Alweer twee maanden geleden, dus hoog tijd voor een update!
Als eerste 21 maart: Een dagje Emmerich en omgeving.
DBS 189 023-5 te Elten, 21-03-15 by
NS-Daniël, on Flickr.
DBS loc 189 023-5 is zojuist met trein 45717 de grens bij Zevenaar/Elten gepasseerd en rijdt verder richting Emmerich en Keulen. Elten, 21-03-15.
RRF 189 094 te Emmerich, 21-03-15 by
NS-Daniël, on Flickr.
Loc 189 094 van Rotterdam Rail Feeding komt met trein 41274 uit Rheinhausen het oude station van Emmerich binnen gereden als deze onderweg is naar de Kijfhoek. De spoorlijn tussen Zevenaar, Emmerich en Oberhausen gaat binnenkort op de schop en gaat daarbij onderherkenbaar veranderen. Emmerich, 21-03-15.
DB 111 114 en 111 125-1 te Emmerich, 21-03-15 by
NS-Daniël, on Flickr.
Locs 111 114 en 111 125-1 van de DB staan met hun stam in het weekend van 21 en 22 maart 2015 in Emmerich te wachten op hun volgende inzet tijdens drukke spitsen? Emmerich, 21-03-15.
Rheincargo Class 66 684 met kolentrein 49505, 21-03-15 by
NS-Daniël, on Flickr.
Class 66 loc 684 van Rheincargo komt met kolentrein 49505 langs de Bindsbergerweg, net over de grens in Duitsland, als deze onderweg is naar Emmerich en Moers op de regenachtige 21 maart van 2015.
Altijd leuk, een geluksmomentje op mn verjaardag: Onderweg naar mijn werk zag ik in Leeuwarden een meettrein staan. Natuurlijk even een plaatje gemaakt:
Eurailscout UFM 120 te Leeuwarden, 25-03-15 by
NS-Daniël, on Flickr.
UFM 120 van Eurailscout was op de grijze 25 maart 2015 bezig met diverse meetritten op de noordelijke lijnen. Op de foto zien we de loc op het korte opstelspoortje van Leeuwarden staan. Goed is ook te zien dat de stroomafnemer ontbreekt, die die week ervoor de bovenleiding naar beneden haalde? Leeuwarden, 25 maart 2015.
DBS 6465 en 6464 te Almelo, 01-04-15 by
NS-Daniël, on Flickr.
Tijdens een hevige hagelbui komen DB Schenker locs 6465 en 6464 met een lege PON-autotrein door Almelo als deze onderweg is naar Hengelo en verder op 1 april 2015.
Tijdens een van de vrije-vrijdagmiddagen maar eens even in de omgeving op pad gegaan, om te kijken of er nog leuke spotplekjes te vinden waren. Tussen Akkrum en Leeuwarden bij de brug over het Deel een plekje gevonden, alleen kreeg ik hier de trein niet als 'hoofdonderwerp' op de foto. Desondanks levert het wel leuke plaatjes op. Kijk en oordeel zelf!
NS/Eneco Goene VIRM te Vegelingsoord, 06-04-15 by
NS-Daniël, on Flickr.
De Groene trein van NS en Eneco rijdt al enige tijd door het land, maar heeft het noorden nog niet extreem vaak aangedaan. Toch kwam VIRM 9556 tijdens Pasen ineens meerdere keren langs en komt hij als trein 12760 langs het Deel bij Uitwellingerga op 6 april 2015.
NS VIRM 9588 te Vegelingsoord, 06-04-15 by
NS-Daniël, on Flickr.
NS VIRM 9588 is als trein 12751 onderweg naar Akkrum en Leeuwarden als deze de brug over het Deel bij Vegelingsoord passeert. Rechts op de foto zien we de Deelsmolen, dat als poldermolen functioneert en in 1860 is gebouwd. Vegelingsoord, tweede paasdag (6 april) 2015.
NS ICM 42xx te Vegelingsoord, 06-04-15 by
NS-Daniël, on Flickr.
Arriva Wiederline GTW 303 te Leeuwarden, 10-04-15 by
NS-Daniël, on Flickr.
Om de verbinding Groningen - Leer onder de aandacht te brengen heeft Arriva Spurt 303 voorzien van de Duitse en Nederlandse vlag op de koppen van het stel. Over het algemeen rijdt dit stel op 'zijn' lijn, maar zo af en toe wil 'ie nog wel eens verdwalen. Op 10 april staan de Spurts 303 en 323 klaar om als sneltrein 37317 richting Groningen te rijden. Leeuwarden, 10 april 2015.
Twee weken geleden heb ik wederom een bezoek gebracht aan de rijtuigen die in Uitwellingerga worden opgeknapt (zie
HIER). Inmiddels is het eerste rijtuig gereed! Ook mocht ik dit keer even binnen kijken, altijd leuk. Soms leek het alsof de tijd heeft stilgestaan!
Het eerste trainlodge-rijtuig te Uitwellingerga, 1 mei 2015 by
NS-Daniël, on Flickr.
Interieur slaaprijtuig 61 84 71-70 916-0 te Uitwellingerga, 1 mei 2015 by
NS-Daniël, on Flickr.
Bitte Ruhe! Schlafwagen! Tsja, dat was het. Na jaren van stilstand en vermoedelijk diverse ongeweste bezoekjes ziet het er ?anders? uit. Toch zijn er ook dingen te zien waaruit blijkt dat de tijd stil heeft gestaan. Links zien we een stoel waar een oude Engelse krant uit februari 2007 op ligt? Uitwellingerga, 1 mei 2015.
De keuken van ex-Berglandexpress slaaprijtuig 61 84 71-70 916-0. Uitwellingerga, 1 mei 2015 by
NS-Daniël, on Flickr.
De vriezer en koelkast zitten er nog in, dus we kunnen zo beginnen!.....
Slaapcabines in ex-Berglandexpress slaaprijtuig 61 84 71-70 916-0. Uitwellingerga, 1 mei 2015 by
NS-Daniël, on Flickr.
Er was slechts één compartiment dat nog redelijk compleet was. Het stapelbed was er nog, de rekken hingen er nog en zelfs de matrassen lagen nog op de grond. In de kastjes lagen nog wat zeepjes en papiertjes van Sultana's... Hier is duidelijk sprake geweest van een abrupt einde voor de Bergland express.
De Bergland express, 8 jaar na de ondergang Uitwellingerga, 1 mei 2015 by
NS-Daniël, on Flickr.
De zeepjes, opfriswater en het storingenboek liggen nog altijd in één van de Berglandexpress rijtuigen...
Tijdens een weekendje weg rond Haarlem kon ik op de enige druilerige dag even de auto pakken...
NS SLT 24xx te Hillegom, 03-05-15 by
NS-Daniël, on Flickr.
NS Plan V 443 te Arnhem, 5 mei 2015 by
NS-Daniël, on Flickr.
Plan V 443, inmiddels al weer 46 jaar, rijdt nog dagelijks zijn rondjes door Nederland. Helaas zal 2015 nu toch écht het laatste jaar zijn voor de geliefde Plan V. Op 5 mei 2015, als Nederland 70 jaar in vrijheid leeft, staat NS Plan V 443 klaar om over een kwartiertje onder treinnummer 7558 naar Ede-Wageningen te rijden. Arnhem, 5 mei 2015.
Veolia Velios 351 en 201 te Nijmegen, 15-05-15 by
NS-Daniël, on Flickr.
Even leek het erop dat Veolia per december 2016 bijna niet meer in Nederland actief zou zijn. De provincie Limburg heeft al het openbaar vervoer aanbesteed voor een periode van 15 jaar. NS-Dochter Abellio won deze, maar door fraude bij Qbuzz met de gegevens van Veolia is de start van de nieuwe concessie in december 2016 bijna niet meer haalbaar. De provincie Limburg is momenteel aan het kijken wat ze kunnen doen: Opnieuw aanbesteden, toch de concessie gunnen aan Abellio/Qbuzz of Arriva als tweede partij laten rijden. Tot het zover is verzorgt Veolia met zijn Veliossen nog het treinvervoer in Limburg. Op 15 mei 2015 staan Veolia's Veliossen 351 en 201 klaar met trein 32241 om te vertrekken naar Roermond. Nijmegen, 15-05-15.
Veolia LINT's 235 en 237 te Nijmegen, 15-05-15 by
NS-Daniël, on Flickr.
Om de grote drukte tijdens de spits op de Maaslijn te lijf te gaan, huurt Veolia twee LINT treinstellen. Deze LINT?s worden voornamelijk ingezet in de spitstreinen tussen Nijmegen en Venray. Op de foto rangeren de twee LINT?s (nummers (2)35 en (2)37) tussen het opstelterrein van Nijmegen en het station van Nijmegen op 15 mei 2015.
Jullie zijn weer bij! Nóg meer foto's zijn te vinden via de bekende link:
https://www.flickr.com/photos/55301942@N08Groetjes, Daniël