Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

marklin beginset voor de ned markt hoe zou hij er uit moeten zien

Gestart door markrails woensdag 27 april 2011, 21:30:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:marklin beginset voor de ned markt hoe zou hij er uit moeten zien
Citaat van: henkv op woensdag 18 mei 2011, 16:01:59
Iets anders is dat dat vaak niet gebeurt en dat daar bij mijn weten nog nooit rechtzaken van zijn gekomen.

Bij mijn weten wel. Marklin heeft volgens mij ooit (1999?) de verkoop van de Orient Express wagenset moeten staken omdat CIWL, die de rechten heeft, geen toestemming had gegeven voor de reproductie van het CIWL beeldmerk op deze wagens. Latere uitgaven hebben volgens mij niet het juiste CIWL logo  ;) om dit issue voor te blijven.

Er is wel een "zeldzame" uitgave ontstaan. De verkochte sets zijn natuurlijk niet teruggevorderd.

Patrick
Re:marklin beginset voor de ned markt hoe zou hij er uit moeten zien
Citaat van: wijbe op woensdag 18 mei 2011, 16:09:59
Hmmm, heerlijk wettelijk systeem dus...

Nou, eigenlijk vrij duidelijk geregeld.
Als je voor veel geld een logo laat maken, dan ben je de enige die dat logo waar dan ook mag gebruiken of toestemming voor gebruik mag geven. Dus dat bekende rode Märklin beeldmerk mag alleen door Märklin worden gebruikt.
Voor een merknaam moet je erbij vertellen voor welke economische activiteit je de naam wil deponeren. Je mag morgen dus best een Märklin zeepsopfabriek beginnen als je het logo maar niet gebruikt
Re:marklin beginset voor de ned markt hoe zou hij er uit moeten zien
Kan een moderater alstublieft de boel opschorten hier. Allemaal of topic geklets.

Maar ik zou wél een mooie set willen zien met een 1100 en paar wagons bollenwagon en een gesloten wagon en een tankwagon en bijvoorbeeld nog een open wagon. Te samen met rails 2 bochtwissels en een ms2

Mvg
Reinder
Re:marklin beginset voor de ned markt hoe zou hij er uit moeten zien
Ah ja, dat klopt Patrick.
Maar tekenend is dat de eigenaar van het CIWL beeldmerk daar gemakkelijker in is geworden. Ze moeten het vooral hebben van treinenliefhebbers en ontdekten dat ze onder die liefhebbers niet populairder werden van zo'n maatregel. De modellen van bijvoorbeeld Rivarossi hebben weer keurig het CIWL logo.
Re:marklin beginset voor de ned markt hoe zou hij er uit moeten zien
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:marklin beginset voor de ned markt hoe zou hij er uit moeten zien
Citaat van: henkv op woensdag 18 mei 2011, 16:19:03
Nou, eigenlijk vrij duidelijk geregeld.
Als je voor veel geld een logo laat maken, dan ben je de enige die dat logo waar dan ook mag gebruiken of toestemming voor gebruik mag geven. Dus dat bekende rode Märklin beeldmerk mag alleen door Märklin worden gebruikt.
Voor een merknaam moet je erbij vertellen voor welke economische activiteit je de naam wil deponeren. Je mag morgen dus best een Märklin zeepsopfabriek beginnen als je het logo maar niet gebruikt
Alhoewel het broodje aap gehalte vrij hoog is, heb ik ooit wel eens gelezen dat Märklin voor een ACTS loc een bepaald bedrag moest afdragen aan ACTS.
Citaat van: BMW-Fan op woensdag 18 mei 2011, 15:18:53
Citaat van: Laurent op woensdag 18 mei 2011, 14:59:44
Maar wat jij onzin vindt daar hebben de juristen van de diverse bedrijven niets mee te maken. Evenzo de economen die bekijken of een model haalbaar is voor een fabrikant.
Of geloof je echt dat wanneer de gehele omzet van een "illegaal" model gevorderd dreigd te worden, ze ermee stoppen omdat jij het onzin vindt?
En geloof je echt dat wanneer bedrijf A de markt verzadigd heeft met een model dat betaalbaar is en kwalitatief hoogstaand, bedrijf B dit model alsnog gaat uitbrengen omdat jij het onzin vindt dat de markt al verzadigd is?

Welkom in de grote mensen wereld, kerel!

Laurent

Ignore, on-topic
Tuurlijk, de waarheid wordt gezegd dus je negeert het maar. Kom je ook erg ver mee in de grote wereld, alle berichten die je ongelijk aantonen negeren.NOT! Beetje triest dat je je nu inlaat met dit soort uitingen, maar ach, had het kunnen weten...
Re:marklin beginset voor de ned markt hoe zou hij er uit moeten zien
Van die steken onder en boven water ben ik geen fan van bij frequent gebruik.Ten eerste had ik al aangegeven dat ik die rechten mij niet boeien ten tweede ben ik het er niet mee eens dat iemand een producent zomaar uitsluit van een productie van een bepaal model, tot slot die Grote mensen wereld opmerking bevat geen grote mensen kenmerken. Wat mij betreft einde discussie

Waar ik wel fan van ben is een Startset ala SBB

Maar dan met een Nederlandse loc en Nederlandse opdrukken op de goederen wagens. Is er nog een e-loc (geen 1600 of 1100 of 1200) die marklin er in zou kunnen doen, eventueel een nieuw model?

Gr Eddie
Re:marklin beginset voor de ned markt hoe zou hij er uit moeten zien
1500?

mvg
Reinder
Re:marklin beginset voor de ned markt hoe zou hij er uit moeten zien
Elk nieuw model kost op dit moment te veel. Voor een startset moet er een goedkope betaalbare loc worden ingepropt. Een 6400 'zou zo maar kunnen.
Re:marklin beginset voor de ned markt hoe zou hij er uit moeten zien
Hier wat voorbeelden van Roco qua Nederlandse startsets:
NS 1700
NS 2400
NS 2200

Dus iets met een 6400 zou kunnen, misschien ook met de 1800?

Grt, Ronald
Re:marklin beginset voor de ned markt hoe zou hij er uit moeten zien
Citaat van: Ronald69 op woensdag 18 mei 2011, 18:06:29
1800

Daar zien ze geen markt in, te duur. Tenminste dat heeft een m-medewerker mij verteld.

Gr Eddie

ps. een 6400 is wel mooi ja, maar daar zijn er al wel veel van.
Re:marklin beginset voor de ned markt hoe zou hij er uit moeten zien
Een Tulpenloc, ooit uitgebracht door P... verkocht via Bahn-Shop.de of een HUSA loc met een aantal donkerblauwe VTG erts wagons zou ik leuk vinden als beginset.
Cees
Re:marklin beginset voor de ned markt hoe zou hij er uit moeten zien
Waarom kan Roco er wel mee komen? Ik bedoel hiermee dat zij wel een set kunnen uitbrengen en tevens losse loc's.

Grt, Ronald.
Re:marklin beginset voor de ned markt hoe zou hij er uit moeten zien
Een mooie klassieke Nederlandse Sneltrein, met bijvoorbeeld een 1100, 1200 of 1600 met geluidsdecoder (zonder instellingsproblemen), met een motor die heerlijk zacht en soepel loopt (zoals bijvoorbeeld mijn E10), en waarbij de massa perfect is aangesloten, met 5 hele mooie sneltreinwagons waar al binnenverlichting en een schakeldecoder in zit. Geen felle reclame op de wagons, geen grote schreeuwende letters, voetballen en andere toeters en bellen, gewoon een authentieke, mooi gedetailleerde, kwalitatieve Nederlandse echte sneltrein. Die zou ik direct kopen!
Groeten Jake
Re:marklin beginset voor de ned markt hoe zou hij er uit moeten zien
Citaat van: BMW-Fan op woensdag 18 mei 2011, 17:27:34
Waar ik wel fan van ben is een Startset ala SBB

Maar dan met een Nederlandse loc en Nederlandse opdrukken op de goederen wagens.
Helemaal mee eens, zo'n set a la SBB, dat zou ook heel erg mooi zijn, maar wederom voor mij liefst zonder grote reclame met grote letters, voetballen of andere carnavalskleuren.
Groeten Jake
Re:marklin beginset voor de ned markt hoe zou hij er uit moeten zien
Er staan geweldige voorstellen tussen. Maar wat zou zo'n Nederlandse startset maximaal mogen kosten? Met een 1200 of een 1800 ben je al snel ?250,- kwijt voor alleen de loc. Tel daar wagons of rijtuigen bij op. En dan nog een groot rondje rails (liefst met een paar wissels) en een MS2. Is een set van ?700 tot ?800 (of misschien nog wel meer) nog wel een startset te noemen?
Re:marklin beginset voor de ned markt hoe zou hij er uit moeten zien
Citaat van: Rutger op donderdag 19 mei 2011, 14:26:19
Er staan geweldige voorstellen tussen. Maar wat zou zo'n Nederlandse startset maximaal mogen kosten? Met een 1200 of een 1800 ben je al snel ?250,- kwijt voor alleen de loc. Tel daar wagons of rijtuigen bij op. En dan nog een groot rondje rails (liefst met een paar wissels) en een MS2. Is een set van ?700 tot ?800 (of misschien nog wel meer) nog wel een startset te noemen?

voor 700/800 euro niet meer, maar kijk eens wat zo'n zwitserse loc kost met wagons en alles.. dan zit je ook wel rond dat bedrag!

als je het cargo set uitrekent(met die ''container'' trein, dan kom je ook al uit rond de 450 euro.. dus een 6400 of 1100 in een set met een paar leuke wagons moet kunnen.

Mvg,

Mathijs
Re:marklin beginset voor de ned markt hoe zou hij er uit moeten zien
Ik vind tot zo'n 500-600 Euro ook wel verantwoord voor zo'n startset zoals ik beschreven heb, zeker als het zo'n mooie set is. Echt iets om voor te sparen. In het lagere segment is er al veel verkrijgbaar. Misschien zouden ze in het goedkopere segment tot zeg 350 Euro een leuke Rangeerloc met wat goederenwagons kunnen doen.
Groeten Jake
Re:marklin beginset voor de ned markt hoe zou hij er uit moeten zien
Ik zie wel iets in die startset a la SBB... En moet het goedkoper, dan kan dat denk ik wel. Vervang de loc door een Traxx uit het hobby segment en er gaat zo EUR 150,- van de prijs af.
Drie ipv vier wagons in de doos: nog eens 30,- euro eraf.

Ik denk dat een setje als dit voor 350-450 euro moet kunnen. Anders is het voor de Hollanders al weer snel te duur  ;)

Ik denk dat een set met "NS" of "DB Schenker/Railion/NS Cargo" uitvoering van een 1600,1700,1800 of 6400 niet  realistisch is. Dat wordt veel te duur voor een "starter".

Patrick
Re:marklin beginset voor de ned markt hoe zou hij er uit moeten zien
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:marklin beginset voor de ned markt hoe zou hij er uit moeten zien
Onzin. Zowel de 6400 als de 1600 is al zover uitgemolken dat je deze prima goedkoper kan realiseren. Dan is de 1600 ook nog eens uit te kleden.
Re:marklin beginset voor de ned markt hoe zou hij er uit moeten zien
P... leverde hem via Bahn-shop, 3 rail dig voor 139 euro, zag er prima uit.
4  erts wagens donkerblauw VTG, hele set voor 250
Dit is dan toch een leuke hedendaagse beginset.
Cees
Re:marklin beginset voor de ned markt hoe zou hij er uit moeten zien
De Tulpenloc in een beginset zou inderdaad best leuk zijn. Dan wel netjes bedrukt in plaats van de slecht aangebrachte watertransfers van Piko. Overigens zag ik het grote voorbeeld recent en daarvan begonnen de plakkers ook al los te laten.  :D
Alleen de blauwe VTG wagens horen er dan niet bij, die zijn niet door Railion gehuurd, en Märklin heeft eigenlijk geen zelflossers die op hedendaagse in Nederland rijdende wagens lijken.
Re:marklin beginset voor de ned markt hoe zou hij er uit moeten zien
Nou die blauwe wagons mogen ze zo uitbrengen! Mehano G2000's ervoor vanRail4Chem en rijden maar!

Maar als ze de Tulpenloc uit gaan brengen, dan niet in een startset graag!!
Re:marklin beginset voor de ned markt hoe zou hij er uit moeten zien
Marcel, waarom een Tulpenloc niet in een start-set??
Wel een 1600 in HUSA kleuren?
Cees
Re:marklin beginset voor de ned markt hoe zou hij er uit moeten zien
Volgens mij heb ik die 1600 ''HUSA'' gister in station Dordrecht gezien.  :help: Of is dat zeker niet mogelijk...  :P

Martijn
Re:marklin beginset voor de ned markt hoe zou hij er uit moeten zien
Martijn,
Natuurlijk is dat mogelijk! Eigenschap van een locomotief... het verplaatst zich.
De foto had ik genomen bij de Hem centrale, iets verderop stond zijn Neef, de MAK diesel in HUSA kleurstelling.
Cees
Re:marklin beginset voor de ned markt hoe zou hij er uit moeten zien
Ik kon namelijk niet de hele loc zien, vanaf de helft...  :D D'r stond namelijk een muur voor. Maar 't was zeker een 1600, en in oranje kleurstelling. Vroeg me af welke het was, en nu zag ik dus jouw foto.  ;)

Martijn
Re:marklin beginset voor de ned markt hoe zou hij er uit moeten zien
Ik denk nog altijd dat een 6400 van bijvoorbeeld DB Schenker met wat goederenwagons, rails en een MS-2 het meest realistisch is, of inderdaad zo'n TRAXX-locomotief.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:marklin beginset voor de ned markt hoe zou hij er uit moeten zien
t.a.v Marcel & Henk
Marklin heeft wel een set met blauwe VTG wagons uitgebracht 26571, alleen er zit niet de juiste loc bij.
Cees
Re:marklin beginset voor de ned markt hoe zou hij er uit moeten zien
Dat klopt. Maar ik wil graag alleen een set wagons. De set met de locomotief heb ik pas gekocht :).

Maar de Tulpenloc wil ik graag als een losse locomotief om die te verzamelen :).
Maar je moet juist wat simpelere locomotieven in een startset om zo de prijs wat lager te houden !

Marcel
Re:marklin beginset voor de ned markt hoe zou hij er uit moeten zien
een br 103 met nederlandse rijtuigen.

ik denk aan zoiets aar dan de br 103 in de oude kleurstelling

klik hier


EDIT Marcel: Te grote link ingekort