kan je transistors bestellen. En niet duur >:-D.

Groeten Sander
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Wijbe,

Ik heb er gewoon een extra functiedecoder in gezet, beetje puzzelen met de ruimte maar dan kun je alle functies behouden.

Vergeet inderdaad de weerstanden niet anders blaas je de leds op.

Even de 21 pins decoder er uit halen, de functiedecoder hetzelfde adres als de loc meegeven, de 21 pins decoder er weer in en de boel werkt.
F1 en F2 worden in de 1200 niet gebruikt, deze heb ik nu via de functiedecoder in gebruik voor de sluitlichten.

Gr. Fred.
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Heeft iemand een schema om die leds aan te sluiten? Anders blaas ik namelijk de boel weer eens op :lol: (wat me dus wel eens vaker is voorgekomen met leds)
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Wijbe,

ik moet even op zoek maar stuur je het later toe!

Gr. Fred.

Citaat van: wijbe op maandag 06 juni 2011, 22:04:41
Heeft iemand een schema om die leds aan te sluiten? Anders blaas ik namelijk de boel weer eens op :lol: (wat me dus wel eens vaker is voorgekomen met leds)
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Thanks!
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Wijbe,

Kijk eens op dit draadje van mij, je komt er ergens een plaatje van een lichtmodule tegen en nog wat meer.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=22225.msg371097#msg371097

Op de plek waar de oranje draad aan de module zit staat de voeding, soldeer tussen de voeding en de module een weerstand van ongeveer 1.2 kOhm.

Je kunt dan met de massadraden/Functiedraden de andere aansluitingen bestoken en je ziet vanzelf welke kleuren aan en uit gaan, je zult merken dat het A frontsein er ook in zit gebakken!

Hopelijk begrijp je dit zo, beste kun je alle grijze en gele draden los halen (onthouden waar deze zaten) en stuk voor stuk de aansluitingen met een functieaansluiting bestoken.

Gr. Fred.

Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Hey Fred,

Inmiddels weet ik wel dat de gele draad, de draad van de sluitseinen zijn. Ik zou deze dus willen toepassen op aux 3 en 4. Hiervoor moet er een 1.2k0hm weerstand tussen plus een transistor??

Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Hoi Wijbe,

Als je de gele draden op de aux3 en aux4 wilt aansluiten soldeer aan de gele draad een 1.2 kOhm weerstand en de andere kant van de weerstand aan de aux aansluiting. Op die manier moet de boel werken.

Laat mij, als je het zo lukt de boel werkend te krijgen, dan even weten hoe je dit dan met programmeren voor elkaar hebt gekregen.
Mij lukte dit dus niet.

Gr. Fred.
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Maar aux 3 en 4 zijn onversterkt zoals Ben zegt? Dus er moet ook nog een transistor tussen?

Van het weekenden plaats ik even foto van het pokeren, is een makkie met functiemapping van de ecos
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
AUX3 EN AUX 4 zijn logische uitgangen.Je moet ze dus versterken als je er leds wil op laten branden.Verder stuur je aan zoals in het draadje van : link

of google : 21 pol mtc aux3

linkje : mtc21

quote : Onder nummer 51968 levert ESU een geschikte adapter met transistoren.
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Juist, alleen rest de vraag, hoe versterkt je de uitgangen?
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Met een transistor...........
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Citaat van: Spoorman op vrijdag 10 juni 2011, 14:35:56
Met een transistor...........

Ja, dat snap ik inmiddels ook :lol:

Maar hoe sluit je nauw het geheel aan?
van de led neem je de gele draad (sluitseindraad) die komt vast aan een weerstand van 1.2 kOhm .
Hoe komt de transistor erbij? :P
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Op de site van Hans Gunter Heiserhotl staat een mooi schema:

Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Heb het bijgaande schema bijgevoegd, klopt dat?

Ik heb dus nodig een weerstand van 1.2 kOhm.
En welk type transistor?
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Hoi Wijbe,
Ik had laatst nog in Wiki een artikeltje geplaatst over het schakelbaar maken van sluitverlichting via Fx.
Je dient alleen de lampjes in het schema, door LED's met een voorschakelweerstand te vervangen.
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
niet slecht bedoeld maar als je de linkjes volgt en leest dan weet je dat er verschillende mogelijkheden zijn.Zo wordt dit draadje eindeloos lang en zal je de goede oplossing niet vinden.Het simpelste is de print aanschaffen van esu zelf.Kost je 11 euro en je hoeft niets te doen.
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Citaat van: bellejt op zaterdag 11 juni 2011, 00:37:41
Het simpelste is de print aanschaffen van esu zelf.Kost je 11 euro en je hoeft niets te doen.
Johnny, met de simpele en goedkope schakeling die ik in Wiki heb geplaatst is de sluitverlichting met één functieknop te bedienen en schakelt ze ook automatische mee met de rijrichting.
Als je de sluitverlichting met de ESU print via F3 en F4 aansluit, schakelt de verlichting niet automatisch om en moet je onthouden welke Fx bij welk cabinenummer hoort.
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Citaat van: Kappa op zaterdag 11 juni 2011, 10:19:46
Citaat van: bellejt op zaterdag 11 juni 2011, 00:37:41
Het simpelste is de print aanschaffen van esu zelf.Kost je 11 euro en je hoeft niets te doen.
Johnny, met de simpele en goedkope schakeling die ik in Wiki heb geplaatst is de sluitverlichting met één functieknop te bedienen en schakelt ze ook automatische mee met de rijrichting.
Als je de sluitverlichting met de ESU print via F3 en F4 aansluit, schakelt de verlichting niet automatisch om en moet je onthouden welke Fx bij welk cabinenummer hoort.

Kun je die Fx dan niet instellen met CV's dat hij mee met de rijrichting moet schakelen? Is maar een vraag weet niet of het kan?


groeten Dylan
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
dat kun je gewoon mappen.In de link naar een draadje van mij staat hoe het moet.Ik heb dat gedaan bij de BR185 die ik heb omgebouwd met de dragerplaat van Schonwitz.
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Ben,

Bij je antwoordt op 6 juni :
Aux3 en 4 zijn logisch en niet versterkt en daar moet nog een transistor achter. Hoe dat moet zie bijvoorbeeld hier.

Als je op hier klikt komt er een mooie beschrijving over kroiskoppelingen. Hoef je dan alleen maar op de lok zo'n koppeling te plaatsen of moet je ook nog op de wagons de koppelingen aanpassen?

Gr, Ad
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Dat mappen is geen probleem, dat is binnen een minuut ingesteld. Alleen wil ik zelf graag de orginele printplaat behouden. Daar zitten nog wat meer dingen op. Alleen begrijp ik niet geheel het schema. Er wordt hier dan gesproken over voorschakelweerstanden etc. In de elektronica ben ik een leek. Ik begrijp ongeveer wat die onderdelen doen. Solderen is geen probleem dus aansluiten lukt wel.

Zou iemand een simpele tekening willen maken, met daarin:
De gele draad van de sluitseinen,
de weerstanden
de transtoren
En het moet worden aangesloten op aux 3 en 4.
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Citaat van: Ad48 op zaterdag 11 juni 2011, 11:10:39

Als je op hier klikt komt er een mooie beschrijving over kroiskoppelingen. Hoef je dan alleen maar op de lok zo'n koppeling te plaatsen of moet je ook nog op de wagons de koppelingen aanpassen?


De Krois koppeling werkt het best met een Roco universeelkoppeling op de wagon. De Marklin kortkoppelingen zijn van metaal en blijven door het magnetisme plakken.

Roco 40395, beetje erg uitvergroot.



Gr, Ben.
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Citaat van: wijbe op zaterdag 11 juni 2011, 11:13:12
Dat mappen is geen probleem, dat is binnen een minuut ingesteld. Alleen wil ik zelf graag de orginele printplaat behouden. Daar zitten nog wat meer dingen op. Alleen begrijp ik niet geheel het schema. Er wordt hier dan gesproken over voorschakelweerstanden etc. In de elektronica ben ik een leek. Ik begrijp ongeveer wat die onderdelen doen. Solderen is geen probleem dus aansluiten lukt wel.

Zou iemand een simpele tekening willen maken, met daarin:
De gele draad van de sluitseinen,
de weerstanden
de transtoren
En het moet worden aangesloten op aux 3 en 4.

Hoi Wijbe,

als je dit en dit eens doorleest dan weet je de werking van de transistor.
Daarbij schakelt een decoder naar de min. Dus de oranje draad is een plus(25 volt).

Met deze kennis lijkt het me dat het wel te doen is om een schakeling te maken B)

Succes,

Sander
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Ben,

Ken je de kroiskoppelingen ook bedienen met een ms1?

Gr, Ad
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Citaat van: Ad48 op zaterdag 11 juni 2011, 11:46:49

Ken je de kroiskoppelingen ook bedienen met een ms1?


De koppeling sluit je aan op de functieuitgang van de decoder. En die kun je met een MS1 ook schakelen. Je hebt wel een decoder nodig die de Krois aankan b.v. een Esu LokPilot.

Het is eigenlijk hetzelfde als een Marklin Telex koppeling maar dan van een ander merk.

Gr, Ben.
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Zou iemand een simpele tekening willen maken, met daarin:
De gele draad van de sluitseinen,
de weerstanden
de transtoren
En het moet worden aangesloten op aux 3 en 4.

vroeger al aangehaald : op een blaadje : linkje in duits met foto's
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Citaat van: bellejt op zaterdag 11 juni 2011, 12:41:22
Zou iemand een simpele tekening willen maken, met daarin:
De gele draad van de sluitseinen,
de weerstanden
de transtoren
En het moet worden aangesloten op aux 3 en 4.

vroeger al aangehaald : op een blaadje : linkje in duits met foto's

Over het hoofd gezien! Snap het nu!

De laatste vraag, welk type transistor?
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
P.S.: der einzelne kleine Transistor neben dem Decoder ist ein BC 817-40, der grössere ein BC 548C.
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Waarom wil je persé twee functie uitgangen gebruiken, als één voldoende is?
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Citaat van: Kappa op zaterdag 11 juni 2011, 13:42:28
Waarom wil je persé twee functie uitgangen gebruiken, als één voldoende is?

Lijkt me makkelijker?

Hoe doe je het dan met 1?
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Citaat van: wijbe op zaterdag 11 juni 2011, 16:21:18
Hoe doe je het dan met 1?
Tja, dan moet je wel mijn reacties in dit draadje lezen Wijbe. ;)
Lees antwoord #20 en #22 dan maar eens.
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Citaat van: Kappa op zaterdag 11 juni 2011, 16:58:10
Citaat van: wijbe op zaterdag 11 juni 2011, 16:21:18
Hoe doe je het dan met 1?
Tja, dan moet je wel mijn reacties in dit draadje lezen Wijbe. ;)
Lees antwoord #20 en #22 dan maar eens.
Ik begreep het schema eerst niet helemaal, daarom er ook niet verder over nagedacht. Bij nadere bestudering begin ik het te begrijpen!


Ik wil hem dan aansluiten op aux 3, deze is onversterkt. Komt er nu ook een extra transistor bij?

Echter moet je hem weer aansluiten op de V+. Op de printplaatjes zijn de V+ (orange draad) voor de voorlichten en de sluitlichten. Moet je hier ook iets aan aanpassen?

Tevens zou je niets te hoeven doen met de voorlichten, dus R2 zou vervallen?
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Citaat van: wijbe op maandag 13 juni 2011, 12:11:13
Ik wil hem dan aansluiten op aux 3, deze is onversterkt. Komt er nu ook een extra transistor bij?

Citaat van: Marklindak op maandag 06 juni 2011, 21:47:59
F1 en F2 worden in de 1200 niet gebruikt, deze heb ik nu via de functiedecoder in gebruik voor de sluitlichten.

Wijbe, F3 en F4 worden respectievelijk voor de tyfoon en ABV gebruikt, dus lijkt het mij logisch om de ongebruikte F1 of F2 te gebruiken, zoals Fred al aangaf en het voordeel is dat deze al versterkt zijn.

De oranje draad blijft gewoon gehandhaafd, je moet alleen zorgen dat je in serie met de LED's een weerstand zet die de stroom beperkt.
Als het goed is zitten deze weerstanden ook op de bestaande print.
Kijk eens wat de waarde van die weerstanden is en gebruik die waarden voor de nieuwe weerstanden.

Ik heb een aangepaste tekening gemaakt met LED's en weerstanden.

Voor de weerstanden kun je de volgende waarden nemen:

Rv: 820 Ohm
Ra: 1k
R1: 1k
R2: 4k7

Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Hey Kappa,

Een f toets is geen aux uitgang. Helaas worden de versterkte uitgangen aux 1 en 2 gebruikt voor toeter. Nu wil ik het sluitlicht aansluiten op Aux 3 die onversterkt is, die je weer op een willekeurige  f toets kunt zetten. Moet er hierdoor nog iets versterkt worden?
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Wijbe,

Ik heb het probleem dat je hier nu aandraagt ook al eens in mijn draadje aan de orde gehad.
Een oplossing is er dus volgens mij denk ik niet, want dit is me nog steeds niet duidelijk.

Heb via PB van een mede forumlid al eens te horen gekregen dat F1 en F1 in de originele marklin decoders volledig is omgeprogrammeerd.
Wijbe je hebt volgens mij gelijk, F1 en F2 worden gebruikt voor de toeter, aangestuurd door F3.

Hieronder een linkje, lees daarna verder (of het draadje helemaal) en doe er mogelijk voordeel mee.
Mijn probleem ook gevraagd aan Fa. Keuterman en die gaven aan dat het simpelste was om er een extra functiedecoder in te plaatsen. Heb ik dus ook gedaan en werkt prima.

Linkje:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=22225.msg371286#msg371286

Gr. Fred.
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Citaat van: wijbe op maandag 13 juni 2011, 16:33:38
Hey Kappa,

Een f toets is geen aux uitgang. Helaas worden de versterkte uitgangen aux 1 en 2 gebruikt voor toeter. Nu wil ik het sluitlicht aansluiten op Aux 3 die onversterkt is, die je weer op een willekeurige  f toets kunt zetten. Moet er hierdoor nog iets versterkt worden?

Wijbe,

Kijk naar het schema van Ad. Gebruik i.p.v. Aux1 de Aux 3. En map deze om naar functietoets F5, je hebt toch een Ecos naar ik meen?

F1 en F2 zijn dan de toeter, F3 is rangeergang, F4 is ABV en F5 wordt sluitlichten.

Gr, Ben.
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Citaat van: Spoorman op maandag 13 juni 2011, 21:05:05
Citaat van: wijbe op maandag 13 juni 2011, 16:33:38
Hey Kappa,

Een f toets is geen aux uitgang. Helaas worden de versterkte uitgangen aux 1 en 2 gebruikt voor toeter. Nu wil ik het sluitlicht aansluiten op Aux 3 die onversterkt is, die je weer op een willekeurige  f toets kunt zetten. Moet er hierdoor nog iets versterkt worden?

Wijbe,

Kijk naar het schema van Ad. Gebruik i.p.v. Aux1 de Aux 3. En map deze om naar functietoets F5, je hebt toch een Ecos naar ik meen?

F1 en F2 zijn dan de toeter, F3 is rangeergang, F4 is ABV en F5 wordt sluitlichten.

Gr, Ben.

Klopt volkomen, echter jij gebruikt ook de aanduiding F. Daar heeft het helemaal niks mee te maken, aangezien het een mfx decoder is. Daar kun je alles mee instellen, elke aux kan aan elke Fx gekoppeld worden door functiemapping.

Echter is de laatste vraag: Dient bij het schema van Ad de onversterke aux 3 niet meer te versterken? Gebeurd dat al door die 2 transistoren?

Zo ja, dan is het slechts onderdelen bestellen en even instellen.


@ Fred,
Klopt, bij functiemapping van de ecos met de 1251 zag ik dat aux 2 word gebruikt. Zet je die vinkjes uit doet de toeter het niet meer :( Dus ik moet wel aux 3 of 4 gebruiken.
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Citaat van: wijbe op maandag 13 juni 2011, 16:33:38
Hey Kappa,

Een f toets is geen aux uitgang. Helaas worden de versterkte uitgangen aux 1 en 2 gebruikt voor toeter. Nu wil ik het sluitlicht aansluiten op Aux 3 die onversterkt is, die je weer op een willekeurige  f toets kunt zetten. Moet er hierdoor nog iets versterkt worden?
Wijbe, je kan AUX3 gebruiken en je kunt deze versterken met een PNP transistor, de emitter aan Ra, de collector naar decodermassa en de basis met 10k naar AUX3.
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Citaat van: Kappa op maandag 13 juni 2011, 23:06:57
Citaat van: wijbe op maandag 13 juni 2011, 16:33:38
Hey Kappa,

Een f toets is geen aux uitgang. Helaas worden de versterkte uitgangen aux 1 en 2 gebruikt voor toeter. Nu wil ik het sluitlicht aansluiten op Aux 3 die onversterkt is, die je weer op een willekeurige  f toets kunt zetten. Moet er hierdoor nog iets versterkt worden?
Wijbe, je kan AUX3 gebruiken en je kunt deze versterken met een PNP transistor, de emitter aan Ra, de collector naar decodermassa en de basis met 10k naar AUX3.

Excuse me,
maar dit zegt me helaas niks :bloos: Ben niet echt van de begrippen. Heb je er een schema van? Dan gaat er een wereld voor me open!
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Zoiets dan Wijbe.
Je kan dan Ra verkleinen tot 560 Ohm en Rb 1kOhm.
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Thanks Ad!

Zorgen die 2 transistoren plus R1 ervoor dat hij met de juiste rijrichting meewisselt?
Want de frontlichten zijn al aangesloten, dus waarom zou je daar wat aan veranderen?
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Citaat van: wijbe op dinsdag 14 juni 2011, 23:08:02
Thanks Ad!

Zorgen die 2 transistoren plus R1 ervoor dat hij met de juiste rijrichting meewisselt?
Ja
Want de sluitlichten zijn al aangesloten, dus waarom zou je daar wat aan veranderen?
Je wilde ze toch schakelbaar maken?
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Citaat van: Kappa op dinsdag 14 juni 2011, 23:24:40
Citaat van: wijbe op dinsdag 14 juni 2011, 23:08:02
Thanks Ad!

Zorgen die 2 transistoren plus R1 ervoor dat hij met de juiste rijrichting meewisselt?
Ja
Want de sluitlichten zijn al aangesloten, dus waarom zou je daar wat aan veranderen?
Je wilde ze toch schakelbaar maken?

Woordfoutje, moet natuurlijk frontlicht zijn

Omdat de frontverlichting in dit geval al schakelbaar is. Zou hier niks aan veranderd hoeven worden? Oftewel alles wat met de frontverlichting in het schema staat kan ik vergeten?
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Marklin 3712x 1200 sluitseinen schakelbaar maken
Ik zou de frontlichten zo laten, die werken toch goed?
Een eenvoudiger oplossing is op onderstaande tekening te zien.
Waar het op neerkomt is dat je gele en de grijze draad voor de sluitlichten los soldeert van beide verlichtingprintjes en er een PNP transistor tussen soldeert.
Dit kan je het beste op een klein printje maken.
De grijze en de gele draad komt dan weer aan de collector (C) van de transistor.
Als de AUX dan actief is (aan) dan zal de transistor geleiden en zal het sluitlicht gaan branden.
Zet je de AUX uit dan verhinderd de transistor dat de grijze of de gele draad de rode LED zal aansturen.
Je maakt zo twee printjes en de beide transistoren komen met de basis (B ), via Rb aan één en dezelfde AUX.