Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

analoge baan en hoogfrequent verlichting

Gestart door herms donderdag 02 juni 2011, 22:45:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
analoge baan en hoogfrequent verlichting
ik wil weer met mijn analoge baan aan de gang met wisselspanning (uiteraard) en wil de verlichting blijvend laten branden. Een mogelijkheid is om dat te doen met hoogfrequente treinverlchting op 19 kHz. Combineert dat met de 50 Hz wisselspnning van de analoge baan, heeft iemand ervaring? Of zijn er andere analoge oplossingen? Ik heb al iets gelezen over leds en condensatoren.
Re:analoge baan en hoogfrequent verlichting
Re:analoge baan en hoogfrequent verlichting
dank voor de schakeling, deze kende ik nog niet. Maar hij gaat uit van een gelijkspnningsgestuurde baan, terwijl ik uit ga van wisselspanning.
Re:analoge baan en hoogfrequent verlichting
Maakt niet veel uit. Je baan wordt aangestuurde met een freqeuntie van 50 Hz.

Mvg,
Peter
Re:analoge baan en hoogfrequent verlichting
als het verschil in frequentie groot genoeg is, kun je de twee stromen makkelijk scheiden. de hoge frequenties kunnen so wie so niet door de lokmotor.
er is echter wel een electronische schakeling nodig om de hoogfrequente stroom te maken. ik weet niet of dat een probleem is.

tegenwoordig zijn er ook wel alternatieven.
met een supercap kun je een paar diodes zo maar 5 minuten laten nabranden.
de verlichting is dan niet schakelbaar, maar wordt opgeladen door de rijstroom.

je kunt ook een eenvoudige schakeling in de lok bouwen die de eerste drie volt van de rijspanning opslurpt en daar een lampje op laat branden. wordt de rijspanning hoger dan die drie, dan begint de lok te rijden.

groeten,
Hessel.
Re:analoge baan en hoogfrequent verlichting
die laatste optie lijkt me wel wat om even over na te denken. Ik veronderstel: 3 diodes en antiparallel nog eens 3 diodes, en dan parallel daaraan leds/weerstand?
Re:analoge baan en hoogfrequent verlichting
Citaat van: herms op zondag 05 juni 2011, 15:50:24
die laatste optie lijkt me wel wat om even over na te denken. Ik veronderstel: 3 diodes en antiparallel nog eens 3 diodes, en dan parallel daaraan leds/weerstand?
Maar heeft verder niets met  hoogfrequent verlichting te maken.

Mvg,
Peter
Re:analoge baan en hoogfrequent verlichting
Citeer
Citaat van: Freak op zondag 05 juni 2011, 19:12:31
Citaat van: herms op zondag 05 juni 2011, 15:50:24
die laatste optie lijkt me wel wat om even over na te denken. Ik veronderstel: 3 diodes en antiparallel nog eens 3 diodes, en dan parallel daaraan leds/weerstand?
Maar heeft verder niets met  hoogfrequent verlichting te maken.

Mvg,
Peter

precies, dat is geen hf-verlichting en is ook niet toepasbaar in wagons, of misschien toch wel als je even doorpuzzelt
Re:analoge baan en hoogfrequent verlichting
Hallo Hessel,

Citaat van: de Hoeve op dinsdag 07 juni 2011, 23:10:12
Citeer
Citaat van: Freak op zondag 05 juni 2011, 19:12:31
Citaat van: herms op zondag 05 juni 2011, 15:50:24
die laatste optie lijkt me wel wat om even over na te denken. Ik veronderstel: 3 diodes en antiparallel nog eens 3 diodes, en dan parallel daaraan leds/weerstand?
Maar heeft verder niets met  hoogfrequent verlichting te maken.

precies, dat is geen hf-verlichting en is ook niet toepasbaar in wagons, of misschien toch wel als je even doorpuzzelt
Het is wel toepasbaar, maar het voordeel van HF treinverlichting is dat je deze in/uit kunt schakelen.

Mvg,
Peter
Re:analoge baan en hoogfrequent verlichting
het is erg leuk te zien dat als je een (denk je zelf) eenvoudige vraag stelt met welke nieuwe suggesties jullie komen. Daar was er eentje die me aanhet puzzelen zet: "en is ook niet toepasbaar in wagons, of misschien toch wel als je even doorpuzzelt". Dan denk ik: wat is het verschil in verlichting in de wagons tussen hf en met diodes? In beide gevallen moet je vanaf de locomotiefsleper een draadje naar de wagons trekken (bij hf 2 draadjes, dat snap ik). Of je maakt een extra sleper in een wagon en koppelt vanaf dat punt door naar de andere wagons. En inderdaad: het voordeel van hf is dat het schakelbaar is, maar dan zou je de frontlampen toch aan willen laten overdag en de wagonverlichting uit?
Re:analoge baan en hoogfrequent verlichting
mwah, ik brainstorm ook nog even door: je gebruikt de eerste 3V van de baanspanning voor verlichting, dat is toch ook schakelbaar? je kunt de lichten alleen niet uitdoen als de trein rijdt, maar je kunt de lichten wel laten branden terwijl hij stilstaat en natuurlijk de lichten doven van een stilstaande trein.

tis toch zo gek nog niet...

:) Hessel.
Re:analoge baan en hoogfrequent verlichting
hoewel het wat meer werk is, denk ik toch om rijspanning en verlichting geheel los te koppelen, d.w.z. gebruik te maken van de hf-functie. Heeft iemand ervaring met de beide versies: 20 kHz en 80 kHz?
Re:analoge baan en hoogfrequent verlichting
Citaat van: herms op woensdag 08 juni 2011, 22:08:12
Dan denk ik: wat is het verschil in verlichting in de wagons tussen hf en met diodes?
Bij diodes staat er altijd rijspanning over de verlichting, Bij HF alleen als er een HF-signaal aanwezig is.

CiteerEn inderdaad: het voordeel van hf is dat het schakelbaar is, maar dan zou je de frontlampen toch aan willen laten overdag en de wagonverlichting uit?
Je past alleen HF toe in de rijtuigen. Verlichting van de lok blijft dan branden. De tijtuiverlichting is dan schakelbaar.

CiteerHeeft iemand ervaring met de beide versies: 20 kHz en 80 kHz?
Vroeger wel eens toegepast, en werkte. Wel op iets ander frequenties.

Mvg,
Peter
Re:analoge baan en hoogfrequent verlichting
bestaat er ook een mogelijkheid de 20 kHz samen met de 80 kHz (tegelijk) toe te passen zodat er nog meer schakelmogelijkheden ontstaan?
Re:analoge baan en hoogfrequent verlichting
Citaat van: herms op woensdag 08 juni 2011, 22:28:24
bestaat er ook een mogelijkheid de 20 kHz samen met de 80 kHz (tegelijk) toe te passen zodat er nog meer schakelmogelijkheden ontstaan?
Als je met filters gaat werken wel.

Mvg,
Peter
Re:analoge baan en hoogfrequent verlichting
Hoe ver ben je al  met je constante verlichting?
Zelf rij ik ook analoog met een constante HF verlichting (16.000 Hz) heb ik al ge ruime tijd, was een zelfbouw pakket. De kosten waren toen 80 gulden. Het ontwerp is van MEC (Model Elektronica Cuijk) uit de jaren 80. De werking hiervan heeft ook in de Ralhobby gestaan. Het schema's en benodigde materialen daar heb ik een overzicht van.
De lichtsterkte is bovendien nog regelbaar om de juiste sfeer in de wagons te creeren. Om de verlichting aan en uit schakelen heb ik mijn baan verdeeld in secties waardoor ik d.m.v. schakelaars de HF schakel (o.a. opstelsporen)
Ben er zeer tevreden mee.

Groeten,
Marklinverzamelaar  "Raaijmakers"
Re:analoge baan en hoogfrequent verlichting
ik ben nu aan het rondkijken en bedenken wat ik wil gaan doen. Dus nog niks gekocht, nog geen print gemaakt of wat dan ook.
Re:analoge baan en hoogfrequent verlichting
TIP: een audioversterker doet het ook goed!