Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

afnemen lockap 2870?

Gestart door JWS vrijdag 03 juni 2011, 11:01:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
afnemen lockap 2870?
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
afnemen lockap 2870?
Ter ere van de logeerpartij van kleinzoon maar eens een paar treinen boven water gehaald. De Zweedse treincombinatie met hout trof het lot, helaas wil de loc niet rijden (verlichting voor en achter branden samen). Ik herinnermij dat er dan een verrtje moet worden bijgesteld, doch ik kan de kap niet loskrijgen. In de gebruiksaanwijzing staat dat er bovenop een klein kapje los kan worden gehaald, waar dan de schroef achter zit, doch helaas bij mijn model geen loskapje te bekennen? Wat nu?
met groet,
Jan willem
Re:afnemen lockap 2870?
Lid sinds: 2006

offline
Re:afnemen lockap 2870?
Als ik foto's op internet bekijk lijkt het dat het 4 kantige/ rechthoekige blokje in het midden van het dak eruit moet kunnen.
Vergelijk de volgende foto's maar eens:

Bron: http://bbs.cmratw.org
en

Bron: 2dehands.be

Groeten,
Richard
Re:afnemen lockap 2870?
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re:afnemen lockap 2870?
Klopt Richard,
Bij het verwijderen van het vierkante kapje moet je wel voorzichtig zijn om de grijze matte verf niet te beschadigen. Ik heb het zelf ooit eens gedaan daarom weet ik het.
Groeten,
Re:afnemen lockap 2870?
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re:afnemen lockap 2870?
Met nagels tot nu toe geen succes. Ook geen enkel kiertje te zien, zelfs niet met vergrootglas! We proberen voorzichtig door te gaan......., met een speld lukt ook niet......., toen met een keukenmesje en inderdaad sprong het dopje er af. Toch wel iets beschadigd. Dank voor de reactie. Nu aan het bijstellen veertje.
groet,
Jan Willem
Re:afnemen lockap 2870?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:afnemen lockap 2870?
mss eerst proberen of de wielen gewoon nog ronddraaien.Zou wel kunnen dat hij een schoonmaak beurtje nodig heeft om de vastgelopen olie los te halen.
Re:afnemen lockap 2870?
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re:afnemen lockap 2870?
Das is precies het probleem! Het ouderwetse schakelmechanisme werkt mi goed, doch er is geen beweging in de assen/motor te krijgen. Hoe en waar moet ik beginnen?
Re:afnemen lockap 2870?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:afnemen lockap 2870?
voorzichtig het motortje uit elkaar halen : eerst koolborstels verwijderen.Daarna vijsjes voor zichtig losmaken en schild afnemen.Dan reinigen met bv alcohol (of rookvloeistof).Ook dit doen met de tandwieltjes.
Je kan mss eerst proberen met een drupje rookvloeistof te laten inwerken zonder de motor te openen.Eerst een drupje op ieder tandwieltje en op het asje van de motor.FF wachten en dan voorzichtig proberen of het draait.Zeker niet overhaast te werk gaan.Ook spaarzaam zijn met vloeistof.Hier geld beter wat te weinig dan overdaad.Je kan altijd nog een 2de druppeltje bijgeven.
Re:afnemen lockap 2870?
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re:afnemen lockap 2870?
Tis gelukt. Druppelen met rookvloeistof gaf een minimale beweging mogelijk. Daarna toch maar het motorrje losgemaakt, rotor zat helemaal vast. Beetje schoongemaakt, erweer in, en een nieuw druppeltje olie aan beide kanten, plus alle asjes. Draait nu weer goed, ontspoort alleen op een wissel. Das voor de volgende keer. Dank allemaal voor de reactie.
met een tevreden opa-gevoel,
hart groet,
Jan Willem
Re:afnemen lockap 2870?
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:afnemen lockap 2870?
Jan Willem,
Is het een bepaald wissel of is ieder wissel raak.  :help:
Niet afbuigend zal geen probleem zijn.
Bocht-wissels zijn gevoeliger voor ontsporen, deze zijn bij te stellen.
De veerdruk welke het voorloop-wiel heeft wil wel eens de boos-doender zijn.
Cees
Re:afnemen lockap 2870?
paardbart
gast

Re:afnemen lockap 2870?
Citaat van: Cees B op vrijdag 03 juni 2011, 20:11:42
Jan Willem,
Is het een bepaald wissel of is ieder wissel raak.  :help:
Niet afbuigend zal geen probleem zijn.
Bocht-wissels zijn gevoeliger voor ontsporen, deze zijn bij te stellen.
De veerdruk welke het voorloop-wiel heeft wil wel eens de boos-doender zijn.
Cees


Dat kan best kloppen dat probleem heb ik met mijn NS sprinter die telkens in een gebogen wissel er uit springt, bleek dat die 2 railtjes in de wissel die verschuiven niet helmaal vergenoeg door schoofen wardoor er tussen die railtjes en de vaste rails van de wissel een klein ruimte van nog geen millimeter ontstond maar groot genoeg om een trein te laten ontsporen
Kijk even de veertjes naar die van mij was het veertje in de wissel geknapt