Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

POM met TAMS MC bij een esu switchpilotservo decoder

Gestart door 3railkoen zondag 22 mei 2011, 09:39:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
POM met TAMS MC bij een esu switchpilotservo decoder
Hoi , even een vraag voor dit forum mbt het programmeren van de esu switchpilot servodecoder mbv POM (programming on main).

Ik heb een TAMS en een aantal esu servo decoders die dus reeds inde baan gemonteerd zijn..  Zowel de TAMS als de esu decoders ondersteunen POM (hoofdspoor programmering) dus dat wil ik gaan gebruiken om de esu decoder / servos op afstand in te regelen. Dat is een alternatief voor het inregelen via de 3 druk knopjes die op de decoder zitten (dat werkt prima maar is niet altijd handig).

1) adressen van de decoder  instellen gaat prima

2) echter met POM voor instellen van de servo setting loop ik te rommelen...
heeft iemand ervaring met wat de exacte procedure is voor het zetten van de cv waardes per decoder.. aangezien er 15 servo decoders in de baan hangen moet je neem ik aan 1 decoder in een soort learn mode brengen ?? dat lukt me dus niet ... en vervolgens via de tams ga je dan 1 voor 1 de 3 instellingen per servo  (positie a - positie b - snelheid) zetten in de juiste CVs

dus de vraag .. hoe komt de decoder die je wil adresseren in de "learn" mode hiervoor ?   

thanks koen
Re:pom bij een esu switchpilotservo decoder
ik krijg via stummi wat berichten door dat de TAMS MasterControl geen ondersteining heeft voor POM van wissel decoders (dus alleen loks kennelijk ) Iemand ervaringen hiermee ?

gr koen
Re:pom bij een esu switchpilotservo decoder
Hallo Koen,

Stel deze vraag even een Riny (Riny) hij weet veel wat betreft de TMC en kan je zo het antwoord hierop geven.


Mvg,
Peter
Re:pom bij een esu switchpilotservo decoder
hi peter , thanks, ik heb riny ff een pb gestuurd.. ben benieuwd naar zijn reactie.. heb ook de vraag neergelegd bij Kersten Tams..   keep you posted

mvg koen
Re:pom bij een esu switchpilotservo decoder
Beste Koen,

Met de Tam MC kun je alleen de CV's van loc en functie-decoders aanpassen.
Helaas niet de onderliggende CV's van bijv. de Esu SwitchPilot Servo 51802.

Om hier bij te kunnen komen is alleen mogelijk met de Esu "loc-programmer, Ecos-1, Ecos-2 of CS1R".

Ondanks het programmeren in de gestandaardiseerde DCC (NMRA-norm) laten alle merken hier een steek vallen en houden zij zich allemaal aan hun eigen interpretatie van het protocol. :(

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
Re:pom bij een esu switchpilotservo decoder
Hoi riny, bedankt. Ik heb de vraag bij TAMS neergelegd. Ik zou niet weten waarom men dit niet toe zou kunnen voegen.. wellicht nooit de vraag gehad... ben benieuwd wat eruit komt.

allemaal bedankt.. wellicht die esu lok programmer .dan maar .. of kruipen onder de baan ..


mvg koen
Re:pom bij een esu switchpilotservo decoder
Beste Koen,

Persoonlijk zou ik eerst even kijken wie er in de nabije omgeving een programmer of Ecos heeft staan.
Mogelijk dat de persoon in kwestie je even zou willen helpen.

Zelf woon ik in Zeeland anders zou ik je zonder meer gelijk even komen helpen.
Om nu voor een korte programmeer periode een hoop geld uit te gaan geven voor een programmer,............. :?

Of het zou zo moeten zijn dat je in je locs e.d. ook Esu decoders heb zitten of wil gaan plaatsen.
Zelf heb ik alles aangeschaft wat er aan centrales en programmers is omdat ik er dagelijks mee bezig ben, zowel voor mijzelf als voor anderen.

P.s.
Mocht Tams met een andere optie komen zou dit prettig zijn maar bevestigd dan dat A: de handleiding niet volledig is en B: dat de Tams MC de servodecoders niet inleest.

Note: Ik heb dit uitgeprobeerd en de Tams MC kan er werkelijk niets mee.

Re:pom bij een esu switchpilotservo decoder
hoi riny, ik ga de slag in met TAMS!    met het programmeren van mijn tams booster via POM zat ik ook te klooien toen maar toen bleek dat je eerst een hoog adres moest kiezen zodat ie in dcc mode kwam... wellicht is hier  ook wel eoa truc voor ... ben benieuwd .. als

ik heb trouwens genoeg spul om de aanschaf te justificeren naar mezelf .. lol..  en zo een ding lijkt me sowieso wel handig om loks in te regelen etc

mvg koen 

Re:pom bij een esu switchpilotservo decoder
Dit kreeg ik nog op stummi binnen :

"Hallo,

falls die Antwort länger dauert, bitte nicht böse sein, die Firma Tams ist gerade am Umziehen.

Ansonsten ist es tatsächlich so, dass Weichendecoder mit der MC nicht POM programmiert werden können. Allerdings habe ich im Hinterkopf, dass diese Möglichkeit geplant ist, theoretisch sollte die möglich sein."

zie : http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=5&t=61970

mvg koen
Re:pom bij een esu switchpilotservo decoder
nog ff voor de info:

Met de TAMS MC kan je dus geen decoders voor magneet artikelen of servos a la de esu switchpilot servo decoder via POM configureren.  Enerzijds omdat men in die TAMS kennelijk niet de hele DCC NMRA RP 9.2.1   "Extended Package Formats "  norm/stack geimplementeerd heeft   (zie
http://www. nmra.org/standards/DCC/standards_rps/rp921.html#Format Definitions
)

en wellicht ook niet omdat men aan de ESU kant dat ook niet gedaan heeft in die decoders maa rdat weet ik nog niet zeker ...    je kan dus wel met een esu centrale of esu lokprogrammer via POM met je servo decoder kletsen / inregelen maar dat kan een eigen protocol implementatie zijn

ik heb in ieder geval de vraag bij tams gelegd


Re:pom bij een esu switchpilotservo decoder
Kijk Koen,

Weet je nu toch waar je aan toe bent al had je liever iets andere info gehad. :-(

Nu op zoek naar iemand in je omgeving die je kan en wil helpen met een Esu Loc-programmer of Ecos of CS1R.
Het voorzetje is gegeven, dus diegene die zich geroepen voelt en een goede sociale instelling heeft,....

"Wie helpt Koen de Zomer door, om deze nog mooier te maken, door te helpen zijn Esu SwitchPilot Servo 51802 in te regelen?" ;)
Re:pom bij een esu switchpilotservo decoder
riny, bedankt voor je oproep! maar dat is niet nodig hoor. Ik kom er wel uit en ga ook eerst ff met de dcc programmier gleis optie proberen

gr koen
Re:pom bij een esu switchpilotservo decoder
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re:pom bij een esu switchpilotservo decoder
 :)

Lukt dat niet,... laat het dan weten.
Ik ben ook aan Esu servo gebeuren begonnen.
Ik heb een progammer maar nog geen ervaring ermee.

Ik zit dus ook in de testfase..
Wil je langkomen, Huizen zit in de rook van A,dam,.

Ik hoor 't , misschien komen we er samen uit.

Groet,
Jan
Re:pom bij een esu switchpilotservo decoder
Citaat van: Jan 1212 op dinsdag 24 mei 2011, 15:33:27
Ik heb een progammer maar nog geen ervaring ermee.

Beste Jan,

Wanneer je 10 minuten bezig bent heb je het hele gebeuren al door.
Lijkt moeilijker dan het is.
Mocht je vragen hebben stel ze gerust, geen probleem. ;)
Re:pom bij een esu switchpilotservo decoder
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re:pom bij een esu switchpilotservo decoder
Riny,

Thanks :thumbup:
Re:pom bij een esu switchpilotservo decoder
hi jan bedankt voor je aanbod .. als het zover is zal ik zeker ff contact met je opnemen.

ik ga denk ik wel ff een servo tester halen morgen om de middenpositie makkelijk in te regelen (18 euri bij quartel)

kijk ook ff in me draadje weet je waar ik mee bezig ben qua servos  "project kudel18"

gr koen


Re:pom bij een esu switchpilotservo decoder
kreeg zojuist de bevestiging van TAMS binnen dat men dit protocol in 1 van de komende MC updates gaat supporten.. ben benieuwd wanneer ...en of ESU de standaard ook geimplementeerd heeft in hun decoders .. daar heb ik me vinger nog niet helemaal achter..

ik citeer:

"hi,
ich kenne die Norm. Ich hatte bislang auf die Implementierung verzichtet, da
es bis vor kurzem keine Zubehör-Decoder gab, die das konnten.
In einer der nächsten Updates wird das aber möglich sein.
Gruß Tams"

mvg koen

PAM met TAMS MC bij een esu switchpilotservo decoder
weer een update van de heer tams:

"hi,
ich nehme an, dass es in den nächsten 3 Monaten so weit sein wird.
Gruß Tams"

Dus met een paar slagen om de arm komt dit er toch in binnen niet al te lang.. best handige feature m-i.

mvg koen
Re:POM met TAMS MC bij een esu switchpilotservo decoder
Hi, ff een update van inregelen servo decoders.

Zolang er geen POM mogelijk is vanuit de TAMS MC naar de ESU SwitchPilot Servo decoders moet je bij reeds ingebouwde decoders constant onder de baan duiken om op knopjes te drukken en dan aan de bovenkant kijken wat het effect is ... dat werkt dus niet ...

Ik heb daarom een andere procedure gebruikt waarmee de decoders EN de servos van te voren worden ingesteld (adres , snelheid van bewegen , uiterste stand A en uiterste stand B ).

1) Servo met een Servo Tester  (ik heb de BMI 19823 a 13,5 euri  bij quartel) in de neutrale stand zetten (pulse 1.5 msec)  ... en het servo armpje dan haaks monteren
2) de servo decoder VOOR inbouwen op de DCC programmeer aansluiting van de TAMS MC aansluiten
3) Decoder resetten (waarde 8 in cv 8 schrijven)
5) Decoder adres instellen (CV1 en CV 9 zetten conform tabel handleiding ESU Switchpilot Servo Decoder)
6) Nu per servo de 3 CV waardes wegschrijven (voor de eerste servo CV37 / 38 / 39) voor respectievelijk de snelheid / stand-A en Stand B.. De default waardes voldoen niet. Ik heb de snleheid op 20 gezet , waarde A op 20 gezet en waarde B op 40 gehouden. Daarmee komt in mijn situatie de servo arm goed uit vwb het mechaniek dat ik gemaakt heb en de uiterste stand van de wisseltong .. die waardes moet ik nog ietwat fine tunen om de uitslag perfect te krijgen
7) herhalen voor de overige 3 servos
8 ) inbouwen (decoder / mechaniek / wissels )
9) herhalen voor de volgende decoder


voor zover
Re:POM met TAMS MC bij een esu switchpilotservo decoder
hi, gister via email van herrn tams vernomen dat ie toch echt "binnenkort" aan POM voor magnet decoder gaat beginnen...

ik citere uit zijn email :

"hi,
die Umstellung auf den neuen Compiler ist erfolgreich beendet. Dazu gibt es
die Beta-Version V1.4.6d.
Wir bauen derzeit die Funktionen über F12 (bis F20) ein. Danach kommt POM für
Zubehördecoder.
Gruß Tams"

dus dan kunnen we lekker de esu servo decoder bij stellen terwijl ie in de baan blijft hangen .. of een nieuwe servo die erbij komt eenvoudig inregelen terwijl de restr blijft zitten... handig dus

ik blijf um elke maand stalken hierover

mvg koen