Citaat van: trein-ice3 op maandag 25 januari 2016, 21:49:34
@Laurent: ik ben geen handelaar hoor.
En d´r zijn zoveel tijdperk-epoche 3 en 4 rijders dat ik wel de stelling aandurf dat een NS diesel van M. uit die perioden wel een succes wordt. Roco bracht immers in 2015 ook weer een nieuwe versie uit, dus ik denk dat er een markt voor een 2200 inzit. En ook voor een 2400. Een 6400 uit TP 4, 5 en 6: klopt die rijden nog in vele uitvoeringen en wat je ziet rijden wordt door velen gekocht en op de baan gezet. Een laat TP 3 en TP 4 rijder zal denk ik toch liever een 2200 - 2500 lok willen laten rijden. Een oud AC railer zoals ik het liefst eentje van Märklin.
Dat jij geen handelaar bent, dat snap ik. Dat zei ik ook niet (of wilde ik niet zeggen), het was meer een counter op jouw "Märklin heeft er al over nagedacht". Stel nou dat jij er ook over nagedacht hebt en er geen brood in ziet. Dan ga je toch geen gat in de lucht springen?
Jij schrijft dat jij het liefste Märklin wilt. Voor mij geldt dat absoluut niet. Ik vind Märklin mooi, maar ik heb er geen problemen mee een ander merk te kopen, die heb ik nu ook al: Roco, Piko, Fleischmann en Electrotren. En ik denk dat er nog veel meer mensen zijn die zo denken. En wil je een model echt rendabel maken, dan zou je er eigenlijk ook voldoende in de gelijkstroom markt moeten kunnen zetten. En die is wel redelijk verzadigd door Roco. Märklin zal dan al met zo'n knaller van een model moeten komen die scherp de markt in gaat (ofwel scherp qua prijs ofwel scherp qua details), dat ik mij afvraag of Märklin dat wel rendabel kan gaan doen. Metalen modellen zijn duur, zeker zo'n specifiek. Ja, de die-hard Märklinisten zullen hem wel kopen, maar een ander deel van de markt zal toch naar Roco gaan. Immers, waarom heeft een fabrikant als Piko of Joueff nog steeds bestaansrecht. Door de relatief goedkope lijn. Waarom loopt de Märklin traxx zo goed? Omdat het een 13 in een dozijn model is, helemaal uit te persen, waardoor, naast het ontbreken van poespas, de prijs relatief laag blijft.
Even de parallel trekken met de koploper: een nieuw ontwikkeld model dat een grote wens in de markt vervulde. Die is ook in tweerailland goed ontvangen. Waarom? Omdat het vorige model een oude ontwikkeling van het prototype was, uitgegeven door Lima. Helemaal achterhaald. De markt snakte naar een koploper. Om een 2200 ook succesvol te maken, zul je hetzelfde recept moeten gebruiken. Märklin moet, om te overleven, ook afzetten in de tweerailmarkt. En ik heb nog steeds mijn twijfels of de tweerailmarkt, of uberhaupt de modelspoormarkt, net zo snakt naar een nieuwe 2200 als dat men een paar jaar terug snakte naar een koploper (immers, die is ondanks de lengteschaal van 1:93,5 door zeer veel tweerailers aangekocht), dat fouten/niet realistische weergaves op de koop toegenomen worden.
En ik zeg dit echt niet omdat ik een 2200 niet mooi vind of om jullie te pesten, maar gewoon uit eerlijkheid. Märklin is immers wel het merk dat ook ik gebruik voor mijn spoorwegmaterieel en dergelijke. Ik ben er dus ook bij gebaat dat ze blijven bestaan en een gezond merk blijven.