Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wissel na bocht ?

Gestart door ^Rook woensdag 14 februari 2007, 16:19:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wissel na bocht ?
^Rook
gast

Wissel na bocht ?
Citaat van: Davy op maandag 12 februari 2007, 15:11:27
Een wissel mag je in principe nooit zomaar na een bocht leggen. Daar moet je eigenlijk eerst een rechte rail leggen.

Bovenstaande 'regel' ben ik al vaker tegengekomen. Mijn vraag is eigenlijk: hoe belangrijk is dit :?:

In mijn huidige baanplan (poging nr zóóóóvéééél) doet deze situatie zich momenteel voor:



Een tweetal slanke wissels met een R5-bocht ertussen. Dit stuk zit in mijn hoge-snelheids-rondje en hier zou ik dus met zo hoog mogelijke snelheid doorheen willen kunnen.

Zal dit problemen gaan opleveren :?: Please advise...

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Wissel na bocht ?
Naar mijn mening niet dus.
Ik heb er nooit problemen mee gehad maar begrijp de visie daarop wel.
Re: Wissel na bocht ?
Geen probleem. Alleen in het echt zal het bijna niet voorkomen.
Re: Wissel na bocht ?
In dit geval is de wissel eigenlijk een onderdeel van de bocht. Wat eigenlijk bedoelt wordt met een wissel na een bocht is dat de trein niet onmiddellijk de andere richting opgestuurd wordt, dus bv. komend uit een linkerbocht meteen rechtsaf de wissel op moet. Dat geeft verhoogde kans op ontsporingen.
Re: Wissel na bocht ?
woodymax
gast

Re: Wissel na bocht ?
hiervoor zijn er och bochtwissels ???
of ben ik nu zo dom  :shock: :shock: :lol: :lol: :lol:

mvg woodymax
Re: Wissel na bocht ?
JanPieter
gast

Re: Wissel na bocht ?
Hallo,
Ik heb dit ook, het is handiger als de trein eerst recht staat, en dan pas de wissel neemt (bij mij gaat-ie anders wat sneller ontsporen). Maar als je em niet met 50 kilometer per uur door de bocht klaat sjezen, valt alles best mee.
Re: Wissel na bocht ?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wissel na bocht ?
Als je een 24611/12 in het echt zou plaatsen zou je er met 3 km per uur doorheen mogen, geen 50 dus ?

Groetjes,

Robbert
Re: Wissel na bocht ?
JanPieter
gast

Re: Wissel na bocht ?
@Robbert,
Okee, 50 is een beetje overdreven, maar je weet wat ik bedoel, toch?
Re: Wissel na bocht ?
Hartelijk dank voor de reacties, blij te horen dat dit in de modelbaan niet persé een probleem hoeft te zijn :)

Citeerhiervoor zijn er och bochtwissels ???

Klopt, maar daarvan vind ik de boogstraal te klein. Wil een hele ovaal met alleen maar R5 en nog ruimere bochten (24912).

De ruimte die ik ter beschikking heb in combinatie met mijn wensen verplicht mij zaken te combineren. Als de ovaal als hogesnelheidsbaan wordt gebruikt dan zou je deze wissels dus eigenlijk weg moeten denken, het zijn dan twee 24912-bogen. In het echt zou men dus slechts met 3 km/u door de wissel mogen. In het geval van mijn modelbaan zou ik er dus WEL met hoge snelheid (zo snel als mogelijk om bijv. schaalsnelheid van ICE - is 1m/s :?- zo veel mogelijk te benaderen) doorheen willen kunnen.

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Wissel na bocht ?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wissel na bocht ?
Of je 50 km per uur gaat of 3 km per uur is niet zomaar een verschil!

Groetjes,

Robbert
Re: Wissel na bocht ?
Blausee-Mitholz
gast

Re: Wissel na bocht ?
Kijk eens naar het sporenplan van Blausee-Mitholz. Bestaat echt en de treinen rijden er 80 Km/H door.
In het eggie komt het dus wel degelijk voor (en dus ook op mijn modelbaan  8) )

Mvg, Johan
Re: Wissel na bocht ?
Henk K
gast

Re: Wissel na bocht ?
Ik heb ook wel eens ergens gelezen dat tussen twee tegengestelde bochten een stuk recht moet, maar als ik zie hoe vaak de combinatie 24611/-12 met direct een 24224 om het weer recht te trekken, voorkomt, dan vraag ik me af hoe belangrijk die regel is.
Re: Wissel na bocht ?
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wissel na bocht ?
Rolf,

Volgens mij zal je er geen problemen mee krijgen.
Als je met een ICE in volle vaart een R2 of R3 bocht  kan nemen,
dan heb je in deze situatie totaal geen last. Wat wel een nadeel is. (voor zover je je hieraan kan storen)  :| Is dat de koppelingen van de trein een andere boogstraal te verwerken krijgen. Hierdoor worden de afstand van de bakken. bij deze boogstaal verandering ook iets anders. Mooier zal zijn om de R5 bocht te vervangen door een bocht van dezelfde boogstraal als de wissels. Maar ( mits je dit een probleem vind :shock:)
Dan wordt dit aanpassing zooveeeel + (1 * (creativiteit * doorzettingsvermogen * realiteitsfactor*) / ervaring). 8)

Een wissel aansluitend aan een bocht lijkt mij in de modelbouw niet te vermijden.
Het is zeker geen probleem als de bocht in dezelfde richting met de bocht meebuigt.
Als de bocht v/d wissel tegengesteld is aan de aansluitende bocht, dan is de kans op ontsporing wat groter omdat de koppelingen tussen de bakken verder  uit het hart komen.
Toch zitten deze combinaties vaak bij stations. Ik moet zeggen ook op volle vaart blijven bij mij treinen gewoon in de rails.( het is natuurlijk geen gezicht)
Misschien dat de lengte van de trein ook nog een bepalende factor is of het goed gaat. Bij elke bocht moet het kortkoppel mechanisme iet meer ruimte creëren. Dit doet hij door de voorliggende rijtuigen ( Bij een geduwde trein) iets sneller naar voren te duwen en als de bocht weer minder wordt die ruimte weer kleiner maken. Ik kan mij voorstellen dat dit tot een bepaald gewicht goed gaat. (Lengte v/d trein en rolweerstand/aantal sleepcontacten). Mijn ervaring stekt tot een lengte van maximaal 5 bakken (geen ICE).

Tot slot ik dacht dat in het echt er ook overloop wissels in een HSL traject zitten ( Dus tegengestelde bochten aan elkaar). Deze mogen toch met 160 km/H genomen worden ?

Mvg
Paul


Re: Wissel na bocht ?
Hartelijk dank voor de aanvullende reacties, wordt zeer op prijs gesteld. 't Doet me goed te lezen dat er ook vanalles mogelijk is cq. voorkomt in 't eggie ;)

@Paul:

Bedankt voor je uitgebreide reactie, very help full. Bij het gedrag van de koppelingen had ik nog niet stilgestaan. Of het mogelijk zal zijn de R5 te vervangen door een nog ruimere bocht zal moeten blijken. De ruimte is zoals gezegd beperkt en de 24912 is een stuk ruimer dan R5. Ga er echter zeker weer mee aan de puzzel !

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Wissel na bocht ?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wissel na bocht ?
Citaat van: Henk K op woensdag 14 februari 2007, 22:33:25
Ik heb ook wel eens ergens gelezen dat tussen twee tegengestelde bochten een stuk recht moet, maar als ik zie hoe vaak de combinatie 24611/-12 met direct een 24224 om het weer recht te trekken, voorkomt, dan vraag ik me af hoe belangrijk die regel is.
Staat in de marklin catalogus afgebeeld dat je na een 24611/12 gelijk een 24224 kan gebruiken.

Ik heb zelf zo een bocht wissel in gebruk en na bevestiging van de bochten heb ik dus ook een 24611 liggen naar mijn rangeerterrein.... Dus ik doe het wel en ik heb nog nooit een ontsporing gehad van welke loc dan ook... Maar eerder behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst ;).

Groetjes,
Marcel
Re: Wissel na bocht ?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Wissel na bocht ?
CiteerHartelijk dank voor de aanvullende reacties, wordt zeer op prijs gesteld. 't Doet me goed te lezen dat er ook vanalles mogelijk is cq. voorkomt in 't eggie

Kijk voor de grap eens naar hoe het Oostelijk Eiland van Amsterdam CS in elkaar steekt en dan zien hoe lang die regel stand houdt :-P

Sowieso worden daar verschillende "regels" "overtreden"... Het is bijvoorbeeld de enige plaats in Nederland waar in de hoofdsporen wissels liggen die slechts met 30 km/h (ipv 40) bereden mogen worden vanwege de scherpere hoek.
Dubbeldekkers vinden het dan ook helemáál niet leuk als ze hier doorheen geduwd worden en laten dat luid en duidelijk merken. Zeker als er tóch 40 gereden wordt... gedonder, gekraak, rammelende schuifraampjes en heftig schokken en bonken in zijwaartse richting doen je afvragen of de zaak echt wel in de rails blijft!

Het hele emplacement met de wisselstraten ligt namelijk in een boog gewrongen en als je het nu zou proberen te ontwerpen met de huidige regels kom je erachter dat het niet kan bestaan :mrgreen: