Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

wisselaandrijving van marklin niet bedrijfzeker

Gestart door marklinrijder maandag 06 juni 2011, 12:12:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wisselaandrijving van marklin niet bedrijfzeker
beste forumvrienden,
NU heb ik het echt wel gehad met de marklin wisselaandrijvingen hoor, ik heb er al van alles mee gedaan, aan veranderd en uitgeprobeerd, maar nu is het me teveel, de ene dag werkt alles prima en de volgende dag weer niet, en wat het ergste nog is dat je iedere keer de helft van je baan moet afbreken om het huvel te herstellen, ZE ZIJN ZEKER NIET BEDRIJFZEKER!!!!!!!!!!!!, heb veel zin om ze onder de voet te leggen, maar vind ze daarvoor te duur, dit even van het hart, zou ik graag even willen weten of er iemand ondervinding heeft met de viessmann aandrijving met ingeboude decoder nr 4554, deze werken als de servo, dus ook langzaam overleggen van de wissel, heb een prijs van 33 tot 38 euro gezien voor dit product.
alvast dank voor de reactie,

grtjs, patrick
Re:wisselaandrijving van marklin niet bedrijfzeker
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:wisselaandrijving van marklin niet bedrijfzeker
Patrick,

Ik heb hetzelfde gesodemieter met de M* wisselaandrijving, wacht nog steeds op "verbeterde uitvoering" die in het 1e kwartaal geleverd zou worden , ik heb er niets over gelezen of dat al is gebeurd. Of 1e kwartaal 2012  :?

Maar ik heb 2 st V* 4554 gekocht en uitgeprobeerd op een wissel en kruiswissel , ik ben er dik tevreden mee tot nu toe.
Dus laat M* maar zien wanneer ze gaan leveren, ik ga in Houten 2 juli een aantal V* 4554 kopen , ga langzaam bijna alles vervangen althans eerst de probleem gevallen.

Suk6 ermee,

Gr, Jan
Re:wisselaandrijving van marklin niet bedrijfzeker
Hallo,

Zolang jullie geen schakelkastjes gebruiken. De wissels dus laat schakelen via een decoder dan kun je de eindschakelingen doorsolderen. Dan schakelen ze weer als ouds.

Zijn al zat topics over geweest.
Re:wisselaandrijving van marklin niet bedrijfzeker
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:wisselaandrijving van marklin niet bedrijfzeker
Idd Wijbe, als je even 74490 intikt bij zoeken , 54 stuks :D

Had dat al gezien maar geef toch netjes antwoordt wat mijn ervaring is,

Maar t'blijft met of zonder kastjes toch knudde 8o

Gr, Jan
Re:wisselaandrijving van marklin niet bedrijfzeker
Na lang tobben met de wisselaandrijvingen van Marklin, ik heb dan wel k rail, ben ik overstag gegaan voor wisselservo's, ik had er een paar van viessmann maar het zijn toch uiteindelijk de servo's van ESU geworden met de ESU switch pilot. Het grote voordeel hiervan vind ik dat ze apart gevoed worden dus geen stroom van de baan halen.

groetjes Martin.
Re:wisselaandrijving van marklin niet bedrijfzeker
Ter info:

De vernieuwde wisselaandrijvingen zijn al lang in omloop, d.w.z. die met de VDR er ingebouwd.
Ik kocht ze al maanden geleden met wel het OUDE nummer op de doosjes maar MET de vernieuwing.

Moet je natuurlijk niet bij een dealer zijn die oude voorraad heeft........

Citaat van: wijbe op maandag 06 juni 2011, 16:45:09
Zolang jullie geen schakelkastjes gebruiken. De wissels dus laat schakelen via een decoder dan kun je de eindschakelingen doorsolderen. Dan schakelen ze weer als ouds.

Dit kan ALTIJD ! Dat ging vroeger gewoon altijd zo bij m-rails.
Bij mij is er nooit eentje doorgebrand. Je moet wel (altijd) verstand gebruiken  :P

grv Huub
Re:wisselaandrijving van marklin niet bedrijfzeker
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:wisselaandrijving van marklin niet bedrijfzeker
Citaat van: huub op maandag 06 juni 2011, 17:07:20
Ter info:
De vernieuwde wisselaandrijvingen zijn al lang in omloop, d.w.z. die met de VDR er ingebouwd.
Ik kocht ze al maanden geleden met wel het OUDE nummer op de doosjes maar MET de vernieuwing.

Moet je natuurlijk niet bij een dealer zijn die oude voorraad heeft........
Citaat van: wijbe op maandag 06 juni 2011, 16:45:09
Zolang jullie geen schakelkastjes gebruiken. De wissels dus laat schakelen via een decoder dan kun je de eindschakelingen doorsolderen. Dan schakelen ze weer als ouds.

Dit kan ALTIJD ! Dat ging vroeger gewoon altijd zo bij m-rails.
Bij mij is er nooit eentje doorgebrand. Je moet wel (altijd) verstand gebruiken  :P
grv Huub

Moet je het wel hebben , verstand........ :P

Maar ik hoor er van op dat niet het nieuwe nr zoals aangekondigd gelanceerd wordt, 74491

Blijft een gok of je juiste koopt of niet, dan maar niet, Viessmann dan maar,

Gr, Jan
Re:wisselaandrijving van marklin niet bedrijfzeker
Ja, ik heb ze open gemaakt (natuurlijk  :D) en er zat al een VDR in.
Misschien hebben ze nog oude doosjes op gemaakt ? met nummer 74490 er op.
Ik maakte ze eigenlijk open om de schakelaars er uit te halen maar heb dit effe gelaten.

grv Huub
Re:wisselaandrijving van marklin niet bedrijfzeker
"Moet je het wel hebben , verstand........ " :thumbup: :thumbup:
Re:wisselaandrijving van marklin niet bedrijfzeker
Beste forumvrienden,
eerst en vooral vriendelijke dank voor de talrijke reacties
ben eigenlijk blij aan de reacties te zien, dat het probleem niet bij mij, maar zeker aan marklin ligt.
ben een beetje bang om weer iets anders te gaan uit proberen, vandaar mijn vraag naar de 4554 van viessmann,(het zijn toch iedere keer weer zware investeringen he), hoe meer reactie op wisselaandrijvingen en goede raad, hoe gerichter ik mijn aankoop zou kunnen doen, dus laat maar horen!!!

grtjs,
patrick
Re:wisselaandrijving van marklin niet bedrijfzeker
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:wisselaandrijving van marklin niet bedrijfzeker
Citaat van: huub op maandag 06 juni 2011, 17:26:56
Ja, ik heb ze open gemaakt (natuurlijk  :D) en er zat al een VDR in.
Misschien hebben ze nog oude doosjes op gemaakt ? met nummer 74490 er op.
Ik maakte ze eigenlijk open om de schakelaars er uit te halen maar heb dit effe gelaten.
grv Huub

Ik ben een eenvoudige boerenlul , wat is een VDR ?? En hoe ziet dat eruit?? ;)

Gr, Jan
Re:wisselaandrijving van marklin niet bedrijfzeker


Wist je dat niet? :D

Gr, Ben.
Re:wisselaandrijving van marklin niet bedrijfzeker
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:wisselaandrijving van marklin niet bedrijfzeker
Citaat van: Spoorman op maandag 06 juni 2011, 20:16:56

Wist je dat niet? :D
Gr, Ben.

Zei toch al, eenvoudige.boerenl......., intelegntia is beneden de grote rivieren , mn Eindhoven, :D
Wist niet dat er een video inzat , hoe krijgen ze het erin he???? >:-D >:-D

Gr, Jan

Re:wisselaandrijving van marklin niet bedrijfzeker
Lol. :D Gelukkig heb je meer verstand van een 747.

Een VDR is o.a. een overspannings beveiliging. Populair verteld: de spoel geeft bij afschakelen een spanningspiek. Deze piek zorgt ervoor dat de switches op den duur inbranden met alle gevolgen van dien: de aandrijvingen werken niet meer.

De VideoDiskRecoder  :P vangt de piek op omdat de weerstand hiervan laag wordt bij hoge spanningen. De vonk over de switch wordt geblust.

Gr, Ben.
Re:wisselaandrijving van marklin niet bedrijfzeker
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:wisselaandrijving van marklin niet bedrijfzeker
Juist ja,
Ben, je weet dat je mij alles kan vertellen over electronica, :idea:
Heb van 2 w/aandrijvingen de eindafschakelaars verwijderd en doorverbonden a la Wiki,
Tis niet best afgelopen met ze , brommen bij schakelen de tent uit,
Ga voor de Viessmannen bij een aantal M* aandrijvingen die geen klak meer doen, alleen klik

Gr, Jan
Re:wisselaandrijving van marklin niet bedrijfzeker
@ Huub,

Er zijn al enige hier op het forum voorbijgekomen die ze heeft doorgebrand. Je mag ze dan niet al te lang ingedrukt houden :lol:
Maar het werkt, dat klopt. Echter de kastjes met de lichtjes zullen dan niet meer werken. Dan branden beide lichtjes
Re:wisselaandrijving van marklin niet bedrijfzeker
Ikzelf heb ook al talrijke problemen met de oude wisselaandrijvingen gehad.
De enige oplossing die bij mij werkte zijn de eindcontacten overbruggen, Met mijn eCoS is doorbranden geen gevaar
aangezien je de schakelduur kan instellen. heb nu ook een 6-7 nieuwe aandrijvingen waarmee ik (nu hou ik hout vast :p)
nog geen enkel probleem ermee heb gehad.
Re:wisselaandrijving van marklin niet bedrijfzeker
Ik heb met die doet die het wel of doet die het niet aandrijvingen ook veel problemen gehad.
Een 3 weken geleden allemaal eronder uit gehaald de eindafschakelaars verwijderd .
Ze allen terug gemonteerd en walla alles werkt perfect.
Let wel op de schakel kastjes niet eindeloos aan elkaar koppelen.
SCHAKELKASTJES HIER EN DER OPNIEUW VOEDEN MET DRAAD RECHTSTREEDS VAN TRAFO.
Anders krijgt de wisselaandrijveng te weinig voedingen .
En werken ze weer niet goed.

Ger
Re:wisselaandrijving van marklin niet bedrijfzeker
Citaat van: wijbe op maandag 06 juni 2011, 16:45:09
Hallo,

Zolang jullie geen schakelkastjes gebruiken. De wissels dus laat schakelen via een decoder dan kun je de eindschakelingen doorsolderen. Dan schakelen ze weer als ouds.

Zijn al zat topics over geweest.


heb dat ook gedaan, eerst dacht ik ook dat het weer perfect werkte, tot na een paar dagen er weer hier en daar één haperde , moet zeggen dat ik een marklinnist ben in hart en nieren, maar dat is BROL!!!!!!!!!                 sorry voor deze uitlating,
grtjs, Patrick
Re:wisselaandrijving van marklin niet bedrijfzeker
Citaat van: 44er op maandag 06 juni 2011, 19:53:54
Citaat van: huub op maandag 06 juni 2011, 17:26:56
Ja, ik heb ze open gemaakt (natuurlijk  :D) en er zat al een VDR in.
Misschien hebben ze nog oude doosjes op gemaakt ? met nummer 74490 er op.
Ik maakte ze eigenlijk open om de schakelaars er uit te halen maar heb dit effe gelaten.
grv Huub

Ik ben een eenvoudige boerenlul , wat is een VDR ?? En hoe ziet dat eruit?? ;)

Gr, Jan

Jan,

een VDR is een Voltage Dependent Resistor
of te wel een Spannings Afhankelijke Weerstand

Die dingen worden bij een bepaalde spanning plotseling geleidend.

Hier staat iets meer:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spanningsafhankelijke_weerstand

maar in de aandrijving zit een iets andere versie dan de afgebeelde .........

grv Huub
Re:wisselaandrijving van marklin niet bedrijfzeker
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:wisselaandrijving van marklin niet bedrijfzeker
Huub,

Dank voor de uitleg, Ben had mij een video disk recorder in de aandrijving belooft in eerste instantie >:-D lol

Maar bedankt voor je uitleg , weer wat wijzer geworden op mn oude dag.Leerzaam forum hier.

Gr, Jan
Re:wisselaandrijving van marklin niet bedrijfzeker
Ook ik heb veel problemen gehad met de aandrijvingen.
Rond de jaarwisseling 2010/2011 10 stuks vervangen voor het nieuwe model en tot op heden nog geen problemen weer gehad.
Van alle overige aandrijvingen de eindschakelaars verwijderd en door gesoldeerd en ook deze hebben tot op heden geen problemen meer gegeven.

Groet Gerrit.