Rolf,
Volgens mij zal je er geen problemen mee krijgen.
Als je met een ICE in volle vaart een R2 of R3 bocht kan nemen,
dan heb je in deze situatie totaal geen last. Wat wel een nadeel is. (voor zover je je hieraan kan storen)
Is dat de koppelingen van de trein een andere boogstraal te verwerken krijgen. Hierdoor worden de afstand van de bakken. bij deze boogstaal verandering ook iets anders. Mooier zal zijn om de R5 bocht te vervangen door een bocht van dezelfde boogstraal als de wissels. Maar ( mits je dit een probleem vind
)
Dan wordt dit aanpassing zooveeeel + (1 * (creativiteit * doorzettingsvermogen * realiteitsfactor*) / ervaring).
Een wissel aansluitend aan een bocht lijkt mij in de modelbouw niet te vermijden.
Het is zeker geen probleem als de bocht in dezelfde richting met de bocht meebuigt.
Als de bocht v/d wissel tegengesteld is aan de aansluitende bocht, dan is de kans op ontsporing wat groter omdat de koppelingen tussen de bakken verder uit het hart komen.
Toch zitten deze combinaties vaak bij stations. Ik moet zeggen ook op volle vaart blijven bij mij treinen gewoon in de rails.( het is natuurlijk geen gezicht)
Misschien dat de lengte van de trein ook nog een bepalende factor is of het goed gaat. Bij elke bocht moet het kortkoppel mechanisme iet meer ruimte creëren. Dit doet hij door de voorliggende rijtuigen ( Bij een geduwde trein) iets sneller naar voren te duwen en als de bocht weer minder wordt die ruimte weer kleiner maken. Ik kan mij voorstellen dat dit tot een bepaald gewicht goed gaat. (Lengte v/d trein en rolweerstand/aantal sleepcontacten). Mijn ervaring stekt tot een lengte van maximaal 5 bakken (geen ICE).
Tot slot ik dacht dat in het echt er ook overloop wissels in een HSL traject zitten ( Dus tegengestelde bochten aan elkaar). Deze mogen toch met 160 km/H genomen worden ?
Mvg
Paul