Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

instellingen lopi 4 na ombouw BR185 Marklin met Set Schonwitz

Gestart door bellejt vrijdag 03 juni 2011, 10:44:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
instellingen lopi 4 na ombouw BR185 Marklin met Set Schonwitz
Ik heb de Marklin BR185 CFL omgebouwd met een set van modelbau schonwitz en een lopi V4.0 21 MTC decoder.In de handleiding is echter nergens te vinden hoe ik de sluitlichten kan laten branden.Zou ergens met AUX 3 uitgang moeten zijn.Heeft iemand hier ervaring mee hoe dit te programmeren ?
Is dit ergens met mapping te regelen of moet er wat toegevoegd worden met die decoder ?
Op de ombouwset is alles reeds voorbedraad.
De witte lichten 2/3 punts werken perfekt alsook de cabineverlichting.
Re:instellingen lopi 4 na ombouw BR185 Marklin met Set Schonwitz
Het lijkt me dat de sluitlichten aan AUX3 respectievelijk AUX4 hangen met de rode draad. Welke draad precies naar welk lichtprintje gaat kan ik zo niet zien.

Voorts moet je de decoder outputs mappen: AUX3 aan F3 koppelen bij "vooruit", AUX4 aan F4 koppelen bij "achteruit". Of andersom, zoals gezegd kan ik niet zien welk rode draadje waar naar toe gaat.

Gr, Ben.
Re:instellingen lopi 4 na ombouw BR185 Marklin met Set Schonwitz
Ben,dat is nou juist het probleem.Wist dat ik ze moet aktiveren en mappen.Denk dat aktiveren zelfs voldoende is om ze te laten branden.Heb enkel geen flauw idee welke cv's ik moet aanpassen op die lopi 4.0.Morgen ga ik vermoedelijk maar een locprogrammer aanschaffen als extra bij de ECos2.Dan zijn zulke dingen makkelijker te doen zonder ingeven van al die getalletjes.Alvast bedankt.
PS: het loonde echt de moeite om de kleine kost van 41 euro (inclus verzend) te doen.De lichten op de loc ,inclus cabineverlichting aan beide zijden, zijn prachtig.
Re:instellingen lopi 4 na ombouw BR185 Marklin met Set Schonwitz
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:instellingen lopi 4 na ombouw BR185 Marklin met Set Schonwitz
Johnny, in de handleiding staat een tabel met daarin welke CV's je met welke waarde moet programmeren om bijv. een bepaalde functie te kunnen laten activeren.
Dit kan dmv een functieknop, maar kan ook automatisch worden geregeld door de actie van de lok.

Als eerste bepaal je welke cabine vooruit is en welke achteruit, bijv cabine 1 = vooruit en 2 = achteruit.
Als je AUX 3 gebruikt voor de sluitlichten aan cabine 2, dan dienen deze in de vooruit stand van de lok te gaan branden.
Hiervoor moet je dan eerst CV 32 met waarde 2 programmeren.
Vervolgens verhoog je CV 266 en CV 298 met de waarde 16.
Als de CV's default 0 zijn kun je gewoon 16 in de CV's programmeren.

Als je AUX 4 gebruikt voor de sluitlichten aan cabine 1, dan dienen deze in de achteruit stand van de lok te gaan branden.
Hiervoor verhoog je CV 282 en CV 314 met de waarde 32.


Re:instellingen lopi 4 na ombouw BR185 Marklin met Set Schonwitz
Daar heb ik nou echt de max gekregen.Geraak niet goed wijs uit die waarden.Ga daarom een locprogrammer kopen.MAAR nu kan ik met de tip rustig gaan experimenteren en zelf berekenen.Als dat goed gaat kan ik vergelijken met de programmer en ben ik weer een heel stuk wijzer geworden om anderen zonder programmer te helpen.Many thanks hoor.
Re:instellingen lopi 4 na ombouw BR185 Marklin met Set Schonwitz
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:instellingen lopi 4 na ombouw BR185 Marklin met Set Schonwitz
Tja Johnny, daarom vind ik mfx wel zo prettig, geen geklooi met CV's.
Het is wel zo dat als je je er even in verdiept, het niet zo moeilijk is hoor.
Re:instellingen lopi 4 na ombouw BR185 Marklin met Set Schonwitz
Citaat van: Kappa op vrijdag 03 juni 2011, 19:36:40
Johnny, in de handleiding staat een tabel met daarin welke CV's je met welke waarde moet programmeren om bijv. een bepaalde functie te kunnen laten activeren.
Dit kan dmv een functieknop, maar kan ook automatisch worden geregeld door de actie van de lok.

Als eerste bepaal je welke cabine vooruit is en welke achteruit, bijv cabine 1 = vooruit en 2 = achteruit.
Als je AUX 3 gebruikt voor de sluitlichten aan cabine 2, dan dienen deze in de vooruit stand van de lok te gaan branden.
Hiervoor moet je dan eerst CV 32 met waarde 2 programmeren.
Vervolgens verhoog je CV 266 en CV 298 met de waarde 16.
Als de CV's default 0 zijn kun je gewoon 16 in de CV's programmeren.

Als je AUX 4 gebruikt voor de sluitlichten aan cabine 1, dan dienen deze in de achteruit stand van de lok te gaan branden.
Hiervoor verhoog je CV 282 en CV 314 met de waarde 32.


Hiermee is de sluitverlichting altijd aan. Beter is deze te koppelen aan een functietoets want daarmee wordt het uitschakelbaar, los van de frontseinen.

Gr, Ben.
Re:instellingen lopi 4 na ombouw BR185 Marklin met Set Schonwitz
CV's ?
Re:instellingen lopi 4 na ombouw BR185 Marklin met Set Schonwitz
Citaat van: bellejt op vrijdag 03 juni 2011, 21:36:28
CV's ?

Hanteer onderstaande volgorde:

Index CV's: CV31 = 16, CV32 = 2
AUX3 aan F3 koppelen, sluitlicht cabine 2 aan bij vooruit rijden:
CV426 = 16, CV442 = 0

AUX4 aan F4 koppelen, sluitlicht cabine 1 aan bij achteruit rijden:
CV458 = 0, CV474 = 16

Index CV's: CV31 = 16, CV32 = 0
AUX3 in ledmode zetten:
CV291 = 1
CV294 = 31, door een lagere waarde in te zetten kun je sluitlicht dimmen.
CV295 = 128

AUX4 in ledmode zetten:
CV299 = 1
CV302 = 31, door een lagere waarde in te zetten kun je sluitlicht dimmen.
CV303 = 128

F3 en F4 sturen nu AUX3 en AUX4. Je kunt eventueel F5 en F6 nog ommappen naar rangeergang (halve snelheid) en in/uitschakelen optrek en afremvertraging. Dat doe je door het zetten van:

Index CV's: CV31 = 16, CV32 = 2
CV492 en CV508 = 2
Index CV's: CV31 = 16, CV32 = 3
CV268 en CV284 = 1

Ik denk dat het zo werkt, laat eens weten of het gelukt is.

Gr, Ben.
Re:instellingen lopi 4 na ombouw BR185 Marklin met Set Schonwitz
super bedankt.Ik zal morgen eens proberen om dat zo in te voeren.Zal het manueel moeten doen want de leverancier had geen locprogrammer meer op voorraad.Zal wel lukken met de ecos ook.Ik laat nog een berichtje.
Re:instellingen lopi 4 na ombouw BR185 Marklin met Set Schonwitz
Eerst de methode van Ben geprobeerd en werkt niet helemaal korrekt.De sluitverlichting werkt aan dezelfde kant als de gewone verlichting.Gaat ook maar aan op 1 zijde.Daarna de gegevens van Ad ingevoerd en werkte goed als ik de cabinewaarden omdraaide.Blijkbaar zitten de cabines bij mij nou net andersom.Ben al tevreden dat ze nu goed aan en uitgaan inclus sluitlichten.Ook de cabineverlichting gaat nu mee met de rijrichting.Hierdoor komt mijn machinist zeer goed in de schijnwerper te zitten.
Als ik eens tijd heb ga ik dta eens allemaal rustig uitpluizen en zelf zoeken waarom het bij Bens config verkeerd loopt.Alvast allen bedankt voor de inzet.Weer wat bijgeleerd.
Re: instellingen lopi 4 na ombouw BR185 Marklin met Set Schonwitz
bij de instellingen van Ad heb ik het probleem dat de sluitverlichting steeds blijft branden aan de achterkant.Verder werkt het prima.Weet iemand hoe ik via de locprogrammer de juiste CV's instel om dit te voorkomen ?
Re:instellingen lopi 4 na ombouw BR185 Marklin met Set Schonwitz
Citaat van: Spoorman op vrijdag 03 juni 2011, 15:25:53
Het lijkt me dat de sluitlichten aan AUX3 respectievelijk AUX4 hangen met de rode draad. Welke draad precies naar welk lichtprintje gaat kan ik zo niet zien.

Voorts moet je de decoder outputs mappen: AUX3 aan F3 koppelen bij "vooruit", AUX4 aan F4 koppelen bij "achteruit". Of andersom, zoals gezegd kan ik niet zien welk rode draadje waar naar toe gaat.

Gr, Ben.


Wat Ben schrijft is correct. Per sluitlichtenpaar is een AUX uitgang nodig. Het is wellicht mogelijk met slechts één AUX dit voor mekaar te krijgen maar ik vermoed dat die AUX uitgang dan gekoppeld dient te worden aan de frontseinuitgangen in combinatie met diodes.

In sectie 12 van de LokPilot V4.0 21 MTC (Engelstalige) handleiding op de ESU website staat uitvoerig beschreven welke CV's van belang zijn. Het is even puzzelen maar dat hoort bij dit "hobby-vak".

En inderdaad, wat Ad aangeeft, met een mfx-M4 is het een stuk eenvoudiger. Dit doe ik met de CS1R (ECoS1) en de LokProgrammer. Met de LokProgrammer heb je het voordeel dat je elke gewenste configuratie, dus alle instellingen, kunt opslaan in een afzonderlijk bestand (extensie eu). Indien een gewijzigde configuratie slechter functioneert dan (een van) de vorige, schrijf je een eerdere configuratie terug naar de decoder.


Willy
Re: instellingen lopi 4 na ombouw BR185 Marklin met Set Schonwitz
zal met de locprogrammer dan maar eens aan het experimenteren gaan.Het enige foutje is dat de sluitlichten steeds branden aan 1 zijde ,zelfs als alle functies afstaan.Er is dus iets verkeerd ingesteld.De programmering voor een lopi V3 staat in de beschrijving maar die voor lopi V4 21 pins niet.Had eigenlijk gehoopt op een werkende config omdat ik zeer weinig tijd heb.Dat zou dan voor allen een leuke verrassing zijn als we die in wiki konden zetten samen met die van lopi V3 sectie ombouw.
Re: instellingen lopi 4 na ombouw BR185 Marklin met Set Schonwitz
Heb je geen handleiding voor de Lopi V4 gekregen toen je die decoder kocht?
Heb je de programmer inmiddels? Lees dan eens in het bijbehorende programma de decoder data uit.
Zet het vinkje aan bij "toon CV waarden". Blader eens door alle mogelijkheden van het programma en één en
ander (o.a. functie-mapping) wordt je snel duidelijk.
Sla de (al dan gemodificeerde) decoderdata op in een bestandje met een zelfgekozen naam.
Zo kun je naar hartelust experimenten. Het geredde bestandje kun je altijd weer in de decoder laden.
Eén van de pluspunten van de ESU Lokprogrammer.
Veel succes.
Re: instellingen lopi 4 na ombouw BR185 Marklin met Set Schonwitz
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: instellingen lopi 4 na ombouw BR185 Marklin met Set Schonwitz
Hallo Johnny,

Je moet anders eens bij Schönwitz vragen hoe de functies geschakeld dienen te worden.
Op je verlichtingsprint zijn frontseinen en schijnwerpers gemeenschappelijk gevoed, echter de retourdraad is gescheiden.
De sluitseinen hebben een gescheiden toevoer, maar gebruiken weer de retourdraad van de 3-punts frontseinen.
Op de print met 21-polige stekker, zitten wat diodes en transistoren, om dmv 4 fysieke functies toch alles te bedienen.

gr. Marcel
Re: instellingen lopi 4 na ombouw BR185 Marklin met Set Schonwitz
heb inmiddels een mailtje gestuurd naar schonwitz.Ik vraag het hier gemakshalve.Zodra ik de tijd vind verdiep ik mij wel eens in de programmatie met de locprogrammer.
@nobody : heb hier alles liggen hoor en tientallen handleidingen van lopi V4.Heb gewoon geen tijd , want eens je begint te spelen neemt dat wel een tijdje in beslag.

PS: zojuist antwoord gehad van schonwitz dat zij de CV's voor lopi V4 ook niet hebben.Eigenlijk wel een tekort .Voor lopi V3 hebben ze die wel.Maar ja ze kunnen ook niet alles hebben en het antwoord kwam vrij vlug.Mss deze avond wel wat tijd proberen vrij te maken.
Re: instellingen lopi 4 na ombouw BR185 Marklin met Set Schonwitz
Re: instellingen lopi 4 na ombouw BR185 Marklin met Set Schonwitz
bedankt ,maar die had ik al.Doordat er iets wegvalt deze avond heb ik tijd om wat te spelen met de locprogrammer.Heb ook een lopi V4 programmatie gevonden.Ga nu alles uitlezen,uitprinten en aanpassingen doen.Als het ok is dan plaats ik wel de juiste CV's hier.
Re: instellingen lopi 4 na ombouw BR185 Marklin met Set Schonwitz
zojuist de file van herr schonwitz ontvangen voor de lopi V4.0.Alles is nu perfekt werkende.
Re: instellingen lopi 4 na ombouw BR185 Marklin met Set Schonwitz
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: instellingen lopi 4 na ombouw BR185 Marklin met Set Schonwitz
Hoi Jonny.
Heb je hem ook nog instelt voor trek-duw-bedrijf?
dmv functie mapping, bijfoorbeeld? Het moet mogelijk zijn.

Gr. Marcel
Re: instellingen lopi 4 na ombouw BR185 Marklin met Set Schonwitz
nog niet gedaan.Ben al blij dat het goed werkt met gewoon funktie licht aan/uit.F1 is dan verstralers en F2 cabineverlichting.Kan wel de esux file doorsturen als iemand die wil.Heb het nu met de lopi V4.0 ok.Heb ook nog een lopi V3.0 liggen.