Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

i train

Gestart door oosterom vrijdag 27 mei 2011, 23:08:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
i train
Lid sinds: 2010

offline
i train
goedeavond,

Ik ben overgegaan tot de aanschaf van i train, ik heb er een nieuwe pc voor aangeschaft, eerst stond de demo versie op de laptop, maar nu krijg ik hem niet meer aan de gang. het heeft iets met de ip adressen te maken denk ik. ik rij met het cs 2 en de laatste soft ware update 1.5 .kan iemand mij wellicht helpen.

groetjes martin.
Re:i train
Dennis1984
gast

Re:i train
Martin,

Welke ip-adressen hebben je nieuwe pc en je cs2?

Met vriendelijke groet,
Dennis

Ps. Heb jij de foto van je Usericon in het groot?
Re:i train
Lid sinds: 2010

offline
Re:i train
Hoi Dennis,

Als ik naar de setup ga heb ik ingevuld ip adres 192.168.2.3 en ip netmasker 255.255.255.0 en ip gateway 192.168.2.1 en je hebt ook nog een vel met daar can gateway  en doeladres  en daar heb ik ingevuld 192.168.2.3 en in i train heb ik bij de interface ingevuld 192.168.2.3

groetjes martin
Re:i train
Edwin
gast

Re:i train
Martin,

Ik ga er van uit dat je via een router werkt. Deze heeft zo te zien 192.168.2.1. Je laptop en PC dienen een hoger nummer te hebben bijv. 192.168.2.2 en 192.168.2.3. deze mogen niet het zelfde zijn. Als je router DHCP kunnen de PC en laptop ook op automatisch gezet worden. Voor het gemakt dient je CS een vast ip buiten de DHCP reeks hebben. Als je DHCP dus 192.168.2.2 tot 192.168.2.20 geeft, dient de CS als laatste getal een getal groter dan 20 te hebben, bijv. 192.168.2.21. In je CS (en ook op de pc/laptop als je geen DHCP gebruikt) vul je als netmask in 255.255.255.0 en gateway 192.168.2.1 (let op. als de router een ander adres heeft vul je dat in)

In Itrain moet je (heb het zelf niet gebruikt dus kan zijn dat dit iets anders werkt dan ik nu zeg) het IP adres invullen van je CS ( in bovenstaand voorbeeld dus 192.168.2.21).

Hopelijk krijg je het nu aan de praat. Zo niet kunnen we het weer proberen net als vorige keer via Teamviewer

Edwin
Re:i train
Lid sinds: 2010

offline
Re:i train
Goedemorgen Edwin,

Ik ga het vanavond proberen, ik heb eerst mijn nieuwe pc voorzien van draadloos internet,
en alvast Team Viewer geinstaleerd  :-) :-)

Groetjes Martin.
Re:i train
Lid sinds: 2010

offline
Re:i train
goedemiddag edwin,

Helaas ik krijg het niet voor elkaar, als je het goed vind stuur ik je een pb met mijn telefoonnummer als je dan een keer tijd hebt kunnen we elkaar telefonisch contacten en hopelijk i train aan de praat krijgen, edwin ik ben een leek op computergebied ik moet er nog een hoop over leren maar ik wil het graag proberen.

groetjes Martin
Re:i train
Lid sinds: 2010

offline
Re:i train
Goedemiddag,

Ik heb hier wat foto's van cs2

groetjes Martin
Re:i train
Lid sinds: 2010

offline
Re:i train
Hallo Martin,

Ik zie nu al dat je handmatige adressen niet helemaal lekker zijn. 169.x.x.x is geen geldig ip-adres voor een eigen netwerk.

Een aantal vragen:

1) Je hebt je computer op draadloos netwerk zitten?
2) Je kan met je computer op internet?
3) Je CS2 is rechtstreeks aangesloten op de computer of op het draadloos router?
4) Welke windows-versie gebruik je.

En wat wil je precies? Je CS2 rechtstreeks op de computer aansluiten of via de router aansluiten? Als je je CS2 via de router laat lopen kan je hem gewoon op DHCP zetten, dan krijgt het ding automatisch een ip-adres e.d.

Groeten Ronald.
Re:i train
Freak
gast

Re:i train
Hallo Martin,

De CS2 werkt met twee adressen: IP-adres en doeladres.
Speel hier maar eens mee:

IP-adres 192.168.2.x
Subnetmask 255.255.255.0
Gateway 192.168.2.1
DNS-Server 192.168.2.1
Doel-adres (CS2) 192.168.2.255 (poortnummer: 15730)


Mvg,
Peter
Re:i train
Edwin
gast

Re:i train
Neem bijv. IP adres 192.168.2.254 en vul die in iTrain in
Re:i train
Lid sinds: 2010

offline
Re:i train
goedeavond,

wat ik ook probeer het lukt gewoon niet, ik weet het niet meer :-( :-(
ga het morgen weer verder proberen.

groetjes Martin
Re:i train
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:i train
Volgens mij moet subnetmask wel gelijk zijn dus 3x 255 en 1x de 0
Re:i train
wiel1962
gast

Re:i train
goeden morgen ,

ik ben wiel ,niet zo vaak online ,maar las  iets over jou ip adres.ik werk met itrain,ben beginner ....
als je  centraal station aan de achterkant ziet kun je daar een ,,hoe heet zo stekkertje nu ,,,???????nou een kabel erin doen  die na je router gaat.....lol
als je draad loos zit dan hoef je de pc niet te verbinden met die kabel.
als je cs aan gesloten hebt  en je start pc op .dan open je itrain dus .dan  klik je op interface ,daar zet je  hem op  marklin cs ,,,,2,,,,dan hcp aanvinken op je cs ,,,,dan bij instelingen van je cs kijken wat voor ip daar staat dat zet je in de itrain neer ook bij interface,,,,,,volgens mij bij netwerk dan zou je klaar zijn oke probeer maar is ..dat zou moeten werken lol.....groeten wiel     ohja ik bestuur met cs1 gaat prima hoor
je mag me bellen maar dan hoor ik het wel van je ,,,,,groeten en veel plezier ,
ps super eenvoudig die itrain werkt perfect :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re:i train
Freak
gast

Re:i train
Hallo Martin,

Citaat van: oosterom op vrijdag 27 mei 2011, 23:42:37
Als ik naar de setup ga heb ik ingevuld ip adres 192.168.2.3 en ip netmasker 255.255.255.0 en ip gateway 192.168.2.1 en je hebt ook nog een vel met daar can gateway  en doeladres  en daar heb ik ingevuld 192.168.2.3 en in i train heb ik bij de interface ingevuld 192.168.2.3
In de handleiding van Itrain staat ook dat de CS met twee IP-adressen werkt. IP-adres (b.v. 192.168.1.28) en Doel-adres (192.168.1.255)

Wat is het Gateway-adres van je router ?.

Mvg,
Peter
Re:i train
Lid sinds: 2008

offline
Re:i train
Elk locaal netwerk kan afwijkende instellingen hebben. Blind overtypen van andermans IP-adressen (of uit handleidingen) heeft dus geen zin. Het is dus eerst van belang om te weten hoe jouw netwerk instellingen zijn.

Begin dus altijd met het openen van een command prompt op de computer waar je iTrain wilt gaan gebruiken en voer het commando "ipconfig" (of "ifconfig" op Mac/Linux) uit:

ipconfig

Dit levert de volgende gegevens op:

Windows IP-configuratie

Draadloos LAN-adapter voor Draadloze netwerkverbinding:

   IPv4-adres..............: 192.168.1.21
   Subnetmasker.........: 255.255.255.0
   Standaardgateway...: 192.168.1.1
   
(Eventueel nog andere netwerk adapters)


Waarschuwing: dit zou altijd een nummer 192.168.*.* of 10.0.*.* moeten zijn. Is dat niet het geval, dan moet je eerst een locaal netwerk configureren (lees: tijd om hulp te vragen van een kennis met IT-kennis).

Afgaande op de screenshots van Martin hebben we bij hem de volgende situatie:

   IPv4-adres..............: 192.168.2.xxx
   Subnetmasker.........: 255.255.255.0
   Standaardgateway...: 192.168.2.1

Oftewel:

Locaal netwerk segment: 192.168.2.*

Het unieke IP-adres van de PC: 192.168.2.xxx (waarbij xxx een getal tussen de 2 en 254 is)

Submask: 255.255.255.0

DNS-server (=router) op adres: *.1 (voluit dus 192.168.2.1)

Standaard IP-gateway (=dezelfde router) op adres: *.1 (voluit dus 192.168.2.1)

We hebben nu nog niks ingesteld, dit was slechts een observatie.

iTrain moet altijd weten op welk adres de CS zich bevindt. Daarom wordt aan de CS een vast IP-adres toegewezen.
Om te voorkomen dat ditzelfde adres later per ongeluk ook aan een ander apparaat wordt uitgegeven door de router moet dit adres buiten het DHCP nummer-bereik v/d router liggen. Daarom wordt het nummer 255 in de M* handleiding gebruikt.

De instellingen in CS worden dan:

handmatig: aan
IP-adres: 192.168.2.255  (<-- het unieke adres van de CS)
IP-netmasker: 255.255.255.0
IP-Gateway: 192.168.2.1
DNS-Server: 192.168.2.1

Ten overvloede; het IP-adres heeft dus het zelfde locaal netwerk segment (192.168.2.*) als de PC, met als uniek adres het getal 255. De overige gegevens zijn 1-op-1 overgenomen van de gegevens van de PC die verkregen zijn na uitvoeren van eerder genoemde commando "ipconfig".

In iTrain moet nu dit IP-adres opgegeven worden als het adres waar iTrain de CS kan vinden.

Voetnoot: wanneer de CS met een directe kabel (crosslink kabel) aan de PC is aangesloten werkt het nog weer anders.


Hopelijk helpt bovenstaande uitleg.

Vriendelijke groet,

Keesjan

Re:i train
Lid sinds: 2006

offline
Re:i train
Misschien kunnen ze hier helpen.

http://berros.eu/itrain/forum/

Mv.g.Niels
Re:i train
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:i train
Citaat van: NS-reiziger op zaterdag 04 juni 2011, 11:57:11
Elk locaal netwerk kan afwijkende instellingen hebben. Blind overtypen van andermans IP-adressen (of uit handleidingen) heeft dus geen zin. Het is dus eerst van belang om te weten hoe jouw netwerk instellingen zijn.

Begin dus altijd met het openen van een command prompt op de computer waar je iTrain wilt gaan gebruiken en voer het commando "ipconfig" (of "ifconfig" op Mac/Linux) uit:

ipconfig

Dit levert de volgende gegevens op:

Windows IP-configuratie

Draadloos LAN-adapter voor Draadloze netwerkverbinding:

   IPv4-adres..............: 192.168.1.21
   Subnetmasker.........: 255.255.255.0
   Standaardgateway...: 192.168.1.1
   
(Eventueel nog andere netwerk adapters)


Waarschuwing: dit zou altijd een nummer 192.168.*.* of 10.0.*.* moeten zijn. Is dat niet het geval, dan moet je eerst een locaal netwerk configureren (lees: tijd om hulp te vragen van een kennis met IT-kennis).

Afgaande op de screenshots van Martin hebben we bij hem de volgende situatie:

   IPv4-adres..............: 192.168.2.xxx
   Subnetmasker.........: 255.255.255.0
   Standaardgateway...: 192.168.2.1

Oftewel:

Locaal netwerk segment: 192.168.2.*

Het unieke IP-adres van de PC: 192.168.2.xxx (waarbij xxx een getal tussen de 2 en 254 is)

Submask: 255.255.255.0

DNS-server (=router) op adres: *.1 (voluit dus 192.168.2.1)

Standaard IP-gateway (=dezelfde router) op adres: *.1 (voluit dus 192.168.2.1)

We hebben nu nog niks ingesteld, dit was slechts een observatie.

iTrain moet altijd weten op welk adres de CS zich bevindt. Daarom wordt aan de CS een vast IP-adres toegewezen.
Om te voorkomen dat ditzelfde adres later per ongeluk ook aan een ander apparaat wordt uitgegeven door de router moet dit adres buiten het DHCP nummer-bereik v/d router liggen. Daarom wordt het nummer 255 in de M* handleiding gebruikt.

De instellingen in CS worden dan:

handmatig: aan
IP-adres: 192.168.2.255  (<-- het unieke adres van de CS)
IP-netmasker: 255.255.255.0
IP-Gateway: 192.168.2.1
DNS-Server: 192.168.2.1

Ten overvloede; het IP-adres heeft dus het zelfde locaal netwerk segment (192.168.2.*) als de PC, met als uniek adres het getal 255. De overige gegevens zijn 1-op-1 overgenomen van de gegevens van de PC die verkregen zijn na uitvoeren van eerder genoemde commando "ipconfig".

In iTrain moet nu dit IP-adres opgegeven worden als het adres waar iTrain de CS kan vinden.

Voetnoot: wanneer de CS met een directe kabel (crosslink kabel) aan de PC is aangesloten werkt het nog weer anders.


Hopelijk helpt bovenstaande uitleg.

Vriendelijke groet,

Keesjan



Hallo Keesjan,

je computer geeft aan een netwerk met 192.168.1.etc deze reeks zal je ook voor je CS2 moeten hanteren, dus zal je het CS2 moeten configureren met bv. 192.168.1.195 ditzelfde adres zal je ook in itrain in moeten geven wil het gaan werken. Maw. 192.168.1.etc. is je thuis netwerk, hier zullen alle aangesloten en met elkaar communicerende apparaten aan moeten voldoen. dus 192.168.2.1 is fout maar 192.168.1.2 zou wel goed kunnen zijn,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:i train
Lid sinds: 2010

offline
Re:i train
Goedemiddag,

Ik heb het cs2 verbonden via een croos link kabel met de pc, dit had ik eerder al met de laptop van mijn zoon waar we hem uiteindelijk met hulp het systeem werkend hebben gekregen. Ik heb nu dus een nieuwe pc gekocht en het wil nog steeds niet lukken, ondanks alles wat ik ook probeer. Ik kan nu in de cs2 meer invullen als bij de oudere soft ware. Wie kan mij helpen a.u.b., ik heb het ook op het i-train forum gevraagd maar ik begrijp best als je het moet uitleggen aan iemand die niet thuis in de copmputerwerel;d dit erg lastig is.

groetjes Martin
Re:i train
Freak
gast

Re:i train
Werk je met een router tussen de PC en Cs2 of niet ?.

Mvg,
Peter
Re:i train
Lid sinds: 2010

offline
Re:i train
Hoi Peter,

Nee ik heb de cs2 verbonden via een cross link kabel naar de pc en de pc zit weer draadloos aan een router, ik heb een experia box van de kpn.

groetjes Martin.
Re:i train
Freak
gast

Re:i train
En de Laptop zat daarvoor op dezelfde manier aangesloten ?.
En welke Windows versie gebruik je nu ?.

Mvg,
Peter
Re:i train
Lid sinds: 2010

offline
Re:i train
Hoi Peter,

Op de pc zit windows xp en de laptop zat voorheen ook via dezelfde kabel aangesloten. Het verwarrende voor mij is dat sinds de laatste soft ware update van mijn CS2 (update 1.5) er meer ingevuld moet worden.

groetjes Martin.
Re:i train
Edwin
gast

Re:i train
Vul in de CS bij Gateway en DNS het IP adres van je computer in. Kijken of dat werk.
Re:i train
Lid sinds: 2008

offline
Re:i train
Het realiseren van netwerk communicatie tussen PC en CS is een bekend probleem. Ook op de wiki site van RocRail is hier een aparte paragraaf aan gewijdt. (Helaas in het Engels, maar gelukkig hebben we "Google Vertalen".)

Hierin wordt de relatie tussen subnetmasker en broadcast adres goed uitgelegd.

Citeer
Het moeilijkste wat de meeste gebruikers ervaring is dat uiteindelijk alle netwerkinstellingen juist zijn. Vooral het instellen van subnetmasker en broadcast adres vereist wat kennis van TCP / IP. Het subnetmasker bepaalt welk deel van het TCP / IP-adresbereik behoort tot uw lokale netwerk en welk deel behoort tot het host-netwerk. Het broadcast adres is hierbij altijd het hoogste TCP / IP-adres in uw lokale netwerk.

Wanneer u een TCP / IP (v.4) adres 192.168.1.100 gebruikt met een subnetmasker van 255.255.255.0 strekt het TCP / IP-adres bereik van uw lokale netwerk zich uit van 192.168.1.0 tot 192.168.1.255, en dat betekent dat dit laatste adres (192.168.1.255) in dit geval het broadcast adres is. Als u gebruik maakt van dezelfde TCP / IP-adres met een subnetmasker van 255.255.0.0 in uw lokale netwerk, dan begint het TCP / IP-bereik bij 192.168.0.0 en eindigt bij 192.168.255.255 (dat vervolgens het broadcast adres wordt).

Zowel de netwerkkaart in uw computer en de netwerkinstellingen in de CS2 moet worden gedaan met deze regels in het achterhoofd. Ze moeten elk een TCP / IP-adres hebben, dat ligt in het bereik van uw lokale netwerk TCP / IP-bereik, ze moeten dezelfde subnetmaskers gebruiken en het broadcast adres in de CS2 moet het hoogste TCP / IP-adres in uw lokale netwerk zijn (afhankelijk dus van het subnetmasker).

Als we dit toepassen op de gegevens van de screenshots van Martin was het subnet masker dus toch juist!

Máár, het broadcast adres van de CS2 moet dan dus wel 192.168.255.255 zijn!!!

Martin geeft verder aan dat hij een directe kabel aansluiting gebruikt (cross-link of cross-over kabel).

Hierdoor is er (volgens mij) geen sprake van een standaard gateway en/of DNS-server. (Kan iemand dit bevestigen?!)

Volgens mij worden de instellingen in CS dan:

handmatig: aan
IP-adres: 192.168.255.255  (<-- het hoogst TCP/IP adres, oftewel het broadcast adres, van de CS)
IP-netmasker: 255.255.0.0
IP-Gateway: 0.0.0.0
DNS-Server: 0.0.0.0

Zoals gezegd moet dit wel overeenkomen met de netwerkinstellingen van de Ethernet netwerkkaart waarop de CS is aangesloten met de PC.

Om dit te controleren moet je eerdergenoemde commando "ipconfig" uitvoeren. Dit zou dan het volgende resultaat moeten opleveren:


Ethernet-adapter voor LAN-verbinding:

   IPv4-adres.........: 192.168.xxx.yyy
   Subnetmasker.......: 255.255.0.0
   Standaardgateway...:


Het is dus van belang dat hetzelfde subnetmasker is ingesteld.

Als ik het goed begrijp is dit dus de crux van het probleem.

Hopelijk is deze informatie van nut.


Vriendelijke groet,

Keesjan
Re:i train
Lid sinds: 2010

offline
Re:i train
hoi Keesjan,
hierbij mijn gegevens als ik ipconfig uitvoer:

windows ip configuratie.
ethernet-adapter LAN verbinding.
verbindingsspec. DNS achtervoegsel:
autoconfiguratie ip adres                  :169.254.18.28
subnet masker                                  :255.255.0.0

ethernet-adapter Draadloze netwerkverb. 2
verbindingsspec. DNS achtervoegsel:
ip adres                                            :192.168.2.3
subnet masker                                 :255.255.255.0
standaard gateway                         :192.168.2.1 
Re:i train
D. Eshuis
gast

Re:i train
hallo.

ik heb na weken zoeken eindelijk zovr dat bijde communiceren met elkaar.
Je moet wel handmatig een IP adres aanmaken.
Ik was vergeten op de cs2 gateway aan te vinken.
En werkt alles.
Hoop dat je hier iets aan hebt
Re:i train
Lid sinds: 2010

offline
Re:i train
Hallo Eshuis,

Dan heb jij nog niet de laatste soft ware versie op de cs2, ik heb de laatst update erop gezet (1.5). ik kan de gateway niet meer aanvinken maar moet daar een nummer invoeren.

Groetjes Martin.
Re:i train
Edwin
gast

Re:i train
Martin,

Heb je al geprobeerd dat het IP van je PC in te voeren. Misschien werkt dit met een crosscable. Zelf gebruikt ik mijn centrale via de router.
Re:i train
Lid sinds: 2008

offline
Re:i train
Citaat van: oosterom op maandag 06 juni 2011, 20:03:32
hierbij mijn gegevens als ik ipconfig uitvoer:

windows ip configuratie.
ethernet-adapter LAN verbinding.
verbindingsspec. DNS achtervoegsel:
autoconfiguratie ip adres                  :169.254.18.28
subnet masker                                  :255.255.0.0

ethernet-adapter Draadloze netwerkverb. 2
verbindingsspec. DNS achtervoegsel:
ip adres                                            :192.168.2.3
subnet masker                                 :255.255.255.0
standaard gateway                         :192.168.2.1 

Beste Martin,

Ik vind de waarde van het netwerk segment 169.254.*.* een beetje vreemd, want dit is niet een gebruikelijke waarde voor een locaal netwerk. Ik neem aan dat er niets anders op deze netwerkkaart is aangesloten?!

Maar aangenomen dat dit klopt. Op basis van deze gegevens zou ik dan de instellingen in CS invoeren:

handmatig: aan
IP-adres: 169.254.255.255  (<-- het hoogst TCP/IP adres, oftewel het broadcast adres, van de CS)
IP-netmasker: 255.255.0.0
IP-Gateway: 0.0.0.0
DNS-Server: 0.0.0.0

Ben erg benieuwd of dit werkt.

Keesjan
Re:i train
Freak
gast

Re:i train
Kijk een naar je screenshots.
Bij IP-adres  van de CS2 heb je het IP-adres van je PC netwerkkaart ingevuld, n.l. 169.254.18.28.
Om te beginnen verander dat in je CS2 eens naar 169.254.29. En doe dat ook bij iTrain.
En vul bij de Doel-adres 169.254.18.255.

Mvg,
Peter
Re:i train
Lid sinds: 2008

offline
Re:i train
Citaat van: Freak op maandag 06 juni 2011, 22:35:48
Kijk een naar je screenshots.
Bij IP-adres  van de CS2 heb je het IP-adres van je PC netwerkkaart ingevuld, n.l. 169.254.18.28.
Om te beginnen verander dat in je CS2 eens naar 169.254.29. En doe dat ook bij iTrain.
En vul bij de Doel-adres 169.254.18.255.

Moet de CS2 dan inderdaad twee IP-adressen toegewezen krijgen?! Ik had zoveel begrepen dat het IP-adres in het sub-scherm "IP" hetzelfde adres is als het doel-adres dat (automatisch) wordt ingevuld in het sub-scherm "CAN".

Bij een subnetmasker 255.255.0.0 moet het doel-adres zekerste-weten eindigen op 2x 255. (Zie mijn vorige berichtje.)

En het zint mij nog steeds niet dat het netwerk segment niet valt binnen 192.168.*.* of 10.0.*.*.

[Zoeker-de-zoek.] Aha! Ook dit heeft speciale betekenis en is voor Link-locaal adressen. Dit is een fall-back methode wanneer geen automatische (DHCP) netwerk configuratie plaats kan vinden en handmatige configuratie door een beheerder onwenselijk is. Het adres wordt dan pseudo-willekeurig toegewezen, waarbij nummer conflicten gracieus worden opgelost.

In dat geval kan het IP-adres van de PC dus elke keer verschillen (zelfde probleem als bij DHCP). Dat wil je niet! Tijd om die PC van een vast IP-adres te voorzien op die vaste netwerk verbinding; de LAN-verbinding (de netwerkkaart waarop de CS2 is aangesloten).

Staat hier uitgelegd: http://computertotaal.nl/article/21875/vast-ip-adres.html

Kies hierbij een IP-adres voor een officieel locaal netwerk segment:  staat ook op Wikipedia aangegeven; alle IPv4 nummer bereiken die gebruikt kunnen worden voor locale/privé netwerken.

Let op: omdat jouw draadloze netwerk reeds het segment 192.168.2.* heeft moet dit natuurlijk een ander segment zijn dan deze.

Omdat je nu toch de PC handmatig configureert kun je ook dat subnetmasker wijzigen. Gebruik de volgende instellingen:

Netwerk instellingen voor de LAN-verbinding (= vaste netwerk kaart) op de PC:

Het volgende IP-adres gebruiken: aangevinkt
IP-adres: 192.168.100.1
IP-subnetmasker: 255.255.255.0
Standaard gateway:
DNS-Server:

(Standaard gateway en DNS-server blijven verder leeg, want zijn niet relevant voor 1-op-1 communicatie.)

Configuratie op de CS2:

handmatig: aan
IP-adres: 192.168.100.255 (Het hoogste adres als doel-adres voor CS2, deze zou ook automatisch opgepikt moeten worden als doel-adres in het sub-scherm "CAN". Controleer dit even voor de zekerheid en laat ff weten wanneer dit niet zo is.)
IP-subnetmasker: 255.255.255.0
Standaard gateway:
DNS-Server:

Door de verwarring over IP-adres versus doel-adres kan ik niet met 100% zekerheid zeggen dat dit nu wél werkt. Maar daar komen we snel genoeg achter en het is dan razendsnel aangepast.


Vriendelijke groet,

Keesjan
Re:i train
Spoorman
gast

Re:i train
Citaat van: NS-reiziger op dinsdag 07 juni 2011, 09:08:16

Dit is een fall-back methode wanneer geen automatische (DHCP) netwerk configuratie plaats kan vinden en handmatige configuratie door een beheerder onwenselijk is. Het adres wordt dan pseudo-willekeurig toegewezen, waarbij nummer conflicten gracieus worden opgelost.


De doelgroep waar je tegen praat gaat dit niet begrijpen...... :( ;)

Misschien woont er iemand in de buurt van Krimpen en kan Martin effe helpen?

Gr, Ben.
Re:i train
Freak
gast

Re:i train
Hallo Keesjan,

Citaat van: NS-reiziger op dinsdag 07 juni 2011, 09:08:16
Moet de CS2 dan inderdaad twee IP-adressen toegewezen krijgen?! Ik had zoveel begrepen dat het IP-adres in het sub-scherm "IP" hetzelfde adres is als het doel-adres dat (automatisch) wordt ingevuld in het sub-scherm "CAN".
Ja, de CS2 werkt met twee adressen. IP-adres (2e scherm) en Doeladres (1e scherm).

Zie ook:
Citeer
De CS2 zet twee verbindingen op met je computer via UDP. Het is belangrijk dat in
de instellingen van de CS2 het juiste IP adres van de CS2 ingesteld is, dat de
ʻGatewayʼ aan staat, en dat het ʻDoel adresʼ naar de computer met iTrain verwijst
(en niet naar de router). Het laatste adres mag het specifieke adres van de
computer zijn of een zogenaamd ʻbroadcastʼ adres dat begint met het netwerkadres
en eindigt met ʻ255ʼ (bijvoorbeeld 192.168.1.255).


Mvg,
Peter
Re:i train
Lid sinds: 2008

offline
Re:i train
Schijnt er dan toch licht aan het eind van de tunnel?!?!  :D

Als ik alle puzzelstukjes op z'n plaats leg kom ik nu tot het volgende:

Netwerk instellen voor de LAN-verbinding (= vaste netwerkkaart) op de PC:
(Hoe staat hier uitgelegd: http://computertotaal.nl/article/21875/vast-ip-adres.html )

Het volgende IP-adres gebruiken: aangevinkt
IP-adres: 192.168.100.1
IP-subnetmasker: 255.255.255.0
Standaard gateway:
DNS-Server:

(Standaard gateway en DNS-server blijven verder leeg, want zijn niet relevant voor 1-op-1 communicatie.)

Configuratie op de CS2:

In sub-scherm "IP"
handmatig: aan
IP-adres: 192.168.100.2 (Het unieke IP-adres voor de CS)
IP-subnetmasker: 255.255.255.0
Standaard gateway:
DNS-Server:

In sub-scherm "CAN"
CAN-gateway starten: auto
Doel-adres: 192.168.100.255 (Het hoogste IP-adres, oftewel het broadcast adres)

Zou het dan zo allemaal kloppen?!


Vriendelijke groet,

Keesjan
Re:i train
Lid sinds: 2010

offline
Re:i train
Goedemorgen Keesjan,

ik hoop dat jullie niet moedeloos worden van mij, ik ga vanavond verder met het proberen  om i-train werkend te krijgen ik zal laten weten hoe het verloopt.

groetjes Martin
Re:i train
xanderb
gast

Re:i train
Voor alle CS2 gebruikers met iTrain

Ik zou gewoon het meest gebruikte netwerk ID voor thuis gebruiken 192.168.1 en logische nummers kiezen in bet bereik 2-253, zodat het eventueel in een gewoon netwerk ook nog kan werken zonder cross kabel. De router is vaak 254 of 1. Ik heb 254 gekozen. 0 en 255 moet je niet gebruiken voor een apparaat. Deze hebben speciale betekenis.

Voor de computer (heb ik 10 gekozen, maar dat mag ook anders):
IP-adres: 192.168.1.10
IP-subnetmasker: 255.255.255.0
Standaard gateway: 192.168.1.254
DNS-Server: 192.168.1.254

(Standaard gateway en DNS-server mogen ook leeg blijven, want zijn niet relevant bij alleen gebruik van een cross-cable)

Configuratie op de CS2 (ik heb 14 gekozen, omdat het een 60214 is, dat is makkelijk onthouden):

In sub-scherm "IP"
handmatig: aan
IP-adres: 192.168.1.14 (Het unieke IP-adres voor de CS)
IP-subnetmasker: 255.255.255.0
Standaard gateway: 192.168.1.254
DNS-Server: 192.168.1.254

In sub-scherm "CAN"
CAN-gateway starten: auto
Doel-adres: 192.168.1.10 (direct naar de PC werkt beter met loc gegevens importeren)

Dus dit is algemeen. Als je een ander netwerk ID wilt dan alles 192.168.1. vervangen door iets anders bv 192.168.2. Wel bij voorkeur starten met 192.168. en dan 0-254.
Als je een ander PC adres wilt dan alles met 10 vervangen door iets anders (2-253).
Als je een ander CS2 adres wilt dan alles met 14 vervangen door iets anders (2-253).

Groet,

Xander
Re:i train
Lid sinds: 2008

offline
Re:i train
Citaat van: xanderb op woensdag 08 juni 2011, 13:38:04
Voor alle CS2 gebruikers met iTrain

Ik zou gewoon het meest gebruikte netwerk ID voor thuis gebruiken 192.168.1

Als dit het enige locale netwerk is dat je gebruikt, bijv. alles via de (draadloze) router, is dit natuurlijk de meest voor de handliggende instelling. Maar ook dan geldt; check welk netwerk segment jouw router gebruikt mbv "ipconfig". Blind overtypen van willekeurige IP-adressen (of netwerk segmenten) heeft geen zin!

Ga je, zoals Martin hier, de CS2 direct via een cross-link kabel op je PC aansluiten (dus naast een eveneens aanwezig draadloos netwerk), dan zou ik juist niet hetzelfde netwerk segment gebruiken dat dit andere, draadloze netwerk reeds gebruikt. Kies liever een apart netwerk segment, hiermee voorkom je onverwachte adres conflicten. Zéker wanneer de router is ingesteld om als DHCP server te functioneren (wat in 99% van de situaties het geval is).

Een vaste kabel verbinding kan immers geen gebruik maken van DHCP. (Al eerder gerapporteerd hier.)



Met vriendelijke groet,

Keesjan
Re:i train
Freak
gast

Re:i train
Citaat van: NS-reiziger op woensdag 08 juni 2011, 21:25:35
Een vaste kabel verbinding kan immers geen gebruik maken van DHCP. (Al eerder gerapporteerd hier.)
Gek, maak hier ook gebruik van DHCP met vaste kabel, werkt goed.

Mvg,
Peter
Re:i train
Lid sinds: 2008

offline
Re:i train
Citaat van: Freak op woensdag 08 juni 2011, 21:32:41
Citaat van: NS-reiziger op woensdag 08 juni 2011, 21:25:35
Een vaste kabel verbinding kan immers geen gebruik maken van DHCP. (Al eerder gerapporteerd hier.)
Gek, maak hier ook gebruik van DHCP met vaste kabel, werkt goed.

Mvg,
Peter

Peter,

Touché! Een 1-op-1 vaste kabel verbinding (tussen twee computers) kan geen gebruik maken van DHCP.

Maak je gebruik van een gekabelde router, dan kun je natuurlijk wél gebruik maken van DHCP.

Maar dan heb je geen cross-link kabel nodig en sluit je de CS2 niet direct op de PC aan. (En dáár hadden we het over.)


Keesjan
Re:i train
Lid sinds: 2010

offline
Re:i train
goedeavond,

ik heb nu mijn cs2 aangesloten met een utp kabel aan direct aan de router, of heb ik xander verkeerd begrepen. ik kan nu via mijn cs 2 een screenshot maken op het beeldscherm van mijn pc, ik heb nu in het menu van ip bij ip adres het ip adres van de router ingevuld. dit is dan het enige wat er gebeurd de verbinding met i train lukt niet. ga nu slapen moet morgen vroeg weer op, morgen avond weer proberen.

grotejes Martin
Re:i train
Lid sinds: 2008

offline
Re:i train
Citaat van: oosterom op donderdag 09 juni 2011, 00:23:06
ik heb nu in het menu van ip bij ip adres het ip adres van de router ingevuld.

Ik raad jou aan om iemand (met technische kennis) uit te nodigen om langs te komen om jou te helpen.
Re:i train
xanderb
gast

Re:i train
Citaat van: NS-reiziger op woensdag 08 juni 2011, 21:25:35
Citaat van: xanderb op woensdag 08 juni 2011, 13:38:04
Voor alle CS2 gebruikers met iTrain

Ik zou gewoon het meest gebruikte netwerk ID voor thuis gebruiken 192.168.1

Als dit het enige locale netwerk is dat je gebruikt, bijv. alles via de (draadloze) router, is dit natuurlijk de meest voor de handliggende instelling. Maar ook dan geldt; check welk netwerk segment jouw router gebruikt mbv "ipconfig". Blind overtypen van willekeurige IP-adressen (of netwerk segmenten) heeft geen zin!

Ga je, zoals Martin hier, de CS2 direct via een cross-link kabel op je PC aansluiten (dus naast een eveneens aanwezig draadloos netwerk), dan zou ik juist niet hetzelfde netwerk segment gebruiken dat dit andere, draadloze netwerk reeds gebruikt. Kies liever een apart netwerk segment, hiermee voorkom je onverwachte adres conflicten. Zéker wanneer de router is ingesteld om als DHCP server te functioneren (wat in 99% van de situaties het geval is).

Een vaste kabel verbinding kan immers geen gebruik maken van DHCP. (Al eerder gerapporteerd hier.)



Met vriendelijke groet,

Keesjan

Dit weet ik allemaal, maar als je goed kijkt heeft zijn draadloze netwerk 192.168.2. dus dan kan hij heel goed 192.168.1. gebruiken voor z'n tweede netwerk met de cross-cable. DHCP staat los von gateway. Ik heb alleen, maar deze zaken laten invullen, omdat hij dan als hij bij iemand anders komt met z'n CS2 hij meteen ook updates kan draaien. Anders doet het toch niks. Leeg laten mag ook.

Groet,

Xander
Re:i train
xanderb
gast

Re:i train
Citaat van: oosterom op donderdag 09 juni 2011, 00:23:06
goedeavond,

ik heb nu mijn cs2 aangesloten met een utp kabel aan direct aan de router, of heb ik xander verkeerd begrepen. ik kan nu via mijn cs 2 een screenshot maken op het beeldscherm van mijn pc, ik heb nu in het menu van ip bij ip adres het ip adres van de router ingevuld. dit is dan het enige wat er gebeurd de verbinding met i train lukt niet. ga nu slapen moet morgen vroeg weer op, morgen avond weer proberen.

grotejes Martin

Dit was een ander forum Martin. Hier zijn we aan het uitleggen hoe je met een cross-cable doet. Heb je het nu ook geprobeerd zoals ik voorgesteld heb? Het voordeel met een cross-cable is dat je wel gewoon IP-adressen kan overnemen uit het voorbeeld, omdat jij dat stukje lokaal netwerk zelf instelt. Bij gebruik van een router ben je afhankelijk van wat er al is en moet je je aanpassen en hebben we in het forum weer andere gegevens nodig.

Dit hele probleem heeft weinig met iTrain te maken, maar met hoe sluit ik een CS2 goed aan op een computer/netwerk en hoe stel ik de IP adressen in. Dank Märklin dat het allemaal zo moeilijk moet met UDP in twee richtingen en dat het niet zo eenvoudig gaat met TCP als bij de ECoS. Het enige wat je in iTrain moet opgeven is het IP adres van de CS2. De lastige instellingen zitten hem in de CS2 zelf.

Even nog wat theorie, want ik denk dat het probleem is dat mensen te weinig van IP-netwerken weten:

Elk apparaat in een netwerk heeft 1 uniek IP adres per netwerk, waar het mee verbonden is. Als een apparaat met twee netwerken verbonden is heeft het ook twee IP adressen zoals jouw computer er twee heeft namelijk 1 via de Ethernet aansluiting (RJ-45) en 1 via de antenne naar Wifi/draadloze netwerk.

Een IP-adres bestaat uit twee delen. Het netwerk deel dat bij alle apparaten in hetzelfde netwerk gelijk is en uniek apparaat nr in dat netwerk. Bij een IP adres beginnend met 192 of hoger zijn de eerste drie getallen het netwerk deel en het laatste cijfer het apparaat nummer. Dus in mijn voorbeeld is het netwerk 192.168.1 en daar gaat per apparaat nog een nummer achter. Dus voor een router is dat vaak 1 of 254 en voor de overige apparaten zou ik 2-253 kiezen. De netwerk mask van 255.255.255.0 betekent dus dat de eerste drie cijfers netwerk zijn (255) en de laatste (0) een apparaat.

Nu is jouw draadloze netwerk nu 192.168.2 en heeft de router 192.168.2.1. Als je nu via een cross-kabel een verbinding maakt met de CS2 maak je een nieuw netwerk aan dat maar voor twee apparaten geldt. Daarvoor zou ik dan gewoon 192.168.1 kiezen met als computer nr 10 (dus 192.168.1.10) voor de ethernet-aansluiting en als CS2 nr 14 (dus 192.168.1.14). Heel bewust kies ik hier geen 1,2,3 zoals de meesten zodat als ik het over 10 en 14 hebt je weet dat ik het over het laatste cijfer heb en niet over het 3e cijfer).

De router is een soort verdeelkastje dat verschillende netwerken met elkaar verbindt. Deze heb je nodig om op Internet te komen. Is dus voor de verbinding met de CS2 niet direct nodig en alleen nodig als je een update wilt doen van de CS2 via het netwerk. DNS een vertaler tussen namen en IP-adressen om met namen te kunnen werken (zoals in de browser) i.p.v. IP adressen en daar kun je meestal hetzelfde invullen als voor router.

DHCP is een manier van een router om apparaten te informeren wat het netwerk adres, wat de router is, en automatisch elk apparaat een eigen nummer te geven. Daardoor kan elk apparaat meteen op internet zonder iets handmatig in te stellen als je op het apparaat kiest voor DHCP (vaak standaard zo ingesteld). Lastig is alleen dat die apparaat nummers ook kunnen wisselen gedurende de levensduur. Dat is vooral een probleem als je wilt communiceren tussen twee apparaten in hetzelfde netwerk. Een oplossing is door namen te gebruiken of door in de router in te stellen dat er altijd dezelfde adressen worden uitgegeven voor hetzelfde apparaat, maar ik vind het handiger om het apparaat nummer voor een CS2 gewoon zelf te kiezen, zodat je gewoon weet wat het is. Bij het verbinden met een cross-kabel heb je dus geen DHCP op dit netwerk met 2 apparaten en moet je dus wel zelf kiezen.

Nog even dit:
Het adres van de router moet je vooral niet gebruiken als IP adres. Dat is een ander apparaat en dan hebben twee apparaten hetzelfde adres en krijg je onverklaarbare problemen. Soms werkt iets en later weer niet. Beter is het goed instellen i.p.v. de 'trial and error' methode.

Groet,

Xander
Re:i train
Lid sinds: 2010

offline
Re:i train
Hoi Xander,

Sorry dat ik het niet aan de praat krijg, het is niet mijn bedoeling negatief te doen over i-train ik heb het programma werkend gehad op mijn baan met de laptop en de vorige soft ware versie van de cs2 en dat werkte super. Ik ben zelf niet zo handig met een pc en ip adressen, en dat is het grote probleem maar ik wil het wel heel graag leren. Ik ga kijken of iemand die er wel verstand van heeft het bij mij thuis het werkend te krijgen.

groetjes Martin.
Re:i train
Lid sinds: 2010

offline
Re:i train
Goedemiddag,

Ik heb het werkend gekregen met de vriendelijke hulp van een medeforumlid die ook gebruikt maakt van i train en cs2. Het had dus te maken met de instellingen.
In het ip menu staat nu bij mij: ip adres 192.168.2.10, ip netmasker:255.255.255.0,
ip gateway: 192.168.2.1, dns server:192.168.2.1 en in het CAN menu: auto en doel adres 192.168.1.255 en in  i-tyrain 192.168.2.10, dan alles afsluiten eerst de cs 2 opstarten en daarna de pc en hij doet het, ben nu bezig al mijn locs in te voeren en het rijdt. :thumbup:
groetjes martin :) :) :) :) :)
Re:i train
Reinemanz
gast

Re:i train
Goeie zaak Martin!
Als het goed is neemt iTrain automatisch de magneet artikelen en locs over van de CS2.

groetjes Rein
Re:i train
Lid sinds: 2010

offline
Re:i train
goedeavond,

Inderdaad alles staat erin hoef geen loc,s en wissels in te voeren alles staat erin.

groetjes Martin.
Re:i train
Lid sinds: 2008

offline
Re:i train
Martin,

Blij om te horen dat alles weer aan de praat is.

Echt gebruikersvriendelijk is dat instellen van de netwerk configuratie niet, maar het is nu ook weer geen raket-technologie. Zat me hier dus een beetje te verbijten dat het steeds maar niet wilde lukken.  :(

Veel plezier gewenst (en niet meer aankomen ;)).


Vriendelijke groet,

Keesjan
Re:i train
Lid sinds: 2010

offline
Re:i train
Keesjan,

Ik ben ook blij dat het gelukt is, wat is dit toch een fantastisch forum.
Iedereen vriendelijk bedankt die me heeft geholpen.

Groetjes Martin.
Re:i train
Lid sinds: 2010

offline
Re:i train
dag martin,

en nu genieten van het mooie Itrain-programma!!!!
succes!
vr.gr. niek