Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)

Gestart door Dutch donderdag 10 mei 2012, 19:51:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Hey allemaal!

Ik ben eindelijk begonnen aan mijn 1ste "ombouw", het gaat hier om 'n E18 uit 'n MHI set van destijds dit is de zilveren versie. Orgineel al met dig. module, maar zonder hoogvermogensmotor.

Ik heb de Hoogvermogensmotor "60941" samen met de MLD locdecoder 60942 ingebouwd.

Ik heb een goedkope regelbare "punt"soldeerbout aangeschaft voor het fijne soldeerwerk.. let niet op de soms wat akelige soldeerpunten :-( het zijn mijn 1ste dus :-)

Ik had niet verwacht dat het allemaal zou werken maar dat deed het wel :D Alleen zoals verwacht klopte de rij-richting niet :? Dus de blauwe met de groene draad moeten wisselen op de motor uitgangen. Dit is niet goed aangegeven op de beschrijving jammer genoeg!

Ik ben alleen niet tevreden over hoe de loc nu rijdt (soms wat schokkerig, en vooral veel lawaai) de ene kant op harder dan de andere. en met heel zacht rijden in de bochten soms 'n piep.
Ik heb het gevoel dat de nieuwe motor tegen z'n behuizing aanloopt, terwijl je daar vrij weinig aan kan veranderen? Iemand met suggesties??
Ik heb het drijfwerk natuurlijk gesmeerd met Märklin olie ;)

Meerdere foto's volgen!!
Re:Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
volgende foto's ;)
Re:Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Well moest ik 'n deel van de decoder afknippen anders paste hij niet in z'n behuizing 8o beetje raar van Märklin om dat stukje te laten zitten :?
Re:Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Hmmm nog meer rare mankementen helaas :-( Als ik de loc zachtjes laat rijden en dan wil optrekken gaat de loc in ene nog zachter rijden.. .? geef je nog meer gas euhm stroom :-) dan gaat hij wel weer harder.. Iemand ideeën?
Re:Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
spelen met CV-instellingen? Schroefjes van de motor ietsie pietse losser draaien? Ook even mee expirimenteren.  Niet aan de schroefjes draaien als de lok nog op de rails staat, ivm kortsluiting.
Re:Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Misschien moet je de motor nog even laten inrijden.
Heb je het ankerasje ook wat olie gegeven?
Tip voor de ontstoorspoeltjes:
Die linker spoel kan sluiting maken tegen het chassis van de motor, daar moet je voor oppassen.
Je kunt die spoel het beste aan de linkerkant van de onstoor condensator solderen, zoals op het voorbeeld hieronder.
Re:Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Citaat van: Wijbe op donderdag 10 mei 2012, 21:35:17
spelen met CV-instellingen? Schroefjes van de motor ietsie pietse losser draaien? Ook even mee expirimenteren.  Niet aan de schroefjes draaien als de lok nog op de rails staat, ivm kortsluiting.

Bedankt voor de tips, ik kan alleen bij het bovenste schroefje van de motor, anders moeten de draadjes weer los.. En ik kan alleen de min/max instellen van acc/dec en daar wordt het niet beter van.
Re:Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Citaat van: Kappa op donderdag 10 mei 2012, 21:44:04
Misschien moet je de motor nog even laten inrijden.
Heb je het ankerasje ook wat olie gegeven?
Tip voor de ontstoorspoeltjes:
Die linker spoel kan sluiting maken tegen het chassis van de motor, daar moet je voor oppassen.
Je kunt die spoel het beste aan de linkerkant van de onstoor condensator solderen, zoals op het voorbeeld hieronder.


Ow wist niet dat inrijden bij elek-motoren ook nodig was :) De spoel maakt zeker geen sluiting die heb ik naderhand nog beter ingepakt ;) voor de volgende keer idd 'n betere plek ja! Maar welke as is de "ankeras"? ik heb gewoon de beide uitgaande assen van de motor gesmeerd, ik heb later ook de koolborstels nog bekeken en voor de zekerheid ontvet. Moeten de cv-instellingen soms via 'n CS2 ingeleerd worden?

Re:Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re:Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Tip voor de volgende keer.
Vooraleer je de spoelen en de draden van de decoder aan de motor soldeert, een voeding van 9 volt gelijkstroom aan de motor koppelen en testen of de motor vlot loopt in beide richtingen.
Op die mannier kan je al uitsluiten of de motor het probleem is of de decoder.  
Controleer of de veertjes op de koolborstels voldoende druk uitoefenen. Soldeer de spoeltjes zo kort mogelijk aan de motor en vergewis U ervan dat zij niet in contact komen met de kap van loc. Wees spaarzaam met olie, één druppeltje olie per lager is voldoende, het moet geen zwembad worden. Indien de loc loopassen heeft, deze niet smeren met olie, dit om een betere aarding te bekomen. Olie is geen goede geleider maar eerder een isolator.
Voor degene die niet weten wat een loopas is, hier de definitie: "Een loopas is een as die niet wordt aangedreven bij locomotieven, dit in tegenstelling tot de drijfas."

Re:Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Dutch, hoe heb je de massa aangesloten?
Aan je foto's te zien heb je de bruine draad alleen aan het motorchassis verbonden, aan het soldeerlipje.
Omdat het motorchassis op vier antislipbandjes rijdt, is de massa niet gegarandeerd.
Maak op z'n minst ook een massaverbinding aan het lokchassis.
Bijv aan de schroef waar het relais vast zat oid.
Re:Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Citaat van: Kappa op vrijdag 11 mei 2012, 20:25:12
Dutch, hoe heb je de massa aangesloten?
Aan je foto's te zien heb je de bruine draad alleen aan het motorchassis verbonden, aan het soldeerlipje.
Omdat het motorchassis op vier antislipbandjes rijdt, is de massa niet gegarandeerd.
Maak op z'n minst ook een massaverbinding aan het lokchassis.
Bijv aan de schroef waar het relais vast zat oid.

1st wil ik ieder1 weer bedanken voor alle tips! Echt super!

Ik heb de massa vanaf de decoder naar 'n klein printje (schakelaar bovenleiding) lopen en vanuit daar naar motor massa. Ik neem aan dat de massa op dat printje contact maakt met massa loc via het schroefjes waarmee hij vast zit..?
Re:Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Heb je daar een foto van?

PS; als je op een vorig bericht reageert hoef je niet te citeren. ;)
Re:Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
OK hier 2 foto's. Zie massa punt bij de 2 bruine draden, dit was de oude situatie bij het lossolderen ;)
Re:Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Geef de decoder eerst eens een reset.
Welke centrale heb je? (mogelijkheid om CV's wijzigen?)
Re:Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Hey, ik 'n MS2. En de reset al gedaan zonder resultaat :? Ik heb dit soort grappen altijd met electrische apparatuur..
Re:Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Kun je CV56 uitlezen met je MS2?
Dit de regelingsinvloed en die staat standaard op 24.
Kan zijn dat die heel laag staat.
Re:Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Hey Ad, ik kan alleen de "min/max" van de snelheid en acc/dec instellen en de locnaam enzo. Ik kan niet programmeren want dan zegt m'n MS2: "MFX niet programmeerbaar". Dus geen cv instellingen ofzo.

Groetjes Arjan
Re: Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Hey iedereen,

Ik heb m'n E18 nog eens onder de loep genomen en de massa punten beter gesoldeerd.
Ook de motor schoongemaakt opnieuw gesmeerd en gemonteerd, hij lijkt iets minder geluid te maken.
De "stoorspoel" links van de motor op 'n betere plek gesoldeerd ;)
Ik heb daarna de boel gereset, en even bleef hij goed maar na 'n tijdje rijden ging hij weer vreemd doen :-( (normaal rijden met weinig streepjes op je MS2, paar streepjes verder kakt de snelheid in terwijl hij juist harder moet gaan rijden)

Ik heb ergens gelezen dat je 'n update aan je MS2 kan doen?? Weet iemand hoe dat gaat en waar je dat kan laten doen?

Ik heb gewoon sterk het vermoeden dat de loc te langzaam rijdt en dat je dat dus met cv-waarden kan veranderen. Maar met mijn MS2 kan ik niet programmeren..

Alvast bedankt voor de te verwachte info O:-D
Re: Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Hoi Dutch,

Die update kun je doen bij een winkel die een CS 2 heeft staan die de updates heeft daarvoor.

Eentje ken ik al,en dat is Kuijpers in Utrecht,want daar zijn Jan (44er) en ik geweest voor die update 1.81.

Na de update,kun je dat controleren,en dat ziet er als volgt uit:

update

Probeer eerst eens met je MFX protocol te programmeren,en daarna op DCC.

Wel een tijdje wachten,de decoder zal namelijk het eerste luisteren naar je ingestelde protocol.

Als je onder DCC wilt programmeren,zul je de MS 2 ook moeten starten met die modus,dus eerst je MS 2 op DCC zetten,dan je lok op je programmeerspoor zetten.

Dan zul je bij veel meer cv's kunnen komen,en hou voor jezelf even bij,hoeveel waarde je aan een cv geeft.

Da's vooral handig als je het verschil wilt zien tussen de waardes.

Je MS 2 programmeert alleen onder MFX zonder update,en kom je dus niet bij de andere cv's.

Dat heb je al gemerkt,dus of je zoekt een winkelier op,of iemand in je omgeving met een MS 2 die de update al heeft.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Citaat van: Dutch op vrijdag 18 mei 2012, 20:03:47
De "stoorspoel" links van de motor op 'n betere plek gesoldeerd ;)
Dat ding is een smoorspoel en voorkomt HF storing. (Als het goed is...). ;)
Re: Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Hoi Dutch,

Die smoorspoel zit daar veel beter,en ik zie dat je ook een mSDdecoder hebt gebruikt.

Zelf heb ik er ook zo eentje zitten in een V200,en aangezien meerdere lichtfuncties (machinekamer,machinistencabine) er toch niet in zaten,heb ik deze ook niet uitgevoerd.

Jouw E18  zou dat eventueel wel kunnen met de machinstencabine,en dan met ledjes.

Ongebruikte draden zul je misschien overhouden,en die kun je er beter af halen.

Dan weet je toch niet meer waar wat zat?

Dat klopt en als je de beschrijving leest zie je de tabel die de kleuren en hun positie weer aangeven,en dat is iets wat ze eindelijk eens goed doen in de beschrijving :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Hey weer bedankt voor de reacties!!

Ik denk dat Huider in Heerugowaard wel updates heeft voor mij, wat heb jij er voor betaald Hans?
Mijn oom heeft wel 'n soort vergelijkbare regeleenheid maar van 'n ander merk. Dat zal wel niet gaan lukken hè?
Re: Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
De update voor je mobile station 2 behoort gewoon gratis te zijn. Aankoppelen aan het CS2 (Die moet wel geupdate zijn, en je winkel moet dus 1 hebben) en je update staat er zo op.
Re: Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Dank je Wijbe :)
Re: Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Citaat van: Dutch op maandag 21 mei 2012, 21:31:04
Hey weer bedankt voor de reacties!!

Ik denk dat Huider in Heerugowaard wel updates heeft voor mij, wat heb jij er voor betaald Hans?
Mijn oom heeft wel 'n soort vergelijkbare regeleenheid maar van 'n ander merk. Dat zal wel niet gaan lukken hè?

Hoi Dutch,

Voor die decoder betaalde ik ?84,- in Dortmund,en het bij behorende motorsetje was ?24,- aldaar.
Tesamen dus voor ? 108,- :thumbup:
Bij Huider zal je wel duurder uit zijn dan op die Duitse beurs,want deze prijzen liggen al onder de adviesprijs.

En ja de update is gewoon gratis zoals Wijbe al zei.

Als je vader de Intellibox heeft zou ik het ook daar eens op proberen,die spreekt ook DCC.
Voorwaarde is wel dat je lok niet eerst op MFX is aangemeld,dus meteen met de IB aan de gang,en zet die eerst op het DCC protocol.
Wellicht gaat je decoder dan ernaar luisteren,omdat hij eerst de protocollen langs gaat.

Ziet ie eerst DCC dan schakelt de decoder daarop over en wees gerust,nadat je geprogrammeerd hebt wat je wilde doen,neem dan even een pauze van een minuut (5 ofzo).
Als je dan weer de lok op de baan zet,die je bestuurt met de CS 2 zal ie weer overschakelen op MFX.
Maar dan wel met de veranderde waardes,en die waardes zul je nooit bereiken met het MFX protocol.

Wat ik wel een voordeel vind van MFX is dat je de waardes die je kan veranderen ziet met een klare titel zoals V max en V dec,en dat vindt ik iets gemakkelijker dan cv nummer zoveel.

Maar goed hier heb je ook meningsverschillen over,en beide protocollen zijn goed,en hebben voor-en nadelen.
Het enige is dat je wel de update nodig hebt,maar ook dan voor dat je de lok programmeert,eerst de MS 2 op DCC protocol zetten,dan de lok op je spoor plaatsen.
Anders selecteert ie weer MFX,en kom je nog niet bij de cv waardes.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Als een lok aanvankelijk goed rijdt maar wat later begint te hakkelen hoef je het m.i. niet te zoeken in de decoder instellingen.

Wat ik zo lees lijkt het toch op een stroomafname probleem, massa of sleper.

Gr, Ben.
Re: Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Hey Spoorman,

De loc zelf is nieuw en had geen problemen met de 3 polige standaardmotor + dig- module. Ik heb niks veranderd aan de stroomafname. Ik denk dat er of iets mis is aan de decoder of dat hij andersmoet worden gesteld. Blijft lastig:-(

Bedankt allemaal ti's nu te heet om te knutselen;-)
Re: Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Kun je aangeven hoe het rijgedrag bij lage, midden en hoge snelheid is?
Aan de hand daarvan kun je de decoder inregelen.
Re: Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Hey Ad,

Hij rijdt in het begin met optrekken (dus langzaam rijden) goed, eenmaal boven de 2 balkjes op je ms2 zakt hij terug tot heel langzaam. Dan rijdt hij pas op gemiddelde snelheid op zo'n 80% van je ms2. Volle snelheid gaat wel goed. In het midden gebied schud de loc soms iets.
Re: Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Ondanks wat "kinderziektes' toch knap wat je gedaan heb . Ik durf het nog steeds niet.

grerik
Re: Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Arjan, eigenlijk heeft het alleen zin om het rijgedrag proberen te verbeteren als je kunt beschikken over een CS1/2.
Met een MS2 kun je niet aan de betreffende parameters/CV's om het rijgedrag te wijzigen.
Als je iemand kent met een CS dan kun je eerst eens de lastregeling uitschakelen om te zien of het schokken door een fout ingestelde lastregeling komt, of door een mechanisch probleem.
De lastregeling schakel je uit door CV 56 (regelinvloed) op nul te zetten.
Als het schokken dan weg is,ligt het aan de instelling van de lastregeling, welke door middel van CV54 en CV55 worden ingesteld.

CV54 is de Proportionele parameter die verschillen in snelheid probeert te compenseren.
Als deze te hoog (te hard) staat, schiet de regeling door en gaat de lok haperen/stotteren.
Dit is meestal het best merkbaar bij lage snelheden,.

CV55 is de Integrerende regeling die te maken heeft met de traagheid van de motor.
De standaard waarde van 64 is voor de 5 polige motoren een goede waarde.

Uit de handleiding van de Lopi V4 (ook geldig voor de mLd/mSd):

11.1.2. Aanpassing aan andere motoren. 'Finetuning'.
Wat de tolerantie betreft, motoren op de markt verschillen veel van elkaar, zelfs motoren van hetzelde type. Daarom is het mogelijk met LokPilot decoders de lastregeling aan de motor aan te passen met de CV's 53, 54 en 55. Indien u met de bovenvermelde waarden niet tevreden bent, kunt u deze optimaliseren.
Speciaal bij het langzaam rijden (rijstap 1) biedt LokPilot V4.0 de mogelijkheid om de lastregeling met CV 52 te wijzigen. Zo kunnen stoten vermeden worden zelfs bij extreem langzaam rijden.
Ten eerste moet u zich ervan vergewissen dat er geen condensatoren meer aanwezig zijn tussen de motoraansluitingen en de massa. Het anker mag niet vervuild zijn en de transmissie moet gladjes draaien. De wielcontacten en de sleper moeten ook schoon zijn en een perfect contact hebben.
11.1.2.1. Parameter 'K'.
Parameter 'K' van de lastregeling wordt in CV 54 opgeslagen. Deze bepaalt de sterkte van de regeling. Hoe groter deze waarde, des te sterker regelt de decoder de motor wanneer het toerental moet aangepast worden.
Parameter 'K' moet aangepast worden wanneer de loc stootsgewijs rijdt bij de lagere of gemiddelde rijstappen.
Verlaag de waarde van CV 54 van ongeveer 5 en test dan of het rijgedrag in orde is. Herhaal deze stappen totdat de loc bij rijstap 1 gladjes rijdt.
11.1.2.2. Parameter 'I'.
Parameter 'I' van de lastregeling wordt in CV 55 opgeslagen en deelt aan de decoder mee informatie over de inertie van de motor. Motoren met een grote inertie zijn natuurlijk trager dan kleine motoren of klokankermotoren.
Verander parameter 'I' als de loc na stilstand of juist ervoor nog een sprong maakt of bij een snelheidsbereik (meestal een lagere 1/3) sprongen maakt of onregelmatig rijdt.
Verhoog de waarde vanaf de standaardwaarde met ongeveer 5 wanneer u een motor met bijna geen of weinig inertie gebruikt.
Verlaag de waarde vanaf de standaardwaarde met ongeveer 5 wanneer u een motor met een grote inertie gebruikt.
Probeer opnieuw en herhaal de procedure totdat u met het resultaat tevreden bent.
Re: Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Hey Erik, ja best spannend om er mee te beginnen! Maar ook erg leuk! De E18 die ik heb omgebouwd liep door z'n standaard motor niet mooi vergeleken mijn andere locs, dus ik dacht "wat heb ik te verliezen" ;-) de decoder + motor en verz.kosten kwamen op ?60,- dus dat was het enige. Alleen aks ik deze niet goed krijg zal ik het niet zo snel nog eens doen:-(

Ben erg blij met alle tips van iedereen!

En Ad ik ga iemand vragen/zoeken met 'n CS en kijken of daar de oplossing in zit.
Jammer dat die krengen zo duur zijn:-( anders had ik er zelf wel 1 gehaald.

Greets Arjan
Re: Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Citaat van: Dutch op donderdag 10 mei 2012, 19:56:33
Well moest ik 'n deel van de decoder afknippen anders paste hij niet in z'n behuizing 8o beetje raar van Märklin om dat stukje te laten zitten :?

Hoi Arjan,

Dat is niet de normale werkwijze,want die print behoort korter te zijn.
Heb namelijk zo'n zelfde print,voor een mSD decoder voor een 3021,en die was beduidend korter,en ik hoefde er niets af te knippen :?

Overigens is dit geen fout van Märklin,maar van de toeleverancier,die deze printplaatjes voor Märklin maakt.

En ik hoop voor jou dat de decoder er zo op paste,want als je daarin gaat knippen..........dan zijn de gevolgen niet te overzien :(

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Hoi Dutch,

De oude E18 en E19 van Maerklin rijden niet zo goed. Het motor maakt lawaai, en de lok rijdt niet soepel. Het is net een koffiemolen. Ik heb zelf een E19 met st er in een 5 polig motor met digital decodeur, en de rijeigenschaap zijn ook niet echt fantastisch. Het is om te zien een prachtig lok, maar niet om te rijden. Ik denk niet, dat je de rijeigenschappen veel beter kan krijgen. De nieuwste modellen hebben een sinus motor met MFX decoder. Ik denk dat deze versie's beter rijden.
Dit lok rijd goed met een lang stam persoon rijtuigen op lang en recht stukken spoor. Het was een snelheid lok, en niet een berg lok, die door krape bocht rijdt.
filipi
Re: Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Citaat van: Hans V200.0 op zondag 15 juli 2012, 11:57:08
Citaat van: Dutch op donderdag 10 mei 2012, 19:56:33
Well moest ik 'n deel van de decoder afknippen anders paste hij niet in z'n behuizing 8o beetje raar van Märklin om dat stukje te laten zitten :?

Hoi Arjan,

Dat is niet de normale werkwijze,want die print behoort korter te zijn.
Heb namelijk zo'n zelfde print,voor een mSD decoder voor een 3021,en die was beduidend korter,en ik hoefde er niets af te knippen :?

Overigens is dit geen fout van Märklin,maar van de toeleverancier,die deze printplaatjes voor Märklin maakt.

En ik hoop voor jou dat de decoder er zo op paste,want als je daarin gaat knippen..........dan zijn de gevolgen niet te overzien :(

M.v.g.

Hans V200.0

Hey Hans, misschien wat laat met reageren maar ik heb inderdaad in de decoder moeten knippen om hem in de loc te krijgen :( Ik had op internet gezien dat de decoder inderdaad korter moest zijn.. tja en dan kan je maar 1 ding doen.. tjak ;)

Jammer voor mij dat ik weer 'n verkeerde printplaat kreeg.. naja volgende keer beter.
Ik heb de loc tot op heden niet meer getest vanwege 'n fikse verbouwing van de zolder, binnenkort maar weer is gaan kijken of er nog wat aan te doen is :D

Grtz Arjan
Re: Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Hoi Arjan,

Volgens mij haal je nu twee dingen doorelkaar,namelijk de decoder en de dragerprint ervan.
Die dragerprint die jij hebt,is namelijk langer zelfs veel langer dan gebruikelijk,want ik heb hier een decoder met dragerprintplaat,en ook die is korter dan die van jouw.

De decoder heb je als het goed is niet hoeven inkorten,want die is namelijk van dezelfde grootte,en daar valt niets af te halen.

Succes met je verbouwing!!

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Hallo,

Ik ben erg laat voor een antwoord, maar ik heb ook zo een lok, die st uitgerust is met Een HL motor met FX decodeur, en ik wil zeggen dat dit type locomotieven niet geruisloos zijn. Ze maaken lawwaie, de typisch koffie molen geluid. Alleen de nieuwere type met sinus zijn rustiger. Mijn lok maakt ook vrij veel geluid. Ze zijn voor de rest prachtig. Ze zijn ook in berg trajecten niet erg sterk. Ze zijn bedoeld voor snel passagier treinen op lang recht stukken, zonder krappe kurven.

Filipi
Re: Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Citaat van: Dutch op woensdag 23 mei 2012, 20:29:46
Hey Ad,

Hij rijdt in het begin met optrekken (dus langzaam rijden) goed, eenmaal boven de 2 balkjes op je ms2 zakt hij terug tot heel langzaam. Dan rijdt hij pas op gemiddelde snelheid op zo'n 80% van je ms2. Volle snelheid gaat wel goed. In het midden gebied schud de loc soms iets.


Staat de "rangeer" functie soms ingeschakeld?

Willy
Re: Mijn 1ste ombouw (gewone motor/dig naar 5* motor met mfx)
Hey allemaal,

Nee de rangeerfunctie staat uit (of hij moet niet meer uitgaan) :D Maar de knop er voor staat uit.
Je hebt gelijk Hans het is inderdaad de "drager" die ik heb moeten inkorten ;) De verbouwing van de zolder is klaar! Heeft heel wat voeten in de aarde gehad. Nu staat m'n vader z'n 1ste Märklinsetje er voor mijn zoon :) Heerlijk die lucht van vonkende koolborstels en dat gekletter over die M-rails :D eigenlijk veel beter dan al dat dig. gepruts :D

Greetz Arjan