Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

2 K-83 decoders op hetzelde adres.... ?

Gestart door Ruben zondag 22 mei 2011, 18:05:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
2 K-83 decoders op hetzelde adres.... ?
Heren,

Ik probeer twee K-83 decoders op eenzelfde adres digitaal geschakeld te krijgen,  dit lijkt niet te (willen) werken. Er zijn twee K-83 decoders op adres 7 (29-32) om twee wissels gelijktijdig te schakelen via een link naar een assecoire op de EcOs (Ik probeer in sommige gevallen een reisweg te vermijden)

Is dat niet mogelijk, moet elke individuele wissel een uniek adres hebben....


m.vr.gr.

Ruben
Re:2 K-83 decoders op hetzelde adres.... ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:2 K-83 decoders op hetzelde adres.... ?
Hallo Ruben

dit is mogelijk maar is het niet makkelijker om de 2 aandrijvingen op 1 uitgang van een k 83 te zetten
Re:2 K-83 decoders op hetzelde adres.... ?
Looney tunes...


Dat zou ik wel willen maar volgens de K-83 handleiding is de decoder geschikt voor 1 wissel op een uitgang...


CiteerEDIT : Handig zo'n user guide.....


Citaat

Þ max. vier twee-spoelige magneetartikelen
(bijv. wissels of seinen voor M-, K- en C-rails)
Þ max. acht één-spoelige magneetartikelen
(bijv. ontkoppelrails voor M-, K- en C-rails)
Þ max. vier Duur-Stroom-Omschakelaars

Ruben
Re:2 K-83 decoders op hetzelde adres.... ?
Tss,

Ik heb van alles geprobeerd maar dit lijkt niet te willen lukken. Iemand enig idee?

Ruben
Re:2 K-83 decoders op hetzelde adres.... ?
Citaat van: Ruben op zondag 22 mei 2011, 18:05:03
Is dat niet mogelijk, moet elke individuele wissel een uniek adres hebben....
Je kunt twee decoders hetzelfde adres geven (b.v. Adres 1 t/m 4). Zodra je de wissel op b.v. adres 1 omschakeld zal op beide decoders de wissel omschakelen.

Mvg,
Peter
Re:2 K-83 decoders op hetzelde adres.... ?
Peter,

idd, dit is wat ik had verwacht. Ik heb de dipswiches op beide decoders nogmaals gecheckt. Beide staan op (7:2) 01001010.

Alleen tot mijn verbazing(na wanhopig alle adressen af te lopenibij de assecoire) blijkt  dat een van beide decoders reageert op 8:2 ofwel adres 29-32. Misschien is een van beide decoders niet meer in te stellen op een andere range. Ik heb de switches nogmaals allemaal heen en weer geschakeld en op de juiste configuratie gezet. Ik ga zo proberen of het wel werkt....


R
Re:2 K-83 decoders op hetzelde adres.... ?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:2 K-83 decoders op hetzelde adres.... ?
normaal mag het geen probleem zijn om meerdere decoders op hetzelfde adres in te stellen.Op de K83 mag je normaal tot 1 Amp belasten per uitgang.Dit is eigenlijk genoeg om 2 wissels aan te sturen.
Re:2 K-83 decoders op hetzelde adres.... ?
Allen,

Ik heb het probleem gefixed. Na de dipswitches (Opnieuw) geset te hebben werkt het nu wel. Ik overweeg na opmerking van Bellejt toch twee wissels op een uitgang te plaatsen. Eerlijk gezegd lijkt het me dat dit ook moet kunnen.


Edit:


Blijkt inderdaad te kunnen..... mooi, dat scheelt weer decoders....


Gr.

Ruben
Re:2 K-83 decoders op hetzelde adres.... ?
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:2 K-83 decoders op hetzelde adres.... ?
Ruben,
Met het eerste type K83 piep je makkelijk het eindtrapje door indien je meer dan een magneet artikel aansluit op 1 uitgang.
vervangen van het onderdeeltje kost niet veel, alleen je blijft zo bezig, je kunt er dan wel een zwaarder exemplaar inzetten.
De latere lichting, met het hogere nummer kan met gemak 2 wissels o.i.d per adres aan.

Cees
Re:2 K-83 decoders op hetzelde adres.... ?
Hoi Ruben
Ik snap jou probleem niet waarom maak je niet een rijweg aan. Dan schakelt de Ecos zelf achter elkaar de wissels om dit werkt nog eenvoudiger dan een 2de K83 te kopen om maar 2 wissels tegelijk te laten om slaan. Wat dan weer betekend dat je de andere uigangen van de decorder niet kan gebruiken omdat er anders weer 2 wissels worden omgezet. dat scheelt weer een eurotje of 30.

Re:2 K-83 decoders op hetzelde adres.... ?
Citaat van: timjoo op maandag 30 mei 2011, 15:25:18
Hoi Ruben
Ik snap jou probleem niet waarom maak je niet een rijweg aan. Dan schakelt de Ecos zelf achter elkaar de wissels om dit werkt nog eenvoudiger dan een 2de K83 te kopen om maar 2 wissels tegelijk te laten om slaan. Wat dan weer betekend dat je de andere uigangen van de decorder niet kan gebruiken omdat er anders weer 2 wissels worden omgezet. dat scheelt weer een eurotje of 30.



En als je ze dan op je tableau plaatst zie je ook heel snel hoe je treinen rijden.
Re:2 K-83 decoders op hetzelde adres.... ?
Heren,

Thanks voor de feedback, en idd. Ik heb al veel rijwegen gedefinieerd en dat werkt gewoon hartstikke goed. (En op tableau/plattegrond/Canvas geplaatst)

Het is idd ook rete handig dat je gelijk de rijweg op het display ziet.... Echt, die EcOs is een heel mooi stukje hardware.....

Was al grote fan van Esu....

Ruben